Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

horsemanship
Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 09:23
Jeg vil godt fortælle lidt om min erfaring med horsemanship. Jeg har siden sommeren 2000 trænet parelli med min 13 år gamle fjordhest, det gik da også fint og vi var ved at blive gode både til 7 games og ridningen.

Men den har altid løbet fra mig i nogen af legene og for godt 2 måneder siden gik det helt galt... vi var på vej i round pen for at lege og uden nogen grund løber hun ud gennem træhegnet helt koldt, og der står man med åben mund og måber. hvad gør man?
ja det har resuteret i jeg ikke har prøvet siden, da jeg ikke vil risikere liv og lemmer.

Jeg har både fået undervisning af Jasmin og den tyske instuktør birger. og haft en ude og snakke med hende, hvor hun gav udtryk for at hun helst ville være fri, hun sagde nok mere noget i den grad af at hun synes det var dybt latterligt at mennesker opfører sig som heste og det var noget underligt noget at mennesker opførte sig som heste.

jeg vil meget gerne høre om andre der har oplevet noget ligene, og ikke laver det mere, eller at man måske alligevel, fandt en løsning på problemet.
0
0
Svar på denne tråd

Re: horsemanship
Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 13:08
Hej Rikke

Din historie er vel bare en bekræftigelse på, at der ikke er noget der blindt kan antages for at være "det rigtige".

Jeg leger meget med min hest også, men jeg læser flere forskellige "oraklers" metoder - og så bruger jeg min sunde fornuft.

F.eks. har jeg måtte acceptere, at min hest (10 år) aldrig lærer at stå på staldgangen uden at være bundet. Udenfor kan jeg stille ham hvor som helst, og gå fra ham - uden at han går.

Men i min, og de fleste andres, hverdag med heste er der ting der bare skal gøres. Og det medfører jo at man aldrig 100% vil kunne benytte de metoder man har læst sig til. Hvad nu hvis hesten begynder en magtkamp midt på vejen?

Jeg prøver ikke at lege hest. Mit mål er, at min hest og jeg skal have det sjovt sammen og at han skal have tillid til mig, selvom jeg er et menneske. Jeg har fundet ud af, at de meget direkte lederøvelser gør min hest ked af det - vi er jo venner. Så nu går vi mere i lege bl.a. Pat Parelli og det har han det super med.

Jeg tror mange, som du måske også har gjort, blindt efterlever nogle teknikker og retningsliner, uden tanke for om de forhold man arbejder under, den person man er o.s.v. rent faktisk også passer ind i disse rammer.

Håber hesten og dig stadig hygger jer, sagde den her "tale med heste" noget om hvad hesten hellere ville? For mig lyder det lidt plat, fortalte du hende hvad der var sket inden hun "talte med hesten"? For så er det jo nemt nok at komme frem til den forklaring du har fået.

Held og lykke fremover.

Diane
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 13:41
Pyyyyha.......der findes altså andre metoder end at lege hest.
Jeg bruger som bare min sunde fornuft...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 13:46
Hej Rikke.

Trist historie, men det viser også som Diane skriver, at der ikke noget der kan antages for at være det "rigtige". Sund fornuft er en væsentlig del af det at have med heste at gøre, uanset hvordan og hvorledes.

Det er ikke alle heste der reagere ens på træning, nogle bliver kede af det, andre ophidsede og andre igen er det godt for. Men hovedsagen er at man finder den gyldne mellemvej og tager det som man kan bruge, og hesten reagere positivt på.

Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvem det er der har snakket med din hest?? Jeg så en udsendelse i tv om en kvinde der sagde at det var noget hun kunne, men de forsøg der blev vist faldt ikke ud efter hensigten. Mon det var den samme??

Anyway....tag det fra de forskellige træningsmetoder du kan bruge og lad det andet ligge. Hovedsagen er at du har det godt med din hypper.

Mange hilsner
Nynne9
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 14:57

Hej

Har også været ude for at min hest (begge 2) på et tidspunkt har løbet fra mig under "Pat Parelli-træning". Dvs. den gamle hoppe har gjort det 3-4 gange, den unge kun en enkelt gang.
Det er min skyld alle gangene - jeg er for agressiv i min fremtoning. Der skal "ingenting" til før min gamle hoppe er spurtet - jeg skal virkelig være blid overfor hende for at undgå det.

Grunden til at jeg ved at det er min fejl er at en rideveninde og jeg lavede en test. Vi byttede heste og trænede Pat Parelli.

Hendes hest havde nemlig for lidt respekt for hende og min var jo for respektfuld.

Resultatet var lærerigt. Hendes hest blev from som et lam, reagerede hurtigt og lydigt når det var mig der trænede ham, mens min egen hoppe blev noget mere rolig og tryg når det var veninden der trænede hende.

Håber at du kan bruge min erfaring til noget :)

KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 21:46
hej, jeg var lige et smut forbi og blev interesret. hvordan "leger" man med sin hest? Det kunne jeg godt tænke mig at prøve.
Lone :-0
Grønt er godt for øjene

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 08:38
Hej alle sammen

Den dame som snakkede med tamina er anitta bakkegaard, og det ponyen havde lyst til var at græsse og ride i skoven og springe, så det gør vi p.t lige nu.

Det eneste jeg fortalte inden hun begynte var at jeg hed rikke, og hesten hed tamina og var 13 år.

Og hun fandt ud af den var i fol(man kan ik se det endnu)og mange ting som det kun er mig og hesten der har mulighed for at vide.

hej hej
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-11-2001 04:27
Metoderne fejler ingenting .... men som når man skal lærer at ride, er horsemanship og hestesprog/kropskommunikation ikke bare noget man lærer i løbet af eet weekendkursus eller andre kortvarige tilbud .... det er noget der tager tid.
Virker medtoderne ikke, er det trænerens kropssprog der udsender de forkerte signaler ... de kan enten være for aggressive eller for underdanige.

M.v.h.
Therese
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider