Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Part???
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 11:46

Hej Allesammen...

Jeg er en 23årig pige der over-hoved ikke kan forstå følgende...

Der er mange der skriver og søger part til og ride deres hest/pony her inde, det er også fint, MEN det jeg ikke kan forstå er at de tit skal ha penge for det!!!

Det er da dem der skal ha hjælp,ikk???

Det er da en hjælp, for den der gerne vil ha en hest og ride et par gange om ugen, og omvendt er det da også en hjælp for ejeren af hesten/ponyen, ikk??

Hvorfor skal hjælp koste penge?

Hjælp mig med og forstå der her:)

Mvh

Rie

Marie Meyer
0
0
Svar på denne tråd

tjaaa...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 12:02
Det er et evigt diskusions emne...

... Hellere en fed bil end en fed hest...
0
0
Svar på denne tråd

ligesom Anja
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 12:13

Ja jeg har det ligesom ANJA at det er et MEGET diskuteret emne.

For MIT vedkommende,så tager jeg altså betaling for en seriøs part,der også får en masse goder udaf at ride en af mine heste.

Vil du vide hvorfor så spørg.Men som sagt bliver vi ALDRIG enige,og det har vært diskuteret en million gange.

Mvh Graven

Dygtig ponyrytter søges til at ride stor kat I ponyhingst !
0
0
Svar på denne tråd

Man kan vende den om
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 12:13

og spørge hvorfor skal du ride min hest gratis ?

en hest du kan lære noget af med, en god hest der kun bliver redet af ejer og part.

Hjælp, hvilken hjælp giver du heste ejeren? der gør du skal ride gratis på ders hest.

jeg kender ingen sportsgrene eller hobbier der er gratis.

Det vil også koste dig penge at ride en rideskole hest eller have part på den.

Får du ingen glæde af at være sammen med en hest, du gør det jo ikke kun for at hjælpe ejeren, når man har part har man det vel af selviske grunde og ikke fordi man vil hjælpe et andet, ofte fremmede menneske.

Min tidligere part sagde hun hellere end gerne ville betale for at ride en hest med fremtid i end betale det samme for en rideskole hest der bliver redet af mange forskellige.'

Jannie

0
0
Svar på denne tråd

Nu igen...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 12:17

Det emne har været diskuteret så mange gange herinde at det næsten må være det emne der har været diskuteret mest. Det er vel egentligt mest et spørgsmål om udbud og efterspørgelse.

I mit eget tilfælde kræver jeg også betaling for part på min hest. Beløbet er ikke en brøkdel af hvad det koster mig om måneden at have hest og skulle jeg tage udfra hvad det reelt koster om måneden (ca. 3000 kr. m opstaldning og smed) skulle det koste næsten det dobbelte.

Anastasia & Tina

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du gerne vil ride...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 12:41
... og du har masser af tid, så køb din egen hest :-)

Efter du har lagt 20.000 kr. på bordet for lille Musse, så vil du opdage at Musse skal have:

• ... en seng at sove i - også kaldet en boks. De koster alt fra 300 kr. til 3.000 kr. pr. måned afhængig af opstaldningform.
  • ... sko på. Jow, jow, smeden griner hele vejen ned til banken, når du har betalt 800-1.000 kr. for fire nye sko, Og om syv uger er det om igen.
  • ... et dækken på (såfremt Musse bliver klippet), hvis du ønsker at ride bare nogenlunde seriøst her til vinter. Og ét dækken er sjældent nok. Du bruger jo heller ikke den samme vinterfrakke året rundt?
  • ... en sadel og et hovedtøj. Det koster flere tusinde kroner i anskaffelse også selvom du køber brugt.
  • ... sin årlige vaccination til 500 kr. Og hvis du er bare en lille smule uheldig, så kommer der også en koliktilfælde eller et spark på folden eller en kodeledsforvridning eller...
  • ... undervisning. Eller rettere: det skal du for at gøre Musse til en bedre ridehest.
Syv dage om ugen er du hos Musse, men som tiden går, så bliver det lidt svært for dig at nå det hele og du skal måske arbejde lidt ekstra for at få råd til de store udgifter. Så du vil gerne have lidt hjælp et par gange om ugen og tilfældigvis står Camilla og gerne vil ride Musse lidt. Camilla har ikke råd til sin egen hest.

Du betaler adskillige tusinde kroner hver måned for at have Musse. Skal Camilla ride Musse gratis? Eller skal Camilla betale lidt for "lejen" af Musse, da Camilla alternativt enten kunne 1) ride på rideskolen eller 2) lade helt være med at ride?

www.hesteklip.dk er nu på banen!

0
0
Svar på denne tråd

jeg har
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 12:41

jeg tror at folk er mere stabile og seriøse, når de skal betale for det...

har en pony som mangler part (gratis)men de unge mennesker er bare useriøse stabile. det er godt de første 14 dage, så begynder undskyldningerne at komme...

menhvis de nu skulle betale, skulle de jo nok dukke op... heligvis er alle jo ikke ens.

9

0
0
Svar på denne tråd

Camilla (Felur)
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 12:44

Godt skrevet

Anastasia & Tina

0
0
Svar på denne tråd

Helt enig
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 13:35
Hørt Camilla med Filur .

Mvh Graven

Dygtig ponyrytter søges til at ride stor kat I ponyhingst !
0
0
Svar på denne tråd

skide godt
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 13:39

formulere Camilla ...

Jannie

0
0
Svar på denne tråd

Det er meget
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 13:44
fint Camilla.. dog SKAL alle heste ikke have sko og dækner ;) Min har ingen af delene (ved godt hun kun er 1 år, men regner heller ikke med at skulle have det senere)

Ratster Zoo - avler af Vinterhvide Dværghamstere og Tamrotter

Den som aldrig laver fejl, laver heller ikke meget mere.

Tamrotte ejer, og STOLT af det

Shetlands pony - en stor hest i en lille pakning

0
0
Svar på denne tråd

Hættemåge
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 13:49

Nej men selv om hesten ikke skal have sko og dækken, så er det ikke gratis at have hest. Der er stadig mange udgifter der skal dækkes.

Jannie

0
0
Svar på denne tråd

Til Jannie
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 13:52
Siger jeg det er gratis? NEJ, jeg skriver at den ikek SKAL have sko og dækner..

0
0
Svar på denne tråd

hva be har
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 17:50

Camilla (Felur): You said it, girl!!!

Hættemåge: Nej, men det er meget almindeligt blandt almindelige rideheste, som bruges seriøst, at de har brug for sko/dækken...

Rie: Selvfølgelig skal du da have lov til at pikle rundt på min veluddannede, dyrtindkøbte hest i min dyrtindkøbte sadel og slide på udstyr, sko og krikke! Selvom jeg har brugt 50.000 på hest, 21.500 på sadel, uendeligt mange penge på sko og undervisning og MINDST ligeså mange på alt mulig andet til den hest, så det er da kun rimeligt, at du skal have lov til at ride hesten gratis!

Jeg har haft både passere og parter tidligere. Passere har inge rettigheder, og hvis jeg synes de er dygtige nok til Decor, så står den på turridning! Parter har rettigheder (dressur, spring, undervisning, stævner), og det skal de f... da også betale for! Der står sgi ikke Kirkens Korshær på ryggen af mig... (Eller idiot i panden)...

0
0
Svar på denne tråd

ingenting er gratis
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 17:53

Man rider jo heller ikke gratis på en rideskolehest..

Efter min mening skal man være dygtig og kunne lære hesten samt ejeren noget for at man kan få penge for det.. Og omvendt lærer man noget af hesten samt rider undervisning osv må man betale som på en rideskolehest f.eks.

M.V.H. Riderlykke :D

...bag skyerne er himlen altid blå...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 18:12

Jeg skal have penge for at andre må have part på min pony fordi:

• Det er ikke gratis at have hest !!
    Hvis jeg selv ridder hverdag får det det fulde ud af de penge jeg giver til det. Det gør jeg jo ikke hvis jeg har part, vel?
  • Fordi min pony kan lære rytteren noget.
    Rider man måske gratis på en rideskole hest?
  • Tror folk er mere ansvarsfulde og seriøse når de betaler for det.
  • Udstyr til hesten kommer heller ikke af sig selv ! Der skal penge til.

Er HELT enig med Camilla (Felur) ... Kunne ikke sige det bedre selv

M.V.H

ღ evA med sin Aslan ღ

- hvis man ikke passer på sig selv, hvem gør det så ? -

0
0
Svar på denne tråd

Det er ligesom med fotografier, Rie.
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 18:27
Har du fået skriftlig tilladelse fra Eventfoto.dk til at bruge det vandmærkede billede på din præsentation?

Eller mener du at det også er et stykke arbejde, der er lagt ud så du kan bruge det gratis?

Til alle jer andre: tak

www.hesteklip.dk er nu på banen!

0
0
Svar på denne tråd

Hi hi...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 20:27

Kan ikke lade værre med at grine. Tror jeg har set 3 af de her indlæg inden for den sidste måned...

Med venlig hilsen, Maria Lykkegaard.
>>Medlem af "smårytternes" klub<<
0
0
Svar på denne tråd

Til stinedecor
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 20:33

Bare fordi det er skovtur, betyder det ikek at det er useriøst...

Jeg kan sagtens øve noget bestemt et stykke tid og når jeg (elelr hesten) bliver træt af det så øve noget nyt..

(skovtursheste er ikke kun halte heste der ingenting må)

0
0
Svar på denne tråd

ok at betale
Forfatter: 
Dato:  08-11-2006 21:45

Jeg har part på en hest 2 gange om ugen, og betaler da glædeligt for at ride ham.

Det er da en hjælp for hende som ejer ham, men mindst ligeså meget en hjælp for mig, at jeg kan "låne" hendes hest.

Jeg synes det er helt i orden at folk tager penge for at vi andre rider deres heste. Jeg er kun glad for at nogen gider stille deres heste til rådighed til mig, da jeg hverken har råd eller tid til at have min egen.

Så jeg kan altså ikke forstå hvorfor folk mener det skal være gratis...

- Maria -

0
0
Svar på denne tråd

I min verden
Forfatter: 
Dato:  08-11-2006 21:48
er en passer gratis (passeren kan også ride på hesten) mens en part betaler for at ride/låne hesten...

0
0
Svar på denne tråd

3. indlæg
Forfatter: 
Dato:  08-11-2006 22:12

i denne uge om netop dette emne...

Nej, det er ikke uretfærdig, at nogen vil have penge for at andre får lov til at bruge deres hest og deres ting...

For nogen parter er det jo en god mulighed for at få lov til at ride og hygge med hesten flere dage om ugen end med en almindelig rideskole-hest... Og så kan man jo godt dele om udgifterne...

Har selv søgt parter til vores svenskere, fordi de kunne have godt af at få nogle rideture, og jeg kan ikke nå det selv... Men de bruges til at gå for vogn også, så det er jo ikke fordi de bare står stille og ikke bliver brugt... I mit tilfælde er parten jo udelukkende for rytterens fornøjelses skyld... For hestene klarer sig nok endda...

Så det er ikke en hjælp til mig, men et tilbud til en eventuel rytter, der har lyst til at ride en gang i mellem...

Zamangah

Flot jumpe sælges.

Welsh Cob hingst, 18 mdr. u. papirer sælges, se præsentation.

Vi kører brudeparret i hestevogn.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-11-2006 22:14
Jeg sys det er fint at tage penge for det!! For der er intet her i verden der er gratis!!

Min dejlige oldenborg MAHJONG!!

0
0
Svar på denne tråd

Enig i at det...
Forfatter: 
Dato:  08-11-2006 22:23

... ikke skal være gratis.

Jeg betaler gerne for at få lov til at ride (også inden jeg fik min egen!!!) og synes også det er fair nok at man skal det.

Noget af det jeg ikke forstår er at folk siger at parter er mere seriøse/stabile/samarbejdsvillige (??) hvis de skal betale for det!? Jeg synes ofte jeg har oplevet det modsatte. "Hvorfor skal jeg muge/pudse udstyr/se til hesten når den er halt/passe på udstyret/?? når jeg også skal betale for det? Det må være ejerenes problem, jeg betaler jo for at ride"

Dem der ikke betaler/kun betaler lidt (nu bor jeg i nordsjælland hvor parter gerne koster på den forkerte side af 1000 kr/md) ofte er så taknemmelige at de gerne pudser udstyr osv. for at hjælpe ejeren.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har aldrig haft
Forfatter: 
Dato:  08-11-2006 22:27

en betalende part, og derfor kalder jeg dem for "passere"...

De har været utroligt stabile og dygtige folk, så det med at betalingen gør det mere seriøst tror jeg er lidt svært at sige...

Men det er jo afhængig af hvad folk har oplevet... Jeg har kun haft positive oplevelser med gratis parter...

Zamangah

Flot jumpe sælges.

Welsh Cob hingst, 18 mdr. u. papirer sælges, se præsentation.

Vi kører brudeparret i hestevogn.

0
0
Svar på denne tråd

truuuttruuut
Forfatter: 
Dato:  08-11-2006 22:36

Jeg er af den overbevisning at stort set alle kan anskaffe sig en hest. Men LANGT FRA alle har råd til at holde hest.

Det er usandsynligt dyrt at holde hest(e), der er alle de faste udgifter såsom: Opstaldning og smed. ca. (for mit vedk)2000kr pr hest.

Dertil kommer så alt det spændende: Dyrægeregninger, kiroprakter, massør, tandlæge, undervisning, stævner, transport, klipning, udstyr.

Jeg vil helt klart tage penge for at have part. Du skal være meget dygtig før jeg vil betale dig for at ride og passe min(e) heste.

Jeg har det som mange andre her at de der vil betale er meget mere seriøse omkring min hest og dens ve og vel. Da de åbenbart har fattet at det ikke er gratis at have hest, det er typisk folk der selv har haft hest der er villige til at betale et symbolsk beløb(eks. 500kr pr. md)da de ved hvor dyrt det er at holde hest ser de ikke de 500kr som ret meget. og da slet ikke når de ikke står med bekymringerne hvis hesten pludselig er syg elign. og derimod har hest 2-3gange i ugen for sølle 500kr i md.

Jeg er helt klart for at man betaler for at få lov at ride andres heste..

Tror du det er gratis på en rideskole eller?

eller at det er gratis at gå til fodbold elign.?

Nope det er det ikke..

-det er mindst 4 gang dette omdiskuterede emne er oppe indenfor ganske kort tid..

En sand ven er en der tror på en, når man selv er holdt op.

Min nye hest Mirco

www.heste-nettet.dk/lo...7763/full/

Livet er til låns-lev det fuldt ud!

Medlem af Amagerklubben "a lots of yeeehaaaa"

0
0
Svar på denne tråd

Partdiskussionen
Forfatter: 
Dato:  09-11-2006 06:20

Ja det er den evige diskussion, og for mig at se de evige enøjede argumenter.

Man har jo ikke part på en hest af sit hjertes godhed - selvfølgelig er det, fordi parten gerne vil ride. Men det gælder altså også den anden vej. Ejeren har part på sin hest, fordi hesten har godt af at komme på tur/ blive redet hver dag/ springe eller fordi ejeren ikke har tid til at tage ud til hesten hver dag. Det kan godt være, at hesten og ejeren kunne klare sig uden, men ejeren vil alligevel helst have en part. Så begge parter i partsagen ( ) gør det jo af egoistiske grunde.

Og det med at hvis rytteren kan lære hesten noget, så skal rytteren have penge for det. Hvis rytteren kan lære noget af hesten, så skal rytteren give penge for det. Er der ikke noget midt imellem, eller skal der død og pine udveksles penge den ene eller anden vej?

Og hvis man er en seriøs part, så er man det uanset om man betaler eller ej. Parten bør jo ikke møde op for at få noget for sine penge, men fordi vedkommende føler et reelt ansvar overfor hesten.

Jeg kan til gengæld godt forstå, at man vil have lidt penge for det, hvis de penge virkelig betyder noget for ens økonomi. Jeg kan da godt forstå, at man gerne vil have lidt for en part, så man ikke behøver at arbejde ekstra og så ikke have tid til selv at nyde ridningen hver dag. Det er da helt fair.

Jeg kan også godt forstå, at for nogle studerende er det ikke muligt at betale for at ride, selvom de meget gerne vil.

Så kunne hesteejere og ikke-hesteejende ryttere ikke finde frem til en fælles løsning i stedet for at stille sig i hver sin lejr med korslagte arme og en mur af fordomme? En hesteejer er ikke altid en grisk onkel Joakim og en part er ikke altid en dårlig, men indbildsk rytter. Løsningen kan sagtens være, at parten (eller ejeren) betaler (afhængigt af hvem der nu er dygtigst), men der behøver jo ikke kun at være én god løsning, som gælder i alle tilfælde.

Mvh

Anna

0
0
Svar på denne tråd

Jaaa,,
Forfatter: 
Dato:  09-11-2006 09:00

ja , det kommer jo også an på i hvilken situration man er i ,

1.

er det er at man stiller sin hest til rådighed så parten kan lærer noget, så sys jeg man skal tage penge for det.

2.

eller er det fordi at man måske har en unghest som der er lidt svær at styrer, og man får en part som hjælper med at gøre den dygtere, sys jeg man skal betale parten for det .

jeg står selv i både situration 1 og 2 .

Jeg har en part til min overdejlige New forest pony , pigen er ikke så gammel , så hun lærer rigtig meget af den.

så rider jeg selv en anden New forest pony, som jeg så er igang med at gøre til B-pony, det får jeg ikke penge for, men en masse eerfaring, som jeg så bruger til min 5-års DSP hoppe, som jeg har store forventninger til .

0
0
Svar på denne tråd

jeg...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2006 09:07
betaler med glæde, for at ride min helt fantastisk dejlige part-hest Kito. jeg lærer rigtig meget ved at ride ham, og derfor er det med glæde jeg betler hvert måned

Lotte P.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider