|
|
| Hjælp! Stort læsningsproblem..... |
| Forfatter:  |
Line Jansen |
| Dato:  |
29-11-2000 11:51 |
|
Hej med jer,
håber i kan give mig nogle gode råd om hvordan jeg dog kan lære min hest at blive læsset, at gå op og ned af en trailer som om det var helt naturligt.
Han er skrækslagen for trailere, men har ikke altid været det. Sidst rev han nederste del op af sit ben, da han hang fast i et hængsel på rampen, og det har jo bestemt ikke gjort det bedre. I øjeblikket er den eneste mulighed for at læsse ham, at bedøve ham først. Vi har forsøgt meget forskelligt, både med reb bag om ham og diverse andre metoder, nogle mere drastiske end andre, få har dog virket eftewr flere mislykkede forsøg, men han er selvfølgelig aldrig blevet tæsket eller har fået slag for det, for det er jo tydeligt at han er bange.
Og han er en rimeælig stor kraftig hest så vil han ikke op vil han altså ikke....hvad skal jeg gøre?????
MVH. Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: Hjælp! Stort læsningsproblem..... |
NinaL |
29-11-2000 12:07 |
|
Hej Line
Har du traileren stående hjemme??
Hvis du har - så prøv at vænne ham til den igen stille og roligt.
Giv ham sit foder så tæt på traileren, som han vil gå... Kan du få ham hen til rampen, så stil foderspanden dér - efterhånden kan spanden rykkes længere og længere ind i traileren ...
Han skal langsomt (men sikkert) have genopbygget tilliden - og det tager desværre lang tid.
Held og lykke med det.
Hej fra
Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Line Jansen |
29-11-2000 12:40 |
|
Hej nina
tak for rådet, det skal prøves.
Men desværre har jeg ikke selv nogen trailer, så der er jo også bøvlet med at låne en og alt det der.
hilsen Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Jeffrey |
29-11-2000 12:51 |
|
Hej Line
Kan godt være jeg spørger dumt nu.. men har du ikke bandager eller transportgamasher på din hest når du kører med ham, siden han kunne få den skade??
Jeg kan ikke se anden udvej, end at du må leje/låne en trailer for en dag eller to... giv dig god tid..evt. kan du sætte dig øverst på rampen med et langt reb i ham og se om han ikke kommer hen og snakker (gulerødder eller rugbrød er ret godt at have i lommerne!).. men det tager laaaang tid. Det hjælper ikke noget at "banke" ham op i traileren, hvis han er bange.. det bliver det bare værre af, men det ved du vist godt*S*
mvh. jeff
PS:hvis han er meget stærk, kan det måske hjælpe at lægge trense på ham når prøver at læsse ham.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina |
29-11-2000 13:13 |
|
Hej Jeg mener som de andre
Du må låne/leje en trailer et stykke tid.
sørg for at traileren står godt fast og at rampen ikke kan vippe. Lyset skal være nogenlunde det samme inde itraileren som udenfor (ikke bælgmørkt eller med projektør).
Stil dig på rampen med hesten i en lang snor eller en longe der ikke kan brænde dine fingre. Bliv bare stående og snak med hesten. Du skal ikke på noget tidspunkt stramme snoren eller trække i hesten eller forsøge at holde den tæt på traileren. Bare vent. Du skal helst stå der i timevis (2-3 timer)
Når hesten er tæt på går du roligt væk med den i snor.
For hver dag vil det være mindre pinefuldt at komme tæt på traileren.
Når den nærmer sig rampen lægger du dagen efter en tot hø på rampen og lader som ingenting.
Begynd at trække den hen til rampen, give den en godbid og lade den stå mens den gumler. Træk den en lille tur og gentag. Kun godbidder ved traileren.
Læg hø længere og længere ind hver dag. Pas på den ikke får benene i snoren. Bak den ud en gang imellem og lad den gå op til sit hø igen (af lyst).
Er den meget strid/bange fra starten kan du træne den i at følge dig over bomme og efterhånden plader eller plastic på jorden.
Det træner den i at træde på farlige ting som en rampe.
Træk den igennem snævre døråbninger og væn den til spiltov som en del af træningen. roligt og uden panik.
Det skal nok komme men vil du have en 100% trailersikker hest er der kun den langsommelige vej frem.
PS kør ikke med hesten før den er 100% til at gå op i trileren og få denne lukket bag sig.
PPS Tag skoene af den mens du træner, det mindsker faren ved hængsler.
Mvh Tina
PS Jeg vænnede en åring til trailer ved til et stævne at tage den med ud og ind af alle de åbne fremmede trailere og stjæle hø fra høhækkene. (Med lov fra ejerne) I dag skal man næsten af vejen når den ser en trailer.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: Hihi Tina |
NinaL |
29-11-2000 13:39 |
|
Jeg har næsten samme "problem" med fjordhesten ...
For snart 3 år siden skulle han vænnes til traileren, så al fodring foregik inde i den ...
Resultatet er, at hver gang han ser en åben trailer, løber han nærmest ind i den. *GGG*
Hej fra
Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Av, Nina |
Sif |
29-11-2000 14:30 |
|
... der har du virkelig skabt dig selv et problem *gg*
Mad har en helt hypnotisk virkning på en fjordhest - så det bliver ikke nemt at vænne den af med (pas i øvrigt på, at du ikke kommer til at stå i vejen for en fjordhest på vej til krybben. Det er en sikker metode til at få skrammer *ss*)
Vi fik vores lille nye fjordhest hjem i går aftes. Vi fik lige en lejlighedstransport hjem fra rideskolen, da min veninde kørte lige forbi os med sin egen hest i traileren. Da vi skulle læsse dem, trak Anne-Mette først op med Sisse, og min mand stod pænt og ventede med Felix, indtil Sisse var bundet. Han skulle virkelig HOLDE på Felix, og da han slækkede på rebet, var kræet lige ved at trave op i traileren. Så er det man tænker på, om han mon er blevet vænnet til traileren på samme måde som din?
De bedste hilsener, Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: Av, Nina |
Louise (Dixie) |
29-11-2000 18:41 |
|
Du ER nødt til at låne /leje en trailer et par dage, som de andre også siger så tag det stille og roligt, når i først er nået så langt at din hest sætter benene på rampen, skal du rose ham.....og så skal DU bakke ham ned inden at han selv gør det.......Næste gang når i måske lidt længere op i traileren.....og HUSK at det er DIG der igen bakker ham ned. På den måde er det både dig der bestemmer at i både går op og ned. Når han er nået helt op, så skal du bakke ham ud igen med det samme.
Held og lykke
Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Nin@ |
30-11-2000 01:35 |
|
Hej Line
Jeg vil lige sige, at jeg har set Michael Peace gøre en MEGET 'trailere-er-farlige-hest' til en 'trailere-er-ok' hest i løbet af en times tid. Den gik op og ned og op og ned, og stod i traileren, åben og lukket. Det er ikke en hest han kendte, den står på samme rideskole som vores.
Hans metode var enkel, men vedholdende. Han blev ved med at sige: 'Hun ved godt, hvad jeg vil have hende til. Jeg behøver ikke at sige ret meget til hende, hun skal bare lige vænne sig til tanken. Det kan godt tage tid. - Nå, nu mister hun koncentrationen, hun skal koncentrere sig om opgaven (hvorpå han trak hendes hoved hen mod rampen). Hun ved godt, at det ender med, at jeg får min vilje, hun skal bare vænne sig til tanken. Jeg kommer ikke til at kede mig, for jeg kan se alle de små tegn, der viser, at hun hele tiden flytter sig mentalt en lille smule.' Osv. osv.
Da det tog en time (så vidt jeg husker, det kan også have været 3/4 time), hørte vi jo hans forklaring et par gange.....
Det var meget overbevisende, og jeg må sige at pengene var godt givet ud. På den anden side; er det fordi man har et autoritetsproblem overfor sin hest, så skal man hellere nøjes med at købe videoen, som kan fås på tilbud, og så selv øve sig. For Michael Peace kan jo ikke fjernstyre hesten fra England, eller hvor han nu befinder sig. Men det kan altså godt lade sig gøre.
Held og lykke med det!
Hilsen Nin@
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
AG PALADINI |
30-11-2000 01:44 |
|
Alle jer der har problemer med at lade en hest i traileren husk HUSK at det reb i bruger skal være mindst 2½ cm i diameter og for Guds skyld ikke NYLON, skulle en hest hurtigt trække sig ud af en eller anden grund brænder i jeres hænder.
Sørg for at i har et blødt reb, helst cotton, en god krog, helst en marine type, og jeg foreslår et reb grimme idet det kan hesten ikke rive i stykker, jeg har set mange grimmer gå i stikker når en hest pludseligt slår med hovedet. moin moin ariel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tinka |
30-11-2000 09:33 |
|
Min veninde havde det samme problem med hendes pony men hun har haft Mogens Jensen til at træne hendes pony og det har hjulpet.
Prøv at få en træner til at komme at læsse din hest. det koster godt nok men det er da bedre end alle de forsøg som at jeg har set nrå jeg har været med hende.
Min er blevet trænet fra jorden og der skal ikke mere til end at give dem deres transport udstyr på, trække den hen til traileren så går den op. Skønt...
Godmorgen fra Tinka
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina MJ |
30-11-2000 09:36 |
|
Hvem er Mogens Jensen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Pia B |
30-11-2000 11:00 |
|
Man kan ind imellem løbe ind i en trailer der har udtjent sin værnepligt og derfor koster en slik....
Få en sådan hjem, fjern alt skarpt der kan skade hesten - og kør den ind på folden...
Så skal du se hestens nysgerrighed overtage for frygten, bare lad ham gøre det i eget tempo så får du aldrig igen brug for rebet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Mille |
30-11-2000 21:15 |
|
Hej!
lige en lille detalje, har du mulighed for at låne en 100% trailervant hest???
Når den står i traileren kan det måske berolige din hest. Husk, som de andre har sagt, lad være med at tvinge den og gå langsomt frem. Hellere ros frem for straf!!!!!
Mange hilsner fra
Mille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: Til Pia |
NinaL |
01-12-2000 09:19 |
|
Hej Pia
Problemet med en trailer "der har udtjent sin værnepligt" er desværre ofte at bunden er rådden ...
Så jeg ville nok hellere låne mig frem til en stabil og rummelig trailer i stedet for.
Venlig hilsen
Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til jeffrey |
Line |
01-12-2000 09:20 |
|
Hej Jeffrey
Jo, jeg har transportgamacher til ham og hvad man nu ellers behøver, men en sådan ulyke han kom ud for ved at rive sit ben op ved at hænge fast i et hængsel på rampen, det sker jo altid når man ikke lige har husket at få tingene med.....surt.
´og det er først nu efter 3 mdr, jeg så småt må ride på ham igen.
Mvh. Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: Til jeffrey |
Jeffrey |
01-12-2000 09:24 |
|
øv, det var da trist....
mvh. jeff
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Karen |
01-12-2000 20:10 |
|
En fare for hesten er oftes "lyden" når de går på en trailer bund, en kunstig bro som man træner med kan oftes hjælpe på trailer problemer.
Ellers hav hestens bedste "heste" ven med inde i traileren, Her kan kun tales godt om mini schetlænderen som selskabshest.
held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina (horsesfreak@hotmail.com) |
07-12-2000 21:51 |
|
Hej!!!!!
Ja min hest har ku' hjælpe mig med at svare på de fleste spørgsmål da hun har været en rigtig problem hest men jeg har prøvet mig frem, men har selvfølgelig også fået tips fra nogle jeg kender....tips kan man altid bruge........og de skal til en gang imellem....
Jo ser du, jeg fik min hest til at gå op uden problemer efter ganske få gange, uden "vold" bare ved hjælp af et ganske altmindelig hovdetøj.........
Følg punkterne nøje.
VED HJÆLP AF HOVDETØJ !!
1.Du tager tøjlerne af dit hovdetøj......HUSK DET!!
2.Sætter hovdetøjet på........
3.Sætter grimen uden på.... så den hverken strammer, eller er for slap........
4.Putter ET trækketog igennem venstre bidering, og klipser den fast i højer......
5.Så trækker du hesten ind......Den kan godt finde på at stoppe op et par
gange, lige ind til den finder ud af at det alså er dig der bestemmer........husk
at have et godt tag i trækketoget hvis hesten søger bagud......
6.Når hesten er i traileren SKAL du sætte trækketoget i grimen inden du
binder hesten.....
FORHOLDSREGEL NUMMER ABSOLUT 1 og 2
1.Kom altid lige ind på rampen....
2.Kom et godt stykke udefra i skridt, så hesten får lejlighed til at se ind i traileren..
Lys i traileren er også en god ting....
Og husk så at skrive til min e-mail (Horsesfreak@hotmail.com) hvordan det gik efter et par gange. Gik det skidt....så frygt ej for jeg har andre blide metoder.......Fordi heste gør det pga. tillid og ville ikke gøre det pga. af frygt.............
Vrinsk fra Tina (Monty Robberts 2)
Ps. Det kan godt lyde lidt barskt det med hovdetøjet men det er det ikke for for det ville jeg ikke udsætte andres eller ikke mindst mine egne heste for.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
AG PALADINI |
08-12-2000 15:38 |
|
Når vi nu får vores ridehal har vi tænkt os at bygge en kasse der ligner en trailer for at få hestene trænet i at gå ind af sig selv og gå ud af sig selv. mvh ariel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Michelle |
03-01-2001 20:43 |
|
til jeff