Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 At fyre med brænde - selv
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 09:02
Hej med jer.

Jeg har fået "et hus på hånden", som jeg kan leje. Skal ud og se det i eftermiddag, det skulle efter sigende ligge helt suverænt inde mellem træer, helt isoleret, men alligevel kun et par hundrede meter fra byen.

Det er 140 kvm, og der er brændeovn der efter sigende skulle kunne varme det hele op.
Der skal tyndes ud i de træer der står rundt omkring, så der er gratis adgang til brænde lige uden for døren, men jeg skal selvfølgeligt selv fælde det og gøre det klar til brændeovnen.

Nu er jeg meget i tvivl om HVOR besværligt det er, jeg kan sikkert godt låne en motorsav, og nok også få hjælp til selve fældningen af træerne, men resten vil jeg nok klare selv.

Er det ikke et spørgsmål om at hive en weekend ud af kalenderen ind imellem og så simpelthen "bare" få lavet noget brænde?

Mvh

Winnie

To kvalitets westernsadler sælges
Se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Winnie
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 09:07
Hej Winnie

Du skal regne med at nyskovet træ skal ligge 1 år før det kan bruges. Ellers er træet for vådt. Så du skal nok regne med at skulle indkøbe noget til det første år.

Pernille
0
0
Svar på denne tråd
 
 Brænde
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 09:08

Hej


Jeg tror altså nok at træ skal ligge og tørre et lille års tid inden det er optimalt at fyrre med i brændeovnen.


Vi får det altid leveret færdigkløvet, så det er klar til brug. Men så er det jo til gengæld også dyrere.


Held og lykke - og god arbejdslyst

0
0
Svar på denne tråd
 
 at fælde
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 09:08

at fælde og gøre det klart er det mindste problem, som du siger er det bare at hive en weekend ud og få det gjort...


det sværeste er hele tiden at fyrer op... du skal fyrer op om morgen, inden du tager på arbejde i stalden, når du kommer hjem og inden du går i seng... og nogle gange bliver du måske også nød til at smide lidt brænde på om natten...


men når det er sagt så er den bedste varme man får ud af det.. elsker brændeovne...





Alt over 165 er ikke en hest, men en Giraf :-)

...................................

West highland white terrier...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Brændsel
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 09:09

Vi bruger også kun vores brændeovn til at varme huset op med. Og vi har stort set, i de 4 år vi har boet her, kun fyret med vores eget brænde(træer fra haven) men jeg vil nu ikke sige at det er bare lige, det er hårdt arbejde at skære en træstamme op, flække det og stable det.


Men hvis du har mod på det, så klø på, det lyder jo lækkert med et hus som ligger isoleret og alligevel tæt på byen.


Hilsen Marianne




Har du fået dine vinger

sidder de godt nok?

og kan du flyve rundt i luften

med de andre i din flok?

"Danser med Drenge" -Er der nogen i himlen



*Homestyle, -jeg glemmer dig aldrig, R.I.P 26/9-05*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi har brændeovn
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 09:09

og bruger den rigtig meget da vi ellers kun har elvarme.

Det afhænger jo selvfølgelig af hvor stort huset er hvor meget brænde der skal laves og hvilken slags træ det er.

Men men men der er rigtig meget arbejde med det.. Og det er hårdt.


Det skal først slæbes til og saves i passende stykker, så skal det kløves for at tørre hutigere og så skal det stables ind i et udhus hvor der er tørt.

Det er desuden mindst et år om at tørre.


Gran tørrer hurtigst men har ikke den største brænd værdi.

Altså det er hurtigt væk i brændeovnen men er godt til at tænde op med.

Der skal nok mere end en weekend til men stadig er det jo afhængig af hvor meget der skal laves.(desuden får man varmen to gange hihi)

God arbejdslyst.

VH Lone



Se ting jeg har til salg. NYT!!! Bl.a. helt nye kattehalsbånd!!(eller til lille hund)og nyt børnetøj.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 09:30
Tusind tak for jeres svar, det giver stof til eftertanke.

Jeg må kigge efter i dag om der er et ordentligt brændeskur, om der er evt er tørt brænde at starte med, og hvordan tilgangsforholdene iøvrigt er mht at slæbe brændet frem og tilbage.

Jeg er ikke så nervøs for selve det fysiske i arbejdet, kan godt lide at tage fat, men selvfølgelig, det tager noget mere tid end blot at skrue op for radiatoren.
Men lige nu tror jeg sgu jeg har mere tid end jeg har penge...det er ihvertfald fristende.
Men som sagt, kommer an på hvordan det ser ud, det bliver spændende.

Mvh

Winnie

To kvalitets westernsadler sælges
Se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 fyre med brænde
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 09:38

Du skal indstille dig på at når du tager afsted om morgen og kommer hjem om eftermiddagen, kommer du hjem til et koldt hus.

Det tager så min. 1½ time at få bare en smule varme i huset og ovnen skal passes hele aftenen.


Det samme gælder om natten, her vil du være nød til at fylde på et par gange mindst.


Hvad med vand??? er det også brænde"fyret" som opvarmer vandet eller er det bare en almindelig brændeovn?


Jeg vil også anbefale dig lige at tjekke op på hvilken brændeovn der er tale om, det er ikke alle som kan opvarme 140 kvm.


Men udover det har vi jo alle hver især vores helt eget "varmebehov" *GGG* jeg er typen som foretrækker at bo i en sauna og helst skal kunne sparke dynen af om natten uden at fryse, men bor så sammen med en som er helt modsat *GG* (giver sine små uoverensstemmelser ind imellem).




- OX champion hingst til avlsbenyttelse 2007

Oxara Arabians

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville ikke...
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 09:50

... tøve med at have et brændeoparmet hus - så længe der er ventilation mellem rummene så varmen kan komme rundt og brændeovnen er af en ordentlig kvalitet, der kan reguleres ordentligt på.


Jeg ville så til gengæld nok ikek gide det med at slæbe rundt med brændet selv, men ville købe det i bure - evt. kombinere med delvist at fyre med briketter.


Og så ville jeg have et par elradiatorer rundt omkring i huset, så det ikke blev helt bundfrossent hvis jeg var væk en dag eller to, eller til hvis jeg var syg.




£isbeth & Baloo
Always forgive your enemies; nothing annoys them as much
Oscar Wilde
Griffin Distancesadel sælges - 17,5 tommer - bred bom
0
0
Svar på denne tråd
 
 At fyre med brænde - selv
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 10:00

Vi opvarmer ca. 105kvm med en brændeovn, - ind i mellem er stuen så viiildt varm og vi må lige holde døren lidt åben men ellers fungere det godt nok.


Vi fyrer så også ind i mellem med energikul/koks eller hvad det hedder, som vi henter i Tyskland i 10kgs sække.

- Det varmer ret godt og holder godt men er også hårdt for brændeovnen i længden.


Briketter kan det bare ikke svare sig at fyre med, de er dyre og holder ikke særlig længe. Vi bruger dem til at tænde op med, fordi vi intet brænde har pt.

- Vi har ellers fået noget af naboer osv. men nu har vi intet x/ Så vi bruger kul og briketter og venter på sommeren så vi kan få kløvet noget træ når vi skal i skoven og fælde.


Men som sagt, - det kræver noget tid at fyre og holde det varmt. Ind i mellem skal man jo også lige kigge på vejret udenfor og tænke på skorstensbrand m.v.


Alt afhængig af hvordan temperaturen er, så plejer jeg at tænde op ca. ½-1 time før min mor kommer hjem, nu her hvor jeg har haft ferie eller har fri ;) Så holder vi i gang hele eftermiddagen og aftenen og så hælder vi en god gang kul på til natten.

- Så går skorstenen så også igennem stuen ovenpå og børneværelset deroppe og den giver en utrolig lækker varme!


Så jeg synes bare en brændeovn er hyggelig og giver en god varme i forhold til radiatore og elvarme.




Rollo


- If you're a female you're instantly beautiful, no matter what idiots say...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 10:00

Vi bor på 27. år i et stort træhus, der havde brændeovn og el-varme da vi købte det.


Vi var helt sikre på at vi ville ha lavet om på vores varmekilde inden for kort tid.


Men nej - her over 26 år efter har vi stadig brændeovn, og er super glad for den. I den halvdel af huset, hvor brændeovnen stå har vi helt fjernet elpanelerne efter vi fik sat store lavenergiglasdører i, der hvor vi før havde vinduer.


I badeværelset og to andre rum har vi gulvvarme i. Vi har kun elpaneler tilbage i soveværelserne og så har vi el-vand.


Det fungerer perfekt og vores elregning er kun ca. 1500 højerer end andre tilsvarende huse, med anden varme og vand forsyning.

Tilgengæld fryder vi os over ikke at have udgifter til olie eller gas.


Vi bruger for ca. 3000 kr i brænde om året.


Brændet kræver et godt brændeskur og en dags arbejde når det kommer og skal lægges i skuret. I de måneder hvor man fyrer kræver det dagligt en til to ture i brændeskuret for at hente brændet ind i stuen.


Og nej - vi bor ikke i en lille faldefærdig rønne , men et dejligt stort funktionelt godt hus.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Igen tak..
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 10:12
Rigtig godt med alle jeres erfaringer..

Der er også mulighed for elvarme i det her hus, så der er en nødløsning hvis man, som Lisbeth nævner, skulle blive syg eller være væk nogle dage.

Men dvs jeg skal kigge efter/spørge efter følgende:

Et ordentligt brændeskur
Om brændeovnen er en ok kvalitet
Om der er god nok ventilation til opvarmning af hele huset
Og vel også noget med isoleringen af huset?
Om vand også skal varmes op vha brænde, men det skal det nok ikke når der er lagt elvarme ind?

Jeg er meget spændt på at se huset og omgivelserne, det lyder ihvertfald godt.

Hvad med de der sække man sommetider kan købe i A-Z, noget med 5 sække for 100 kr, er det noget værd, set i forhold til prisen på elvarme? Altså hvis der var en periode man ikke lige kunne få så meget brænde?

Mvh

Winnie

To kvalitets westernsadler sælges
Se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det vil somregel
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 11:07

Det vil somregel altid bedre kunne svare sig at købe de briketter ved en brændehandler end ved f.eks. A-Z eller Jem&Fix. Jeg har prøvet dem fra Jem&Fix, og i forhold til dem fra min pillepusher, så er de altså ringere. De er presset knapt så hårdt, og det virker som om at der er lidt andre ting end rent træ i.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Har set huset..
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 17:03
Hej med jer.

Så har jeg været ude og se huset, og mage til sødt og idyllisk beliggende hus skal man lede længe efter...

MEN - det er stort og brændeovnen står i den ene ende af huset, og der SKAL også anvendes elvarme for at kunne holde hele huset varmet op.
Huslejen er også lidt dyrere end jeg først havde fået opgivet og det er så både plus vand og varme.
Derudover var der en kæmpe have der skulle holdes nogenlunde.

Alt i alt en for stor mundfuld for mig med alle de ting jeg har gang i, og det vil absolut blive dyrere end der hvor jeg bor nu, og som jeg egentlig er ok tilfreds med.

Så ingen brændekløvning eller stabling til mig i denne omgang..

Mvh

Winnie

To kvalitets westernsadler sælges
Se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Husk- at plante træer
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 10:20

Så fuglene bliver glade. Og du selv!


Husk at genplante. Egetræer er billige. De er bare 100 år om at blive til noget. Imens er der en hel økologi af fugle og insekter.


Du kan også plante andet (bare ikke gran!). Graner trives ikke i vores klima.



Mvh xtiny
---

WYGIWYGAINGW
"What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining"

The Science of Discworld



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider