Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Sælges kun til blivende hjem?!
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 11:03

Når jeg skal finde mig en ny mule, så er det selvfølgelig med forudsætning for, at den skal blive hos mig, men man kan jo risikere, at man når til et vist punkt, hvor man ikke kan komme længere med hesten, og gerne vil noget mere, man kommer i en situation hvor salg er nødvendig (sygdom, flytning til udlandet mv., dette er kun eksempler og ikke noget jeg regner med sker), så har sælger vel ikke i sin vildeste fantasi forestillet sig, at jeg skal beholde dyret?


Jeg kan godt forstå, at sælger ikke ønsker, at hesten skal blive kastebold mellem 10 forskellige mennesker, og da slet ikke hvis det er en ældre model, så snart den har forladt stalden, og det er da absolut heller ikke noget jeg ønsker, men man kan som sagt komme i en situation der gør, at man må sælge.


Regner sælger helt seriøst med, at hesten bliver hos køber, når der nu står i salgsannoncen, at den kun sælges til blivende hjem? Man kan jo aldrig give en garanti for, at den ikke skal videre.


Når I kigger annoncer, og der står "Sælges kun til blivende hjem og/eller med forkøbsret" ville I så gå videre, eller ville I kigge på den alligevel?


Jeg forstår det ikke helt, så nogle argumenter og svar ville være dejligt :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Forkøbsret
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 11:06

Jeg har købt min hest med en klausul i kontrakten, om at tidl. ejer har forkøbsret i tilfælde af, at jeg ønsker/ er nødt til at sælge. Men det kommer aldrig til at ske! Hende har jeg til hun stiller skoene - om jeg så skal leve af havregrød i nogle perioder for at klare det!




Med venlig hilsen

Malou & Sava

Støt en god sag:

www.nyt-hesteliv.dk & www.hesteinternatet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 forkøbsret
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 11:10
jeg solgte Chagal med forkøbsret, og det var det ingen af de potentielle købere der havde betænkeligheder ved.

Carina
Nu uden Sjakalen...
Ung mor til Nicklas født. 4-8-04
Hvis du ikke synes, du lyser, som du burde, så prøv at pudse pæren, inden du klager over el-værket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 min søs
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 11:12

har en til salg da hun ikke må ride i et år, hun har skrvet til blivende hjem, da hun bla ikke vil sælge til hestehandler hvor den ryger fra sted til sted. hune r godt klar over at der kan ske noget så man er nød til det at sælge, men hun vil gerne undgå de typer som køber og sælger for at tjene en hurtig skilling. og hun vil heller ikke sælge til hvem som helst.


hun har osse skrvet at hun ønsker forkøbsret, i tilfælde af at nu ejer som hun selv, bliver nød til at sælge, så vil hun gerne have mulighed for at købe ham tilbage igen, hvis hun selv er klar til at ride igen


0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu går
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 11:13

det jo ikke på om det er forkøbsret, selvom jeg lige nævnte det ;-)


Men lad mig bare spørge til det også. Når man sælger, så er der jo en grund. Hvorfor vil man have forkøbsret? Hvad hvis man ikke har råd til at tage hesten tilbage?


Vassen, hvad hvis du blev alvorligt syg, og du ikke selv kunne tage dig af hesten, ville du så bare lade den stå, lade andre passe den for dig velvidende, at det ikke var det bedste for hesten/dig? Eller hvis du skulle til udlandet, og den ikke kunne komme med dig?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan kan man...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 11:14
Hvordan kan man som SÆLGER pådutte andre at de ikke må gøre det samme, altså sælge dyret? Dobbeltmoralen længe leve.


;-)
Jhez


Hjælp til vægttab: www.jhez.dk/weightloss/
0
0
Svar på denne tråd
 
 MinKiePee
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 11:15

se det var jo en fornuftig søs du har dig der, hendes grund kan jeg godt forstå, men hvis nu hun ikke kan ride til den tid, hvad så?


Hvis jeg en dag måtte sælge hesten, så ville jeg spørge tidligere ejer (under forudsætning af, at hesten var blevet passet og plejet efter alle kunstens regler), om han/hun ville købe den tilbage.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Men er der nogen juridisk hjælp ...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 11:16

... at få på sådan en aftale, hvis køber løber fra aftalen om tilbagekøbsret og bare sælger den til anden side??


Synes emnet har været oppe at vende mange gange og jeg synes, det forekommer mig, at det er lidt uldent


Mvh. Lisbeth


Svend stemmer NEJ !!!!

www.anti-rodeo.underskrifter.dk har du skrevet under??


Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jhez det
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 11:16
er det jeg vil frem til ;-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville ikke
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 11:17

købe en hest der var behæftet med klausuler om hvorvidt den må sælges videre, skal tilbage til tidligere ejer, eller ikke må slagtes eller hvad ved jeg..


Hvad nu hvis man som nuværende ejer ikke synes hesten havde det godt nok hos den tidligere??? Så er det da træls at være nødt til at sælge den tilbage.

Hvad nu hvis man personligt har den holdning at det var bedre for hesten at være død? Skal man så alligevel sælge tilbage, fordi tidligere ejer har en romantisk forestilling om at hesten er lykkeligere ved at gå som selskabshest?


Nej - jeg ville ikke købe. Min hest, mig der bestemmer om den skal videre eller ej. Tidligere ejer har ikke noget at skulle have sagt.


Mvh

-Helle


Hjælp os med at finde Blackies far Samson fra Thyregod/Brande området! Se efterlysningen her!


** der findes 10 slags mennesker - dem der forstår binært og dem der ikke gør **

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lisbeth ja
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 11:17
det har været oppe at vende før med forkøbsret, men jeg vil gerne fastslå, at indlægget handler om, hvad der menes med sælges kun til blivende hjem sætningen, og om det skræmmer evt. købere væk?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Blivende hjem
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 11:20
Betyder "blivende hjem" ikke bare, at hesten ikke sælges til videresalg? Jeg har da aldrig opfattet det som at "nu har du købt hesten så skal du også have den for evigt og altid!"

I mine øjne er det lidt det samme som når folk skriver, at de kun sælger til privat -med andre ord, ikke til folk der driver handel med heste.

/Anna
0
0
Svar på denne tråd
 
 anna det
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 11:21

kan godt være, men som sagt så forstår jeg ikke helt sætningen, derfor mit spørgsmål ;-)


Når du skriver den ikke sælges til videresalg, mener du så hestehandler?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tillid
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 11:23
Det hele handler jo om tillid.

Nogle er måske nødsaget til at sælge deres hest af økonomiske grunde, og forsøger vha. en klausul at sikre, at deres heste ikke kommer hen til "slemme" mennesker.

Jeg ville i stedet sørge for at lave klausuler og betingelser sælge min hest til en person jeg havde fidus til, og så måske spørge den nye køber om man måtte komme på aftalt besøg, for hesten har betydet meget.

Det må man jo som regel :-) Og jeg ville aldrig sælge til en køber som jeg ikke havde kemi med.


Hilsen fra LISE


HUSK: Aldrig Atamon (Natriumbenzoat, E 211) til MUK på hestens ben!
Det er en udbredt misforståelse at bruge Atamon, der virker mod MUG. MUK er fremkaldt af bakterier, MUG er en svamp!

0
0
Svar på denne tråd
 
 sasser
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 11:26

jamen hvis hun ikke kan ride, eller har råd/lyst til at købe ham tilbage til den tid, jamen så står det frit for ny ejer at sælge ham til anden side. dog ønsker hun får ham at han kommer til et blivende hjem, osse selv om det så betyder hun aldrig selv får mulighed for at købe ham igen, hvis hun bliver klartil det. hun vil ham det allerbedste.


mvh sandie

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blivende hjem
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 11:29

er i mine øjne blivende hjem og man bør gøre sig klar at det er en hest man forpligter sig til at have i mange år og som kun i særlige tilfælde må sælges videre. Ingen kan jo 100% gardere sig mod hændelser, der gør at man må skille sig af med sine dyr.


Men jeg vil så sige at hvis man køber en hest med sådan en "klausul" så bør prisen også afspejle det meget og hesten bør ikke koste tilnærmelsesvis det samme som en ditto hest uden klausuler.


Mht. at kunne gardere sig hvis folk bryder kontrakten, så kan man altid vælge at lave en økonomisk bod ved at bryde kontrakten på eksempelvis 3 gange hestens pris. Så har man mulighed for at køre et civilt søgsmål og selvom det ikke nødvendigvis forhindrer videresalg af hesten, så får det formodentligt køberne til at tænke sig godt om inden de køber hesten.



Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 11:33

bare ikke, man kan pådutte andre (som Jhez så fint skriver det), at køber ikke må sælge hesten, hvis det er nødvendigt.


Jeg må indrømme, at alle de klausuler skræmmer mig lidt.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Sasser
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 11:40

Jeg har taget højde for de ting. Jeg har en fantastisk part, der selvom hun kun har hende 1 gang om ugen, holder mindst lige så meget af hende som jeg gør. Jeg har en aftale med hende, om at skulle der ske mig noget, så jeg bliver ukampdygtig i en længere periode, så tager hun sig af hende. Det er i mine øjne bedre at parten, som hun kender og holder af, tager sig af hende, end at hun skal ud til en fremmed et nyt sted.

I øvrigt, så kan jeg ikke se at det skulle skade hesten, hvis den fik fri i et års tid, hvor den hyggede sig på en fold med sine venner og blev nusset om af en eller anden pige der hyggede sig med det?!

Skal jeg til udlandet, hvilket er på tale i løbet af de næste par år, jamen, så skal hun da med. Det er min kæreste og jeg heldigvis enige om. Da det er ham der gerne vil arbejde i udlandet, har han også sagt god for at Sava skal med.

Jeg har skrevet testamente om at skulle jeg afgå ved døden pludseligt, så skal hun aflives. Hun er en hest der har oplevet store menneskelige svigt, hvilket har gjort at hun godt kan virke aggressiv - det skræmmer en del og blev hun solgt til de forkerte, så tør jeg slet ikke tænke på hvad det ville gøre ved hendes psyke. Hun er en hest der nemt kunne ende som kastebold mellem hestehandlere og private købere. Derfor har jeg truffet beslutning om at hun skal aflives, hvis jeg dør. Hun skal ikke opleve flere svigt!


Med venlig hilsen

Malou & Sava

Støt en god sag:

www.nyt-hesteliv.dk & www.hesteinternatet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vassen
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 11:43

Jamen med din hest er der jo også en god grund til, at der tages så mange forholdsregler som muligt, hvis den har oplevet voldsomme svigt og er lidt speciel.


Mht. om det er synd for hesten at lade den gå, det er jo den evige diskussion ;-) Nogle mener helt bestemt at ALLE heste elsker at være foldbumser, hvor andre mener at NOGLE heste godt kan leve med at være foldbumser.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klausuler
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 11:48

Altså, når jeg kigger annoncer, og der står "sælges kun til blivende hjem", så forstår jeg det på den måde at det skal være det sidste stop for hesten, og den ikke skal videre. Hvis en hest har været hos 6 forskellige hjem, kan jeg da udemærket forstå at det 7, skal blive det sidste. Selvfølgelig kan man da gå konkurs og blive nødsaget til at skulle af med hesten. Men hvis man bare køber den for at blive bedre til det man nu vil, og så sælger den videre, fordi man ikke kan komme længere med den, tja, så må man efter min mening kigge efter en anden annonce.


Den med forkøbsret, ville jeg da helt sikkert også bruge, hvis jeg nogensinde skulle komme i den situation hvor jeg skulle sælge.

Jeg kan ikke se hvad der er forkert i det, udover, at hesten bare kommer tilbage til et bekendt sted.


Men nu kunne jeg personligt heller aldrig drømme om at købe en hest, hvis jeg ikke var sikker på at jeg ville beholde den, til dens dages ende.

Jeg køber ikke en hest, for at lære lidt, og så sælge den igen, når den ikke kunne lære mig mere.




En rigtig hest, er en blandet hest.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Sasser
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 11:50

Jeg er absolut ikke tilhænger af at heste skal være foldbumser hele deres liv! Men et års tid (max) mener jeg kun gør dem godt. :)




Med venlig hilsen

Malou & Sava

Støt en god sag:

www.nyt-hesteliv.dk & www.hesteinternatet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klausuler generelt
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 12:00

I øvrigt, så burde det ikke være nødvendig med klausuler af den ene eller anden art. Jeg er tilhænger af at anskaffer man sig et dyr, så vedkender man sig et ansvar for dette dyrs ve og vel i de år det måtte leve. Sker der så noget uforudset, må man jo overveje og det er her jeg personligt mener at nogen klausuler er ok. Eksempelvis forkøbsret. Men man kan altså også komme til at plastre hele kontrakten til med "må/ må ikke" så hesten slet ikke kan sælges.

Jeg forstår "sælges til blivende hjem" som det her er endestationen. Men rent juridisk mener jeg ikke at man kan gøre noget ved det, hvis de nye ejere så sælger videre, med mindre der er lavet en decideret klausul, der er skrevet under på tro og love. Jeg ved ikke om det ville skræmme mig væk... så jeg en lækker hest, hvor det stod i annoncen, så ville jeg nok tage kontakt til sælger og spørge, hvad de helt præcist mener.




Med venlig hilsen

Malou & Sava

Støt en god sag:

www.nyt-hesteliv.dk & www.hesteinternatet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vassen det
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 12:04

er jo lige det. En kontrakt kan hurtigt blive klistret til med må/må ikke, og det kan jo skræmme enhver væk.


Det er måske derfor, det tiltaler mig mere og mere at kigge i deciderede salgsstalde, fremfor hos private, for jeg synes hurtigt det kan blive for fnidret hos en privat 8-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 salgsstald - Sasser
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 12:13

Jeg er helt klart til køb fra en salgsstald eller direkte fra stutteri/ avler næste gang jeg køber hest. Det bliver enten en shagya, fra Babolna - Statsstutteriet i Ungarn eller en DV-er fra Firfod. Jeg har valgt de to ud, fordi jeg har set nogle fantastiske heste emner fra de to steder. Der er da andre, men de to har jeg fået anbefalet af folk hvis mening tæller i min bog. :)

Jeg vil ikke købe privat en anden gang, med mindre jeg virkelig falder pladask. :) Man kan jo aldrig sige aldrig.:)


Med venlig hilsen

Malou & Sava

Støt en god sag:

www.nyt-hesteliv.dk & www.hesteinternatet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Glemte lige...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 12:16

Vassen er min tidl. parthest, så der kan man sige at jeg var faldet i forvejen. :) Kunne ikke holde ud at tænke på at hun skulle væk og måske til nogen der ikke forstod hende...




Med venlig hilsen

Malou & Sava

Støt en god sag:

www.nyt-hesteliv.dk & www.hesteinternatet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vassen det
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 12:20

er det samme her. Så salgsannoncen på min mule, og det var bare ham jeg skulle eje. Men man er jo blevet mere ambitiøs, krævende osv. så denne gang er det nok en slagsstald, med mindre som du skriver, man falder pladask for en privat.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 13:27

Da jeg ledte efter hest har jeg nok mest læst det som "sælges ikke til videresalg".

Selvfølgelig køber jeg ikke en hest for at sælge den igen!! Men som sagt så ved man aldrig hvad der sker og jeg kan ikke skrive under på, at jeg aldrig vil sælge hesten igen.


Hvad nu hvis det viser sig, at hesten slet ikke er noget for mig alligevel? At kemien ikke passer?

Nu købte jeg jo en unghest og hvad så hvis det viser sig, at ridningen slet ikke fungere? Skal jeg så bare beholde heste fordi "den jo ikke må sælges" eller hvad?


Selvfølgelig vil jeg måske læse det lidt anderledes hvis det er en 25-årig hest jeg kigger på eller en hest der har haft 17 forskellige ejere i løbet af 5 år, men med en "almindelig ridehest" (hvad det så er) vil jeg nok ikke tage det helt så bogstaveligt -men jeg vil selvfølgelig snakke med sælger om det...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Som HHansen
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 13:30

Min hest, mit valg.


Hvis man mener hesten skal have blivende hjem, så lad være at sælge. Hvordan kan man forlange af andre, hvad man ikke engang selv kan overholde.


Jeg ville ALDRIG købe en hest med klausuler af den slags.


*** Små gule, der kan og vil ***

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helt fint...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 13:31

... jeg har det helt fint med krav, men jo flere krav jo billigere pris. Der kan jo skrives en kontrakt med sanktionsmuligheder, som gør at køber f.eks skal betale 100.000 kr. hvis hesten på trods af aftalen sælges videre.


Ville gerne købe en hest med vilkår, men så skal kunne ses på prisen. F.eks. kan en 3 års med vilkår om tilbagekøbsret ikke koste tilnærmelsesvis så meget som en uden






Vh Tine


Hestens Urtehave- kig ind :-)

Urtemix, Plejemidler, Loppefrøskaller, Hyben, Hvidløg osv.


0
0
Svar på denne tråd
 
 He jGry
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 13:34

Du skal da beholde den fine dreng. :) Nu bliver han jo snart god og fin. :)




Med venlig hilsen

Malou & Sava

Støt en god sag:

www.nyt-hesteliv.dk & www.hesteinternatet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Malou
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 14:14

Ja, men sæt nu han ikke gør. Jeg kan jo ikke lade være med at tænke tanken engang imellem...

Men kan du ikke lige se at jeg havde skrevet under på at han ikke måttte sælges videre? -og han så ikke bliver god og fin!?

Så havde jeg hest de næste 20 år som jeg ikke kunne bruge til andet end gå-ture i dyrehaven. Og selvom det er hyggeligt, så er det ikke lige det jeg købte hest for Jeg kunne jo også bare lære at køre ham, men...


Nu står der i kontrakten heldigvis kun noget med at hende jeg købet af skal have besked hvis jeg vil sælge -og selvfølgelig ville hun være den første jeg spurgte hvis jeg skulle af med ham. Det ville være mest naturligt for mig (eller hvis jeg havde en part til ham).


Men ja, min hest, mit valg!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gry...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 14:20

Jo, det ville sgu da være skrækkeligt, hvis du var bundet til en gå-tur-hest de næste 20 år! Men jeg tror på at han nok skal blive god - han er jo ellers så god i hovedet.

Som jeg ahr sagt før, så beundrer jeg din tålmodighed! Jeg var ved at få pip da Vassen stod stille i de 4 måneder! Så jeg tager virkelig hatten af for at du har tålmodigheden.


Jeg vil lige sige, at jeg også undrede mig lidt over den klausul i min kontrakt på Sava. Men spurgte mig lidt for, og det er åbenbart meget normalt. Men hun skal ikke tilbage - ikke efter hvad Anita Bakkegård sagde til mig, om at for Sava var det enten mig eller ingen. Dér fik jeg en mega klump i halsen. Hvis det endelig var at jeg ville sælge (hvilket aldrig kommer til at ske) så kunne jeg ikke engang sælge til Mikkala!


De er altså lidt hæmmende de der klausuler...




Med venlig hilsen

Malou & Sava

Støt en god sag:

www.nyt-hesteliv.dk & www.hesteinternatet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja klausuler...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 14:45

... er noget møg (det meste af tiden)


Ja, selvfølgelig bliver min basse da den mest fantastiske ridehest jeg der er gemt indeni.

Det er da heller ikke fordi jeg ikke nyder vores ture, men engang imellem er det jo surt ikke at kunne ride med jer andre ud.

Desuden er han jo købt delvis som min personlige ryg-træner og det blever der jo ikke så meget af ved at jeg kun går med ham.

Lige nu savner jeg næsten ikke at ride, men det er måske fordi det er så længe siden Jeg tør jo dårligt låne en anden hest for så kan det være jeg kommer i tanke om hvor rart det er

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gry...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 15:07

Jeg glemte helt hvordan det var at ride i løbet af de 4 måneder, men når jeg så kunne sætte mig op en gang i mellem og skridte hende, så blev jeg mindet om det og så er det at man bare har lyst til at give den fuld skrue ud over Eremitagesletten! Specielt da der var sne. øv. Vi har aldrig redet i sne Vassen og jeg...


Jeg kommer ned og rider med jer i løbet af sommeren, når Cassio er blevet fit for fight.




Med venlig hilsen

Malou & Sava

Støt en god sag:

www.nyt-hesteliv.dk & www.hesteinternatet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klausuler
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 16:28

Jeg kan godt forstå, at man sætter klausuler på, hvis man sælger en hest som selskabshest enten pga alder eller en evt skade men ellers ikke.


Jeg sad lige forleden og kiggede på annoncer, skal måske snart købe hest igen, og så en 5-års med en tilbagekøbs-klausul.


Min tanke når jeg læser det er, kom lige tilbage til virkeligheden, du sælger din hest, dermed overgår hesten til den nye ejer, og hvad han/hun gør, er ikke noget du har indflydelse på.


Hvis nu det var min drømmehest ville jeg måske købe den alligevel, men ville da ikke rette mig efter det, skulle jeg af en eller anden grund vælge at sælge (ikke særligt sandsynligt)sælger jeg den da bare, ville ikke gøre det store for at kontakte tidligere køber.


Louise E foreslår, at man kunne lave en bod, så det koster ny ejer penge hvis han bryder kontrakten. Sådan en kontrakt vil jeg IKKE skrive under på, igen, når jeg har købt hesten er den min og så bestemmer jeg.


Har man brug for den slags klausuler, bør man måske overveje sit salg een gang til, for så er man måske ikke klar til at søælge alligevel.


"Sælges til blivende hjem" eller lignende formulering forstår jeg som, at man kun vil sælge til en der forventer at beholde hesten, ikke til salgsstald eller hestehandler.



- Chris

Jeg er voldsomt KLOG
Og alt hvad jeg siger er RIGTIGT!!!
Sådan ER det, acceptér det!!!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ang. blivende hjem
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 16:37
Jeg syntes jo at et godt hjem, med ordnede forhold og hvor kemien mellem hest og den nye ejer er
god er vigtigst !
Det er også det jeg har skrevet i salgsannoncen på min hoppe.

Vi kan alle blive nød til at sælge vores elskede heste af den ene eller anden grund.

hvis jeg skulle have en klausul med skulle det være forkøbsret, da det ikke sætter hverken sælger eller køber i en kattepine på noget tidspunkt.

Mvh. Anita
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kontrakt
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 18:25

Ja, jeg er så en af de "underlige" menesker der altid har kontrakt på de heste der bliver solgt her fra stedet. Hvorfor?. Da der er kun heste der er af egen avl og jeg evt. kunne være intessert i at købe en af hopperne tilbage til avl. Hingste og vallaker bliver også solgt med tilbagekøbsret, samt at jeg altid vil vide hvem de evt. bliver solgt vidrer til. Og hvorfor nu det? Ja, det er rent og skær fordi det er vigtig viden for mig hvordan de klarer sig på konkurencebanerne, og hvor de er så jeg kan følge dem. Jeg kontakter ikke den nye ejer, men mange syntes faktisk at det er helt iorden og kan godt forstå at avler gerne vil vide hvor og hvordan det går med den pågældene hest. Vælger køber hesten fra pga. det, jamen så er det ikke den rigtige køber til hesten. Skal hilse og sige at det altid varmer når man hører hvordan det går med dem, både på godt og ondt.


Friheden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klausuler
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 19:04

Friheden, du har nogle meget fornuftige grunde til at sælge dine heste med klausuler, og sådan noget har jeg absolut respekt for. I den situation ville jeg ikke have noget imod en klausul, hvis jeg engang skulle købe hest af dig eller en anden med samme argumenter.

Jeg synes bare ofte, at man stiller klausuler pga. mere "sentimentale" grunde, "Det er jo min yndlingshest, og hvis den skal sælges skal den IHVERTFALD tilbage til mig, for den kan kun få det godt hos mig" og det er noget pjat synes jeg, og det gider jeg ikke, grundlæggende synes jeg, at man skal acceptere, at man har solgt sin hest og derfor ikke har råderet over den mere, eller lade være med at sælge.


- Chris

Jeg er voldsomt KLOG
Og alt hvad jeg siger er RIGTIGT!!!
Sådan ER det, acceptér det!!!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Sasser...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 19:06

"Når I kigger annoncer, og der står "Sælges kun til blivende hjem og/eller med forkøbsret" ville I så gå videre, eller ville I kigge på den alligevel?"


Hvis jeg ser sådan en annonce (ikke fordi jeg leder altså) så signalerer det hos mig, at det sikkert er nogle der holder af denne hest og vil den dens bedste. De står måske i en af de mange situationer som du beskriver her og har været nødt til at sælge hesten, som de egentlig helst ikke vil af med. Derfor skriver de, at de ønsker et blivende hjem for hesten og ikke vil sælge til en hestehandler som sælger den videre efter få uger.


Jeg ville da ikke skippe annoncen, tvært imod ville jeg nok mere gå efter den slags.

Det kan jo ske for enhver at man må af med hesten igen, men hvis man så laver en kontrakt med sælger om at de har forkøbsret til hesten (til markedspris) hvis den nogensinde skal videresælges, så er begge parter jo sikrede.



Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-alt om krybbebidning og vævning
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke noget problem
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 20:07

Det med blivende hjem ingen problemer, for mine heste sælges ALDRIG.


Men alle andre krav dem gider jeg ikke, når jeg har betalt så er dyret MIT og jeg bestemmer om der skal ske det ene eller det andet med det.


Folk skal ikke komme på besøg i tide og utide.


At jeg så sender et brev en gang om året til Smukka Gangers tidliger ejer , er mit valg.


Jeg bestemmer jo heller ikke hvad de skal bruge stakken med 1000 kr sedler til.



På 72 timer har jeg fået 2 UNDSKYLDNINGER af DKK!!!

Ved det jo ikke,men tror ALDRIG det er sket for nogen før..

.


Riders Cup 2.-6. maj i Tybjerglille, Sjælland

0
0
Svar på denne tråd
 
 Salg...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 20:35

Jeg har en hest til salg. Den gang jeg købte ham fra avler, var jeg sikker på at jeg skulle være hans næstsidste ejer. Hans sidste ejer skulle være min træner som skulle have ham når han om mange år skal pensioneres.

Desværre så ser verden nu andreledes ud og jeg er nødt til at sælge min elskede hest.


Det er for mig en meget svær ting at have min hest til salg, og jeg tænker da ofte at jeg frygter at møde ham om 10-15 år og så har han bare haft jeg ved ikke hvor mange ejere. Jeg har også overvejet om jeg skulle skrive noget i kontrakten om tilbagekøbsret, men jeg sætter ham jo netop til salg fordi jeg ikke kan ride ham så derfor vil det jo være fjollet at købe ham tilbage.

Jeg tror at mange der vil have med tilbagekøbsret gerne vil bestemme hvem "deres" hest nu skal have som ejer.


Mht. det med blivende hjem, så tror jeg som flere andre, at det egentlig betyder at man ikke ønsker at sælge hesten til folk der kun køber den med videresalg for øje.

Det er bare sådan man formulerer det.


Mvh. Benedicte


Så blev den ged vist barberet
Medarbejdere til Roskilde Festivalens campingkontor søges. Tjek min præs.
BISPAR OX ER TIL SALG.SE MERE PÅ VORES PRÆS.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis det
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 21:54

i realiteten betyder, at den ikke skal sælges til hestehandler/salgsstald/med videresalg for øje, hvorfor pokker så ikke skrive dét?


Nu ved jeg jo ikke hvad det betyder for de personer der skriver sådan i deres annonce, men er det ikke lidt forvirrende at skrive, sælges kun til blivende hjem, i stedet for at skrive, sælges ikke til hestehandler/salgsstald, hvis det er det man mener?


Illum hvad ville du så gøre, hvis kemien ikke passede, og du først opdagede det når hesten var købt? (disse har man jo hørt om)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klausuler
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 23:38

Jeg har selv accepteret klausul om ved evt. salg, skal tidligere ejer have tilbud om tilbagekøb først!

Ingen problem med det - har også selv lagt en sådan klausul ind ved salg...


Det er jo ikke ensbetydende med at man KØBER hesten tilbage, men at man får muligheden hvis...


Mht. at man skal beholde hesten til dens dages ende, tjahh, hvorfor dælen kan man så overhovedet "tillade" sig at sætte den til salg? jeg har selv studset over de krav. Jeg køber personligt ikke hest for at sælge den igen, men man ved aldrig hvad fremtiden bringer. Jeg regner da med at de muler jeg har i min stald skal blive hos mig til de ikke kan mere, men der er jo aldrig nogen garantier.


Hvis ens krav til hest ændrer sig drastisk, hvis økonomien ikke holder, hvis kemien ikke er der/ -

Jamen, hvorfor skal man så holde den hest, har den ikke bedre af at komme videre til en som macher den i stedet??


HVIS hesten tiltaler mig og det ser ud til at være lige mig, så ville jeg da godt kunne finde på at kontakte sælger, for at få diskuteret hvad hans/hendes krav indebar! Det skader jo ikke at spørge, måske det ikke er ment SÅ sort/hvidt som det lyder til i annoncen... At der rent juridisk ikke er noget at komme efter, det er så en helt anden snak.



Mange hilsner fra Monica

En rigtig hest - har 4 ben og en hale

www.hestenshaab.dk - Gør en forskel!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Sælge hest med klausuler
Forfatter: 
Dato:  23-03-2007 00:04

Ja, jeg har solgt 2 heste med klausul om at jeg skal have det første bud i forbindelse med salg. Jeg synes det fortæller køber meget om hvor meget dyret betyder for sælger og det ville jeg bestemt sætte pris på hvis jeg skulle købe hest.

Den første solgte jeg da jeg var gravid, desværre blev han sat til salg igen da jeg var gravid med barn nummer 2, så jeg havde desværre ikke muligheden for at købe ham tilbage igen, men jeg var meget glad for at få det første bud og ikke mindst at få besked om at han skulle sælges videre.

Mht om hesten sælges "til blivende hjem", har jeg opfattet sætningen sådan at hesten ikke sælges med henblik på videresalg. Ingen kan jo gardere sig mod at skulle sælge pga. økonomien, sygdom, skilsmisse osv.



Med venlig hilsen

Winnie


Selskab søges i stalden og på rideture

Se mere på min præs.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kemi ikke passer
Forfatter: 
Dato:  23-03-2007 07:35

Jeg er ikke stødt på det og ved ikke om jeg ville komme ud for dette.


Jeg er måske bare heldig ;-)


Jeg går rigtig langt, bruger mange mange timer og ½ år på at knække hestens kode. Hvis den har en sådan.


Og faktisk så tror jeg at af og til så er det med at kemien ikke passer, måske noget der bruges som "undskyldning" fordi at man som ejer/rytter giver op at man ikke har "fantasien/muligheden" for at finde en løsning ???


Og nogle heste bliver jo først den hest den egenlig er efter et ½ år,nogle tager endnu mere tid, som jeg ser det ??


Og mit held (hestens held) er jo at jeg skal ikke nå noget mht. stævne, jeg skal "bare" nyde en lækker skovtur på en lækker hest:-) .


Så nej jeg tror ikke jeg kommer ud for dette.


Er den vitterlig "sindsyg" og farlig, så er det mosen eller grannerne alt efter årstiden ;-D







På 72 timer har jeg fået 2 UNDSKYLDNINGER af DKK!!!

Ved det jo ikke,men tror ALDRIG det er sket for nogen før..

.


Riders Cup 2.-6. maj i Tybjerglille, Sjælland

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja det
Forfatter: 
Dato:  23-03-2007 07:52
tager jo lidt tid, før man ser hestens rigtige jeg, så at sige :-) Der gik da i hvert fald ½ år, før jeg kunne tune mig ind på min ;-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Illum, Sasser
Forfatter: 
Dato:  23-03-2007 09:45

Ja, det tager tid -

Og/men, har man vitterlig brug for en rolig hest - og den efter en tid viser sig at være "meget livlig" eller omvendt, ja - så er det måske det viser sig ikke at være HESTEN alligevel...


Jeg har da set nogle have heste gående og bare fodre på, fordi de er blevet skræmte ell. lign. det synes jeg jo heller ikke er løsningen. Personligt ville jeg nok vælge at få proff. hjælp hvis det var, men igen - der kan jo spille mange ting ind, som gør at man føler sig nødsaget til at sælge.


Med det siger jeg så alligevel også, at han man købt, så forpligtiger det (i mine øjne) til at prøve, og prøve igen og igen - i stedet for at give op med det samme, som det ser ud til at mange gør, desværre - for hestene.


Mine muler, bliver dog hos mig De har fundet deres "sidste" hjem, og en af dem, første og sidste :)





Mange hilsner fra Monica

En rigtig hest - har 4 ben og en hale

www.hestenshaab.dk - Gør en forskel!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Monica det
Forfatter: 
Dato:  23-03-2007 09:47

ved jeg godt, men som du skriver: Jeg har da set nogle have heste gående og bare fodre på, fordi de er blevet skræmte ell. lign. det synes jeg jo heller ikke er løsningen.

Det var også det jeg mente ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider