Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hvorfor BAREBACK?
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 19:24

Ja dette spørgsmål stillede jeg mig selv idag, da jeg skippede dressuren og valgte at skridte uden sadel i stedet for.

Hvad er grunden til folk rider uden sadel kontra med sadel?

-Fordi de vil være søde mod hesten?

For hvis dette er tilfældet så er det jeg har en masse undringer.

Da jeg skridtede rundt idag var det jeg lagde mærke til hvor meget anderledes min hest var uden sadel. Den virkede ikke lige så oplagt og glad.

Det fik mig til at tænke.

Når jeg rider rundt uden sadel, er min vægt fordelt på et mindre sted (mine lår og baller). En sadel er forsynet med en større bæreflade som ligeligt fordeler vægten.

Der er et kammer som gør rygraden har plads til at arbejde.

Dette har en numse ikke.

Selvom min R** er godt polstret så sad de lige ned i hans rygmuskulatur. Dette kan umuligt være særlig rart.

Så tror da fanden han ikke synes det er fedt.

Jeg sad og fik helt dårlig samvittighed over at jeg i en periode har redet jævnligt uden sadel og endda travet på den, hvilket må have givet nogle rigtig trælse tryk på muskulaturen.

Ofte synes jeg at folk der rider uden sadel er dem som også rider bidløst og udelukkende rider så hesten synes det er rart, og har den mening at man er ond, når man som jeg rider både med sadel, bid, pisk og sporer.

Derfor vil jeg gerne høre jer, specielt sadelløse.

HVORFOR?

Hvad gør det mere rigtigt at ride uden sadel, når det ifl. min logik faktisk er rarer for hesten MED sadel?

-Ida

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 19:39

Er det nu også så rart at få spændt en rem stramt om brystkassen?

Gjorden kan ikke være særlig rar at have på.

Jeg rider selv med sadel, ellers falder jeg af i svinget.

0
0
Svar på denne tråd

grundene kan være mange
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 19:42

kendte engang til en vis hest ikke kunne gå med en saddel, derfor red hun med bareback...

www.nikon-pics4u.webs.com

HN Jyllandstræf 2 i cowhouse HER...

NU med termin den 15 dec 2009

0
0
Svar på denne tråd

Stramt og stramt
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 19:44

Min gjord bliver ikke spændt stramt.

Den bliver spændt ja, men ikke så stramt at jeg ville mene det er værre end de trykninger mine sædeben og bare generalt den smalle bæreflade min krop har på hestens ryg.

Hestens ryg kan ses som en hængebro mellem forpart og bagpart.
Uden sadel vil trykket ligge på et forholdsvis smalt sted og dette vil give et knæk på broen.
Når man ligger en sadel på fordeler den trykket på broen, som derfor vil lave et svaj i stedet for et knæk, og dette svaj vil gøre det ikke føles lige så tungt som uden.
Dette er videskabeligt bevist, bl.a. laver en stillethæl, som en gennemsnitlig kvinde har på, et større tryk i jorden end en elefant fod, fordi elefantens vægt bliver bedre fordelt.

Når så man oveni, lægger at dine sædeben vil trykke på hestens rygmuskulatur, på samme måde som en sadel med en bulet stopning.
Så ville jeg som hest klart vælge en sadel.

0
0
Svar på denne tråd

hvis en hest
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 19:52

kunne vælge ville den nok vælge slet ikke at blive redet

www.nikon-pics4u.webs.com

HN Jyllandstræf 2 i cowhouse HER...

NU med termin den 15 dec 2009

0
0
Svar på denne tråd

Stute...
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 20:05

Det med den ville vælge slet ikke at blive redet, mener jeg også.

Derfor er jeg også imod den mangfoldige brug at vendingen "Ridning på hestens præmisser".

For den vil nok helt bare have noget at æde og selv bestemme når den vil bevæge sig.

MEN....

Hvis den skal rides, hvilket min skal hvis han skal så længe han er min hest.

Så tror jeg ihvertfald min ville vælge en trykfordelende sadel, med plads til rygraden og som samtidig fjernede konstant tryk fra sædeben i rygmuskler.

Men selvfølgelig er der eksempler på heste som ikke kan gå med sadel af forskellige årsager. Så er der jo ikke rigtigt nogen andre muligheder.

Ligesom at en dårlig tilpasset sadel heller ikke er godt og muligvis værre end bareback.

Men nu taler jeg de heste, som der er flest, som kan rides med sadel, kunne tilbydes en veltilpasset sadel, og som man vælger at ride uden for at være god mod hesten, eller hvad ens grund er.

0
0
Svar på denne tråd

Stute..
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 20:08

-Den tanke har jeg også tænkt mange gange.

Og dog tror jeg, at nogle heste godt kan lide at blive redet;

-Men en sadel, der passer perfekt til dens ryg. Og et behageligt bid.

-Passende med fridage og god tid til at være hest og hygge med foldmakkerne.

-Ridning med respekt og omsorg for hesten.

-En rytter, den elsker, og gerne vil have på ryggen.

Til trådstarter;

Jeg har selv redet uden sadel nogle gange. Det var på dyrlægens anbefaling ifm. genoptræning af hesten. Og det var 15-20 min. af gangen.

Rent personligt kunne jeg godt lide den tætte kontakt med hesten og at mærke dens varme, bevægelser og muskler. Dog var jeg meget obs. på min balance, jeg ville nødigt falde af i svinget. Og ja, jeg blev siddende.

Vrinsk fra Esma

Kun den der bestiger bjerget

får udsigt over dalen..

*Fremad i livet med healing*

-Nyt!! Nu også healing af både hesten og dig :-)

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 20:22

Cashew er normal nok når jeg skrditer ham uden sadel som hvis jeg skridtede ham med. Men jeg sidder heller ikke på hans rygsøjle. Han bærer mig med hans rygmuskler.

Omend sadlen er på eller ej.

Men kan godt se pointen i den større bæreflade som du mener. Ikke smart hvis man ikke har en hest med gode rygmuskler. For jo, så sidder man jo direkte på rygsøjlen.

KØBES Sommer Magnus dressursadel, 16' 5 tomme, brugt, men
i god stand, sort.. NY MODEL
- med korte puder bagtil. Billede skal ses inden køb, mail
bronto@webspeed.dk

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 20:40

Hvis jeg rider uden sadel er det enten fordi hesten er våd eller fordi jeg har lyst. Jeg føler ikke, hesten virker generet, og jeg rider i alle 3 gangarter.

For mit vedkommende er det super for min balance, og så synes jeg også bare, det er en sjov udfordring.

Og når det nu ikke generer hesten, kan jeg jo lige så godt gøre det :-)

Mvh. Julie

---

Medhjælper hos Vodagergård - Avl af danske oldenborg - Se mere på www.vodagergaard.dk

Alexia af Vodagergård †10.11.2008 -Du er savnet!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg rider ikke helt bareback...
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 21:20

faktisk rider jeg nok med mere blød polstring mellem hest og rytter, end dem, der rider med alm sadel. Jeg rider med lammefætteren, rensdyrskind og et trykabs. pad. Så jeg har også gjord, der strammer omkring maven på Døjseren.

Jeg kan også mærke forskel på Sedoj, om jeg rider med min lammefætter eller helt bareback - specielt i traven, men der har jeg også en elendig balance, og kommer nok til at sende nogle forkerte signaler med spændte muskler og vægt til den ene og den anden sider.

Men jeg rider bidløst. Dog synes jeg du er meget generaliserende i din udtalelse om, at dem, der rider bareback og bidløs, synes de andre er onde... Hvis man skal ind i den diskussion, så kan man jo begynde med, at de (der synes der er synd med sadel og bid) ofte sammenligner den dårlige tilpassede sadel med ingen sadel, og hårdt brug af bid med ingen bid. Det er et dårligt sammenligningsgrundlag, men det får jo dem til at få ret.

Samtidig vil jeg også mene, at hvis man sidder ordentlig, så generer man ikke hesten. Hesten kan derimod godt blive forvirret af de forskellige indtryk, som den får igennem den tætte kontakt. En spændt muskel i den ene balle går jo direkte i ryggen af hesten.

En ting er og forbliver jeg ganske overbevist om. Hesten vil helt sikkert gerne aktiveres og opleve noget, men bliver de stimuleret i en god flok uden problemer i et område, hvor de kan røre sig ordentlig og får en ordentlig og varieret kost, så er der ikke nogle af dem, der kommer og beder om at blive redet på...

Venlig hilsen Susanne og Sedoj

Hvitfeldt Foto | Sedoj ox | Mig og husdyrene

0
0
Svar på denne tråd

uden sadel
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 22:10

jeg gør det nok mest for hyggen, syntes det er nemt ikke at skal sadle op, og kan godt lide at sidde på hesten uden sadel (eller nogle af dem :-P ) og enkelte går faktisk bedre uden, om det er pga sadlen eller min måde at indvikre på skal jeg lade være usagt - tror dog selv mest på det sidste da jeg selv fornemmer stor forskel

Beklager taste- og stavefejl

Bedækning tilbydes ved J. Jones WMH 145

Sælges:

FR hingst ´09 Palnatoke Vejvad x Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Min går
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 22:16

mindst lige så godt og afslappet uden som med sadel. I alle 3 gangarter.

Husk på at hvis du ikke er i træning til at sidde bareback så er det klart du generer hesten - man sidder altså anderledes og det gør man ikke bare sådan lige :)

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

Wintec 17" dressursadel med åbent sæde sælges- som ny - kontakt for mere info!

Billeder på præsentation ...

0
0
Svar på denne tråd

hej ida!
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 22:59

Nu synes jeg jo at det er omvendt med fx Jessie. Der går hun meget bedre, når jeg rider uden sadel, føler jeg meget bedre kan mærke hende.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 23:37

Dovenskab og hygge.

Gitte

Memento mori

www.westernportalen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider