Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvad bruger man blindtarmen til??
Forfatter: 
Dato:  23-03-2007 08:21

Et indlæg vedrørende nyrer, fik mig til at tænke på blindtarmen. Hvad bruger vi egentlig den til??? Og hvorfor kan vi undvære den? Det gir da ingen mening. Er det bare fordi vi ikke har fundet ud af hvad vi skal bruge den til endnu? Siger lægerne én eller anden dag i fremtiden "nå, det var DÉT den var til...ups..."... Ja, jeg ved det sgu ikke. Det giver bare ikke nogen mening at vi har et organ som bare kan fjernes uden det volder nogen skade.

Tja, nu kan det godt være at nogle tænker "ej, ved hun ikke engang at blindtarmen faktisk bliver brugt til at mennesket kan lave stribede børn?" men nej det ved jeg ikke, da jeg ikke er læge!

HVAD BRUGER MAN BLINDTARMEN TIL???

Mvh Bonnie


**Don't be sad that the world lost Steve Irwin. Be sad that the animals did**

Amatørfotograf, tager kvit og frit billeder af din hest. Du skal bare sørge for transport. Skriv besked for mere info!

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2007 08:38
Kort fortalt absorberer blindtarmen bla. vand og salt. Den sidder lige over tyktarmen, der har samme funktion, så det må være derfor den er undværlig.

Med venlig hilsen

Sanne "Kuku"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blindtarmen
Forfatter: 
Dato:  23-03-2007 08:51

Blindtarmen er kun nødvendig hos planteædere, der jo indtager meget cellulose. Cellulosen kan ikke nedbrydes vha. enzymer, ligesom fedt, proteiner og kulhydrater kan. I stedet findes der mikroorganismer i blindtarmen hos enmavede planteædere (ex. hesten) og i formaverne hos flermavede planteædere (ex. koen).


Da vi ikke udelukkende lever af planteføde har vi ikke brug for at nedbryde den cellulose vi indtager. Følgelig er vores blindtarm meget lille og har samme funktion som tyktarmen, nemlig absorption af vand og salte, som Sanne skriver. Vi kan altså sagtens undvære blindtarmen, da den hos os bare er en forlængelse af tyktarmen.


Mvh Vibeke
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er der
Forfatter: 
Dato:  23-03-2007 08:55
Tyggegummi ryger ned, hvis man sluger det... Ja det sagde min klasse lære da ;-D


Rodeo show er en glasur, der dækker over en rådden og forrået holdning til brug af dyr.

.

Riders Cup 2.-6. maj i Tybjerglille, Sjælland

0
0
Svar på denne tråd
 
 Og negle,
Forfatter: 
Dato:  23-03-2007 09:01

sagde min mor...!!!


Annette som aldrig mere bider negle



Hvor er det godt at brok ikke smitter!!!!


0
0
Svar på denne tråd
 
 En dristig teori
Forfatter: 
Dato:  23-03-2007 09:38

...siger at blindtarmen er en rest fra den gang vi var plaanteædere, men at den gjennom tusentallls år har blitt mindre og mindre fordi vi ikke længre har brug for den. den samme teori sier at vi en gang hadde seks fingre på hver hånd, hvorav fem var like lange. De skulle visstnog være praktiske for at grave opp rødder fra jorden. men siden vi ikke gør det så ofte længre, har den ene fingre forsvundet, mens en har blitt kortere. mon de ikke vokser ud igen nå, da vi bruger dem så ivrigt på tastaturet...


PS: Ikke skyd meg for denne informasjonen, jeg bare formidler, og har ingen formening om hvorvidt det kan ligge noget i det. Er ikke forsker.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider