Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

"Nordbakkebid"??????
Forfatter: 
Dato:  30-04-2001 21:08
Hvad er det??? Jeg har bare hørt det og ER der virkelig noget som hedder det??
Ja jeg er bare nysgerrig, for det var til en pige som fik at vide, at det skulle hun bruge til sin hest, fordi hun ikke kan styre den.

Hilsen den nysgerrige TinaT
0
0
Svar på denne tråd

Re: "Nordbakkebid"??????
Forfatter: 
Dato:  30-04-2001 21:28
Jeg har aldrig hørt om noget kaldet et "nordbakkebid". Det kan være der er tale om et pelhambid. Det bliver ofte brugt på bl.a. Nordbakker fordi de er temmelig stærke og pelham er et rigmeligt skarpt bid, så hesten bliver nemmere at styre.

Jeg vil dog anbefale pigen at få noget kvalificeret undervisning. Hvis man ikke kan styre sin hest er det ikke løsningen at lægge et skarpere bid på. Der skal hårdt arbejde til og så skal det rides væk.

Knuuuuz :-) Zenita
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-04-2001 22:24
Hej Zenita!

Tak for svaret, jeg mente også at det var noget i den stil. Men hun mente at det var noget der hed det og at jeg var helt fra snøvsen, HA så fik jeg ret. Men TAK for hjælpen.

Hilsen TinaT
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-05-2001 07:39
Hmmm... bliver et pelhambid også kaldt det..?

Dårlig idé at kompensere for ens manglende evner til at ride sin hest ved at lægge sådan et bid på den. Fjordhest eller ej, det blir' ikke bedre af den grund.

Har et grelt eksemplar her i nærheden, hvor en fritidsklub har en fjordhest gående. Sidste sommer begyndte de at ride med gummipelham. Begrundelse? Tjo... hesten var for stærk til de små børn, den stoppede op i hjørnene og begyndte at græsse... - derfor det skrappere bid, så børnene selv kunne trække hovedet op igen.

Mig bekendt er der vist ikke lavet specialbid til fjordheste, jeg har egentlig kun hørt om specialbid til islændere.

Mette (Fjolle) :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-05-2001 23:29
Ja jeg har jo heller aldrig hørt om der før, og så ville jeg lige høre om der nu VAR noget som hed det.
Hun har altid haft problemer med at holde sin "fjollerhest", og hver gang hun skulle til ridning, skulle hun altid have èn med, for hver gang hun lige kom forbi en bestemt gård, ja så vendte "fjolleren" hjem ad, men tøsen på ryggen og så i fuld fart. Kunne hun ikke lige få sin mor til at hjælpe, ja så ringede hun til mig. Og det var jo ikke hver gang jeg kunne følge hende til ridning. Men der er så ingenting, når JEG f.eks. rider på "fjolleren".
Det er simpelt hen fordi, at den kan mærke at pigen, enten er bange for den eller også har den fundet ud af at, den kan rende med hende, når den nu engang ikke har lyst til det pigen nu vil.
Jeg fik så af vide, at pigen havde fået af vide (forvirret??) af HENDES ridelærer, at hun skulle få fat i sådant et "nordbakkebid". Og det skulle hun så have fat i, for det ville virke, sagde hun. HVAD ER DET DA FOR NOGET VÅS!!!!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-05-2001 08:24
Joh, det skal såmænd nok virke.... i hvertfald indtil hun har fået hesten gjort så hård i munden, at den heller ikke reagerer på dette bid. Og hvad bliver så det næste?
Jeg vil ikke sige, at pelham'en altid er skadelig, for jeg har set flere beviser på det modsatte - men jeg synes helt ærligt, at den underviser måske springer over, hvor gærdet er lavest? Var det ikke lidt smartere at lære pigebarnet, hvordan hun "snører" hesten?

Med "snører" mener jeg: tænker lidt hurtigere end kræet, så hun hele tiden kan være en håndsbredde foran. Så bliver det altså lidt sværere for krikken bare at forlade arenaen, når det passer den.

Du skriver, at der ikke er noget i vejen, når du rider på hesten. Det er jo fordi, den allerede har luret dig, og fundet ud af, at du ikke er så nem at løbe om hjørner med. Kunne du ikke prøve at lære pigen lidt af de samme metoder, som DU bruger? Jeg ved godt, at du ikke kan "hjernevaske" hende til at få et helt nyt kropssprog - men hun må kunne lære at optræde bestemt, hvis du viser hende hvordan (og så retter hende, hvis hun glemmer det).

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider