|
|
| Øv - stakkels Lady... |
| Forfatter:  |
JulieTaylor |
| Dato:  |
23-07-2007 15:45 |
|
Øv - én af mine hopper er rigtig halt og sølle, fordi hun trådte en sko halvt af i sidste uge, og havde jokket på optåen, så hun måtte have antibiotika og smertestillende for den infektion, der fulgte. Det gik lidt bedre her i weekenden, men i dag er hun mere hævet og mere halt end nogensinde, så nu venter jeg på at dyrlægen kommer og kigger igen. Hoppen har gået ude med forbinding på - hun er ikke typen, der egner sig til bokshvile, men her i eftermiddag måtte jeg tage hende ind, fordi hun pludselig næsten ikke kunne gå Det var godt nok en lang tur ca. 200 m ind fra fold, hvor hun sprang fra det syge forben til det raske, og gispede efter vejret, og måtte holde en masse pauser I morges gik hun ellers turen ud uden de store problemer. Men hendes tilstand må være vendt i løbet af dagen. Jeg ved ikke, hvorfor - forbindingen sidder fint, og holder såret rent. Det er bare så surt, når hestene har ondt, at jeg næsten ikke kan rumme det. Tænk hvis man bare kunne forklare hende, at det nok snart går over igen, og at dyrlægen er på vej. Og hvor føler man sig ond, når man skal overtale sådan en stor, tyk hoppe med ondt i fussen til at gå med ind fra marken, når hun helst bare vil have lov at stå stille derude for sig selv. Øv, øv, øv... hvis der er nogen, der ikke har noget bedre at tage sig til, så kryds fingre for Lady, så hun kan blive hurtigt rask igen  Julie
Hvad rager det dèn, som er sikker på sit, at resten af verden er ude af trit. Piet Hein
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Patienten |
JulieTaylor |
23-07-2007 15:49 |
|
Her er patienten afbilledet (til venstre) under mere muntre omstændigheder: 
Hvad rager det dèn, som er sikker på sit, at resten af verden er ude af trit. Piet Hein
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg krydser |
|
|
alt hvad der kan krydses, det er bare så kedeligt når det gør ondt på de kære kræ, man føler sig som en mishandler, kan tydeligt huske da jeg skulle trække min islænder i boks på dagen hun skulle aflives, ih guder det var SÅ hårdt at skulle trække hende fra folden og ind ikke kun fordi hun skulle aflives, men også fordi hun humpede afsted.. føj jeg hader det... De bedste tanker til Lady (og alle andre halte/syge heste).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg krydser alt hvad jeg kan for din lille hyp og håber på snarlig bedring...  Men så vil du måske også krydse fingre for min.. Hun var i hegnet i fredags og blev syet med 6 sting i højre bagben... Og hun skulle/skal til kåring d 4-5 august, men jeg er ikke helt sikker på at hun bliver klar...  Trist...
Hej fra Anette... -Lykkelig ejer af Bjerregårds La'Mir...- ~ Consul - elsket og savnet ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| Er på job |
Lene ♣Granat♣ |
23-07-2007 16:29 |
|
..men har ikke andet og lave, så her er alt krydset, og de bedste tanker sent af sted.  Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stakkels Lady |
|
|
Stakkels pruhest...  Krydser alt hvad der krydses kan...  Husk endelig en opdatering.
Charlotte Gib mir die Hand Ich bau dir ein Schloss aus Sand Irgendwie, irgendwo, irgendwann
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdatering |
JulieTaylor |
23-07-2007 18:46 |
|
Nu har dyrlægen været her igen... to gange. Første gang for at konstatere, at det nok ikke er hovinfektionen, der gør SÅ ondt. Og anden gang for at tage røntgen - det var ellers meningen at vi skulle være kørt på klinikken, men dyrlægen besluttede, at Lady var for syg til at rejse, så de pakkede røntgenapparat og hele baduljen, og kom til os  Nu tror vi så, at hun er gledet på folden, og har slået eller forvredet sit forknæ. Muligvis fordi hun havde gaffatape om hoven, og ikke stod så godt fast som ellers  Dyrlægerne gætter på en fraktur, men nu skal de lige fremkalde hendes røntgen hjemme på klinikken, og så får jeg forhåbentlig en diagnose - og ikke mindst en prognose - senere i aften. Det ser ikke særligt lyst ud for Lady. Hun er blevet endnu mere halt, og kan faktisk ikke gå. Men som det ukuelige madøre, hun er, fik hun lige flæsket et helt hønet på staldgangen, mens vi ventede på røntgenapparatet. Nu håber jeg bare, at hun overlever. Hun er kun 16 år. Tak for alle de krydsede fingre. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stakkels Lady... |
|
|
Det var da væmmeligt at finde hende sådan på folden. Jeg krydser alt hvad jeg kan, og håber hun kommer ovenpå igen!
---
Undervisning, trailertræning, kurser tilbydes. ---
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sikke noget l... |
Sys |
23-07-2007 20:01 |
|
Det var ikke nogen rar læsning Julie - 16 år er ingen alder - og jeg håber, at røntgenbillederne ikke dokumenterer din dyrlæges mistanke ... men at hun knap kan gå mere, øger jo ikke ligefrem de optimistiske tanker. Kram til dig og hende - og hold os endelig, endelig opdaterede !! Sys
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Får hun noget |
|
|
mod smerter?- det lyder slemt- normalt gør en hovbyld ondt- men et ben der er helt i udu, virker grimt. Håber at hun kommer sig- gi lige et skriv om hvad billeder sagde. Pøjpøj MVh Dorthe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stakkels Lady.. |
|
|
... og stakkels dig. Jeg krydser fingre for at det ikke er så slemt som det lyder og at hun snart springer glad rundt på folden igen.
£isbeth & Baloo Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you. Aldous Huxley
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg krydser fingre |
|
|
for at det bare er en lill dum ting så den snart er på banen igen... Hilsen
- Matilde og Shalu -
Uvidenhed står ikke i vejen for fremskridt, illusionen om viden gør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sikke noget møg |
|
|
håber ikke dyrlægen har ret i sine mistanker..for det lyder ikke særlig positivt med et forvredet forknæ..  Krydser alt for jer.. Hilsner fra Margit
En sand ven er en der tror på en, når man selv er holdt op.
Livet er til låns-lev det fuldt ud!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mere opdatering |
JulieTaylor |
23-07-2007 21:43 |
|
Nu har dyrlægen været her for tredie gang i dag *suk* Røntgenbillederne viste ikke noget, men hvis frakturen er meget frisk, kan der godt gå et par dage, før man kan se, hvor den sidder. Så vi er ikke klogere. Bortset fra at vi nu ved, at det ikke længere er hovbylden, hun er halt af, for dyrlægen lagde blokader, som udelukkede at smerten sad i hoven.
Nu er der ordineret 7 - 10 dages boksro, hvilket jeg gruer for, fordi Lady er en udehest, der hurtigt stresser, når hun skal stå inde. Hun har fået en KÆMPE forbinding med skinne på benet, så hun slet ikke kan bøje det mellem kode og albue. Og så skal hun til rønten igen om en uges tid - evt. 10 dage, hvor vi håber på at dyrlægen kan stille en diagnose. Hvis det er én af de små knogler i knæet, kan prognosen være ganske god. Men hvis der er slået en flig af pibeknoglen eller underarmen, er det bye bye, Lady.
Smertebehandling... ja, dyrlægen udskrev selvfølgelig buta i fredags, da hovbylden blev skåret, og det har Lady fået siden. Men hvis hun skal have det i længere tid, skal hun have noget, der beskytter maven samtidig, så hun ikke bliver syg af bivirkningerne.
Om lidt lukker jeg den hest på fold, som har holdt Lady med selskab i dag, og så kommer en ny hest ind for natten. Så må jeg se hvordan jeg holder hende underholdt med kammerater, mens hun skal stå inde.
Nej, 16 år er ingen alder, og dyrlægen kommenterede også på, hvor fin og muskuløs, Lady er >o< Men jeg overvejede seriøst i aften at bede om at få hende aflivet, for jeg er slet ikke sikker på at hun mentalt kan klare at stå inde i 10 dage. Nu prøver vi - hun tog det hele med ophøjet ro, og fandt sig i at blive skåret i hoven, få lagt blokader, blive pillet ved, rodet ved og raget ved. Jeg var SÅ stolt af hende {> Og jeg fik fornemmelsen af at hun måske overrasker mig, og klarer skærene uden at gå i spåner.
Fingre bedes fortsat krydset. I morgen ringer dyrlægen med en slagplan for, hvordan vi helt konkret skal gribe situationen an.
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Æv æv.. |
|
|
Stakkels Lady og stakkels dig  Jeg holder fortsat alt krydset, og sender Lady og dig varme tanker.
- Yuki
Med salathesten - nu som ridehest efter 1 år og 7,5 måneder
NU MED VINGER
Med billeder på www.rigola.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Takker... |
JulieTaylor |
23-07-2007 22:04 |
|
Mange tak for tankerne Jeg er mere håbefuld nu end jeg var for nogle timer siden. Og Lady synes vist foreløbig, det er ok at stå inde i stalden og æde wrap. Mens vi ventede på dyrlægen i dag, fik jeg lige striglet hende for en gangs skyld, og så måtte vi jo have taget billeder også. Det er ikke hver dag, hun er så ren og pæn. Her kan man se, at hun holder humøret højt trods alt   Og nu vil jeg gå ud og putte min syge hest. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nogle gange |
|
|
overrasker de med at kunne ting som man ej have regnet med- min missekat var svært skadet efter at have forsøgt at nedlægge en hund- hun lå helt stille en uge og blev pænt båret op og ned af trapper-selv om hun ellers aldrig ville tillade det og normalt suser rundt hele tiden. Jeg slog græs med en hæksaks da min var dårlig( han stod jo inde i ½ år med en sene der skulle gro fast igen)-det satte han meget pris på, og humøret steg altid noget når jeg kom med det. Held og lykke med hende
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lady.. |
|
|
Godt at du er mere håbefuld nu  Og sikke et dejligt glimt hun har.
- Yuki
Med salathesten - nu som ridehest efter 1 år og 7,5 måneder
NU MED VINGER
Med billeder på www.rigola.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang tab af sko |
|
|
har hun fået skoen på igen?jeg kender nemlig en hest som næsten ikke gider at gå når den ingen sko har på.den er meget ømtået.min egen halter hvis hun går uden sko men så snart hun får dem på igen er hun 100% haltefri.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxx |
|
|
Hej julie. Stakkels Lady og stakkels dig!! Jeg var ikke klar over, at man sommetider ikke kan se frakturer, hvis de er helt nye... Jeg håber for jer, at det dog ikke er så slemt. Kan godt forstå, at du er skeptisk ved 10 dages boksro. Det ville jeg godt nok også være hvis det var min hest. Han ville stresse og tampe rundt og slet ikke få ro. Men måske vil hun stå rimelig stille, hvis hun har ondt i benet. (Ved godt, at hun er smertebehandlet men alligevel) Og med lidt god wrap...  Krydser alt, hvad der krydses kan! Maria
Box udlejes i lille hyggelig stald i Haslev.
Hellere lugte af hest end lugte af hash. Citat Erhard Jakobsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julie... |
Lene ♣Granat♣ |
23-07-2007 22:23 |
|
Bare vent og se.. Hun overrasker dig garanteret og er en engel de næste 10 dage.  Oplevede engang en 4 års hingst der var noget af det mest balstyriske, men da en sygdomsperiode krævede 6 ugers boxro, forløb de faktisk uden problemer. Alle forventede ellers at stalden ville være en gang murbrokker efter en uge. Her krydser vi alle fingre og andet godt for at hun bliver god igen. Selv den nye ude i stalden står med krydsede forben... Eller også er han bare enormt skævbenet...  Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg krydser |
Hurricane ♥fleur♥ |
23-07-2007 22:24 |
|
både fingre, tær, ben og arme. God bedring med hende 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sko... |
JulieTaylor |
23-07-2007 22:26 |
|
Estella, hun er springhalt, selvom hele hoven er bedøvet, så jeg tror desværre ikke, det er den manglende sko Det ville ellers være dejligt, hvis det var tilfældet, men hele benet er hævet, og hun har ikke feber, så alt tyder på at hun har slået sig. Og tak igen til alle, der krydser. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julie... |
|
|
jeg har en udpræget udehest, der indtil han blev forfangen forrige vinter aldrig har tilbragt et helt døgn i boks. Han endte med at stå næsten 5 uger i boks - og på buta. Jeg havde det nøjagtig som du - forfangenheden var slem nok at forholde sig til, men at han sku' stå inde...  Men han tog sgu' røven på mig - på intet tidspunkt virkede mit "dampbarn" påvirket af frihedsberøvelsen, til trods for at han normalt har bundvendt boksen, hvis jeg ikke har fået lukket ud ved daggry i de få måneder om året, de overhovedet benytter boksene. Han var glad, afslappet og accepterede oven i købet, at hans to damer var ude på skift i løbet af dagen - ingen piv der heller, ud over dem, der kom fra den hoppe, der gik ude alene...  Der blev striglet, nusset og klikkertrænet en hel del(!) under seancen, men jeg er stadig forbløffet over hans adfærd - og butaen gav iøvrigt ingen bivirkninger overhovedet. God bedring med hende! Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dorte... |
JulieTaylor |
23-07-2007 22:56 |
|
Åh, tusind tak, det var lige sådan en historie, jeg havde brug for at høre Faktisk besluttede jeg allerede mens dyrlægen var her, at Lady og jeg kan bruge den kommende uge til at lære hende at apportere. Hun er jo et ukueligt madøre, som sagt, så hun lærer lynhurtigt med klikkeren. Så håber vi bare at røntgenbillederne bærer gode nyheder, når vi når så langt  Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stakkels dig. |
|
|
Det gør mig ondt at høre, at din dejlige hoppe er kommet til skade.
I vinters kom Fancys føl til skade med knæet, blev syet og skulle stå inde i 10 dage. Åhhh nej, tænkte jeg. Det går aldrig!
Han er en krudtugle og fuld af pep. Hans mor, der blev nød til at være støttepædagog, kan ikke stå inde uden de andre, så jeg tog den gamle hoppe Sazzy ind som støttepædagog for støttepædagogen.
Trods alle mine bange anelser gik det faktisk fint, så mon ikke også at din hoppe nok skal vænne sig til det.
Katastrofetankerne angående aflivning pga en voldsom skade, kender jeg også. Da Boons fik sin gaffelbåndsskade var jeg overbevist om, at nu var slut for min smukke hest. Da jeg langsomt fik ham listet ind i stalden, gik mit hjerte i coma og jeg troede slet ikke, at der var nogen mulighed for at han kunne blive rask. Han havde så ondt og kunne kun lige akkurat krybe ind i boksen.
Alligevel drøner Boons nu glad og frisk rundt på marken og er helt rask i sit ben igen.
Sommetider ser det så slemt ud, at man slet ikke kan forestille sig, at det kan blive godt igen. Jeg har arbejdet på hestehospital, hvor der sommetider kom heste ind, jeg var overbevist om, ikke klarede den, men heldigvis var dyrlægen klogere, så jeg har set flere heste komme sig helt efter grimme skader.
Op med humøret, klap din hest og prøv at være lidt optimistisk. Måske er det slet ikke så slemt, som du frygter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DEt skal nok |
|
|
gå Julie Lady skal have noget narko, og du er så priviligeret at du har staldmakkere til hende på skift. HUn er sikkert sejere end du tror  God bedring til hende Mvh Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg holder... |
|
|
... fortsat fingrene krydsede og håber at haltheden skyldes at hun har overbelastet en anden del af benet i sit forsøg på at aflaste den ømme hov.
£isbeth & Baloo Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you. Aldous Huxley
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Føler med |
|
|
dig og Lady og håber på en positiv afslutning på historien.
Hingsteplag (½ PRE) sælges. Ingen er både ærlig og fjendeløs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tre uger |
JulieTaylor |
24-07-2007 10:32 |
|
God morgen - nå, vi skal åbenbart vente i 3 uger og ikke som først antaget 7 - 10 dage  Og det er bare for evt. at kunne udelukke en fraktur. Lady har taget natten med ro. Hendes selskabsdame har faktisk været mere sur over at være inde end patienten selv. Nu må hun ikke få buta foreløbig, fordi hun skal gå mindst muligt på benet  Og så håber jeg at hun bliver ved med at slappe så godt af som hun har gjort indtil nu. Jeg har haft alle heste inde til morgenfodring, og Lady havde sågar overskud til at blive lidt hingstig overfor én af de andre hopper  Selvom hun ikke har fået noget for smerterne siden i går. Det er nok forbindingen, der begynder at hjælpe lidt på benet. Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan... |
|
|
...går det med damen her til morgen?? Mvh Nell
RODEO ER EN SAGA BLOT!
NY SIGNATUR SØGES!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kære Julie... |
libe1 |
24-07-2007 10:42 |
|
Vi krydser alt som krydses kan her i Esbjerg. Håber på godt nyt. Mange trøstekram til jer begge. KH Linda
FLUEDÆKKEN MED AFTAGELIG HALS KØBES. MAX 500 KR. HUNDEDYNER MED KRØERKUGLER SÆLGES.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdatering |
JulieTaylor |
18-08-2007 21:41 |
|
Her er nyt til dem, der var så søde at bekymre sig. Jeg fik sågar en SMS fra en HN'er med ønsker om god bedring  Efter tre uger med skinne på blev Lady røntgenfotograferet igen. Jeg har brokket mig højlydt over at dyrlægen insisterede på at fiksere benet, for jeg syntes, det var noget så synd for Lady at hun hverken kunne lægge sig ned eller gå rundt. Men den onde doktor dyr var hård og konsekvent - de havde engang haft en hest på klinikken, hvor en revne i knoglen ikke kunne ses på røntgen med det samme, så hesten blev stillet i boksro uden skinne og *KNÆK* så brækkede den benet en dag, da den skulle rejse sig op. Derfor den konservative behandling, selvom skaden sagtens bare kunne have været en forstuvning. Nu har det vist sig, at Lady også havde en revne i radius/spoleben (den store knogle ovenfor forknæet), men dyrlægerne kunne først se den på røntgen efter 3 uger. Så Gud ske tak og lov for den skrappe dyrlæge, der ikke ville tage skinnen af, selv da hævelsen var faldet, og smerterne taget af efter en uge, og jeg selv mente at det var noget pjat med den store forbinding. Nogle gange kan det altså godt betale sig at lytte til dem, de gode veterinærer. Lady står hos dyrlægen nu, for hun havde svært ved at affinde sig med boksro i sin egen stald efter et par uger. På klinikken står hun roligt, for der har hun ikke nogen flok, hun skal holde styr på. Nu mangler hun 2 uger med skinne på og så en uge i boksro uden skinne men med forbinding, og så må hun så småt begynde at komme ud på nogle små gåture og sidenhen på fold og i genoptræning. Jeg har ikke fået regningen fra dyrlægen endnu, men jeg tror roligt, jeg kan blære mig med at eje Danmarks dyreste selskabshest nu Jeg er dog bare glad for at hun kommer sig, og jeg glæder mig til at hun kommer hjem. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dejligt |
|
|
Godt at høre at der er nyt, også næsten godt nyt. Godt du lyttede til dyrlægen med hensyn til skinnen  Held og lykke med den smukke og dyre selskabshest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Super at hører |
|
|
at den gamle dame er i bedring... Forsat held og lykke med hende.. Hvordan går det med din "mave"- er det snart ved at være redebygnings tid ? MVH Dorthe MVH Dorthe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mave... |
JulieTaylor |
19-08-2007 15:45 |
|
Maven er nu så stor at jeg ikke orker at bestige min hest - heller ikke selvom jeg havde tid Men der er da 6 uger endnu, så måske når vi at få et badeværelse inden da  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uuhhaaa... |
|
|
et badeværelse ville være rart med en lille ny- så se at få sat skub i håndværker eller mand... Her er der heller ingen badeværelse eller køkkenvand, jeg håber endnu på at det en dag vil lykkes...indtil da klares opvasken på badeværelse gulv og bad i fitness center Held og lykke med "maven" MVh Dorthe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej, den |
Mumse (Kobakkegård Hestepension) |
20-08-2007 09:00 |
|
dyreste selskabshest må da være min. Min kæreste øjesten Moonlight fik jo desværre for 3 år siden problemer med luftvejene, og kunne ikke rides mere. Men da hun jo var min øjesten skulle hun jo ikke aflives, hun skulle være hyggehest. Hun havde det fint, bortset fra hun ikke kunne rides. Da hun jo ikke kunne rides, besluttede jeg at ifole hende. I 2006 fik hun et dejligt hoppeføl, som jeg har beholdt. I 2007 skulle hun så have føl igen, og her gik bare alt galt. Føllet døde under fødslen, og Moonlight måtte efterfølgende også aflives. De sidste par dage inden hun blev aflivet, stod hun også ved dyrlægen. Siden februar måned har jeg haft 2 dyrlæge regninger på hhv. 15128,75 og 10.866,25, og jeg mangler stadig et par stykker, som ikke er kommet endnu (dyrlægen er ikke så hurtig med regningerne). Så mon ikke, at min kan blande sig i toppen af "Dyre selskabsheste". Held og lykke med hest og mave. Hilsen Mumse 
Rigtige kællinger kører Land Rover V8 og rider fuldblod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|