Ja dette spørgsmål stillede jeg mig selv idag, da jeg skippede dressuren og valgte at skridte uden sadel i stedet for.
Hvad er grunden til folk rider uden sadel kontra med sadel?
-Fordi de vil være søde mod hesten?
For hvis dette er tilfældet så er det jeg har en masse undringer.
Da jeg skridtede rundt idag var det jeg lagde mærke til hvor meget anderledes min hest var uden sadel. Den virkede ikke lige så oplagt og glad.
Det fik mig til at tænke.
Når jeg rider rundt uden sadel, er min vægt fordelt på et mindre sted (mine lår og baller). En sadel er forsynet med en større bæreflade som ligeligt fordeler vægten.
Der er et kammer som gør rygraden har plads til at arbejde.
Dette har en numse ikke.
Selvom min R** er godt polstret så sad de lige ned i hans rygmuskulatur. Dette kan umuligt være særlig rart.
Så tror da fanden han ikke synes det er fedt.
Jeg sad og fik helt dårlig samvittighed over at jeg i en periode har redet jævnligt uden sadel og endda travet på den, hvilket må have givet nogle rigtig trælse tryk på muskulaturen.
Ofte synes jeg at folk der rider uden sadel er dem som også rider bidløst og udelukkende rider så hesten synes det er rart, og har den mening at man er ond, når man som jeg rider både med sadel, bid, pisk og sporer.
Derfor vil jeg gerne høre jer, specielt sadelløse.
HVORFOR?
Hvad gør det mere rigtigt at ride uden sadel, når det ifl. min logik faktisk er rarer for hesten MED sadel?
-Ida