|
|
| Hjælp min hest er ulydig! |
| Forfatter:  |
Heidi H |
| Dato:  |
24-04-2001 20:34 |
|
Jeg har en meget hidsig hest. Hun er araber, trakehner og fuldblod, så det siger sig selv at hun er lidt tændt!
Problemet er bare at hun er blevet meget ulydig på det sidste. Hun kan ikke slappe af efter vi har galloperet og vil ikke lave parader. Når hun endelig stopper prøver hun at bakke eller gå frem, men for lidt over en måned siden begyndte hun med at skarpe i jorden som en vild tyr. Hun løfter forbenet meget højt og sparker med stor kraft frem for dernæst at slide sine sko i stykker. Hun forsøger også gerne at stejle eller stille sig på bagbenene og springe frem. Nogle gange bukker hun også! Det skal lige nævnes at hun er 14 år og at vi har et godt forhold til hinanden. Når jeg kommer ud til hende stikker hun ørene så langt frem at jeg er bange for at de falder af og hun kommer når jeg kalder. Hvis jeg går ude på en ridebane og slipper hende går hun efter mig og begynder jeg at løbe, så løber hun efter mig. Stopper jeg gør hun det også. Har jeg været væk i mere end 2 dage vrinsker hun når jeg kommer. (jeg bliver selvfølgelig ikke bare væk fra hende i en weekend, men får en til at tage sig godt af hende) Det vil jeg jo mene at der er et godt forhold mellem rytter og hest og derfor undre hendes opførsel mig meget! PLEACE...HJÆLP!!!!!!!!!!!
KH Heidi L
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hjælp min hest er ulydig! |
louise |
24-04-2001 21:29 |
|
det lyder som om din hest er op i ryggen...prøv af få en kiropraker, massør eller dyrlæge til at se på hende....
det forhold du beskriver du og hesten har til hianden burde også være der når du sider på hende med mindre den ondt....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina MJ |
24-04-2001 22:25 |
|
Jeg synes helt klart også det lyder som smerter. Få først og fremmest en dyrlæge med forstand på smerter i bevægeapparatet til at kigge på hende og undersøge hende grundigt så du ved præcis, hvad der er i vejen, smerter i ryggen kan også stamme fra benene - eller tandproblemer kan være årsagen. Få også undersøgt sadlen, men få en kompetent dyrlæge til at undersøge hesten overalt inden du bruger penge på kiropraktor, massør osv - ikke fordi disse metoder ikke er gode, for det ER de, men for at du kan komme til problemets kerne med det samme og billigst muligt.
Få endvidere checket sadlen, også sadlen kan give smerter og symptomer som dette. Når du har så godt et forhold til hesten normalt, så er det MEGET sandsynligt at der er noget i vejen, så begynd ikke at være voldsom overfor den, få den undersøgt HURTIGT i stedet. Held og lykke med det, og skriv lige hvordan det går, det lyder ret alarmerende, pas på at hesten ikke stejler og går bagover med dig ovenpå og derefter nedeunder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Louise(Zijana) |
25-04-2001 08:05 |
|
Hej
Jeg synes du skulle få (især) en massør ud til din hyps. Sådan nogen kan fortælle dig meget godt og går også ind og giver nogle forklaringer på de spændinger/smerter de finder. Jeg gav 520 for halvanden times massage, og det synes jeg er billigt, når man kan se på hesten hvor meget den bare nyder det, og man kan mærke bagefter, hvormeget det har hjulpet.
Dermed siger jeg ikke, at du ikke skal tilkalde dyrlæge, for det skal man heller ikke være for sen til, men en massør vil sikkert være god i alle til fælde.
Hilsen Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
line (fister) |
25-04-2001 09:29 |
|
hej heidi
jeg er ikke helt enig med de andre ..... jeg mener osse det kan være en slags "ulydighed" eller ivrighed, hvis man kan sige det sådan. det er ikke sikkert det skyldes dårlig sadel eller ømme rygmuskler. min begrundelse for dette svar, er min venindes gamle "krukke", en nu 19 årig hoppe, der har gået MB spring og var b -hest i dressur. lige så koncentret og seriøs hun kunne være, lige så tosset og vildt kunne hun skabe sig efter en "mark-fræser" eller en livlig galop på stranden. den blev så ivrig og legesyg - intet kunne gå hurtigt nok, så hvis man forsøgte at få hende til at stå stille, dansede hun rundt og skrabte og gravede store huller...intil hun kunne få lov at gå frem.
dagens efter til dressuren lavede hun perfekte afslappede parader og stå der så længe man ønskede...............
samme mønster var osse gældende for min gamle pony, der i øvrigt var halv araber... (bortset fra det med b-hesten...det nåede vi ikke...  ).
han var til daglig en stabil og øvelsesstærk pony, og var meget lydig. men hvis vi havde været på Rømø ved stranden og lege, fræse og bade havde han ved gud heller ikke tid til at stå stille i en parade... faktisk havde han pludselig glemt al sin dressur...  han gik osse helt amok hvis man holdt ham tilbage...skrabte, fjollede rundt og slog med hovedet og lavde små bukkespring.
alt dette havde efter min overbevisning intet med smerter at gøre, men blot tegn på en ivrig og livsglad hest, der gerne vil frem..... (nu bliver jeg sikkert halshugget..  )
men til dig heidi, hvis det er dagligdag, altså til den daglige træning/dressur, at din hest skaber sig kunne det sikkert havde noget med smerter at gøre. men hvis du ofte rider lidt "spændende" og galopere stærkt, så du ophidser din hest, tror jeg lige så meget på, at det er en blanding af ulydighed og ivrighed.
men få hesten undersøgt en gang for alle af evt dyrlæge/massør samtidig og få klarlagt om den har smerter. hvis ikke der er noget at finde overhovedet, så kunne det være en god ide, men noget seriøst undervisning og en masse dressur i en periode - altså lidt opdragelse - men selvfølgelig først efter hesten er fundet 100 % ok.
held og lykke fra line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
BeritH |
25-04-2001 11:46 |
|
Hej Heidi,
Jeg har lige været igennem samme tur med min vallak. Dog i mindre udpræget grad.
Jeg har fået ham undersøgt over det hele, har fået sadlen checket af henholdsvis dyrlæge, sadelmager, min underviser og en rideudstyrsforretning. Alle sagde at den lå udemærket. Jeg havde dog stadig mistanke om at sadlen var problemet og byttede den ud. - Og jeg havde ret. Kopfjernet var simpelthen for smalt i den (efter at han havde sat muskler), og borede sig nærmest ned bag skuldrene på hesten, det synes den selvfølgelig ikke om at gå med. Efter jeg har skiftet sadel er alle problemerne løst og vi er startet ridningen igen.
Men det har kostet mig afsidninger, penge til tilpasning af den gamle sadel, røntgenundersøgelse og nu har jeg så købt en anden sadel. Den ville have været gratis, hvis jeg havde gjort det fra starten, for så havde jeg sparet tilpasning og røntgen.
Så få undersøgt din hest og sadel. Ingen hest bliver lige pludselig ulydig uden årsag, når det ellers er en flink hest, så jeg tvivler meget på at der er tale om ulydighed.
Held og lykke
BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Trine SH |
25-04-2001 12:52 |
|
Tjah, jeg vil kun sige en ting: Få den tjekket af bl.a. en dyrlæge.
Min gl. hest blev fra det ene øjeblik til det andet komplet ustyrlig. Ville ikke stå stille, dansede rundt og at skridte var en by i Rusland, jeg fik hende tjekket af en dyrlæge. Resultatet var at hun havde meget slem spat i begge bagben og derfor havde ekstra mange smerter når hun havde rytter på ryggen.
Mvh.
Trine SH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Eva L (Misse) |
25-04-2001 13:31 |
|
Min hoppe (blandet mellem oldenborger, trakehner og connamara-pony) har nogle af de samme tendenser nogle dage værre end andre. Nu har jeg fået hende + sadel tjekket af en dygtig sadelmager + haft massør på, så det skulle ikke være dette.
Jeg har ligesom lært at leve med dette, da hesten ikke er ond eller noget, men bare en smule for livsglad til tider.
Jeg gør dette, at jeg ikke hver gang, at jeg er ude at ride tur galoppere på hende. Har hun en af sine "helt-oppe-at køre" dage, så lader jeg ganske enkelt være med at galoppere hende overhovedet. I stedet for får hun sig nogle gode travture. Endvidere galoppere jeg hellere aldrig sammen med andre med mindre, at de kan holde deres heste bagved. Når vi galoppere, så tager jeg osse altid en god lang strækning, da bremselængden til tider er en smule lang. Jeg prøver simpelt hen på ikke at opilde hende unødvendigt.
Nu efter snart at have haft hende i ca. 1 ½ år, så synes jeg da selv, at blive væsentligt bedre med hende og hendes "turbo" tendenser, men børnehest bliver hun altså aldrig. Jeg har lært at leve med min sikkert i nogeles øjne uopdragne hest, og helt ærligt så ville det osse være kedeligt, hvis der ikke var noget som helst sprælskhed i hende!
Eva L med en uopdragen lille hoppe-fis
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina MJ |
25-04-2001 15:04 |
|
Det er selvfølgelig ikke SIKKERT at der er noget fysisk i vejen med hesten, jeg er også selv indehaver af et turbodyr, som jeg er ret sikker på, der ikke er noget i vejen med - men når hesten PLUDSELIG ændrer opførsel, så er man NØDT til at få den undersøgt, for så er der stor sandsynlighed for, at der er smerter med i billedet - men smerter kan være mange ting - jeg har selv et eksempel, som jeg ærgrer mig ret meget over i dag:
Jeg købte for 1,5 år siden en vallak (ikke turbodyret, jeg har 2 heste), som var totalt uudannet og uopdraget, men jeg syntes jeg kunne se nogle muligheder i ham. I samråd med min smed pillede vi skoene af ham, da jeg fik ham hjem i den tro at han kunne gå uden.
Umiddelbart gik det meget godt, men jeg syntes dog, at hesten var noget småt gående ift. hvad jeg så hos sælger, men jeg tænkte, at jeg måtte have været halvblind den dag, ærgrede mig over det, men jeg HAVDE jo købt hesten. Da jeg gik i gang med at ride dyret var han noget "morsom" - rendte ud i hegnet hele tiden, nægtede at gå fremad når jeg drev, spændte vildt meget i ryggen når jeg sad op, stoppede op og bukkede når jeg gav galophjælpen og andre ting. Nogle dage drønede han bare rundt og nægtede at stoppe i stedet - men jeg kendte jo ikke hesten så godt og vidste, at dressur tidl. havde været en by i Rusland for ham, så jeg troede det var derfor, jeg fik al den modstand.
Men så havde jeg dyrlæge Charlotte Frigast på besøg, som beordrede forsko på ham pga. hans meget stejle men ikke nedslidte eller skæve forhove (jeg er ellers tilhænger af, at heste skal gå uden sko HVIS DE KAN da det er mest naturligt for dem og ifølge smeden kunne han sagtens gå uden, hans hove var ikke nedslidte efter en beskæringsperiode, og heller ikke andet betingede umiddelbart sko, da de stejle hove hverken ville blive mere eller mindre stejle med sko). Med forsko blev hans gangarter dog væsentligt bedre, og modstanden væsentlig mindre, så jeg prøvede også lige med bagsko. Nu har dyret lige pludselig de gangarter jeg jo også købte ham med, og stort set al modstand er væk - han er stadig urutineret og kan ikke så mange øvelser, men han arbejder glad og gerne med - ærgerligt, at jeg ikke erkendte problemet noget før - heldigvis er det løst nu, men det er da ærgerligt at erkende bagefter, at modstanden skyldtes ømme fødder og ikke mangelfuld uddannelse.
Derfor må man altid lade tvivlen komme hesten til gode, hvis den fungerer dårligt - ER den så bare uopdragen, så er det selvfølgelig ærgerlige penge spildt til dyrlægen, men i MANGE tilfælde har hesten faktisk en grund til at sige nej - heste er jo i bund og grund ret så tjenstvillige, hvis de har ordentlige arbejdsforhold.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Heidi |
25-04-2001 16:56 |
|
TUSINDE TAK FOR JERES HENVENDELSER.
Jeg vil lige nævne af min hest altid har været ivrig!!!!!
Det med sadlen... der er ikke noget i vejen med mine sadler. Jeg har 4 sadler til hende og hun er ligeså ulydig ligemeget hvilken en jeg bruger! Jeg tvivler på at hun har smerter... I mandags sprang hun 1.55 m. uden problemer. Når jeg springer på hende er der ikke problemer. Rider jeg dressur er der kun problemer når det går langsomt eller når jeg stopper hende! Hvis jeg lader hende løbe i sit eget (HURTIGE) tempo er alt ok. Det samme gælder når jeg er på tur. Desuden er hun altid glad og går med ørene fremme, der er ingen tegn på smerter. Det gør mig ret forvirret!!!
KH HEIDI L
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Susanne |
25-04-2001 17:12 |
|
Hej Heidi
Hvor i landet hører du til? Jeg læser til hestemassør og masserer gratis så længe jeg er under uddannelse, så jeg vil med glæde komme ud og kigge. Det kan i det mindste give et lille vink.
Selvom du har mange sadler kan det stadig være at hesten har ondt (dvs. render rundt med en masse blå mærker som vi bare ikke kan se...). Så kan det være lige meget hvilken sadel du lægger på, så længe den har ondt..:o)
Tænk også på at i dressuren tvinger du hende til at bruge bl.a. ryggen og halsen anderledes end i spring. Dressur er kun godt da det styrker hesten, men hvis den er øm, så vil det helt klart generer den. En hest kan desværre bide ekstremt meget i sig mht. smerte, så den muligvis ignorere det så vidt muligt under springning (som den sikkert synes er sjovere).
Umiddelbart virker det på mig, som om at hun prøver med hele sit kropssprog, at vise der er noget galt.
Mhv.
Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
louise |
25-04-2001 19:18 |
|
til susanne..
hvor bor du henne?
jeg kunne godt tænke mig få en til at massere min hest men er på s.u og har derfor ikke råd...
du kan lige skrive en mail til mig..
m.v.h
louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Helle/Hassan |
25-04-2001 20:40 |
|
Til Heidi.
Jeg har også en halv-araber der er utrolig hidsig efter en galop, og det var faktisk ham du beskrev i det første du skrev. Men han har i hvert fald ingen smerter. Han er bare glad og har altid været det. Han er kun sådan efter en god galop. Mit råd kunne være at lære din hest at stå stille indtil du siger den må gå. Det kan du gøre ved at stille den omvendt. Altså med enden den vej den vil. Og så holde den fast ved at korrigere meget forsigtigt med benene. (mine erfaringer siger at en hidsig hest plejer at være mere følsom, men det er selvfølgelig ikke sikkert). Når hun så har stået stille bare et sekund eller to i begyndelsen. HELT stille. så kan hun få lov at komme fremad igen. Det køler dem lidt ned, og viser dem, at selv om de er hidsige kan de altså ikke lige bestemme.
Held og lykke. HIlsen Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Heidi |
26-04-2001 09:41 |
|
Tak til dig SUSANNE
Jeg vil meget gerne have dig til at masere min hest. Hun står opstaldet 9 km syd for skanderborg! Hun er med mig på efterskole. Normalt står hun lidt uden for Vejle. Hvor er du fra?
Du er velkommen til at skrive til min mail. (det er lidt nemmere end her)
KH Heidi
cyberdisse@ofir.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Susanne |
26-04-2001 11:25 |
|
Hej Heidi
Ok, der har vi et problem. Jeg bor i Roskilde, arbejder i Kbh, så det er kun de to område jeg kommer til  ( Æv bæv, det er desværre sjældent at jeg kommer til Jylland.
Håber der er nogle andre der melder sig!
Mange hilsener
Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Susanne |
Alice |
26-04-2001 12:01 |
|
Hej Susanne
Kunne du evt. have lyst til at massere min hest. Der er ingen problemer med den, men hvis du kunne give et par tips til hvordan jeg kunne give den lidt velvære ville det være dejligt. Den bor lige uden for Roskilde. Jeg kan kontaktes på mail all@fin.dk
Alice
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Susanne. |
Trine SH |
26-04-2001 12:05 |
|
Hej Susanne.
Jeg så at du søgte "forsøgskaniner". Min hest kunne godt bruge "en tur" hos dig. Vi bor ved Køge, kører du ud i det område?? Jeg vil gerne hente og bringe dig, hvis du ikke selv har transportmulighed.
Skriv evt. til mig på min mail.
Mvh.
Trine SH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Til Susanne. |
Charlotte (Zitnic) |
26-04-2001 12:34 |
|
Tror også gerne at Zitnic vil lægge krop til, han bor på Ama'r
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
KatrineH |
26-04-2001 12:55 |
|
Hej Susanne
Jeg har fået omstoppet min sadel for nylig og Tritla vil meget gerne have et "rygcheck". Desuden har jeg en mistanke om at hun måske er øm bag venstre skulder da hun helst ikke lader mig stige i sadlen fra venstre side....der er ingen problemer fra højre side. Udover det må du selvfølgelig øve dig på hele hesten - hun ELSKER at blive masseret.
Hun er opstaldet i Ledøje/Albertslund - jeg kan evt. hente og bringe dig hvis du ikke har bil.
Ellers betaler jeg selvfølgelig benzinen og giver en sodavand
Hilsen Katrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Pia MS |
27-04-2001 01:24 |
|
Hej Susanne!
Jeg har en unghest på snart 5 år, som godt kunne bruge en gang massage.
Jeg kunne nemlig specielt godt tænke mig at få cheket hendes ryg og nakke.
Hvis du har lyst til dette, bor vi lige ved Osted(12 km fra Roskilde). Jeg kan
evt. hente/bringe dig hvis du ikke har bil! Ellers betaler jeg selvfølgelig benzinen.
Skriv til mig eller ring 46496611!
Hilsen Pia MS
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Lillemyr |
27-04-2001 07:45 |
|
Hej Susanne
Jeg har en halv stald 'forsøgskaniner' der gerne vil have masage, hvis du mangler heste. Deres ejere er også villige til at betale for det.
Hvis du evt. har lyst kan du e-mail til mig: lillemyr@hotmail.com.
Det ligger ved Køge og vi kan selvfølgelig også godt hente og bringe dig.
Mvh
Dorthe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Susanne |
27-04-2001 13:17 |
|
Hejsa
Jeg kan se, at jeg har formuleret mig lidt dårligt tidligere...
Med sætningen: "Håber der er nogle andre der melder sig!" mente jeg "andre massører"... ikke heste...sådan kan det gå, hi hi.
Det er kanont at folk ønsker massage til deres heste!!!! Dog har jeg nok heste allerede i Roskilde og omegn, men har sat meget meget pris på interessen  )
Jeg har haft emailet til et par stykker mht. aftaler ect. Der er én som mangler besked, og det er Charlotte/Zitnic (du har ikke opgivet en email adresse). Lige umiddelbart vil jeg sige nej, men send gerne en email, jeg har nemlig tidligere overvejet at tage ud på Amager.
/Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skanderborg |
Ariann |
01-05-2001 21:16 |
|
Hej Heidi
Ved godt at det er temlig meget udenfor emnet, men du siger at du er på efterskole syd for Skanderborg? Er det Brøruphus ungdomsskole, der gik jeg nemlig for et par år siden, på heste linien...
Venlig hilsen Ariann
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|