Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvilke hunde er muskelhunde?
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 08:48

Hej hej


Ja, jeg er kommet til at tænke på, hvilke hunderacer der kan sættes under kategorien "muskelhunde". Der er naturligvis dem der bliver diskuteret mest; Amerikansk Bulldog, Amstaff, Pitbull osv. Men er der andre? (det er der jo, men hvilke?) Evt. en side, hvor man kan læse mere om begrebet "muskelhund" og se hvilke racer der hører herunder...


* Mette og Ophelia *


"Livet er for kort til at prøve at lægge en stritman ned!"


... Og hvem sagde, at prinsesser ikke kan have punkerhår?



0
0
Svar på denne tråd
 
 Ihh altså
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 09:00

jeg kan ikke finde ud af at linke


Hvis du søger på muskelhunde og går ind i den 6. er alle muskelhunde beskrevet

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sakset fra anden tråd..
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 16:32

Nu prøver jeg så at definere hvad der er kamphunde og hvad der er "muskelhunde.. Og hvordan grupperne er i store træk..


Kamphund: Det er primært i terriergruppen vi finder kamphunde, så det vil sige, Amstaff, Staffordshire Bull terrier, miniature Bullterrrieren, Bullterrieren (som er den blideste)Pitbull terrieren og Tosa Inu (Mastiff-type).

Det er kendetegnende ved disse (på nær Tosaen) at de er rigtig gode til mennesker.. Det vil sige at de så også er ELENDIGE vagthunde.. Det vil så igen sige at de stort set ikke har "beskyttertrang" overfor ejeren..

De har derfor heller ikke en privatsfære på 7 meter overfor mennesker..

Deres agression udløses stort set kun af andre hunde eller når jagtinstinktet (som terrieren jo også har i høj grad) sætter ind overfor andre dyr, såsom heste, kaniner rotter osv osv...


"Muskelhund": Grunden til at det er i gåsetegn er at det ikke er en anerkendt gruppe hunde.. Det er et medieopfundet ord, der skulle tage den negative klang af ordet Kamphund og skulle betegne de store "DOGGE" hunde.. Det vil sige store hunde med muskuløs kropssammensætning..

Muskelhunde er primært Molosserhunde under FCI gruppe 2..

Det vil sige at det er alle de forskellige mastiffer, som er vogterhunde og gårdhunde, oprindeligt avlet til beskyttelse af gårdene, til at holde slaver inde, til at opspore og jagt på storvildt så som jaguar, vildsvin, bjørne og andre store dyr..

Der er også de store vogtende hyrdehunde af Molostype.. Det er Anatolsk Hyrdehund, Kangals, CA Ovtcharka, Pyreneerhund, Kuvacz, Polski Podhalanski osv..

Det er hunde der er brugt til at vogte får og kvæg, de arbejder primært selvstændigt og går på alt hvad der er en trussel på flokken ligegyldigt størrelse..

Så er der kvæghundene.. Det er Rottweilere, American Bulldogs og Boxeren.. De er brugt til at holde kvæg ved brændemærkning og til at vogte flokken..

De enste af disse hunde man kan tale om´der har en privatsfære overfor mennesker, er Mastifferne.. Dvs. Fila Bras, Dogo Argentino og Canario, Napolitansk Mastiff, Cane Corso Mastin Espanol og engelsk Mastiff, Dogue de Bordeaux og Bullmastiff.. Det kan være der er glemt nogle men det er også i store træk..

Specielt Fila'en, Napolitaneren og Cane Corso er meget mistroiske overfor fremmede og har en privatsfære..

Kangals, Ovtcharka og anatoleren er hunde der går på alt hvad der kan være en trussel.. Det er hunde der er vant til at arbejde alene og har ikke den store tilknytning til mennesker, hvilket gør den ekstra farlig overfor både dyr og mennesker..

Det er hunde der meget nemt kunne gå hen og blive modehunde, hvis bla. Amstaffen forbydes, for folk der vil have en potensforlænger køber nu engang ikke en schæfer eller andre "små vattede anoreksihunde".. De vil have en stor hund der syner af noget jo..

Rotweileren, Boxeren og Ambullen er jo primært gård og vagthunde, men med deres rødder som kvæghunde..

De er som regle også glade for mennesker.. Men er selvfølgelig vagtsomme af natur..


Alle disse hunde har tendens til kønagression men nogle er klart mildere i sindet end andre.. Kamphundene tænder tæt på, dvs når de er udfor hinanden.. Derfor siger mange at de bider uden advarsel.. Dette mener jeg nu ikke, da de i positur nemt kan ses om de er alm. opmærksomme eller om de vil dominere med deraf udløst bid..

Molosserne kan være lidt sværere at regne ud.. Specielt Fila Bras og napolitaneren er meget hurtigt ude i situationer der kan virke truende overfor familien, som de beskytter med deres liv om nødvendigt..

Fila Bras'en er den eneste hund udover CA Ovtcharka der skal vise agression eller stærk mistro overfor dommerene ved udstilling..

Bla. kan en stirren som skrevet være nok til at signalere et angreb for fuld skrald..


Jeg håber I har læst med så langt hen ad vejen..






Livet er vidunderligt set gennem sprækken mellem dynen og madrassen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flere racer
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 16:34

Mig bekendt vil Shar pei, og er det chow chow også gå ind under betegnelsen muskelhund.

- Ihvertfald Shar Pei'en.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Rollo..
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 19:13

Ja der er flere såkaldte Kamphunde racer end lige de nævnte..

Shar Pei, Akita Inu, Great Japanese dog, Chow Chow er alle kamphunde af oprindelse..

Muskelhunde vil jeg ikke kalde dem, da jeg egentligt synes det er et latterligt udtryk..

Men der er også de små selskabshunde af molostype som Fransk og engelsk Bulldog samt små terriere som Boston terrieren der nogle steder også hører under betegnelsen muskelhund og kamphunde..




Livet er vidunderligt set gennem sprækken mellem dynen og madrassen

0
0
Svar på denne tråd
 
 det kommer
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 19:27

andet på hvem der spørges hva der hører under- for iflg loven er der mange flere og andre alm hunderacer der i blandt.



www.nikon-pics4u.webs.com


Linamix problemer? www.heste-nettet.dk/forum/5/508026/ 508026/


Bokse udlejes 6040 Egtved


NU med termin den 18 dec 2009

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider