Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Dilemma, Råd søges!
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 20:41

Landet ligger sådan at jeg har min pony opstaldet ude hos en super rar mand, hvor der så går to andre heste. Det er ikke manden der ejer dem, det er en anden, lad os kalde denne person X.

X's ene hest er forfangen, men det lader ikke til X tager det alvorligt, Eller den dyrlæge af en tumpe X snakkede med..

Personligt ved jeg godt hvordan og hvorledes med en forfangen hest og hvornår grænsen er nået..

X's to heste kan ikke stå alene, hvilket min såmænd heller ikke kan derfor skal min stå i stald samtidigt.. Dette er jeg jo selvfølgelig ked af, men han får masser mad og har en stor "boks" at stå i.. Dvs. Min kommer kun ud når jeg smider ham ud og holder øje så han ikke render igennem..

Den ene dyrlæge der kom ud var smådyrs dyrlæge. Men det var den eneste jeg kunne få fat i hurtigt. denne dyrlæge siger til mig at hesten er meget syg, det græsner til dyremishandling, at den skal klodses op osv. da denne ringer til X siger dyrlægen at det ikke er alvorligere end at medicinen kan vente til næste dag.. Godt nok var klokken 10 om aftenen men alligevel..

Den næste dyrlæge har X ringet til, denne har ikke set hesten. og denne svare at hesten skal have smertestillende i x antal dage og så er den rask ?!..

Nu har hesten altså været forfangen for kort tid siden, og lammellerne er begyndt at give sig.

Man kan godt se at den får smertestillende, nu ligger den ikke konstant, men den går ekstrem stikkende og så lidt som overhovedet muligt.

Jeg har købt en mundkurv for snart 3 nuger siden til den, jeg har holdt øje med den meget og kontaktet X hvergang der var den mindste smule optræk.. Og alligevel føler jeg der mangler noget.. Min egen skal have smed hurtigst muligt, og jeg er sku nervøs for hvad jeg får smidt i hovedet af smeden når han ser denne hest.

Mit dilemma er nok mest hva dælen jeg skal gøre ? Hvis X ikke tager et vink med en vognstang, er der så noget der hjælper ?

Jeg har super dårlig smavittighed over min egen skal stå inde så meget, men der er bare ingen pladser til ham i nærheden og jeg har det dårligt over at være vidne til en hest med så store smerter..

Jeg vil ikke gøre nogen sure eller ked af det, men min samvittighed holder ikke længere.. JEg har kontaktet en dyrlæge pga. en del spørgsmål om noget andet, men spurgte til sidst om hendes mening som var på at få en mening fra min smed, der kommer en af dagene, og var det slemt udne X ville gøre noget, så skulle jeg smide en politianmeldelse.. Dette har jeg virkelig ikke lyst til, for X er dne sødeste Person man kan finde..

Hva dælen gør jeg ?

X er jo en hammer sød person, der vil sine dyr det bedste, hvilket jeg respektere, og hun tror jo virkelig på denne hest kommer sig, hvilket resten af dem der har set den ikke tror en dyt på..og jeg vil jo virkelig ikke være en sæk overfor andre, men min samvittighed er der bare ikke til mere..

0
0
Svar på denne tråd

Hvis X er så sød
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 21:36

Hvis X er så sød, må det da være muligt at forklare ham/hende at forfangenhed er en meget alvorlig tilstand. Har du selv prøvet at forklare X dette? Kan du ikke få X til at være der når smeden kommer? X´s heste skal vel også beskæres

Kan slet ikke forstå at man kan eje en hest uden at vide dette

Du kan også kontakte hestens værn, det har sikkert mere erfaring med sådanne sager og lyder af og til til at være gode til at tackle det på en menneskelig måde.

Medlem af Bullerklubben

Nu også på Facebook

0
0
Svar på denne tråd

tja....
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 22:00

Tilkald evt. en rigtig hestedyrlæge til et rutinetjek af din egen - snak evt. med ham først om din bekymring.

En dyrlæge SKAL anmelde, hvis han ser et dyr lide unødigt.

Ghillie Dhu står til avlsbenyttelse. Alt afkom kan få stambog uanset hoppen.

www.highlandpony.dk

0
0
Svar på denne tråd

Smeden
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 22:49

kontakter jeg imorgen.. har endnu ingen fast da jeg kun har haft min egen i 14 dage ;)

X er rigtig sød og jeg har prøvet rigtig meget for at forklare X at forfangenhed er en forfædelig sygdom og at det virkelig skal tages alvorligt.. Nothing happend..

Et rutinetjek er tænkt på.. Det skal ordnes alligevel.. Men det er virkelig frustrende at se på..

Mvh. Pernille og V's Denver..

OPSTALDNING I/OMKRING RINGSTED SØGES..

Brino saks.. Må du hvile i fred stærke basse.

0
0
Svar på denne tråd

Fraika-92
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 23:05

Det er altid svært med de menneskelige hensyn, og det er åbenlyst at ejeren er glad for sine heste, men når det er sagt, så har hun altså ikke den fornødne viden til at kurere hesten. Jeg undrer mig meget over at hun har kunnet få smertestillende medicin over telefonen uden at en hestedyrlæge har set hesten.

I fredags da vi var ude at se din hest, må jeg nok indrømme at jeg fik et chock, da jeg så dens syge foldkammerat - selvom heste ofte skjuler smerter, var det jo tydeligt at hun ikke kunne gå pga. smerter af forfangenhed i alle 4 ben.

Jeg har aldrig nogensinde i mit 35 årige hesteliv set en mere forfangen og syg hest.

Jeg troede altså at det var lykkedes os at få ejeren til at tilkalde en hestedyrlæge allerede i fredags, men jeg kan forstå at det eneste der er sket er at den har fået noget smertestillende

Jeg forstår din bekymring fuldt ud og det gør mig meget meget ondt for dig at du ikke kan råbe ejeren op.

Mon hun forstår at heste aldrig må sultes - heller ikke når de er forfangne... De kan ikke leve af halm, da deres tarmsystem er meget følsomt. Det er rigtigt nok at den stakkels hest skal tabe sig meget, men den må altså ikke sultes.

Håber at den stakkels hest hurtigt må få den rigtige behandling.

Hilsen Connie

0
0
Svar på denne tråd

Hvis X er....
Forfatter: 
Dato:  09-06-2009 11:34

Hvis X er en hammer sød person og vil sine dyr det bedste, som du beskriver, så burde hun være til at snakke med.

Sæt dig ned sammen med hende og tag en rolig og venlig snak om tingene. Forklar hende hvad du ved om forfangenhed. Hvis dette alene ikke er nok til at overbevise hende, så prøv at forklare hende hvad det er for en situation, som hun sætter dig og din hest i. Hun tvinger jo dig ud i et kæmpe dilemma, som du jo tydeligvis har det rigtig dårligt med og bruger en masse energi på og derudover går det ud over din hests trivsel.

Hvis X er så sød, så burde hun bestemt have det dårligt med at stille dig i den situation, som du nu er havnet i.

Kommer hun til fornuft, så tilbyd din hjælp. Anbefal en (eller gerne to) dyrlæge som du ved vil tage sygdommen seriøst. Forhåbentlig kan det sætte gang i den rette behandling hurtigt.

Har I en jordfold, som hestene kan lukkes ud på? Hvis ikke så kan du, som en hjælp for hende og for din egens skyld, tage en snak med gårdens ejer om muligheden for at etablere en jordfold. Den behøver jo ikke være gigantisk, men i det lange løb er den jo uundværlig, når der er en hest med tendes til forfangenhed på stedet.

Hvis hun til gengæld stadig ikke er til at hugge og stikke i ovenpå jeres samtale og intet gør for behandling af hesten, så må du fortælle hende, at det i den sidste ende kan tvinge hende ud i ultimatum der hedder korrekt behandling nu eller en politianmeldelse. Anmeldelsen behøver jo ikke komme fra dig, det kan være en dyrlæge, en smed eller hvem der nu ellers opdager forholdene, som hesten lever under...

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

0
0
Svar på denne tråd

Forfangen
Forfatter: 
Dato:  09-06-2009 14:12

Både Connie og jeg har prøvet at sige det til hende.. Jeg har kontaktet hende hver evig eneste dag og sagt at der skal en hestedyrlæge til og at kræet skal klodses op..

No reaktion..

Jeg orker bare ikke at komme ud og være et par timer ved en hest med smerter. Det har jeg ikke samvitighed til..

Jordfold skal laves, men til hvilken nytte ?! X tror stadig fuldt og fast at hesten kommer sig og kan gå på græs igen..

Mvh. Pernille og V's Denver..

OPSTALDNING I/OMKRING RINGSTED SØGES..

0
0
Svar på denne tråd

det er muligt
Forfatter: 
Dato:  09-06-2009 14:31

at X er sød.

Men X er altså også temmelig dum.

Print ud hvad du kan finde af relevant viden om forfangenhed og hæng det på hendes boks eller stik det i hånden på hende....med en meddelelse om at hvis hun ikke agerer med det samme, så gør du - i form at en henvendelse til hestens værn.

"Søde" dyremishandlere skal ikke behandles anderledes end andre.

KH:)

Annette
rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Jamen...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2009 14:31

...så har både du og andre jo i den grad forsøgt. Og det virker ikke. Så er der ikke andet for end at kontakte hestens værn eller anmelde til politiet.

Det kan godt være, at hun er sød, og at du ikke har lyst til at gøre noget, der er ubehageligt for hende. Men lige nu gør hun livet meget ubehageligt for sin pony, og den kan ikke få det væk...

mvh. tina

Sælges:

- Mod fluer og svamp: Tectonic (den blå), Søndergårds Fly Away, Bio repel shampoo og Imaverol Vet.

- Easy Boot Bare str. 3.

0
0
Svar på denne tråd

Print denne tråd ud
Forfatter: 
Dato:  09-06-2009 17:09

Du kan melde vedkommen til politiet for dyremishandling. Det er drønhårdt, når X er super sød, men i nogle tilfælde må dyrenes behov gå forud for menneskelige relationer. Du skal IKKE acceptere at et dyr lider på den måde. Ring evt. til en dyrlæge i området som er DYGTIG og forklar situationen. Forhåbentlig kan du få denne dyrlæge til at tage kontakt til X og forklare situationens alvor.

Sagde Janne - der undrer sig over at hårdere tøjleføring kan retfærdiggøres med at hesten skal yde mere

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

X.....
Forfatter: 
Dato:  09-06-2009 17:16

kan da være nok så sød og man kan ha nok så lidt lyst til at anmelde- men ahr man reelt andre muligheder måske? Nej her tæller velfærden mere end at X måske er sød!

www.nikon-pics4u.webs.com

Linamix problemer? www.heste-nettet.dk/forum/5/508026/ 508026/

Bokse udlejes 6040 Egtved

NU med termin den 18 dec 2009

0
0
Svar på denne tråd

nyt????
Forfatter: 
Dato:  13-06-2009 13:25

Hvordan går det med det arme kræ...?

www.highlandpony.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jamen ...
Forfatter: 
Dato:  13-06-2009 22:11

kræet står stadig inde ( heldigvis )..

Den er på smertestillende, og får stort set intet foder SÅ jeg giver hende lidt af det jeg ved hun kan tåle at få.

Jeg har sagt at min er flyttet Tirsdag eftermiddag, og så er jeg færdig der.. Jeg holder ikke ud at se hesten halvt om halvt blive sultet samtidig.

Derud over er min hest meget trist over at stå inde og kun være ude når jeg er der, derfor flyttes han nu. det skal ikke gå ud over ham mere..

Jeg har sagt jeg lader en mundkurv ligge, da X har tænkt sig at vænne forfangenhedsdyret til græs igen.. Dette er jo ikke specielt klogt, men jeg har sku prøvet alt nu.. Heldigvis kan hesten gå rundt inde i boksen, så lidt bedre har den det bestemt, nok pga. smertestillende..

Mvh. Pernille og Darup's Denver.

0
0
Svar på denne tråd

nyt????
Forfatter: 
Dato:  05-07-2009 14:04

Er der noget nyt?

www.highlandpony.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider