Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvad skal vi med alt det lort?
Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 11:30
Hvad er det egentlig vi skal med tre-delte bid, elektrolyter, og chamboner?
Der er ikke det redskab/midel man ikke kan få, som skal få vores heste til at gå 'super godt'.
Men hvad skal det til for?
Jeg fatte simpelthen ikke, hvad vi skal med dem.
Er udstyrsfirmaerne ved at gå konkurs? Har vi ikke udstyr nok? Jeg mindes den gang man kunne få Passiers bedste model til 12.000kr.
Men den tid er forbi.
Og hvorfor er det altid hestene, der skal have disse ting?
Jeg ville da mene det var os ryttere, der trængte til nogle redskaber.
Hvad med en stød maskine, der giver stød hver eneste gang man hiver hesten i munden. Eller et eller andet redskab, der holder os i en speciel 'korrekt' holdning, når vi rider. Det kan da vel ikke være så anderledes end en glidetøjle eller chambon.
Nej, nu holder vi. Jeg skal hverken have tre-delt bid, chambon eller electrolyter.
Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hvad skal vi med alt det lort?
Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 11:57
Hej Bodil..
Man kan jo opfatte det som man vil, men her er mit syn på sagen.
Jeg rider selv med et tredelt bid. Det er simpelthen fordi min hest var godt og grundigt træt at det gamle almindelige trensebid. På dette tredelte bid søger han bedre ned og giver mere efter.
Jeg synes da det er mere synd for hesten hvis den virkelig ikke kan gå på et almindeligt bid, at man så bliver ved at sidde der og hugge og stikke, og der bare ikke sker en disse.
Du vil måske hellere ha en sur end en glad hest? For sådan har min hest det.
Så synes du måske også det er noget fis at ride med en hackamore?? Der er jo altså bare nogle heste der ikke kan have et bid i munden??
Min opfattelse af dig er at du er "bange" for nye ting...
Og i nogle af dine synspunkter kan jeg da også holde med dig. Der er da nogle der misbruger f.eks. en chambon, men man kan jo ikke skære alle over en kam.
Hvis du synes at det er rytteren der trænger til nogle redskaber???? Hvad er det lige du tænker på der??
Hilsen en lidt forvirret Marlene...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 12:22
Marlene,
Jeg er absolut ikke bange for nye ting, men jeg mener, der er alt for mange produkter der prøver at fremme 'korrekt' ridning på en både ukorrekt og ufin måde, og det altsammen med et hurtigt resultat.
At bygge en sund og korrekt redet hest op tager tid, der er jo en grund til at man siger er hest går bedst, når den har nået de 12 år.
Jeg synes, pga en til dels ulidelig stor mængde elendige undervisere, er en alt for stor koncentration på hesten. Det er altid hesten, der laver fejlene.
Der er alt for mange der går rundt og tror de er verdensmestre. Se bare alle de folk, der gerne vil give undervisning inde på markedspladsen. Over halvdelen har aldrig redet LA. Alle kan ride LA. Hvis ikke man har mere erfaring, så skal de ikke undervise.
Hvad angår produkter, som vi ryttere kunne bruge, så gentager jeg gerne. Vi kunne bruge:
1)En stød-maskine, som gav os stød hver gang vi rev hesten i munden.
2) Et eller andet stativ, som holdte os i en konstant 'korrekt' holdning, når vi red. I dette stativ skulle det hverken være muligt at klø sig eller dreje hovedet for at kontrollere om der er nogen bag en.
3) Klister i sadlen, så vi ikke sidder og bumser.
4) Et eller anden produkt der giver en smerte når man ikke træder hælene ned, eller holder hænderne korrekt, eller vipper med hovedet, eller....
Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 13:02
Ihhh altså Bodil
Her troede jeg lige at jeg var den eneste der var så ond at jeg ikke vil putte matchende bandager og underlag på mit ridedyr - kan man også få chamboner i matchende farver ? For slet ikke at nævne det seneste "skrig" i dækkener, bid, grimer, træktove, carrotsticks og hvad har vi....

Det er tankevækkende at hvergang hesten gør noget "forkert" så er det hesten der er dum eller også er det fordi biddet ikke har koster 900 kr eller sadlen lidt billigere end 17000 eller kunne det måske hjælpe med tykkere bandager eller et dækken i modefarve. Klart at det bliver en bedre dressurhest af at gå med sort dækken (fremfor grønt) til hverdag - for slet ikke at tale om hvis det bliver vasket hver anden dag. - findes der noget bedre end en hest der hørmer af Bamseline ?

Ok så kan jeg vist heller ikke vride mere ironi ud af ærmet idag :-)

Selvfølgelig skal udstyrret passe til hesten, men så er den altså heller ikke længere.
Men ja man tager sig til hovedet af og til - hvad de kære hesteejere dog gør mod deres heste i misforstået godhed

Min må sgu tage til takke med mine ynkelige forsøg på at ride dressur, derudover har den en ren tør boks hver aften, masser af halm, hø og rigeligt med foder - og i dagtimerne må den finde sig i at være på fold med sine veninder uanset om det sneer, hagler eller regner.

Vores udstyr passer hesten, men det er ikke særlig kønt og har heller ikke været særlig dyrt - og jeg er sikker på at hesten er ligeglad med prisen, farven og mærket.

PS: Er der nogen der ved hvor f... man køber et alm trensebid som ikke er lavet i guld, sølv, aurigan eller andre sære ting. Og som er bare nogenlunde ordenlig forarbejdet og uden skarpe kanter ?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 13:08
Hej Bodil.
Hold da helt kæft, hvor jeg elsker dig. Det her er bare det fedeste indslag her, jeg længe har set. Mit `hestehjerte´ svulmer ved tanken om, at nogen virkelig kan indse, at der er fornuft i at undlade at bruge `alt det lort´! Jamen, for fa'en, hvis folk vil ride, så er det da bare skønt, men de kunne vel gøre sig en smule anstrengelse for at få det lært, så hesten også får en god oplevelse ud af det. Men gør de det? Nej, nej, for kulen skal bare `lystre´ og ellers komme derudad. Og når rytteren ikke kan finde ud af bare den aller simpleste indvirkemetode, får det stakkels dyr et kæbetræk, så det kan forstås, eller et rap med pisken, så det kan høres, eller de skriger deres frustration ud over det arme dyr. Hvis man så føler sig god, investerer man i diverse anordninger (chabon, glidetøjle, tredelt bid, hjulsporer, næserem med tilbagetræk, og hvad ved jeg), som absolut ingen værdi har - hvis rytteren ellers kan ride bare en lille smule - for andre end forhandlerne. Se bare vores diskussion om tredelt bid. Folk bilder sig virkelig ind, at hvis hesten bare går rolig med hovedet (fordi den ikke tør andet), så er den hellige grav velforvaret. Jamen, hvorfor når sådanne ryttere så aldrig længere end til en sølle LA-klasse? Ja, jeg spørger bare. (Jeg er opmærksom på, at en vis person her på nettet har ymtet, at man befandt sig i Grand Prix klasserne, men så ville jeg kende vedkommende. Og det gør jeg ikke!) Kæreste Bodil, det er utopisk at tro, at man kan lave om på rytterne, slet ikke hvis man påberåber sig, at det er for hestens bedste. For de ved sgu nok, hvad der er bedst for deres hest. Jamen, vi kender det jo til hudløshed.
Forestil dig, at sådanne ryttere begyndte at svømme i stedet for. Forestil dig, at de selv føler, at de er gode til at svømme (og det gør de jo helt sikkert), og sæt dem så til at svømme tværs over Storebælt. De ville sikkert få idéer om, hvordan det nemmere kunne gøres; de ville have teser om dette og hint, men hvis teserne ikke har hold i virkeligheden, drukner de sgu. Hvis vi nu sammenligner nævnte svømmere med en gennemsnitsrytter i Danmark, ville det være det rene mord at bede dem svømme over Storebælt, så vi vælger Gudenåen i stedet. De får nye teser, som heller intet nytter, og de må reddes i land. Dernæst går de over til snorkel og svømmefødder, og må stadig reddes i land, og så går de over til frømandsudstyr, for over vil de fandengalemig, koste hvad det vil. De er fløjtende ligeglade med, om det har noget med svømning at gøre, over vil de.
Kan du se sammenligningen? Jeg tror, vi er ret enige om langt det meste. Så bare gå til den Bodil. Du har min fulde støtte.
Hjertelige hilsner ledsaget af jubelskrig og vild latter.
Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 13:14
Og til Charlotte. Min verden er blevet lidt bedre efter at have læst Bodils indslag. Og den bliver stadig bedre nu, da jeg har læst dit.
Hvor må det være skønt at være hest hos jer. Ved lejlighed, skal jeg fortælle jer en historie så uhyrlig grinagtig, at den kan få selveste paven til at kaste sig ud i breakdance af latter.
Hilsner. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 13:18
HEjsa...
Lige en kommentar...

Egentlig er jeg enig med jer alle.
Jeg rider selv med enten hackamore eller tre-delt bid fordi dette er mere skånsomt for min hest end trensebid (når jeg rider på bane) eller et skarpere bid når jeg er på tur.
Han er en meget "tændt" hest, og derfor kan jeg ikke helt holde ham i fornuftigt tempo uden at "save" hvis jeg ikke har skarpt bid på når vi er på tur. DEtte er løst med en hackamore. Nogen gange rider jeg endda med rebgrime på tur, for jeg har fundet ud af at det der tænder ham første gang er et eller andet fjollet, men alle de efterfølgende gange, er det hvis man sidder og holder ham fast...Dvs. hvis jeg er nødt til at have godt fast i tøjlerne for at han ikke skal rende fra mig. Med hackamore'en skal jeg bare tage et let ( og rimeligt smertefrit ) tag i tøjlen, og så falder han ned i et fornuftigt leje...OG BLIVER DER !!
Ikke nogen hiven og sliden, og hvor han dog har ændre´t sig... Nu er han meget gladere for at komme på tur, for nu kan vi stoppe og græsse lidt på vejen, uden at skulle rense biddet halvvejs for den store klump græs der plejede at samle sig i munden, rundt om biddet....

På banen har jeg ikke fin dressurhest, men det går vel alligevel..

Min dejlige traver rider jeg på banen alene fordi han vel også kan trænge til lidt afveksling fra de skridt og travture vi altid rider på 2 - 3 timer.

Desuden synes jeg godt om at han også får vedligeholdt lidt af sin lærdom og smidighed, gennem let dressur.

Hvis nogen ved hvordan man vælger det blødeste bid, så skriv endelig...Jeg har fået fortalt at tre-delt bid (ikke tre-rings/pessoa-bid !!!) er blødere end trense-bid ??

Derudover får jeg styrket troen på min hest's velvære, ved at han har en god og korrekt foderplan, samt at han får 1. klasses hø og går i løsdrift, og får masser af plads, og alt det friske luft han vil have...
Og jeg kan se at han nyder det, fremfor da han var på stald...

Hilsen Diamond

Hilsen Jeanne:-0 Travere er ikke kun gode til travløb :-0 (y) (y) (y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 13:25
Kære Jeanne.
Gå ind på mit indslag "Dressurproblemer" og få alt at vide om tredelt bid. Og smid det så langt væk, uanset hvad du har fået fortalt. Det ville være den største tjeneste, du har gjort din hest i meget lang tid.
Hilsen. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 13:34
Zoocity forhandler ganske almindelige trensebid uden noget som helst spændende på dem og de ser da ud til at være af en god kvalitet (uden skarpe kanter), men jeg har aldrig købt af dem, så jeg ved ikke, om de holder (=uden at få skarpe kanter efter et par rideture).

Rigtig Rideudstyrskæden har også ganske almindelige trensebid.. Man skal som regel bare grave lidt i bunkerne af bid for at komme ned til dem:-)

Er der til gengæld nogen, der kan fortælle mig, hvor man finder en trense af rimelig kvalitet UDEN tilbagetræk? Min trense var til sidst ikke andet end kindstykker og nakkerem og den nye jeg har fundet uden tilbagetræk er ikke noget at råbe hurra for kvalitetsmæssigt.

Med henhold til elektrolytter så synes jeg, de er på sin plads, hvis man har en konkurrencehest, der bliver brugt meget. Jeg kender et par stykker, der har fået en væsentligt mere frisk hest af at bruge dem i "krisesituationer" på trods af at deres foderplan var korrekt udregnet ovs.

Så alt nyt er ikke farligt..... Jeg er da glad for ABSbremser og servostyring.......

MVH

Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 13:49
Til Vivian.
Det ville jo være skønt, om man kunne udstyre rytterne med anordninger, der var lige så nænsomme som ABS og servo, men det kan vi ikke.
Mht. elektrolytter. De kan ganske rigtigt have sin berettigelse, blot ikke i en `krisesituation´, hvis vi tænker på en konkurrence/præstations-situation. Her er devisen foruden - naturligvis - korrekt fodring - korrekt træning, så hestens muskel- og senesystem udvikles i takt med hestens uddannelse, så den kan præstere et stykke arbejde uden synderlig anstrengelse. Men det vigtigste af alt er at bevare hestens glæde ved tilværelsen og at sørge for at behandle den med respekt, så den med fortrøstning kan nære tillid til sin rytters dømmekraft. Hvis det er i orden, vil hesten gøre alt hvad den kan - og lidt mere.
Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 13:55
Tak Wsg
Har rodet det halve af Dus med Dyrene i gennem - det hjalp ikke synderligt - jo hvis jeg vil give 8-900 kr for et auriganbid - så jeg prøver at retfærdiggøre overfor mig selv at det vil jeg måske. Alternativt skal jeg have sendt et alm Sprenger trensebid fra Tyskland, det komme sikker også til at koste en del, de hjemtages kun på bestilling - da ALLE jo bruger auriganbid og oftest tre-delte nu om stunder.

Mode - Dybt suk !

De andre trensebid jeg kan finde er dårligt svejset, er bredere i midt-leddet end ude i kanten eller også er de af et mærke jeg har prøvet og har smidt ud efter kort tids brug.

Elektrolytter ? Sikkert glimrende men jeg har en gang læst uden på en af disse bøtter - der stod druesukker + salt = 250 KR ! Helt ærligt en pose salt koster 5 Kr i Netto.

Men ja ABS bremser og servostyring er glimrende - men behøver vi at putte dem på hestene ? (så en her til springning forleden med hård hackamore og martingale - yarks! stakkels hest!)

Hygge
Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 14:01
Ja der er meget af de nye produkter der er noget lort, men der er famne også meget af det gamle, som er lige til skraldespanden.

Hvorfor skulle man ikke følge med udviklingen?, tror i ikke at man kan opfinde noget, som er bedre end det man lavede for 20 - 30 eller 50 år siden?. I så fald er det da kun i hesteverdenen at man ikke er blevet klogere, jeg mener at man er da mere opmærksom på hestes trivsel og velvære nu, end man var før i tiden, hvor hesten primært var et arbejdsdyr.

Min mening er: brug din sunde fornuft, alle heste er forskellige, og der er lige så mange kloge hoveder som der er hestefolk, og alle mener at DE har ret.

MVH PHOEBE
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 14:06
Diamond,

Nu ved jeg godt det kommer til at lyde lidt grovt, og det beklager jeg meget, men det lyder som om du skal lære at ride korrekt. Jeg tror simpelthen ikke på, at din hest ikke kan rides med et normalt trense bid.
Og igen beklager jeg meget, det er jo lige netop det jeg taler om. Hackamore og bidløst hovedtøj. Vi skal lære at ride istedet for at købe underlige ting som nok virker, men ikke kan bruges til konkurrencer.
Der er vel en grund til at vi skal ride med bid i dressur.

Og så til alle andre, nu taler jeg ikke om hesten ikke skal behandles godt, selvfølgelig skal den det. Og ja Charlotte, jeg ved at røde heste altid går bedre hvis de har en hel serie af grønt udstyr.
Men der er da grænser.
Nu er ridesporten jo en rigtig behagelig sport. Hvis ikke hesten går korrekt, jamen så er der et væld af udstyr man kan købe. Så let er det jo ikke, hvis man svømmer.
I ridesporten er der altid en at give 'skylden', så er det dommeren, så er det underviseren, så er det udstyret (gerne ens ny indkøbte sadel til en 15.000kr), så er det heste, og så til aller aller sidst kommer rytteren. For det er jo aldrig vores fejl, er det vel!?
Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 14:11
Har jeg misforstået elektrolytter? Er det ikke en middel til genopretning af saltbalancen?

Det var det jeg mente med "krisesituationer"=situationer hvor hesten har svedt unormalt meget (f.eks. en jagtdeltagelse, hvor man måske ikke til daglig er jagtrytter eller military) og derfor ikke selv kan få bragt balancen i orden.

Hvis jeg præsenterede min hyp for en jagt, ville han kunne vrides bagefter. Ikke fordi han er i dårlig form (så ville jeg naturligvis ikke deltage), men fordi han synes det er sjovt/ophidsende.

Men det kan da godt være jeg har misforstået elektrolytter....

MVH
Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 14:13
Phoebe,
Selvfølgelig skal man bruge sin sunde fornuft, det er vel netop det, det hele handler om.
Og hvis man bruger sin sunde fornuft, så er man vel også lidt hurtigere til at indse sine egne fejl.
Og ja, man er da kommet længere i udviklingen, og der er mere fokus på hestenes trivsel og velvære, men det forhindre jo ikke hesteejere i at holde liv er deres elendige kramper med spat i begge bagben og kronisk hoste, når de nu havde bedre af at blive aflivet.
Efter min mening er vi blevet alt for blødsødne. Hvis et dyr lider, så skal det dø. End of story.
Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 14:28
Hehe, jeg har godt nok ikke læst på bagsiden af en elektrolytpakke, eftersom jeg ikke bruger det og højst sandsynligt aldrig kommer til det.

Jeg vil ikke sige, at jeg går ind for alt nyt, der kommer frem, men noget er ikke så dårligt (det var det jeg ville fremhæve med mit eksempel). Men nu er chamboner (øhhh, stavet rigtigt?) ikke en nytænkning og det er glidetøjler heller ikke. Martingals er heller ikke nytænkning.

Iøvrigt kan en martingal redde en rytternæse fra at blive brækket, så lige den form for hjælpetøjle er i mine øjne acceptabel, hvis den bliver brugt korrekt vel at mærke. Martingal hører ikke til på en dressurhest, men på en springhest el. militaryhest. Den rideklub jeg holdt til på for længe siden havde en elevpony, der havde et vildt temperament i springning, fordi hun elskede det. Havde hendes rytter ikke brugt martingal, havde hun ret hurtigt brækket næsen. Og det er lidt svært at skole en hest, der bliver redet af flere forskellige hele dagen.

Jeg er absolut ikke modedyr med alt nyt til min hyp, men det skal mache i farverne (noget at gøre med min perfektionisme *GG*) og mit udstyr hedder som regel heller ikke det rigtige. De sidste par år har det dog vist sig at være meget vanskeligt at finde udstyr uden det rigtige navn og dertil hørende vanvittige priser, så mit dækken hedder da noget fint (det hjalp iøvrigt ikke; hesten åd det alligevel med velbehag *GG*). Min næste sadel kommer da også til at hedde Wintec, da min hest skifter form som vi andre skifter sokker og jeg har ikke råd til at skifte sadel en gang om måneden. Jeg har haft en sadel uden navn og til 2500 og aldrig har jeg haft en bedre sadel til min hest. Den lå perfekt og jeg sad godt i den.. Desværre skulle jeg lige prøve en sadel med det rigtige navn og siden da har jeg haft sadelproblemer.....

Jeg har da også eksperimenteret med lidt jordtræning ovs. men holdt hurtigt op, da jeg for det første ikke anede hvad jeg lavede og hesten så ud som om han troede jeg kom fra Mars. Og i det daglige arbejde respektere han mig og omvendt, så lige pt. er den del af træningen sat i bero. Hvorfor ændre på noget der fungere? Denne sætning kan også bruges i forbindelse med bid..... Men nu er det jo ikke alle heste, der fungere lige godt på et trensebid (min incl. Han fungere bedst uden bid), så det skal der vel også tages højde for eller skal vi bare påtvinge vores heste at gå med det vi nu engang finder bedst? Derfor mener jeg at al nytænkning ikke nødvendigvis er dårligt... Men selvfølgelig er noget dårligt og det har det altid været... Bare se på Hitler under 2. verdenskrig... Han var jo også "nytænker" med hans parti, men vi kan vel forhåbentligt hurtigt blive enige om, at det ikke var af det gode? Og computere bliver også af nogle stadig betegnet som dårligt og fordærvende, men alligevel kan vi ikke undvære den idag.

MVH

Wivian - der ikke kan huske hvad hun skrev i begyndelsen af dette indlæg:-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 14:34
Først tak til John S. for din dejlige bog: Fra unghest....Jeg har aldrig hørt en berider sige (eller set) at man skulle skamme sig, hvis man bare gik forbi sin hest uden lige at give et venligt klap. Jeg har jo lært at hvis de ikke ville høre, så måtte de(hestene) føle! Det lærte vi hos Finn K. Hansen og jeg skammer mig over at Danmark sendte ham til OL.

Jeg undrede mig meget da jeg første gang læste reklamer om næsebånd med tilbagetræk. Hvis man har brug for noget med tilbagetræk, så er det jo fordi det skal spændes meget hårdt, f.eks de snore der holder lasten på plads på en lastbil, det er til at forstå, men på et NÆSEBÅND!!?? Skal der ikke være plads til 2 fingre mellem næsebånd og hest?

Lige nu er det vældigt moderne med horsemanship-kurser(jeg deltager selv flittigt) men når man snakker med folk hvordan de har deres dagligdag med hesten og hvor tit der bliver muget ud, har hesten nogen staldkammerater, har hesten en mark den kan more sig på osv. Så viser det sig at hesten står i lort til koderne, den har en kanin til selskab, den må ikke komme ud for meget, så kommer den nemlig til skade el. bliver langpelset. Og sådan kunne man blive ved.

Men chabon, glidetøjler, pessoa-longeringssystemer, og jeg ved ikke hvad, det vælter ud af staldskabene.

Maj-Britt
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 14:39
Tja, der er mange ryttere, der har problemer med at indrømme egne fejl, men heldigvis går tendense i den anden retning:-)

Jeg har i årene 93-98 fået undervisning af en, der ikke godtog at, jeg sad og forbandende hesten langt væk... Nææ,han tvang mig til at vende tankegangen rundt og forkusere på mig selv. Det hjalp og det hjælper mig stadig i den retning.

Men nu er jeg ikke konkurrencerytter, så hvorfor skal jeg f.eks. tvinges til at ride med et trensebid udfra hvad der er tilladt i konkurrencer? Min hest fungere bedst i ganske almindelig grime og dette er ikke, fordi jeg har en hård hånd. Jeg kan ikke se, hvorfor jeg absolut skal ride med et trensebid, fordi det siger reglementet?

Skal vi alle til at ride præcis efter DRF's reglement selvom vi ingen intentioner har om at ride konkurrencer? Og hvis en rytter kan ride sin hest til højste samling uden brug af tøjler, hvorfor skal han/hun så bruge dem? I mine øjne er sidstnævnte en bedre rytter end en, der konsekvent siger: Reglementet siger sådan, så krikken har bare at acceptere trensebiddet, selvom jeg ikke er konkurrencerytter.

Det forstår jeg ikke, at man kan bruge som argument i en diskussion ang. udstyr, men det er da sikkert mig, der er helt gal på den....... Eller hvad?

MVH
Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 14:42
Jeg ved ikke rigtig om jeg skal grine eller græde.
Jeg nægter også principielt at betale penge for "gejl" og mine heste bliver ikke smurt ind som babyer hver dag, har spor matchende udstyr andet end ved tilfældigheder.

Men hvis et bestemt produkt kan hjælpe heste og/eller mig selv til bedre at kunne udføre eller forstå en øvelse eller afhjælpe et helbredsproblem så er jeg med på den.
Feks bruger jeg dyrt mærkevarefoder. Jeg har prøvet mange mærker men er mest tilfreds med resultaterne af dette.
Jeg har haft part i en hest opvokset på grisegrutning...den blev aflivet pga spat som 5 års.
Hvis min hest havde særlige hovproblemer ville jeg bruge den bedst mulige smed med de bedste specialbeslag.
Hvis et andet bid ville hjælpe min hest til at gå mere stabilt så ville jeg prøve det. Jeg har erfaring med at nogle heste elsker bestemte bid men hader andre. Nogle heste er ligeglade.
Hvorfor ikke gøre hesten gladest muligt?

Mit udstyr er generelt af god kvalitet da det oftest betaler sig i længden, men jeg har ikke andet end det mest nødvendige. Det er dog til gengæld en del når man først har redet engelsk og så er skiftet til western og ikke vil af med sit gamle engelskudstyr.

Jeg longerer meget gerne med longe og longepisk selv om man vel strengt taget kunneklare sig bare med en halmstrik.
Den rigtige longe er dog rarere at holde ved ogman kan give mere forfinede signaler med den lange pisk som kan tilrettevise på en helt anden og tydeligere måde....

Herregud, så længe man ikke piner hesten med alle de broderede underlag, gummibid med rangler og godbidder med mintsmag osv så er det da ok at folk med for mange penge køber det. Det er da frivilligt eller er der nogen der føler sig tvunget???

Mvh TIna
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 14:51
Tina,
Nu var det jo sådan set heller ikke udstyr som sådan, der var grundlaget for denne debat.
Når jeg skriver, hvad skal vi med alt det lort, så stiller jeg spørgsmål ved vores evne til at ride.
Jeg mener nemlig, de fleste af os er elendige rytter, og i stedet for at gøre noget ved det, køber vi alt muligt ondsvagt udstyr, for at få vores hest til at bøje nakken.
Ikke fordi vi gør noget forkert, nej nej, men fordi hesten gør noget forkert.
Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 15:43
Tja, det kan du da have ret i. Efter min mening bør både udstyr og hjælp være så lidt synligt som muligt - og selvkritik er også ved ridning et must. Ingen er perfekte, hverken ryttere eller heste. Og netop fordi heller ingen heste er perfekte (og en hest har måske være i en langt-fra-perfekt rytters hænder, inden den kom til en, der var dygtigere), kan diverse hjælpemidler have deres berettigelse.

Men du har ret: Der er en tendens til at skyde skylden på hesten; den kan jo heller ikke med ord tage til genmæle...

Til gengæld har du ikke ret i, at vi alle SKAL ride med bid, fordi det nu engang står i DRF's reglement. DRF's reglement er udformet med konkurrenceridning for øje, og hvis jeg har lyst til at ride dressur uden bid (jeg hører til blandt dem, der rider dressur alene for fornøjelsens skyld) - hvad er der så galt i det?

Venlig hilsen
Randi G.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 15:48
Okay, okay man skal eller behøves ikke at ride med et trensebid, jeg synes bare det er en god ide. Jeg ser det lidt ligesom hvis fodboldspillere begyndt at spille med en basketball. Det kan da godt være de synes det er sjovt, men om de lige bliver bedre til fodbold, det er jeg ikke sikker på.
Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Øøøøh... Bodil
Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 16:04
Jeg kan faktisk ikke lige se parallellen.

At ride uden bid kan fx være med til at gøre dig opmærksom på betydningen af de øvrige hjælpere og forbedre din balance - det kan forbedre din teknik, om du vil. Det samme gør mange fodboldtrænere faktisk (er gift med en af slagsen): De bruger fodgolf, fodvolley, fodbasket mm. som teknisk træning, selv om det ikke lige følger reglerne for fodbold.

Venlig hilsen
Randi G.

0
0
Svar på denne tråd

Re: Øøøøh... Bodil
Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 16:15
Måske har du ret. Men mine heste er aldrig blevet redet i andet end trense og kandar. Jeg har kun redet uden bid, når jeg har redet dem op fra folden i grime.
Jeg mener nu stadig at heste har bedst af at have et bid i munden. Den klassiske dressur, efter min bedste overbevisning, handler jo om at have et bid i munden.
Men tilbage til debatten om hvad vi skal med alt det lort, ja så ved jeg det ikke.
Men er der ikke bare for mange dårlige undervisere i DK?
Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Undervisning
Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 16:40
En god underviser hører absolut med til standardudstyret, selv det mest "skrabede"!

Venlig hilsen
Randi G.

0
0
Svar på denne tråd

Re: Undervisning
Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 16:57
Til alle.
DRF's reglement er ikke lavet ud fra et konkurrencemæssigt ønske; derimod er reglerne for ens optømning i de forskellige klasser udformet ud fra ønsket om ensretning på de forskellige niveauer.
DRF's reglement er opbygget efter det, der er mest hensigtsmæssigt at benytte til ridning i det hele taget. Og biddet er med, ikke fordi man nødvendigvis kan ride bedre dressur med et bid i hestens mund, men fordi man har et begreb, der hedder at ride hesten til biddet. Det havde man også ved rytteriet i sin tid og også blandt landboryttere. Biddet har noget med rytterens sikkerhed at gøre. Forestil jer, hvad der ville ske, hvis man red rundt ude på landevejen med grimeoptømning, og hesten af en ellerr anden grund gik i panik?
Ikke sandt? Selv om hesten er 110% trafiksikker, kan der opstå situationer, hvor dens urinstinkt overstiger tugtelsen.
Hilsner. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 17:03
Jamen hvor mange har standardudstyret?
Jeg tror ikke der er ret mange, bare se hvor mange der tilbyder undervisning inde på markedspladsen. De fleste af dem har aldrig redet en LA. Det er under al kritik, sådan nogle mennesker skulle slet ikke undervise.
Vi har alt for mange dårlige undervisere.
B
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 17:30
johannes hjælp mig lige, alle mine hest går med todelt bid, men jeg har en "problem hest" som har været opgivet nu er hun som 8årig blevet tilredet af en "hestevisker" jeg har fået en helt anden hest hjem, hun er stadvæk meget sensibel, men har "lært" at takle sin angst, hun er MEGET dejlig at omgåes, hvis man tænker sig om.
Hun er blevet redet til med et tredelt, med en tynd plade, det skifted jeg så ud til et med et tykt led, som hun viker merer tryk hved, så puttede jeg mit eget argentan to-delt på, og gud hvor det gik, over stok og sten, jeg kun ikke stoppe hinde før jeg smed tøjlerne, hun var virkelig bange, og hun er ellers en dan der godt kan tage fat i bidet, men her var hun som en helt fremme hest, her kommer ????? skal jeg blive hved med det todelte for jeg vil da helst sparer de 600kr så dan et tre delt koster.
på for hånd tak for svaret, susanne.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 17:34
Okay Susanne du har et tre-delt bid og du er glad for det. Godt nok. Man hvad vis det her var sket for 10 år siden, for 3-delte bid ikke var hvermandseje og hestehviskere ikke fandtes i hver en lille afkrog af Danmark, hvad ville du så have gjort?
B
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 18:40
så var det stakkels dyr blevet aflivet
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 19:15
Lige en ting, jeg skrev, ikke at jeg var glad for det, og i min stald var may ikke blevet aflivet, hun havde nok få lov at gå på folden med mine føl hopper, men at skulle ringe til dyrlægen hver gang der skulle smed på, var et problem, for den stakkels hest, var helt færdig bagefter og en anden ting, undskyld mig, jeg bad om et RÅD ikke kritik, og jeg mener ikke at folk skal sætte sig som dommer over andre, du kender ikke min ridemæssige baggrund, jeg ikke din.
Men jeg mener at alt nyt og gammel kan have fordele og ulæmper, Hved du hvor mange heste der bliver aflivet, p g a uridelighed? jeg tror det er mange.
Nå men ikke flere surer opstød, er barer lidt træt af at folk her inde sabler andre ned, jeg kun nok sige en masse grimt om andres ridning, hvis jeg så det, men her kan man kun dømme ud fra det man læser, og hvad giver så bodil og johannes ret til at skrive nedsætende om andre rytter? og hvad giver andre ret til at skrive nedsættende om bodils og johannes meninger? vi er her jo for at lærer :-) og hvor langt kom man med negativ kretik? det har johannes, som underviser ihvertfald svar på.
hilsen susanne
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 19:54
Susanne,
Det er ikke min mening at være nedsættende, og jeg beklager meget hvis jeg du har opfattet mig sådan.
At jeg måske har været provokerende er ganske korrekt, og det har også været min hensigt. Det mener jeg man nogle gange man er nødt til for at få en debat igang.
Og hvad angår min ridning, så er jeg såmen ikke et hak bedre end andre. Nok har jeg nået at ride PSG dressur, men jeg har også nået næsten at ødelægge min hest pga af dårlig undervisning og dårlige rideegenskaber. Jeg har hevet min hest i munden, jeg har givet den for mange slag med pisken, jeg har prøvet mange hjælpetøjler, og jeg har redet den samme øvelse igen og igen i 2 timer fordi jeg ville have den til at lykkedes. Der er sikkert ikke den ting, jeg ikke har gjort.
Jeg har efter at have redet MB dressur smidt alt fra mig, hvorfra at begynde helt forfra fordi min ridning var helt forkert.
Men jeg er blevet klogere, og jeg har lært af mine fejl. Jeg har lært, at ting kun lykkes, hvis man giver dem tid, og ikke bruger alverden skidt og lort (undskyld sproget).
Jeg ved ikke om det berettiger mig til at komme med indlæg i dette forum.
Men jeg gør det nu alligevel. Take it or leave it. Jeg er ikke ude på at 'skade' nogen, men jeg vil nu gerne have lidt debat.
Al respekt for de indlæg der handler om heste der løber ud af banen, og heste der er stive til den ene side, men et indlæg som dette stimulere mig mere, og derfor søger jeg at få en igang.
Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 20:04
Så har jeg godt nok misforstået deres reglement. Tak for oplysningen.

En anden ting: Hvis min hest først rigtig går i panik (det er desværre sket et par gange ved uheldige episoder bla. ved nogle motorcrossmaskiner i skoven) er han fuldstændig bedøvende ligeglad med om jeg har en rebgrime, lædergrime, nylongrime, kandar, trensebid eller tredelt bid på ham. Det rager ham en papand; han skal bare væk og med hans halsmuskler har jeg ikke en chance for at tage igennem på ham (hvilket ifølge min overbevisning heller ikke hjælper på en panikslagen hest). Hvis jeg derimod sidder helt stille (eller så stille man nu kan sidde på en hest i panik), snakker stille til ham og slapper helt af, stopper han. Så snart jeg begynder at pille ved biddet i paniksituationer eller trusselsituationer har jeg tabt og han bliver rigtig bange. Og nej, han har aldrig været taget hårdt i munden.

Er han virkelig så forskellig fra andre eller er han blevet trænet forkert (han er ikke efter min viden blev trænet til den reaktion)? Og jeg må hellere lige nævne, at sådan har han været i de snart 10 år jeg har haft ham (en af grundene til at jeg helst ikke ser andre på ryggen af ham, da han kan være farlig for folk, der ikke ved ovenstående).

MVH
Wivian - der troede hun havde en ret almindelig hest.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 20:11
Du er da ligeså berettiget til at komme med indlæg som os andre (og jeg er måske ikke altid enig med dig, men jeg vil give dig ret i, at disse indlæg er lidt mere stimulerende).

Jeg er enig i, at der er mange dårlige undervisere i DK, men der findes også de dygtige, man skal bare lede lidt efter dem:-) Jeg har været i hænderne på begge slags og har sjovt nok gjort samme erfaring som dig.

Jeg er også enig i, at de fleste hjælpetøjler ovs. kun forlænger og besværliggøre vejen til målet (hvis man nogensinde når det), men nogle ting kan være en nødvendighed, hvis man får fingre i en hest, der måske ikke er blevet behandlet så pænt og helst skulle undgå at slå sig og hesten ihjel i helingsprocessen.

MVH

Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 21:16
Jammen så har du jo også lært af din fejl, og se så hvordan man gjorde tingene for ti år siden og sikkert også nogle steder i dag var sådan en hest som min blevet sultet til den makkede ret, jeg har også lært af mine fejl, men jeg ville aldrig synke så dybt som til hjælpe tøjler, om så dyret under ingen omstændigheder vil sammenarbejde, ting tager tid og lykkes det ikke så er jeg i den heldige situration at jeg heldigvis har en anden "nomal" hest.
til vivian, jeg har sammme problem, jeg vil ikke have andre op på may, for deres sikkerhed, og ikke som nogle i stalden nok ville tro, for "snobet" hed, det er hesten der lider når jeg er syg og hun må "nøjes" med folden.
med venlig hilsen susanne
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 21:34
Susanne,
Min gamle hest som nævnte tidligere var knald i låget for at sige det mildt, og han var sikkert også blevet aflivet i de 'forkerte' hænder.
For at nævne nogle af de ting han har gjort.
1)Sparket ud efter utallige der skulle give den foder.
2)Smadret en trailer.
3)Hevet mig rundt i min hestehale
4)Slæbt rundt med en pony i munden
5)Jagtet en pony rundt på en jordfold, hvor ponyen måtte springe over spring (der var stillet op som løsspring) for at rede sig selv.
6) Skambidt en lille pony, så den var ved at dø af det
7) Revet sig løs fra mig i ridehallen for at jagte en pony.
8)Stukket af til et stævne kun halv i ført sadel og kandar med mig hængende efter sig.
9) Stukket af utallige gange, når jeg har redet i skoven.
Jeg tror ikke, der ikke er det min hest ikke har lavet. Men jeg har aldrig redet med andet end et almindeligt trensebid og så kandar. Jeg har redet med cambon og det har jeg fortrudt bitterligt, men det er også det eneste hjælpemiddel jeg har redet med.
Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 22:12
Jeg er generalt ening i at det IKKE er udstyret der gør det, og at det bedste udstyr man kan få er forståelse, tålmodighed og en god underviser.

MEN........... Nu er det her jo for det meste en "pige sport" og som bekendt kan piger godt lide at nusse pusse... Derfor ser jeg intet galt i at min hest, som bliver passet på alle måder, som for lov til at komme på fold og rulle sig i mudret og være hest (!) for et lilla dækken på fordi jeg syntes det er pænt. Eller at den for en sadelunderlag, eller hvad det nu kan være på, bare fordi JEG syntes det er pænt og klæder min hest godt.
Handler det ikke bare i bund og grund om, at så længe vi rider korrekt og passer dyret korrekt ( hvilket jeg bestemt selv mener jeg gør) at så kan vi købe os fattige i udstyr til hesten, bare så længe man husker at flot udstyr ikke gør det !

Iøvrigt er elektrolytter et vidunderligt produkt, ikke kun til heste men også til mennesker. Prøv at tænke på hvor meget forskelligt kost tilskud et top idrætsudøver for, hvorfor skal hestene så ikke det når vi forlanger lige så meget af dem ??
Ved men bare lidt om muskel opbygning, er man klar over at muskler skal have forskellige amino syrer og glukose for at fungere rigtigt. Og kan man forebygge en eventuel ømhed, som man ellers skulle have kæmpet lidt med hesten om næste dag, er det så ikke værd at give hesten det tilskud der gør at den ømhd ikke er der ?????
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 22:15
Chatrine,

Al respekt for dit udstyr men det er jo ikke helt det mit indlæg handler om. Det handler om vores mangel på rideevner og vores trang til at give alle andre skylden for at vi ikke kan ride vores hesste korrekt.

Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 22:32
Hej alle.
Susanne og Vivian: Ingen kan holde en hest, der er gået i panik. Jeg har selv prøvet det for mange år siden. Det var en meget ubehagelig oplevelse. Men man har en lille chance for at bilde hesten ind, at man kan holde den, hvis den er blevet redet til på en fornuftig måde. Thi ingen hest er panisk fra fødslen. Den kan blive bange, og så er dens naturlige instinkt at stikke af, men den standser, hvis flokken falder til ro, og det samme sker, hvis den har tillid til sin rytter, og han/hun giver den de signaler, der signalerer fred og ro. Derfor kan du også snakke din hest til rette. Og Vivian, du har ikke bare en ret almindelig, men en helt almindelig hest.
Men en hest som din har sikkert i sine tidligste år haft oplevelser, som har sat det hele i gang. Det kan være, dens mor har `advaret´ den om dette og hint, det kan være den er `rendt ind i noget´, den nu husker i glimt. Ligesom den husker din venlighed, når du snakker den til ro.
Heste er jo endelig også - som vi mennesker - meget forskellige af både sind og skind. De har alle deres særpræg, som skal værnes om af dens ejer, og som ejeren også skal reagere i forhold til. Jeg skal lige sige, at jeg aldrig kunne drømme om at udsætte mine heste for de såkaldte hestehviskere. Slet ikke! Men jeg kan da godt tilbringe en halv dag sammen med en hest på folden eller sidde hos den en halv - eller hel - nat, hvis den er urolig. Det gjorde vi for resten sidste nytårsaften. Ikke særligt spændende for hverken mig eller min familie, men hestene havde behov for vores `BEROLIGENDE´ tilstedeværelse. Vi var der fra klokken 23.30 til 03.00. Og sådan er der så meget. Jeg er helt sikker på, at du bedst ved, hvordan du skal `tackle´ din hest, for du kender den, og den har i hvert fald tillid til dig, ellers ville du ikke kunne snakke den til ro.
Jeg kan også fortælle, at jeg har haft adskillige heste i ridning, som deres ejere - med nogen berettigelse - betegnede som sindssyge. Ejerne bliver altid bedt om at holde sig væk i et stykke tid, mens jeg `bliver kæreste med deres hest´. De får en rolig og tillidsfuld hest tilbage efter nogle måneder og EN NØJE SKRIFTLIG OG MUNDTLIG FORKLARING OM, HVORDAN DE SKAL OMGÅS DERES HEST. Hvis de slavisk følger retningslinjerne, opbygger de et tillidsforhold til hesten. Hvis de ikke gør, taber de alt på jorden for hesten.
Jeg har for nylig afleveret hest nummer 726, som jeg har redet til gennem årene. Alle uden bukkespring og uro! Alle fik et godt hesteliv. Men som du selv er lidt inde på, kan din meget vel være blevet behandlet forkert på et eller andet tidspunkt. Det sker så ikke mere, og tak for det.
Forestil dig så, at din hest ikke var kommet til dig men til en person, der havde givet den snart det ene snart det andet i munden, pålagt glidetøjler, indspænding o.lign., hvad tror du så, der var sket med den? Enten havde den ladet sig kue til tavshed - som mange bliver det - eller også var den blevet farlig for sine omgivelser og derfor aflivet. Kun fordi sådanne personer ikke fatter, at man skal arbejde med hesten på dens præmisser, og ikke bare påstå, at man gør det.
Go' vind, Susanne, Vivian og ligesindede og klap og hilsner til jeres heste.
Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Bodil !
Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 23:20
Den hest du omtaler med "knald i låget" Bodil, burde have været aflivet !

At den hest ikke fik lavet uoprettelige ulykker, "andet" end bla. at "smadre" nogle uskyldige ponyer er mere held end forstand !

Man skal ikke for en vær pris holde liv i en hest, der er farlig for sine omgivelser og som man ikke er i stand til at "tumle" !!!!

Hilsener Susanne W. A.

(y) Det er bedre at lugte af hest, end af hash ;-) (Winston Churchill) (y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 08:51
Jeg er blevet kaldt meget andet end bare snobbet på grund af min overbevisning, men så længe det er min hest og min samvittighed, der skal dække evt. skader, så kommer de kun op på den, hvis jeg er der og er med ude.

Til gengæld kan jeg sagtens lade min lillebror på 10 år ride rundt på ham uden, at han gør noget som helst (min lillebror er ikke hestekyndig) og det har han kunnet lige siden han stor nok til at sidde overskrævs på ham. Det må være hans naturlige beskytterinstinkt, der sætter ind overfor børn og begyndere/nervøse mennesker. Det skal dog lige nævnes at ovenstående ryttere kun kommer med i skoven, hvis jeg går ved siden af ham (helt at stole på ham tør jeg ikke. Det er jo trods alt en hest og ikke en programmeret ting).

MVH
Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 08:59
Jeg ved hvad der sker, hvis en sådan person kom op ham... Desværre har han været redet af en, der måske nok lige skulle have tjekket ridebøgerne og hestens måde at tænke på lidt mere end han havde gjort. Resultat: En hest, der er bange for mænd i dag. Min smed kan komme til ham, hvis jeg eller et kvindeligt medlem af familien er der og det samme gælder min dyrlæge (begge mænd). Min kæreste og fremmede mænd kan overhovedet ikke få lov til at nusse/kradse ham.

Det var første og sidste gang en person var oppe på ham, uden jeg var der. Den fejltagelse gør jeg ikke en gang til (selvom en gang er en gang for meget).

MVH

Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Til Charlotte
Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 12:34

Hej Charlotte

Jeg ved ikke om du fik svar omkring et alm. trensebid, men man kan købe et i Allé Rideudstyr i (Hørsholm/Sandbjerg).

Det koster vist 160,- kr. og er det jeg rider med det meste af tiden. Du skal lige checke kanter og lign. inden du betaler, men er det ok fra nyt, så holder det også. Mit har foreløbig holdt i 4-5 år (dog er det ikke brugt hver dag/gang).

Det bedste bid jeg har haft - jeg har omkring 4-5 andre "gode" bid, men vender altid tilbage til dette :-)

KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Re: Til Charlotte
Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 12:54

Det der med at man SKAL ride med bid er mig uforståeligt.

Jeg tror man kunne løse en mængde rideproblemer ved at udskifte biddet med en rebgrime.

Har lige hørt om en som har deltaget i et langt horsemanship-kursus (gennem hele sommeren), en af deltagerne havde en araber hun ikke kunne styre - den løb altid løbsk.
Efter kurset kunne hun ride 8-taller i galop - ind imellem de andre heste - også udendørs. Ejeren var selv meget overrasket.
Kender mange der rider i skoven på deres nytilredne islandske heste - kun med sadel og rebgrime.

Hvis min egen hoppe bliver bange og skal til at stikke af, er det eneste jeg ikke må, er at tage i tøjlerne. Så bliver hun dobbelt så bange. Så hvor har jeg brug for biddet her ?

Som du selv skriver Johannes, så kan en panisk hest ALTID stikke af, men hvis man rider med kandar er det vel ikike noget problem at holde den ? Hvad rider du med ?

Mh Katrineh (som rider med et helt alm. trensebid og en sjælden gang rebgrimen på ridebanen).
0
0
Svar på denne tråd

Rebgrime ??
Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 13:38
Er der nogen der for en uindviet, vil beskrive hvordan en Rebgrime fungere og ser ud ??

I mine øre (øjne) lyder det livsfarligt, ikke at have et bid i munden på hesten ?

Hilsener fra en gammel rytter, det altid kun har benyttet simple og "gammeldags" hjælpemidler !

Susanne W. A.

0
0
Svar på denne tråd

Re: Til Charlotte
Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 13:46
Kære KatrineH.
Jeg rider med todelt trensebid, som er tykt og tungt på de heste, der skal starte med et sådant. De heste, der er nået så langt i deres uddannelse, at de skal starte med kandar (nu valgfri i de middelsvære klasser og obligatorisk fra PSG) rides i det daglige med det - også når vi er på skovtur! Det er en del af deres påklædning, og de har det fint med det.
Jeg kunne aldrig drømme om at ride ud med kun en grime på hesten. Det er farligt, ikke bare for rytteren og hesten, men så sandelig også for andre trafikanter. Det er da helt fint, at det har kunnet lade sig gøre, men hvad nu, hvis hesten bliver panisk? Hvad gør man så? Fik man svar på det på nævnte kursus?
Hvis jeg ligesom skal `skubbe lidt til´ det farlige, vil jeg forsøge mig med følgende sammenligning: Mange sejler ud uden redningsvest uden at der sker noget, men hvad nu hvis uheldet er ude? Eller unge fyre, der kører på knallert uden styrthjelm. Det sker der normalt heller ikke noget ved, men hvis uheldet er ude, hvad så?
Man skal aldrig gå på krompomis med sikkerheden, og et bid i munden er den eneste garant for, at man har bare en `chance´ for at holde hesten, hvis der sker uforudsete ting og sager.
Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Re: Rebgrime ??
Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 13:54
En rebgrime er næsten det samme som en almindelig staldgrime, bortset fra at den er lavet af reb. En rebgrime virker lidt hårdere end en almindelig staldgrime, da den har smallere "stropper/remme" end en alm. grime.

Jeg kan ikke huske tommemålet (hvis det hedder det) på rebet, men det er relativt tyndt.

Jeg er endvidere blevet advaret mod en rebgrime. Hvis du f.eks. går med hesten og du kommer til at tage hårdt i grimen (hvis hesten f.eks. hopper tilbage eller til siden), kan du skade nerverne i nakken på hesten. Du må heller aldrig binde en hest i en rebgrime, da den ikke kan knække (hvis hesten går i panik og kaster sig tilbage).
Nerverne i nakken kan dog også skades ved en almindelig grime, men der skal væsenligt mere til og de fleste grimer (medmindre det er læder) knækker ved et panikforsøg (eller det burde de).
Når en hest hopper tilbage i panik trækker grimen i nakken med en kraft på omkring 2 tons (har jeg fået ad vide. Jeg er ikke sikker) og en grime der ikke kan knække laver mere skade ved sådan en påvirkning end en der kan.

Om kraftpåvirkningen ved ridning er den samme som ved gåture ved jeg ikke, da jeg altid bruger en lædergrime til at ride med (når han slipper for biddet).

Hvorvidt det er mere farligt? Tjo, måske, hvis man ikke har styr på hesten for som før nævnt kan man ikke stoppe en hest i panik uanset hvad den har om hovedet/i munden og man skal naturligvis ikke ride i skoven på en hest uden bid, hvis den har ry for at løbe løbsk. Det er meget sjældent min løber løbsk (det er sket 2 gange på 10 år), men vi har haft "slåskampe" i skoven (uden bid), fordi han ville løbe og jeg ville ikke. Jeg har som hovedregel vundet, da han næsten kan rides
100 % på ben og vægt. Jeg skriver næsten, da det er et dyr og ikke en maskine og selvom jeg kender min hest, kan der stadig ske misforståelser i visse situationer mellem os.

Jeg ved ikke om du blev klogere?

MVH

Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 14:04
Enten er der et marked for den slags undervisere, eller de har ingen kunder, hvis vi som udgangspunkt går ud fra, at underviserne ikke er kompetente. Har dog selv haft en underviser, der aldrig har startet over LA-klasserne, hvilket nu mest skyldes (sort) uheld med heste og graviditeter - hun kommer måske aldrig til at sidde på en hest mere pga. meget voldsom bækkenløsning. Men derfor er hun altså ikke inkompetent som underviser.

Venlig hilsen
Randi G.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 14:07
Når alt kommer til stykket, så drejer det sig om hvordan man rider - og om man KAN ride -, IKKE hvordan hesten er og hvad den har på!
Jeg har selv mødt rytter, som bruger altverden bid mm på den stakkels hest, hvor efter en anden (måske bedre) rytter er kommet op på selv samme hest med alm. bid. Hesten går sjovt nok, altid bedre. Så det er nok lidt til eftertanke, at man skulle overvejre at træne sig selv noget mere. Hesten gør jo kun det, den har lært.
Så det er spild af penge, hvis man tror at man bliver en bedre rytter, bare ved at købe et eller anden fint ( og dyrt) bid eller sadel. Det er kun træning som hjælper - med eller uden bid, det må man selv om.

Til Bodil
Den hest som du havde, den skulle aldrig have været lukket sammen med andre heste. Den var jo livsfarlig! Ikke at jeg ville have aflivet den. Men den slags heste kræver andre arbejdsmetoder. Jeg har selv arbejdet med sådanne heste. Det kræver noget af en.
Men man afliver IKKE en hest, bare fordi den er "skør". Der er mennesker i dette land, som forstår at hjælpe den og dens ejer.

Men heste er dyr, og skal behandelse der efter. Og det har ikke noget med at slå eller lign. man skal simpelhen behandler dem ordenligt. Og man så vil bruge en masse penge på de div. bid, sadeller, underlag mm, er op til en selv og ens pengepung.

Jeg vil selv gerne give min hest det bedste af det bedste, men jeg vil ikke betale for div. mærkevare ( Det gør man ved sit eget tøj), når der er andre muligheder. Med hensyn til div. vitaminer og lignende, så vil jeg gerne give min hest det, HVIS den har brug for det.

Anja
0
0
Svar på denne tråd

Sikkerhed
Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 14:14
Hej Johannes!

Det er ikke for at være næsvis, spydig, bedrevidende eller andet negativt - jeg bliver bare nysgerrig, når jeg læser dette indlæg: Rider du så altid med hjelm og sikkerhedsvest?

Jeg rider meget sjældent med hjelm på dressurbanen, men altid med på skovtur og til springning. Min datter (3 år) har altid hjelm på og fra i forgårs også sikkerhedsvest (i størrelse så-lille-som-sådan-en-findes-i).

Venlig hilsen
Randi G.

0
0
Svar på denne tråd

Re: Sikkerhed
Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 14:36
hej johannes,
det jeg gerne ville have et svar på var om jeg skulle forsøge mig ennu engang med det todelt, eller vente et stykke tid eventuel til hun er merer redet, de første par omgang skal man intet gører, andet end at holde sig fast, og så er hun "ligeglad" med det hele, men hun virkede meget skræmt over det todelte, gider du også lige at give mig din mening om hult og masivt bid.
med venlig hilsen susanne.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 14:59
Yikes.

Alle er enige om at heste er forskellige individer og ikke to heste har samme personlighed/sind, eller haft samme oplevelser gennem deres opvækst.......Right???

Okey, news flash people.

Mennesker, ja sådan nogle som os.
Vi er også alle forkellige, har ikke samme personlighed/sind eller haft samme oplevelser gennem vores opvækst.

Vi bliver "lært" en hulens masse om heste, udstyr dertil o.s.v.
Det er op til hver især om hvad de føler er rigtigt, og så længe hesten ikke bliver mishandlet/tæsket/savet i munden/sultet i processen på at finde den rigtige sadel, den rigtige trense, de rigtige glidetøjler o.s.v.

Jeg ville aldrig selv bruge hjælpetøjler, kandarbid, pisk eller lignende......!
Men nogle mennesker er usikre på sig selv som rytter, de er bange for at hesten panikker under tur, de tror at de bliver udelukket fra ledergruppen (bestående af snobbede tøser)på deres lokale rideskole, hvis de ikke bruger det samme udstyr som dem, og så skider de hul på om de kan eller ikke kan finde ud af at ride med det rigtigt...!

Jeg håber I forstår hvad jeg mener??????

Jeg vil vove at påstå at ca.50% af rytterne i DK KAN ride, resten prøver bare på det, og imens kyler de diverse ting på deres hest.

"Er du gal mand, hvis de to ik ku enes, så kunne den til 3 miilioner kr jo blive sparket og så ville den ik kunne bruges til ridning mere"(hvad med min så, ville den ik tage skade af et spark måske?)
Sådan blev der engang sagt til mig, da jeg havde sluppet to store DV vallaker på 1.80 cm sammen i et stort ridehus, grunden til jeg gjorde det, var at det kun var min der kom på fold alene(jeg måtte ikke "låne" en af deres heste til at sætte ham på fold med), han kostede ca 20.000 kr, og den anden kom meget sjældent og hvis, så var det med klokker, gamacher, dækken.(om sommeren ALENE)

Jeg vidste de to kunne enes, og da de aldrig fik lov til at komme på fold sammen med en anden artsfælle, så syntes jeg og den anden hests ejer, at de skulle have lov til at få lidt socialt samvær med en artsfælle.
(de sparkede selvfølgelig ikke hinanden på noget tidspunkt, men stod og gnubbede hinanden med tænderne på manken i ca.1 time, hvad fortæller det?)

Sådan et sted vil jeg ALDRIG opstalde min fremtidige hest igen, jeg var tvunget til det pga af at jeg arbejdede der.(stutteri).
Der red man med glidetøjler,kandar,klokker, gamacher, lammeskind, geleunderlag,pisk på heste der kunne fungere fint uden.............!
De kom ikke ud fra deres boks mere end under ½/1 times ridning eller en tur løs i ridehuset, eller når de skulle "bedækkes"/"bedække".
Der blev muget i bund 1 gang hver anden måned, dog givet halm hver morgen.*FY FOR SATAN*

De heste jeg har haft kom på fold morgen til aften, i alt slags vejr, fik mad 3 gange om dagen, blev redet dressur på, sprunget på, redet skov/strand tur på, blev gået ture med , leget tag fat med på folden, nusset/striglet i et par timer nogle gange og de havde ikke det dyreste mærke udstyr, de havde noget der passede dem og tilfældigvis matchede farverne, da jeg syntes det ser bedre ud end 5 forskellige farver!!!!

Desværre ser man tit piger på 7 år og opefter med kandar,glidetøjler,pisk,sporer på deres stakkels pony, som helst ville lægge sig ned at dø istedet for at blive misforstået/redet på denne måde.
Hvor kompetente er disse piger nok til at kunne styre disse ting i den alder??
Hvorfor får de unge, friske araberponyer som deres første hest, efter de har redet i 2 måneder af deres forældre???

Pyha, bare kom an *GG*

Jeg ved ikke om dette indlæg havde noget vigtigt at sige, men jeg følte jeg lige måtte skrive.

:-0 Jeanette : Husk, du har kun det FUN du selv blander :-0
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 16:12
Okay så er det vist min tur.

Jeg skal love for der er sket noget siden jeg sidst har været her inde. Det er jeg glad for. Debat skal der til.

Den hest jeg talte om, som var 'knald i låget' og åd små uskyldelige ponyer, opførte sig kun sådan det første år jeg havde den. Selvfølgelig var der nogle små episoder, men ikke noget alvorligt. Da jeg fik ham kunne han ikke fodres, strigles, lukkes ud på fold med andre. Han havde minus tillid til mennesker, men på et år blev det vendt. Han endte med at blive noget af det sødste der fandtes, og kunne ikke gøre en kat fortræd (bare ikke når den stod i box, da den ikke havde det så godt med små lukkede rum). Alle kunne ride på ham, og alle fik lov at ride på ham - altså dem der ville for han havde så meget rygsving at de fleste, der ikke var vant til det var ved at falde af.

Måske skulle den have været aflivet, det er meget muligt, men det var aldrig rigtig inde i billedet. Hvorfor kan jeg ikke helt sige.

Men tilbage til debatten.
1) Siden hvornår er kandaren blevet en hjælpetøjle?
2) Meget muligt at mange aldrig har prøvet at ride højere end en LA til stævner, men hvor mange har ikke redet højere øvelser der hjemme? LA er trods alt bare en masse øgninger, lidt kontragalop, og et par schenkelvigninger med et minimum af overtrædninger.
3) Når det nu hedder at ride hesten til biddet, var det så ikke en god ide at bruge et bid!?
Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Bodils 3 spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 17:03
1) Øøøh, det er gået hen over hovedet på mig *s*

2) Det er der sikkert temmelig mange, der gør (mig inklusive), og derfor kan jeg heller ikke rigtig forstå den argumentation, du tidligere kom med omkring undervisere:

"Jamen hvor mange har standardudstyret?
Jeg tror ikke der er ret mange, bare se hvor mange der tilbyder undervisning inde på markedspladsen. De fleste af dem har aldrig redet en LA. Det er under al kritik, sådan nogle mennesker skulle slet ikke undervise."

Der findes mange inkompetente undervisere, men skær dem ikke alle over den læst, der hedder, hvilke klasser de selv har startet. Det siger egentlig ikke ret meget om, hvordan vedkommende formidler sin viden. Men ret skal være ret: Nogle mennesker burde ikke undervise, men mon ikke mange af de inkompetente udbydere står uden kunder (evt. efter en undervisningstime eller to)?

3) Jo, det er det da, men derfor behøver man jo ikke at gøre det altid - der kan være mange grunde til ikke at gøre det! Fx at den traditionelle "sandkasseridning" ikke appellerer til en (jo, de findes altså), at hesten midlertidigt ikke kan have et bid i munden (minder mig om, at det er ved at være tid for tandraspning), at forbedre balance og de øvrige hjælperes indvirkning (ligesom mange også en gang imellem rider uden sadel eller bøjler). Jeg synes da også, at det i springning er en mægtig god ide (det skal ikke være nogen hemmelighed, at det giver mig en vis tryghed) at have tøjlekontakt til hesten, men det forhindrer mig da ikke i at lave øvelser, hvor jeg ikke har det - for at blive bedre, og det er jo i bund og grund det, det handler om. Der er nok også meget, der afhænger af, hvad man lægger vægt på - at samle hesten, at ride den til biddet eller noget tredje.

Nå, klokken er 17 - time's up!

Venlig hilsen
Randi G.

0
0
Svar på denne tråd

Re: Bodils 3 spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 17:09
Randi,

Angående dem der vil undervisde men aldrig har redet over en LA. Med det mener jeg, at vi taler om unge piger på 18-19 år, eller yngre, der ikke har redet så mange konkurrence og ikke har ret meget livserfaring.
Jeg tror ikke der er ret mange unge piger med så lidt erfaring, der er gode til at undervise.
Jeg beklager men de har simpelthen ikke nok erfaring.
Men det skal jeg nok uddybe, hvis du ønsker det.

MVH Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 19:03
"3) Når det nu hedder at ride hesten til biddet, var det så ikke en god ide at bruge et bid!?"

Næh - for du bruger vel ikke biddet til at ride hesten til biddet? Det er faktisk muligt at ride sin hest til biddet uden overhovedet at bruge et bid - skal gerne finde et par billeder til dokumentation om nødvendigt. Jeg har aldrig redet uden bid, og har heller ikke lyst, men det skal vel ikke forhindre andre i at gøre det. Jeg stræber på at lære at ride med minimal tøjlehjælp - og gerne slet ingen, om muligt.

Iøvrigt kan jeg ikke forstå hvorfor I bliver ved med at spørge hvordan man skal holde en løbsk hest uden bid, når det gang på gang er blevet pointeret i denne tråd at det kan man ikke engang med bid.

Man lærer ikke på et horsemanshipkursus at holde sin hest uden bid når den løber løbsk, fordi horsemanship gerne skulle forhindre at hesten overhovedert begyndte på sådanne ting. Du ved, det der med at være hestens leder og få den til at stole 100% på dig. Det har jeg iøvrigt heller aldrig lært noget om på en almindelig rideskole.

Johannes, du siger at du aldrig ville udsætte dine heste for horsemanship træning. Hvorfor ikke? Ingen kritik, jeg er bare nysgerrig.

Selv praktiserer jeg horsemanship og min hest kan slet ikke lide alt det mystiske foder man kan købe (hvilket jeg var lidt muggen over da jeg købte mig fattig i urtehestebolcher til den som den nægtede at æde *G*). Det har hun nu heller ikke brug for, for hun er kun 2½ år. Jeg har lovet mig selv at hun aldrig skal gå med andet end trense og så en sadel, når jeg da ikke rider uden. Hun skal heller ikke gå med dækken og hun skal ha lov at bo ude året rundt (det er en islænder).

Dejligt med lidt seriøs debat.
------
Rotter er geniale kæledyr. Spiser alt og holder svigermor fra døren.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 19:18
Signe,

Hvordan kan du tide en hest til biddest, hvis der ikke er et bid? Hvis det var meningen vi skulle ride heste uden bid skulle det måske have heddet ride hesten til bøjet nakke ;-)Jeg ved det ikke. Men der må jo være en grund til at vi ride med bid.

Hvad angår horsemanship, så har jeg heller aldrig brugt det. Uden at ville træde nogen over tæerne, så mener jeg altså, det er noget opreklameret fis (undskyld, undskyld, men det er altså min mening). En af grundende er simpelthen, at jeg er konkurrence menneske helt ud til fingerspidserne. Hvis jeg rider, så er det for at få hesten til at gå til biddet (med bid i munden ;-) ). Jeg 'gider' simpelthen ikke vifte med plastikposer, løbe rundt med en eller anden strik efter hesten, og gå med krydsede ben og ligne en eller anden nar (igen undskylder jeg mit ord valg). Hvis jeg skal ud at ride, så er det for at ride seriøst dressur.

Efter min bedste overbevisning skulle der ikke være spørgsmål om hvem der er lederen. Det er jeg. No question. Hvis hesten ikke fatter det, jamen too bad, så må den fatte det på en eller anden må - om det er et eksra hårdt slag med pisken so be it (og lad nu vær' med at beskylde mig for mishandling. Jeg skrev et (1) slag med pisken.

For mig er det en kamp hver gang jeg sætter mig op på min hest. Jeg vil være den bedste - ikke nødvendig til stævner, men jeg vil være den bedste, jeg kan blive. Jeg gider ikke bruge min tid på alt muligt andet plader. Det er ikke derfor jeg bruger min tid på heste.

Desuden mener jeg også de fleste heste er vane-heste. De har brug for en fast rutine. Ting de er vant til, og mine har altid været vant til hårdt arbejde. Sådan er det. Selvfølgelig kommer de også i skoven og de springer også. Men det er altså ikke det er det primære med min ridning. Faktisk bryder jeg mig ikke en gang om at ride i skoven, og det på trods af vi hr noget af det smukkeste natur at ride i i min rideklub.

Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 21:20
Okay Bodil, jeg kan godt høre vi har helt og aldeles forskellig opfattelse af ridning ;-)
For mig er ridning ikke lutter kamp og konkurrence, men harmoni og samvær med hesten. Så du kan nok høre jeg slet ikke er enig i dine synspunkter.

Og sådan er vi jo så forskellige. Så længe hesten ikke lider kan du for min skyld male den grøn :-0
------
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 21:29
Signe,
Det er jeg glad for at høre, for jeg har altid drømt om en grøn hest :-)
Nej spøj til side. Også for mig handler ridning om harmoni og samværd med hesten. Men det skal nu være en samværdsform jeg kan holde ud til. Og jeg kan godt sige dig, en time ude i mudderet mens jeg 'smider' en strik reb efter min hest og siger underlige lyde, det er ikke helt min betegnelse af velvære.
Så vil jeg hellere knokles igennem på dressurbanen.
Men sådan er vi jo så forskellige.
Og fred med det.
Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 21:43
Uha jeg gider sgu godt nok heller ikke vade rundt i mudder og smide ting efter min hest... jeg vil hellere gå ture og lege sjove lege med hende. Og når hun bliver stor og tilredet så skal vi ud og nyde naturen sammen.
------
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 23:32
Til Vivian. Nej, der er jeg bestemt ikke!

Til Randi: Ja, der er et marked for den slags undervisere af to grunde. 1) Det er børn og unge mennesker, de underviser, som skal betale af deres lommepenge. Altså af sparehensyn. 2)Fordi den, der skal modtage undervisningen, tror på vedkommendes beretning om sine fortræffeligheder.

Og til Anja: Jeg giver dig fuldstændig ret.

Til Randi Grønbæk: Nej jeg rider ikke med ridehjelm til daglig. Kun når der springes elelr rides i terrænet. Indenfor dressur rider man heller ikke nødvendigvis med hjelm, men med stiv hovedbeklædning, som det hedder sig - bowler eller høj hat.
Sikerhedsvesten blev først opfundet, da jeg var ved at være en halvgammel gut, så den benytter jeg heller ikke.
Begge dele har 100% sin berettigelse til børn og uerfarne ryttere. Men selv de bedste beridere kan komme til skade, hvis de rider uden hjelm. Vi husker vel alle Lindy Fog Petersens ulykke i Vejle Rideklup for snart mange år siden. Havde han haft hjelm på, havde vi sikkert haft ham endnu.

Til Susanne: Hvis jeg var dig, ville jeg skifte ud til et todelt trensebid. tykt og tungt. Kombiner det med en følsom og eftergivende hånd, så vil alt lykkes for dig inden længe - hvis du selv optræder med `venlig bestemthed´.
Et hult bid vejer for lidt og er derfor intet værd til ridebrug.

Og Jeanne: Helt enig i dine betragtninger, meeen jeg har nu aldrig oplevet et barn på syv år ride med kandar i de mere end 40 år jeg har været i branchen.

Signe J: Jeg plukker lidt i dit indlæg. Jeg har sandelig aldrig sagt, at jeg ikke vil beskæftige mig med horsemanship! Men HESTEHVISKERE, nej tak! Og så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan man skal kunne ride en hest til biddet, hvis den ikke har bid i munden!?!
Ved en senere lejlighed skal jeg nok begrunde mit antipati mod hestehviskere; det vil følge som en særskilt tråd.

Og endelig til Bodil: Du har en herlig, hjertevarmende facon at udtrykke dig på. Det kunne vi godt bruge noget mere af. Folk har det med at blive lidt underlige i betrækket, når man fyrer noget af til dem, som ikke passer i deres kram, og jeg må indrømme, at jeg næsten griner min røv i laser, når jeg læser det du skriver.

Hygge til alle. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 00:06
Til Johannes.

Mit navn er altså Jeanette :-)

Jeg mente nu nok nok at som 7 år red de med F.eks pisk og sporer og opefter blev de lært at man skulle proppe mere og hårdere ting på sin hest.

En hestehvisker er en der netop bruger horsemanship, men det er måske smuttet over dit hovede???

Hygge.

:-0 Jeanette : Husk, du har kun det FUN du selv blander :-0
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 09:02
I hvad retning?

Men mit forsøg på at forklare hvad en rebgrime er eller det faktum at jeg til tider rider uden bid?

Med hensyn til rebgrimen kan jeg nok ikke gøre det ret meget bedre, da det er genfortælling af hvad jeg har fået ad vide.

Den faktum at jeg kan finde på at ride uden bid: Tja, det er farligt. Jeg har aldrig påstået andet, men hvis man har hesten under kontrol med ben og sæde (sådan som jeg har lært, at man skal styre/ride hesten og ride den til biddet), så har man vel egenligt ikke brug for biddet til at holde den fast med. Og grimen kan jo få samme betydning som biddet for hesten. Det er bare et spørgsmål om tilvænning. Jeg ville aldrig nogensinde sende en anden i skoven på min hest uden et bid, en bosal el. en hackamore (og hackamoren er jeg ikke tilhænger af), da en af grundene til at jeg kan ride min hest uden er træning, træning og træning.

Derudover hjælper biddet ikke på min hest, hvis han f.eks. hidser sig op over noget og truer med at forsvinde i sit eget tempo. Det gør derimod tryk med lårene og i 99 ud af 100 tilfælde er det nok.

Jeg er dog klassisk opdraget (hvis du kan acceptere det udtryk) og har redet dressur i 8 år med bid. En tid hvor jeg havde fordomme nok til resten af den danske rytterverden (man rider ikke på en traver el. fjordhest; man rider ikke uden bid og man rider ikke western, for at nævne et par stykker), men desværre skete der det, at mine knæ blev ødelagte og hesten mistede glæden ved dressuren, så jeg var et smut over og hilse lidt på westernridningen og i den fandt jeg mange brugbare ting til min fremtidige ridning. Mine fordomme er blevet gjort til skamme, så jeg har lært af erfaring at åbenhed og nysgerrighed er den bedste måde at lære på (en af grundene til at jeg "tør" risikere mit eget og mine medtrafikanter i skoven's liv ved at ride ud i grime. Jeg har fået nogle vigtige værktøjer (hedder det det???) fra westernridningen til brug for min riden uden bid og min mentalitet (øhhh måde at tænke på) idag ligger nok nærmere western end dressuren på trods af at jeg er vendt tilbage til denne. Jeg fik en helt anden hest ud af det også i min dressurtræning.
Min træner var dog ved at gå ud af sit gode skind, da jeg fortalte ham, at det nu var western, men selv han måtte indrømme, at hesten ændrede sig til det bedre efter nogle få ændringer i min ridning.

Jeg prøver i øvrigt heller ikke på at gøre dig klogere, da jeg ikek mener jeg er i stand til at overbevise dig om noget. Dertil er jeg for verbalt underlegen og jeg gider simpelthen ikke gå ind i en kamp, som jeg ved jeg taber (det har jeg på nuværende tidspunkt ikke det psysiske overskud til). Jeg acceptere din viden og jeg ved jeg kan lære meget af den, men jeg har stadig mine standpunkter og det er at min hest er min bedste lærer, hvis jeg er i stand til at lytte.

MVH

Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 09:05
Æhm..øhm.. så hestehviskere da. Bevares da :-(
En hestehvisker er altså bare en betegnelse for folk der bruger horsemanship - i den moderne betydning. Der er da brådne kår, men der er så sandelig også dygtige mennesker.

Jeg aner ikke hvordan du rider en hest til biddet uden bid, for så rutineret er jeg skam ikke, jeg siger bare at der findes folk der kan få deres hyp til at gå i samling med bøjet nakke og hvad der ellers kræves, uden overhovedet at putte bid i munden på den. Så det kan da lade sig gøre.

Og ja, folk har det med at blive lidt underlige i betrækket, for du formulerer dig altså ikke altid lige heldigt og kommer til at lyde ret så "jeg-vide-bedre" agtigt. Det var vel ikke meningen, for jeg synes ellers du har meget fornuftigt at sige.
------
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 09:09

Godt skrevet Wivian :-)

Mh KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 09:09
Hej Bodil!

Jeg har vist ikke været vildt uenig med dig, blot gjort opmærksom på, at man ikke kan skære alle over en kam, fordi de ikke har startet over LA. Vi kan hurtigt blive enige om, at der er mange, der tilbyder undervisning, som IKKE har hverken viden eller erfaring nok til at hjælpe nogen ret meget med deres ridning. Jeg tror bare ikke på, at de kan holde på kunderne - ikke i ret lang tid i hvert fald. Og hvis de kan - så må de jo være gode nok til de behov, deres kunder har. Jeg forstår det dog heller ikke...

Venlig hilsen
Randi G.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 09:20
Randi,
Ih jo de kan holde på deres kunder med al deres charme, selv tillid og lækkert hår ;-)
Jeg har set utallige, og jeg har såmen også selv været udsat for dem. De mest suspekte typer. De har normalt ingen uddannelse. De har været inde hos forsvaret, hvor de har redet en masse (på hvad om jeg må spørge). Bagefter er de så begyndt at undervise. Og de har tjent fedt på det. Og ikke nok med det så har de overbegramset utallige ryttere, som tror de bliver bedre til at ride, men som i virkeligheden bare er et middel til at få tilfredsstillet nogle dyriske lyster.
Er jeg måske den eneste der er blevet rettet lidt for højt oppe på låret?
Er jeg den eneste som har set mandlige ridelærere drive lidt for meget, når de skulle ride på ens hest (og samtidig blive høj blusende i ansigt og nægte at lade en komme op på hesten igen - til noget mellem benene på ham, havde lagt sig igen?
Er jeg den eneste, der har stillet mig det spørgsmål om det her nu var helt rigtig, og om det var normalt at sådan en mand havde en syglig trang til at være blandt unge, meget unge piger, hele dagen?
Jeg ved godt det ikke er alle ridelærere der er sådan. Nu ved jeg heller ikke hvor du komme fra. Men ellers så skal du prøve at tage til vestjylland helt ude i de aller mindste rideklubber, så skal du bare se løjre.
Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 09:45

Hej Bodil

Indtil nu har jeg synes at du havde nogle fornuftige synspunkter - lidt utraditionelle, men helt ok.

Med dit sidste indlæg om Forsvaret og undervisere m.m synes jeg imidlertid at du er for plat.

Forsvaret underviste faktisk i Garderhusar-regimentet. Dvs. man var inde og aftjene værnepligt hvor man red og fik undervisning dagligt. De værnepligtige kunne så vidt vides, alle ride i forvejen.

Hvilken mand har dog trådt DIG over tæerne ?

KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Horsemanship
Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 09:53
Hm, det er jo en af de svære. Horsemanship betyder for mig, at man omgås hesten med respekt for den og dens natur (såvel adfærd som kapacitet) for derigennem at opnå et samarbejde/en harmoni i det arbejde, vi sammen udfører.

Om man så omsætter horsemanship på den "gammeldags" facon eller på den "moderne" er mig egentlig ligegyldigt - blot man holder sig for øje, at der ikke er noget hokus-pokus i det. Det handler om, at man forholder sig til, hvad hesten er for en størrelse, hvordan den reagerer i en given situation, hvordan man kan få det bedste frem i hesten (og sig selv).

Min far havde for nogle år siden en hoppe på 3, som var blevet opdraget efter "gammeldags horsemanship" som de øvrige heste på gården, men det skulle da lige prøves med "den moderne" nu, hvor han havde købt en bog og sat sig ind i det. Det er muligt, at han ikke har gjort tingene rigtigt, for hesten gloede på ham, som om den troede, at det var rablet for ham. Men under alle omstændigheder blev den da gjort ryttervant uden problemer - ligesom de øvrige 10-12 stykker... som måtte holde for inden "moderne horsemanship" blev moderne.

Vi har alle forskellig baggrund, forskellige forudsætninger og forskellige interesser, men så længe vi arbejder med vore heste med respekt for dem, og uden at nogen af de involverede parter lider overlast, er det for mig lidt ligegyldigt, hvilken disciplin vi udøver.

Jeg så gerne, at vi også havde samme respekt for hinanden og hinandens discipliner og meninger! Denne debat har nu i det store hele været rimelig sober, synes jeg, selv om der måske kommer nogle lidt kantede indlæg ind imellem, men da vi kun kan forholde os til det skrevne og kan fortolke udsagn efter vores eget hoved, er der måske alligevel nogen, der føler sig stødte nogen gange. Lad os bare fortsætte med at diskutere - det eneste, vi kan risikere, er at blive klogere!!

Venlig hilsen
Randi G.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 10:00
Katrine,

Jeg ved godt de har redet inde hos Garderhusar-regimentet. Og jeg ved godt, at de fleste kunne allerede. Men lad os lige gå tilbage i tiden, de fleste midalderne mænd (dem som nu underviser), der kommer fra landet, har altså prøvet at sidde på en hest. Da de voksede op brugte man stadig heste i produktionen.
Men hvor længe har de været derinde ved Garderhusarene? Hvis det kun er under deres værnepligt, så er det vel begrænset, hvad de kan lære.
Jeg mener bare vi ofte bliver snydt. Blåøjede siger vi, nej han må godt nok være god.
Og der er ingen mænd der har trådt mig over tærerne.
For der findes mange kvinder, der er lige så slemme. Jeg kan foreksempel fortælle om en kvindelig ridelærer, som underviste en hel del på min gamle rideskole. Hun skulle efter sigende have undervist det norske landshold (hvorfor hun nu ville undervise på vores rideklub ude på Lars Tyndskidsmarke, as if)og så havde hun også undervist på Flyvinge i flere år - hun havde arbejdet i Cafeteriaet. Det var hvad hun havde.
Som jeg har skrevet i et andet indlæg, så skulle man nogen gange tro at der stod IDIOT på ryggen af os, i stedet for rider.

Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 10:07
Det har jeg vist ikke lyst til...

De mandlige undervisere, du refererer til, er det lykkedes mig at undgå - på trods af, at jeg har opholdt mig i nogle "useriøse" klubber, hvor niveauet på såvel ridning som undervisning i nogle tilfælde ikke har været ret højt. Dog forekommer det mig, at de inkompetente undervisere ikke holdt ret længe. Måske har klubberne så alligevel ikke være så "useriøse" alligevel?

Venlig hilsen
Randi G.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 10:23

Hej Bodil

Hmmm... Jeg har ligesom Randi været forskånet for plattenslagere af begge køn. Jeg har aldrig spurgt dem om hvad deres referencer var eller på hvilket niveau de forventes at kunne ride (så behøver de heller ikke at lyve ;-).
Jeg har altid vurderet deres arbejde "fra sidelinjen" først - dvs. overværet deres undervisning af andre ryttere, set dem ride folks heste mm.
FØR vil jeg ikke ofre 400,- kr. i timen på en underviser (som mange undervisere koster i islænderverdenen).

Jeg har kasseret en del undervisere, endda inden jeg selv har prøvet dem.

Men - kan de sætte sig op på min hest og få den til at gå mærkbart bedre uden brug af vold i løbet af 15 min., og kan de lære mig bare noget af kunsten indenfor den time, ja så må de gerne være helt og aldeles ufaglærte.

Mh KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 10:29
Altså jeg kan kun sige, jeg er blevet klog af skade.
Jeg kommer fra et område, Vestjylland, hvor det at betale 250 kr for undervisning anses for at være direkte skørt.
Men jeg har lært meget af det, og jeg er kun glad for mine erfaringer, om end det kunne have sparet mig næsten at have redet min hest i smadder.
Men det er ikke alle der har lært af disse erfaringer. Jeg kender mange der ikke har. I stedet for at se på deres kvalifikationer, så ser de efter deres charme, selvtillid og deres lækre hård.
Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 10:46
Wow - og så syntes jeg, at det var lidt dyrt med 850 LUF (= ca. 160 DKK) for en holdtime, max. 4 ryttere, hos en tysk berider med 30-40 års erfaring - og som oven i købet er rigtig god til at undervise!

Herr Brieler, jeg sætter mere og mere pris på Dem, men slipper trods alt billigt!

Venlig hilsen
Randi G.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 12:14

Ja - det er dyrt med 400,- for en enetime, men de undervisere der koster det, KAN altså bare noget som vi andre ikke kan. Man skal bestille dem min. 6 mdr. i forvejen og de kommer kun ud hvis man kan samle 6-10 ryttere. Vi er mange gange 2 om at dele en time, så virker det ikke så slemt når man "kun" skal af med 200 kr ;-)

Mh KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Hesteskorten ved Gardehusarregimentet
Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 12:51
Til Bodil og andre !

En værnepligtig er indkaldt i 12 mdr. hos Hesteskorten ved Gardehusarregimentet i Næstved !

Den værnepligtige, der for det meste er rytter i forvejen, får under indkaldelsen bla. en tilbundsgående undervisning, i hestens anatomi - fodringslære - i det hele taget korrekt behandling af hesten - undervisning i dressur - spring - terrænspringning - mønstring og de skal op til div. rideprøver !

En sådan konsentreret og seriøs uddannelse, skal man ikke kimse af !

At en Gardehusar går ud og underviser efter endt tjeneste er ikke så tosset, da de kan bidrage med at lære andre den korrekte grundtræning, hvilket er en stor "mangelvare" div. steder !

Hilsener Susanne W. A.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 13:17
Lidt til alle.
Den rideundervisning, gardehusarerne fik, gik i store træk kun på at lære at holde balance, så man kunne sidde fast, at ride `kvadrille´, at holde retning, formationsridning, men derimod fik de en grundig uddannelse i at holde hest, altså fik lært at fodre og passe hesten 100% efter reglerne. De Beredne Befalingsmænd og Officererne fik decideret rideundervisning og skulle aflægge eksamen ud i kunsten.
Det var ret sjældfent, at folk havde forhåndskendskab - lige bortset fra det de havde med sig fra landet, hvis de kom derfra.
Senere, da antallet af beredne husarer reduceredes, var det fortrinsvis ryttere, der blev indkaldt til Hesteeskorten.
Men så var der remonterytterne, som fik en uddannelse i takt med deres arbejde. Den uddannelse var god. Tony Jensen er en af dem!
Og lad mig lige sige, at jeg aldrig har `set´ men dog `hørt´, at visse beridere `rager på´ sine elever. Men tro på det, det gør jeg ikke. Hvis det var sådan, kom pigerne vel kun fordi de kunne lide det. For det er jo en frivillig sag, om man vil gå til rideundervisning eller ikke.
Det med beskyldninger af både den ene og den anden art skal man holde for sig selv, hvis man ikke ligger inde med faktuelle beviser, tak.
Det er ikke så længe siden, at et rygte sagde, at et af vore bedste ridesteder var blevet lukket (trods nylig ejerskifte) fordi berideren - en af vore bedste - var fuld som en allike hver eneste dag. Fakta var, at det var ejeren, der havde den slags problemer, ikke berideren. Så den slags rygter skal tages med ikke bare et gran men et par kilo salt.
Lad os så lige slå fast, at en husar er en soldat, bereden eller motoriseret, fra Gardehusarregimentet, som er en del af panservåbnet inden for det danske forsvar.
Og lige til sidst kan jeg berette, at ordet `horsemanship´ på engelsk betyder `ridefærdighed´. På amerikansk betyder det `at omgås sin hest på en ordentlig facon´. På dansk betyder det `JEG KAN EN HEL MASSE MED REBGRIMER, SNORE OG TOV, GÅ VED SIDEN AF MIN HEST UDEN SNOR I DEN, AT JEG GÅR SIDELÆNS HEN MOD EN SKY HEST, AT JEG SMASKER, HVIS HESTEN ER NERVØS, OG AT JEG I ØVRIGT RIDER DEN TIL UDEN PÅ FORHÅND AT LÆRE DEN AT FÅ TILLID TIL MIN DØMMEKRAFT´.
Der er sikkert mange, der bliver stødt over min danske oversættelse, men lad nu være med det. Det bliver meget værre, når jeg senere fortæller om mine oplevelser hos to af de kendteste hestehviskere.
Det ville være ønskværdigt, om man i stedet for `horsemanship´ benytter en god gammel dansk betegnelse, nemlig at man er `en god hestemand/pige´, hvilket betyder, at man passer sin hest på betryggende facon.
Hilsner. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 15:12
Garder-husar ... *fnys*. Man behøver ikke have siddet på en hest før for at kunne blive husar. Har set hvordan de erhvervede nye rekrutter i Herning for mange år siden.

"hop bare op på hesten og følg efter de andre". Så gik 10 garder-heste ellers pænt i "futtog" efter hinanden, med "bukkede nakker":-(.. nååhh, jah.. så skulle rytteren lige lærer at holde balancen, men det kan de vel godt lærer på de måneder de er "inde".

Jeg har mødt en del husarer som - efter endt værnepligt - selv synes at nu var de "guds gave til rytterfolket", men som gang på gang måtte give fortabt, hvis de blev udsat for en forredet eller lidt for egenrådig hest!

(ved godt det egentlig ikke var et indlæg til trådens start - men måtte lige ud med det)

Mvh. Jeff
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 15:25
holder helt med bodil og andre, kender mange af min kammerater der har været inde som hussarer og det kan godt værer at de lærer omgang med heste men ridning der står jeg sku af, de første tre måndrer er de rekrutter, så for de lov at ride hver dag i ca 9måneder "hvis de gider" og på hvad? optagelskravene er heller ikke det storer kan du holde dig fast er det rigeligt, jeg har selv fået undervisning af en der var inde hved dragornerne spild at penge og heste.

Og jo bodil jeg kan også kun nikke genkende til det andet, en veninne sagde en gan til mig, hvis du vil lærer at rid kan du lige så godt hoppe i kanen med ham. Er det derfor jeg aldrig er nået længer:-) men mang ligger selv op til det, så jo det foregår også her på sjæland.

Hilsen susanne.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 16:18
Susanne W.A og andre,

Ligesom der findes gode lærere og dårlige lærere og gode dommere og dårlige dommere (;-)), så findes der også gode og dårlige husare.

Der findes også ridelærere som rager på deres elever og dem der ikke gør. Og dem der rager, ja nogen af dem kender jeg. Det jeg har skrevet er absolut ikke løse rygter, langt fra. Jeg har såmen været vidne til det.

Mit indlæg var ikke for at 'trashe' husarerne, men for at rette opmærksomheden mod nogen af de mange dårlige ridelærere der findes her i landet. Jeg kunne lige så godt have skrevet om unge piger, der måske har redet LA, og som underviser nybegyndere. Disse piger kender ikke ordet tålmodighed. Ponyerne skal makke ret. De råber og skriger til de stakkels børn, der ikke aner, hvad de gør forkert. Det hele går af helvedes til (undskyld sproget).
Eller jeg kunne fortælle om ponymoderen, der giver nybegynder undervisning. Ikke fordi hun er en dygtig rytter, hun har ikke siddet på en hest siden hun var barn, hun giver undervisning fordi hendes datter har en dygtig pony, som hun vinder en masse på, og moderen hun har lært en masse af, at se alle de klasser dattern har redet til stævner, derfor underviser hun.

Der er mange der slet ikke skulle undervise, og det er det mit indlæg handlede om.

MVH Bodil - som også kender en ridelærer, der måtte forlade en rideklub, fordi en af hans elever var blevet gravid. Han havde reddet lidt mere en på hendes hest.
0
0
Svar på denne tråd

Gardehusar !
Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 16:32
Jeg syntes ellers jeg skrev klart og nøgternt om uddannelsen af Gardehusarer i Hesteskorden !

Johannes det var "dengang", det du beskriver, hvad er dit kendskab til Husarene i dag ?

Jeff du skriver, at du har set hvordan de erhvervede nye rekrutter i Herning !!!!! for mange år siden ????
Den må du lige uddybe nærmere !!
Har du selv været Husar i Hesteskorten ?

Susanne jeg kan godt forstå, at det har været spild af penge, at få undervisning af en der har været inde som Dragon !
For Dragonerne har ikke nogen heste :-) :-) :-) :-) :-)

Hilsener Susanne W. A.

0
0
Svar på denne tråd

Re: Gardehusar !
Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 16:46
Susanne,
det gjorde du også, men jeg skulle jo starte mit indlæg på en eller anden måde og du endte med at blive den (u)heldige, jeg beklager.
Men hvad er hele din holdning til ridelærere, hvis jeg må spørge? Jeg er sikker på du nok skal have oplevet et par forskellige slags.
Og så må jeg indrømme at jeg har manglet dig til at vifte med dit lille dommerhæfte ;-) Jeg er sikker på du nok skulle have fundet noget i det, der kan forklare, hvorfor vi ridder med bid.
MVH Bodil - som ellers synes du har en hel i orden heste smag...smag...smag...smag
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 17:06
Hej Bodil !

Nej jeg har ingen forklaring på hvorfor vi rider med bid, men jeg ville da nødigt ride uden :-)

Altså, nu kan jeg andet end at "vifte med mit lille dommerhæfte" ;-)

Hilsener Susanne W. A.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 17:33
Susanne,

Jeg er slet ikke i tvivl om at du kan andet en at "vifte med (dit) lille dommerhæfte". Jeg ville såmen bare gerne høre din mening om undervisnings nivauet her i landet.

Og ja, jeg kan kun være enig, jeg ville også nødig ride uden bid. De gange jeg har redet mine heste op fra folden i grime har ikke været de største successhistorier, og det ernda også sket en enkelt gang at jeg ikke er nået at komme af inden vi nåede ind i stalden.
Jeg har stadig ikke forstået hvorfor vi skal ride en hest til biddet, hvis den ikke har et bid i munden. Kald mig dum, man jeg kan simpelthen ikke hitte ud a'edt.

MVH Bodil
0
0
Svar på denne tråd

tv
Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 18:43
Nu vi er ved emnet gramsene underviser, så skulle der komme noget i morgen om det emne i sporten.
0
0
Svar på denne tråd

Re: tv
Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 21:44
Susanne W. A.
Jeg havde ikke set dit indlæg, da jeg skrev mit, og derfor henholdt jeg mig til husarerne, som de var, da der var mange af dem. Det er helt korrekt, det du beskriver, men jeg havde en kar fornemmelse af, at man hentydede til husarer fra `dengang´.
Jeg kunne også godt tænke mig at vide lidt om, hvordan Jeff har oplevet det, han fortæller om. Husarerne er mig bekendt altid blevet indkaldt på lige for med andre soldater, altså gennem sessionen.
Og til Susanne, der har fået undervisning af en dragon. Hvis han har været soldat ved dragonregimentet, da de havde heste, må han havde været mellem firs og skinddød, for det er MANGE år siden, det holdt op.
Mit kendskab til husarerne af i dag er temmelig stort; hvorfor vil jeg ikke komme ind på her.
Mange hilsner. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 23:24

Der er vel ingen tvivl om at der er både gode og dårlige undervisere. Jeg har mødt begge dele. Det er op til den enkelte rytter at finde en underviser som passer til vedkommende. Jeg har oplevet dygtige undervisere, som ikke har kunnet få en hest til at fungere, men hvor der har skullet en anden indgangsvinkel til. Heste er jo individer og skal behandles så sådanne. Nu ved jeg godt at jeg meget snart får at vide, at der kun er EN måde at ride på, men alligevel er der jo ikke to ryttere, der giver nøjagtigt de samme signaler, så en større eller mindre forskel vil der altid være.

Om rytteren selv rider LA klasser og måske har redet mange heste eller er nået PSG på en enkelt hest er vel i og for sig ligegyldigt, hvis de bare rider korrekt på det pågældende niveau og har den grundliggende teori i orden. Så kan mange af dem også hjælpe en anden rytter til et lidt lavere niveau. Det handler om at erkende sine begrænsninger og selv sige stop, når man ikke længere føler at man kan hjælpe en rytter.

For at vende tilbage til diskussionen om bid, så er det efter min mening en udpræget misforståelse at biddet kan bruges til at stoppe en løbsk hest. Det er der INGEN bid der kan. Faktisk er jeg af den opfattelse at biddet kan gøre ondt værre, hvis rytteren hiver og flår i en i forvejen panisk hest. Jeg ville personligt ikke have nogen skrupler over at ride min hest i skoven i grime og træktov. Jeg går også med ham i skoven i grime og træktov, det kunne ikke falde mig ind at lægge trense på ham, for at gå en tur.

Og så er der jo alle træningsmetoderne med rebgrime, træktov og jeg skal komme efter dig. Jamen det er jo ikke så dårlige endda, hvis man ellers kan administrere dem. Udstyret har jo en funktion, ligesom trensen eller grimen har i vores tradition.

Personligt benytter jeg gerne Parellis metoder, fordi det er så dejligt let at gå til, og hesten fatter lynhurtigt hvad det er, man vil have den til. Og så bruger jeg klikkeren som forstærkning. Det betyder at en ny øvelse fra jorden kan indlæres på meget kort tid og hesten samarbejder til fulde og synes det er sjovt at lære. Og det er jo et glimrende udgangspunkt. Men jeg vil til fulde medgive at der også er brådne kar i "hestehviskerbranchen" men det betyder jo ikke de alle er dårlige, ligesom der er gode og dårlige beridere.

BeritH
B.I.T.C.H. = Babe In Total Control of HerselfB-)
0
0
Svar på denne tråd

Husar !
Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 23:40
Johannes det var da kedeligt, du ikke vil fortælle om dit kendskab til Gardehusarerne !
Mange af de unge der skriver her på nettet ved ikke en disse om vores Husarer, det er jo tydeligt med nogen af de forrige indlæg !
Min oplevelse er/har ofte været, at de yngre ryttere ikke aner, at vi har beredne soldater !!!
Måske skulle vi en dag slå et "slag" for vores Husarer ?

Bodil min mening om undervisningsnivauet her i landet, det var noget af en mundfuld !!
Det er som en pose blandede bolcher nogen er særdeles gode, nogen er gode, nogen er mindre gode og nogen skulle slet ikke være "i posen" ;-)

Hilsener Susanne W. A.

0
0
Svar på denne tråd

Re: Husar !
Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 23:54
Faktisk så skal min søn ind til husarerne i januar.

Han har netop valgt at aftjene sin værnepligt i hesteregimentet, fordi han så kommer til at omgås bare nogle intelligensvæsener i militærtiden, som han siger *GG*. Og her er det så hestene han hentyder til.

Om han lærer at ride, det ved jeg faktisk ikke, jeg tror at det er samværet med dyrene, der er det vigtigste for ham. Og bare rolig, jeg har IKKE presset ham til noget. Jeg troede faktisk at han havde valgt alt hesteri fra, fordi vi andre er så hestefikserede ;-) at han til tider er ved at kaste op over os.

Men husar er altså noget man kan vælge som værnepligtig.

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-11-2001 08:11
Ang. husarerne:
Inden man bliver indkaldt til aftjening af værnepligten, kan man fremkomme med ønsker om at gøre tjeneste et bestemt sted; det har man kunnet de sidste 50 år, sådan cirka. Ønsket bliver så vidt muligt efterkommet. Men hvis en person på godt og vel 2 meter og med en vægt på 150 kg ønsker at aftjene sin værnepligt hos Hesteeskorten, kommer han der ikke. Der er visse ting, der skal hænge sammen.
Kvinder kan gøre tjeneste hos os, og de har jo som bekendt ingen værnepligt.
Hilsner. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-11-2001 08:42
>>>Citat Susanne W. :Jeff du skriver, at du har set hvordan de erhvervede nye rekrutter i Herning !!! for mange år siden ???
Den må du lige uddybe nærmere !!
Har du selv været Husar i Hesteskorten ?<<

Susanne, du har ret i at det er mange år siden jeg har set det jeg beskrev. Og en egentlig "rekruttering" var det ikke (derfor var det skrevet i anførselstegn), men en opfordring til - at hvis man synes det var "sjovt" så skulle man da endelig søge om at komme ind til husarerne. Hvilket jeg synes var ret "trist".

Min begrundelse for at jeg ikke har særlig meget tilovers for husarer som undervisere, er at jeg har set for mange falde igennem - altså at de ikke kunne klare opgaven.
Jeg bryder mig ikke om den måde de behandler hestene på. Det har været fat i "kæften og knæk nakken" (undskylder udtrykket)- og hvis så dyret begyndte at stritte imod denne behandling kunne det da bare få nogle slag - så blev hesten endnu mere forvirret og "underviseren" endnu mere tosset.
Det skal så lige tilføjes at jeg også har set et par stykker der var helt okay - men de havde også "mere uddannelse" så som en berideruddannelse - eller havde arbejdet i udlandet i en længere periode. Men det har været de få ud af de mange. Jeg har også overværet husarerne til forskellige arrangementer og det har da også været okay.
Jeg har været ked af at opleve husarer, som jeg mente om nogen da måtte have deres "heste-baggrund" i orden, reagerer voldsomt og i arrigskab/ fustration når hesten ikke lige makkede ret. Det var egentlig ud fra den følelse at jeg skrev mit tidligere indlæg.

Nej, jeg har ikke selv været husar. Af den simple grund, at jeg så episoden i Herning inden jeg stod for valget - og valgte husarerne fra af den grund.

Mvh. Jeff
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-11-2001 08:52
En af min vennier var med det første år der var piger i hesteeskadronen, og jeg var så heldig at tilbringe 3 dage i herning, meget underholdene, der blev blæst i tropeter det meste af natten, det at huve været i hesteeskadronen, er jo ikke en udannelse til ridelærer/underviser, men derimod soldat.

Men til johannes, jeg syntes at du skulle se det indlæg i aften i lige på og sport " tror det heder sådan" og ja jeg kender godt "tror jeg" det ridecenter du snakker om mange af os flyttede på grund af ejeren og bestemt ikke på grund af en af danmarks bedste underviser. Om ejeren var fuld det så vi ikke men stæmningen og de ting man måtte finde sig i var ikke til at holde ud, men det er godt nok sørgeligt og hvis jeg en da møder madammen skal jeg nok give hinde min uforbeholdene mening, jeg har tilbragt 8år på det sted, og så tager hun simpelthen lysten fra en, og så kun jeg ellers godt tænke mig at sparke hinde hårdt bagi.

Min gamle riderlærer er nok nær de 80 i dag, så det har du helt ret i, han lærte mig meget om røgt og pleje, det kan jeg kun takke ham for men ridning? jeg måtte sved i mange år efter at have skiftet ridested.

med venlig hilsen susannen
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-11-2001 08:56
Hej Johannes.

På en messe i Herning var husarerne med og gav "prøveture". Det var dengang der kun var mænd som husarer. Og min opfattelse af episoden var at det kunne sammenlignes med et "cirkus". Eller en ponyridning til et marked.

"Kom og få en tur på en garder-hest..alle kan være med.." - selvfølgelig med 100 hestetossede småpiger hængende på hegnet, for de måtte jo ikke prøve. Ideen var så at få mændene til at søge ind til husarerne når de skulle aftjene værnepligt.

Det kan godt være at sådan et "reklame-fremstød" var nødvendigt for husarerne på det tidspunkt, men jeg mistede så at sige al overbevisning om at det var der jeg skulle hen.

Jeg har så siden set flere episoder, som ikke har højnet min tro på at "alle husarer har en solid heste-grunduddannelse" med i bagagen, og det synes jeg er ret trist. Jeg kan selvfølgelig ikke rende rundt og "holde øje" med alle husarer, men har desværre mødt flere uheldige eksmeplarer af racen end gode.

Mvh. Jeff
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-11-2001 10:06
Hej Jeff.

`Episoden´ i Herning havde intet med hvervning af hesthusarer at gøre. Vi kan indkalde det antal mand, vi skal bruge, til enhver tid, og har derfor absolut ikke behov for `hvervning´.
Men jeg har sandelig også mødt tidligere `husarer´, som gjorde sig i rideundervisning uden at vide en døjt om det. En af dem, annoncerede sågar med sin fortid som husar. Han HAVDE været husar, men ved 4. opklaringseskadron. Jeg var hans chef.

Og til Susanne:

Jeg kender også en berider - en dygtig og i øvrigt også rar mand - som gjorde en pige gravid, oven i købet mens han var gift med en anden. Fydaføjda! Men ingen skal fortælle mig, at det skete mod pigens vilje. Tjo, måske at hun blev gravid, men det tekniske i processen har de været enige om. Men dersom piger/drenge bliver befamlet på en rideskole, kan forældrene vel finde ud at at fremkomme med en anmeldelse til politiet og i hvert fald holde ungerne væk derfra. Hvis ikke, er de sandelig usle forældre, vil jeg påstå.
Dit indlæg får det til at lyde, som om den slags - som kaldes chikane - er noget, der hænger ved beriderstanden. Men det foregår overalt i tilværelsen, på arbejdspladser, i fritidsklubber, etc. Det er modbydeligt at blive udsat for, men hvis det sker, kan man vel for fanden sige fra, fremkomme med en anmeldelse eller lignende, ellers kan man slet og ret finde et andet sted at dyrke sin fritidsinteresse.
Du skriver, at ejeren måske var fuld, og at du vil sige noget til madammen, hvis du møder hende nu. Men du skriver også, at du tilbragte 8 - OTTE - år på stedet. Jamen, hvorfor dog? Du var vel ikke tvangsanbragt på stedet!
Hvis man udsættes for den slags, skal det anmeldes, og er beviserne for små, kan man advare andre, og hvis de tager advarslen for gode varer, varer det ikke længe, inden stedet lukker. Uden kunder, ingen forretning.
Jeg har ikke tænkt mig at se programmet. Den slags sidestiller jeg med sladderjournalistik, og det kan jeg godt være foruden.
Hilsner. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-11-2001 11:31
Hej Johannes.

Det er jeg faktisk glad for at høre. For jeg må indrømme at husarer der lægger den opførsel for dagen som jeg har oplevet burde pilles ned af en hest øjeblikkeligt. Jeg er egentlig fløjtende ligeglad med om "husaren" har været ved samaritterne eller opklaringseskadronen, så længe de behandler dyret ordentligt og ikke "spiller" på at "jeg har sandelig været husar - så det her ved jeg noget om". Nå, men pyt nu med det - jeg har vist fået sagt hvad jeg vil om den sag *hehe*.

Og mht. episoden i Herning - så må det være mig der har fået den forkerte opfattelse (for det var min opfattelse af situationen, som jeg har beskrevet her). Jeg synes så bare at det er lidt kedeligt at andre tilskuere i Herning dengang måske også har opfattet det som jeg og fået "stemplet" husarerne med en forkert etiket. Men det er jo heldigvis fortid - og vi kan alle blive klogere (mere oplyste ;-))

Mvh. Jeff
0
0
Svar på denne tråd

Johannes
Forfatter: 
Dato:  01-11-2001 11:38
Hej Johannes,

Nu bliver jeg lidt nysgerrig. Er du stadig inden for militæret og underviser du husarerne?

Hvordan foregår uddannelsen i dag. Kan du fortælle lidt mere, for så vil vise poden det.

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Re: Johannes
Forfatter: 
Dato:  01-11-2001 13:01
BeritH.
Næh, jeg er der ikke mere, men har sad mine aftryk dernede.
Kære venner, hvis jeg skulle fortælle om oplevelser derfra, kunne jeg - som alle tidligere militærfolk - blive ved i månedsvis. Uddannelsen ved Hesteskorten, hvad hestehold og ridning angår, er for så vidt, somm den altid har været: god!
Tonen, derimod, er ikke som den var engang; nu er den behagelig.
Hestene bliver stadig behandlet orentligt - som enhver hestemand burde gøre det, hedder det sig i reglementet. Der tales ikke om horsemanship og hvad ved jeg, men slet og ret om at behandle sin hest efter forskrifterne og med respekt.
Og til din søn: du vil få en oplevelse for livet og en god uddannelse i mangt og meget. Det er op til dig at få noget ud af det senere hen. God vind.
Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-11-2001 13:22
Undskyld johannes.
men jeg må formulerer mig dårligt og du blander mig hvis sammen med en anden.
For det først, jeg kender intet til denne her graviditet, kan ikke lige huske hvem der skrev det indlæg.
En anden ting, jeg red på det sted i 8år før, læs før, madammen købte det, og kun 3 måneder efter, så vidt som jeg kan huske, var du hvist heller ikke så glad for stedet, du flyttede hvis også ret pluseligt, hvis det altså er det samme sted, stedet´s berider har jeg kun positive ting at sig om, og jeg agter da også at modtage undervisning af denne fremover, og jeg har tænkt mig at se dette program, for mand eller kvinden har jo også ret til at forsvarer sig.
Det du ikke tror forkommer, det sker altså , en af de kluber jeg er medllem af har faktisk "tvunget" ejeren til at sælge, på grund af anklager, til kluben, han havde ikke økonomi til at driv stedet uden rideklubben.
SÅ op med øjene der er sex chikane alle steder i samfundet.
syntes at vi skulle tage emnet op når der er nogle der har set programmet
kærlig hilsen susanne.
p.s der skal have undervisning i aften for første gang på min unghest, glæder mig.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-11-2001 14:24
Hej Susanne. Okay, så er brikkerne faldet på plads. Vi skal ikke her komme ind på, hvilket sted, vi taler om, men vi er fuldt enige. Hun var sgu da noget af det værste! Jeg tildelte hende en skideballe, så det kunne forstås, inden jeg flyttede, og sagde blandt mange andre ting, `Jeg vil give dig tre måneder, så er du sikkert færdig´. Det kom til at holde stik, næsten på dato. Stedet fungerer for øvrigt igen.
Jeg nærer meget stor respekt for den pågældende berider. Han er en suveræn rytter og underviser, og dertil en behagelig person, som jeg ikke kan sætte fingre på.
Så du skal have undervisning på din unghest i aften. Hyg dig og fortæl den, at jeg siger, at du ikke er `helt ved siden af´.
Varme hilsner. Og tag en hilsen med til de andre. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Re: Vivian
Forfatter: 
Dato:  01-11-2001 19:38
Få en sadelmager til at sy en trense til din hest.
Jeg har tidligere fået syet et hovedtøj med næsebånd men uden tøjler for 750,00 i en stor størrelse.
Hovedtøjet var af en rigtig lækker læderkvalitet, noget helt andet end dem du køber i diverse udstyrs forretninger, og der var også plads til særlige ønsker. Farve, specielle syninger mv.
Et hovedtøj der holder langt ud over det sædvanlige.
Med venlig hilsen
Irene.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Irene
Forfatter: 
Dato:  01-11-2001 21:09
Hvem brugte du? Bare ud af nysgerrighed, da jeg snart er rimelig træt af min "nye" trense:-(

Takker for et åbenlyst råd, som jeg ikke liiiiiiiiiige selv havde tænkt på (jeg har aldrig påstået jeg var kvik *GG*).

MVH

Wivian
0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider