Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Heste job
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 08:05

Min datter blev færdig med grundforløbet på SOSU og regnede med at komme ind på hjælperudd. her til september. Desværre viser det sig, at de kun tager 5 ind og der åbenbart er ventelister fra de sidste hold.

Nå men så ville hun prøve igen til januar. Hvad søren skal hun så lave i mellemtiden..

Så i går blev hun ringet op og tilbudt et job 1 år. Hun skal arbejde i en privat stald med ca. 12 heste. Der er ridehus , baner og hvad der ellers skal være. Gode forhold.

Arbejdet består af : mugning ( hestene står på spåner), fodring, give hø, lukke på fold, alm. oprydning. Samt longering og ridning af unghestene.

Der er en god bolig på stedet og forplejning og opstaldning af hendes egen hest. Desuden en fair løn. Der er ikke som udgangspunkt weekendarbejde.

Dette vil betyde, hun først kan komme igang med udd. til september næste år, men så er chancen vel også bedre. Hun bliver mere moden og får en del rutine. Og kommer ud og laver noget fornuftigt.

Det vil så betyde, at jeg skal køre hende til undervisning 2-3 gange om ugen ved vores nuværende berider. Ok, der er kun 15 km.

Hun er selv tændt på det, men er der nogen der har erfaringer , vi kan drage nytte af..

Bimsemor

Mor til Maja og sponsor til Abstrakt Firfod

Besøg vores hjemmeside

www.123hjemmeside.dk/mabepe

Nu med sommerhusudlej. hvor du kan ta hesten med

0
0
Svar på denne tråd

jeg synes ideen lyder god
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 08:16

for hun får jo så brugt ventetiden fornuftigt.

nu ved jeg jo ikek hvor gammel hun er, men hvis i støtter hende hele vejen og er behjæleplig med at køre til feks. undervisning, ja så har hun jer og kan falde lidt tilbage på.

IMC.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg gjorde det!
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 08:18
Hej.

Da jeg var 17 år havde jeg også et halvt år inden jeg skulle i gang med uddannelsen igen. Jeg blev som din datter tilbudt et job i en stald. Som enhver hestepige sagde jeg ja til det, da det var en mulighed for at prøve at komme væk hjemmefra´og udvikle mig. Og så bare være sammen med heste hele dagen.
Det var et rigtig godt valg. Jeg var der så et halvt år og ikke 1 år som din datter vil komme til. Men hvis hun selv kan vente med at forsætte sin uddannelse til september, så er det jo intet problem. Jeg kan kun anbefale det!

Pøj pøj med det!

- Anja
0
0
Svar på denne tråd

hestejob
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 09:13

Inger: Hun har selvfølgelig 100% opbakning hjemmefra og vi kører gerne til undervisning.

Maja er 17 og har haft med heste at gøre siden hun var 5. Ved alt om at passe hest og hvor hårdt det er. Samtidig ser hun det som en kæmpe udfordring. At komme ud og bo selv og det at ride flere heste hver dag. Hun har altid elsket at ride unge heste og se hvad hun kunne få ud af dem..

Hun har selv haft 7 heste og har i perioder haft 2-3 af gangen også heste hun har lånt for at ride mere.

Det der måske bekymrer mig, er at det måske vil være meget ensomt. Som jeg forstår ( skal selvfølgelig undersøges) kommer der ryttere og rider der om dagen.. men hun vil være eneste ansat og arbejdsgiver arbejder ude.

Bimsemor

Besøg vores hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville sige
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 09:26

hun skulle gøre det.

Jeg gjorde det desværre først da jeg var blevet 21 år. Men jeg er så glad for det.

Jeg var så godt nok i udlandet, men med mindre ens liv er ekstrem socialt, så kan man sagtens klarer sig alene.

Der er jo så meget om dagen, så om aftenen er det rart at få lidt ro.Derudover lyder det jo ikke som om det er langt væk ergo hun kan se sine venner og jer.

Jeg ville klart gøre det. Det vil give hende et mere modent livssyn, at skulle passe sig selv og et job. Og måske gøre hende mere parat til uddannelsen.

Mvh. Tine

Vil du have ridemærke 1, 2 samt klar parat start i distr. 1,2 eller 3. Se her: www.heste-nettet.dk/fo...92/403992/

0
0
Svar på denne tråd

gør det
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 09:36

Det skal hun da helt klart gøre hvis hun har lyst.

Det lyder som et sted med ordentlige forhold, og 12 heste er også et overkommeligt antal at muge, især når de også står på spåner.

Hvis hun har fri i weekenderne, så vil det være en god ide lige at undersøge om der bliver muget dér, eller om der ligger for 3 dage hver mandag, for så kan det godt blive hårdt.

Men ellers lyder det da rigtig fornuftigt :-)

0
0
Svar på denne tråd

Ensom...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 10:20

Synes hun skal tænke sig om. Hvis der ikke kommer flere mennesker derude, som du skriver.

Arbejdede på et tidspunkt et sted, hvor jeg også var eneste ansat, og hvor min chef arbejdede ude.

Jeg stod for pasning af ca. 23 heste og ridning af 5-6 heste fra 3 års alderen.

Der kom først folk fra om eftermiddagen.

Jeg var ved at blive bims i knolden af det. De eneste jeg gik og snakkede med, var hestene... og på et tidspunkt bliver man altså træt af at de ikke svarer. Det fedeste var når smeden kom, for så havde man da en at snakke med de par timer.

Og så var det ikke altid rart at skulle op på en 3 års, der lige var blevet gjort ryttervant, og vide at man først blev fundet om eftermiddagen hvis uheldet skulle ske...

Men man kan jo håbe på at din datter ikke bliver så alene.

Hilsen Camilla

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes at hun skal tænke
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 11:18

Hej.

Det lyder som en god ide, men hun skal tænke sig godt om og hun skal undersøge det hele ang dem som ejer det, for det er ikke all steder med heste de er lige rare. Har selv lige været et sted, hvor jeg stoppede, det var min læreplads, men det gik ikke. Min arbejdsdag var for hård og startede kl 07.00 og var færdig kl 18.00,... Det er mange timer med hård arbejde..

Hvor er det hun skal hen og er der plads til at der kan komme flere i arbejde..

Mvh KriZz og hestene

Søger en ny praktikplads som dyrepasser med speciale heste..!!! Giv besked hvis i kender et sted hvor de mangler hjælp, og helst på Fyn...

0
0
Svar på denne tråd

kirstine...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 11:21

du har da været heldig.

Hvis jeg var på arbejde fra kl 7 til 18, var det fordi jeg havde hjælp i stalden!

Jeg startede vinter kl 7 sommer kl 5 og var færdig et sted imellem 18 og 20 på en normal dag. -Desværre mest sent.

tilgengæld skal det siges,at jeg havde 2-4 timers frokost normalt.

Mvh. Tine

Vil du have ridemærke 1, 2 samt klar parat start i distr. 1,2 eller 3. Se her: www.heste-nettet.dk/fo...92/403992/

0
0
Svar på denne tråd

Der kan du se
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 11:24

Jeg havde kun 1½ times frokost.. Og det eneste jeg lavede var at muge ud, trække heste og kalke.. Er det fedt når man skal lære om hestene, ridning, foder, avl osv???

Men du ved jo heller ikke hvordan forholdende var...

jeg kan sagtens arbejde de timer du arbejder, hvis jeg blir behandlet ordenligt og folk er rare.. Tror sgu ike at folk vil arbejde hvis de hele tiden er kede af det og måske lidt bange for at sige deres mening til deres chef, hvis de får en gang @!#$ i hovedet..

'

Søger en ny praktikplads som dyrepasser med speciale heste..!!! Giv besked hvis i kender et sted hvor de mangler hjælp, og helst på Fyn...

0
0
Svar på denne tråd

kirstine...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 11:28

rolig nu. Jeg skrev det skam venligt ment!

Men når det nu skal tages op,så tror jeg stadig på at mange ikke har været realistiske når de vælger hestejobs.

Jeg modtager mange ansøgninger til mit gamle job, og det er utrologt hvad folk "kræver"...især når det fremgår at det er en hestepasser der søges. Langt de fleste vil ikke løfte en grev.

At arbejde med heste er hårdt, og det er total latterlige arbejdstider kontra løn. Men det vil blive ved med at være sådan, så længe der er folk til det. Og det vil der nok være i rigtig rigtig mange år.

Men prøv at søg ind på et kommunalt center. Der plejer at være en fagforening bundet til, og reele arbejdsforhold.

Og nej,ingen kan arbejde under dårlige forhold, derfor har jeg også altid, hvis jeg ikke kendte stalden, krævet 2 ugers prøvetid, så jeg selv (og arbejdsgiver) har kunnet lure af, om vi kunne sammen.

Mvh. Tine

0
0
Svar på denne tråd

hej hej
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 11:32

Hej .

Det er mig der skal have jobbet . Det er ikk en praktik plads eller en del af min uddannelse . Det er et job hvor jeg skal passe en stald .

Det jeg skal er (som min mor har skrevet) at muge ud ved 12 heste , fodre dem , lukke på fold , longere , og ride .

Og det med at være bange for at sige min mening , har jeg ingen problemer med .

Og hvis jeg skal derned vil der blive lavet en kontrakt i samarbejde med mine forældre .

0
0
Svar på denne tråd

Vicky02
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 11:34

Det var ikke sån ment.. Blev ikke sur overhovedet..

Jeg har redet siden jeg var helt lille og jeg arbejder hellere end gerne både hårdt og længe, men hvis forholdende er dårlige kan jeg bare ikke få mig selv til at holde ved. Har arbejde en del steder hvor de har nydt min arbejdskraft og ikke klaget, for kan sagtens muge,ride,træne,kalke, osv..

Da det var min læreplads havde jeg 3 mdr prøvetid. Og begge partner kunne opsige kontrakten udenvidere indenfor de 3 mdr.. Efter de 3 bar den bindene..

Så..

Men ja mange hestepiger ved ikke hvor hårdt det enlig er når de vælger jobs med heste...

Vi må jo bare holde sammen og prøve på at få lavet nogle rimelig jobs med arbejdstider som er til at have med at gøre, og løn..

For hvis der ikk er nogen som siger noget kan vi ikke gøre noget ved det..

0
0
Svar på denne tråd

Hej Maja
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 11:35

Hvor er det henne..

For det lydr som et godt sted ud fra din mors beskrivning..

Og 12 heste er okay.. Hos mig var der tale om en del mere..

Håber at det bliver godt for dig, og at de er flinke...

0
0
Svar på denne tråd

vicky02
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 11:37

Hej Vicky ,

Jeg er helt klar over hvad det indebærer at passe 12 heste . jeg har haft heste i 12 år , så ved godt det ikke kun er hygge og ridning .

Og du kan tro jeg har gjort mig mange tanker omkring det , men jeg ser på det som en kæmpe chance for mig .

0
0
Svar på denne tråd

maja...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 11:39

mit indlæg omkring det var ikke henvendt til dig. Men til Kirstine.

Har jo fulgt dig lidt herinde, så har en ide om at det kun vil gøre dig godt

Så jeg skrev i mit allerførste indlæg, tror jeg virkelig det vil være sundt for dig på mange måder at komme ud nu, med den alder du har. -Jeg selv var lidt forsinket

Mvh. Tine

0
0
Svar på denne tråd

Kirstine Nyander
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 11:41

Hej , det er et sted der ligge omkring Fredericia .

Ved ikke hvor , har ikke været ude og snakke med dem endnu .

og tak , håber også det blir godt .

0
0
Svar på denne tråd

Hvis hun har lyst
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 11:43

så synes jeg hun skal gøre det. Uddannelsen løber vel ingen steder?

Jeg arbejdede også i en stald da jeg var færdig med gymnasiet og jeg synes det godt at have prøvet det. Jeg var der kun kort (2 måneder, til at starte med var det kun meningen jeg skulle være der 4 uger til en af de andre om tilbage), da jeg ikke kunne holde til det i min ryg og skulle starte uddannelse.

Jeg mødte kl. 7. Fodre, lukke ud, muge, (morgenmad til mig), strø, give hø/wrap på folden,(frokost pause 1½-2 timer), ride 5-8 heste, ordne udstyr (skulle pudses hver dage efter brug!) fodre, (aftensmad til mig) evt. ride flere heste (køre dem til ridehuset og ride), give hø/wrap til natten, fri (ca. kl 22-23)

Jeg boede også på steder (i Sverige) og havde fri ca hver 3. weekend...

Det er hårdt arbejde (hvilket vel ikke kommer som en overraskelse for hende) men det er sjovt at have prøvet!

0
0
Svar på denne tråd

vicky02
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 11:43

okey det må du undskylde så .

og mange tak ,

0
0
Svar på denne tråd

Håber for dig Maja
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 11:49

Du skal kun gøre det du har lyst til, og hvis du har lyst til dette job så gør det.. Ikke lytte til hvad vi siger, men lyt til dig selv. Du finder jo ud af om det er noget for dig når du begynder/har været til samtale.. Så held og lykke med jobbet og hbåer at de blir godt for dig..

Hestejob er hårdt, men har aldrig fortrudt at jeg begyndte med det.. For ved godt hvor hårdt det er nu..

0
0
Svar på denne tråd

Kirstine Nyander
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 11:54

Mange tak , er nu næsten sikker på jeg tager det . Det er nu heller ikke fordi andre skal bestemme hvad jeg skal , at min mor skrev , men for at hører om jeres erfaringer .

0
0
Svar på denne tråd

Maja..
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 14:42

Hvornår skal du op og se det?

Mvh Camilla

0
0
Svar på denne tråd

hestejob
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 15:20
Hej Jeg skal ud og tale med dem i weekenden. Jeg glæder mig..

Bimsemor

Besøg vores hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Spændende
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 16:09

Lyder spændende!!

Hvor er det henne af omkring Frede??

Mvh. Karina med Pelle-hesten

0
0
Svar på denne tråd

svar ...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 17:33
Ja jeg glæder mig også rigtig meget =)
0
0
Svar på denne tråd

hjælperudd.
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 20:05

Hvis det i sidste ende er social- og sundhedshjælperudd. hun vil, tror jeg hun vil være bedst stillet ved at arbejde som ufaglært i hjemmeplejen indtil hun kan blive optaget. Der er stor mangel på sundhedspersonale og derfor ansættes der ofte afløsere (med fast timetal) selvom de ikke har nogen uddannelse.

Kan godt se at det er vildt fedt at kunne forene interessen for heste og et job for et års tid, men uddannelsesmæssigt tror jeg det andet ville gavne mere. Jeg tror faktisk også at hun i så fald vil kunne søge noget merit når hun har noget erhvervserfaring indenfor området. Er selv sosa og er blevet desideret headhuntet til det job jeg har nu, så tro mig der er STOR mangel på personale!!!

Knus Helle

ps. tak for svar ang. svømningen.

shetlænderhoppe købes helst i fol med termin forår 2007
0
0
Svar på denne tråd

hestejob
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 20:33

Ja det har vi tænkt på. Det Maja vil, er at fortsætte til assistent og så være i stand til at arbejde på et psyk. hospital.

Det er det hun brænder for og det siger hende ikke alverden at skulle arbejde som sosu i hjemmeplejen. Hun gør det kun for at komme videre. Desuden tror jeg, det vil modne hende en del at komme ud og arbejde et års tid. Det vil i sidste ende også gavne hende i hendes uddannelse.

Det er dog stadig sådan, hvis hun kommer ind på hjælperudd. så gør hun det. Vi ved om der er plads på tirsdag.

Selv tak, håber du kunne bruge det.

Bimsemor

Besøg vores hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Arbejde
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 21:29

Jeg ville undersøge om det er noget hjælp på stedet, for står hun alene hver dag med hestene, så køre man nemt surt i det.

Det er også for farligt at håndtere unghestene alene, hvis hun står uden hjælp. Selvom hun er erfaren rytter, så er det jo noget helt andet med rå ung heste.

Selv valgte jeg et år med heste da jeg ikke kunne komme direkte ind på drømmeuddannelsen. Dette er så blevet til mere end et år, men jeg forsøger at supplere fag op sammen med.

Det første sted jeg arbejdede, var netop et privat sted, hvor jeg gik rigtig meget alene. Forholdene var ellers gode, super heste og kanon undervisningen. Men det meste af ugen stod jeg alene med 40 heste, halmballer og tunge fodersække. Det er et stort ansvar, og var også meget uansvarligt. Blandt de heste jeg skulle sørge for var både føl og unge heste.

Men det er en super oplevelse, og giver en masse erfaring man ikke får "derhjemme"

0
0
Svar på denne tråd

lyder fint
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 23:04
jeg syntes det ville være en god ide at blive et år ældre inden din datter tager sosu. jeg arbejder selv som hjælper og ved at mange steder er det en fordel at være lidt ældre. og erfaring kan man altid bruge. selvom det ikke er inde for samme fag som man vil uddanne sig i. desuden tror jeg at man bliver mere moden og selvstændig af at bo væk hjemmefra. det gjorde jeg da jeg flyttede hjemmefra.
0
0
Svar på denne tråd

hestejob
Forfatter: 
Dato:  04-08-2006 06:39

zanta : Ja det har vi tænkt på og spurgte , men Maja skal kun ride ungheste der allerede er redet, og kun i det tidsrum hvor der er andre til stede.. Det ønsker ejeren, af sikkerhedshensyn.

jlouise : ja det kunne jeg godt forestille mig. Maja er meget motiveret for at komme videre med udd. lige nu, samtidig synes jeg godt, hun kunne bruge lidt mere erfaring.. Hele hendes fritid er gået med at passe hendes heste og lave lektier, så det er ikke meget erfaring med arbejdslivet hun har samlet.

Bimsemor

Besøg vores hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Hestejob
Forfatter: 
Dato:  06-08-2006 17:12

Ja så har vi været til jobsamtale. Det er det mest pragtfulde sted. Vi har talt om det hele. Maja skal som skrevet ordne box, fodre, lukke på fold for 12 heste. Desuden skal hun holde stedet pænt og ryddeligt. Der skal rides og longeres. Der er 2 ungheste, der skal gøres klar til kåring. Og hun skal hjælpe med at løsspringe. De skal i efteråret i gang med at tilride 2 andre ungheste og det skal hun også hjælpe med.

Hun får en dejlig lille lejlighed med bad og toilet og box til egen hest. Der bliver lavet kontrakt og alt kører efter bogen med hensyn til feriepenge ol. Der diskuteret arbejdstid og weekend fri.

Maja må spise med i huset og kan tage hvad hun vil dagen igennem og spise.. Hun må bruge telefonen og internet.

Det lyder bare så fint og jeg tror hun tager det.

Vi var også meget begejstrede og ejeren virker meget omsorgsful, ja nærmest moderlig..

Bimsemor

Besøg vores hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider