til at åbne døre, og derudover finde ud af om døren skal åbnes udad eller indad.
grunden til dette indlæg, er at jeg har denne her mule hjemme hos migselv, og som til tider står løs på staldgangen mens jeg muger ud dens boks.
der står jeg så og observere hesten. det forholder sig sådan, at den ved lige præcis, hvilken en af min fem hylder hestebolscherne/gulerødderne plejer at ligge, for den kigger/snuser kun lige på den ene hylde bag tæpperne og ingen andre steder. nu har den så fundet ud af, at de ligge i en gl. kommudeskuffe i den anden ende af stalden. Her prøver den så at få fat i den runde knup, der sidder på skuffen, således at skuffen kan trækkes ud. det så ikke lykkes den endnu at åbne denne skuffe, men der sørme tæt på.
så er det at jeg en dag komme hjem, og hestene står inde i deres bokse og boksdørene står åbne. døren ud til folden er også åben. denne åbnes udaf. (min skydedør ud til stalden er lukket, den kan han aldrig åbne), også tænker jeg for satan da, hvordan kan det da lade sig gøre. kærsten og mormor får lige en opsang; at de skal huske at lukke dørene i så hestene i stikker af ud gennem garagen. men de havde jo ikke lukket nogle heste ind. hmmm. ergo har hestene selv lukket sig ind. (det er så sket et par gange siden)
senere på aften er det jo så, at jeg ser, at hesten godt ved hvordan et håndtag virker, (han vil gerne ind i foderummet, mens jeg muger ud), og når døren bare lige står på klem kan man jo bruge mulen til at få den helt op.
nu er det sådan at jeg er nødtil at sætte kosten gennem dørhåndtaget og på tværs ar dørkarmen, så han ikke åbner døren i tide og utide. men det mærkelig er det er traditiionelt staldhåndtag. forstået på den måde at udvendig er det en slags slå og kun indvendig er der et håndtag, som han iøvrigt også er ret god til at håndtere, hvis jeg er for langsom til at lukke dem ud.
hehehe snue rad den hest
har nogen af jer oplevet noget tilsvarende og hvad var jeres reaktioner. var i stolte eller irreteret el begge dele.