Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Ballerup BOKSSTØRRELSE???
Forfatter: 
Dato:  30-09-2007 16:41

Hejsa

jeg har lige været et smut ude og kigge på Ballerup Rideklub/Rideskole, da jeg leder efter et sted at opstalde min dejlige pony.

MEN MEN MEN--- Jeg blev mildest talt FORARGET over deres bokse!!

Store ponyer og heste i bokse der ikke er større end spiltove.

En stor pony på 1.47 stod i en boks der var 1,20 bred og 2,10 lang!!!

Den arme stakkel var længere end boksens bredde, den vil aldrig kunne vende sig i boksen!!!... Gud hjælpe sådan en pony hvis den en dag har lyst til at lægge sig ned.

Hvordan kan man få sig selv til at opstalde sin hest sådan??

Loven siger:

§ 7. Ved opstaldning enkeltvis i boks skal gulvarealet være mindst (2,0 x hestens stangmål)2, og den korteste side af boksen skal være mindst 1,7 x hestens stangmål.

Jeg ved godt at det åbentbart (ifølge ny lov) er lovligt at smide sin pony ind i sådan en boks helt frem til 2020!!!

Men alligevel-- Folk må da være blinde og dumme hvis de vil betale penge for at leje sådan en boks!

Stakkels pony der skal finde sig i det i mange år endnu...

Nå men egentligt vil jeg bare af med min forargelse over det jeg så.

Det gør ondt på mig at vide at folk bare et så hamrende ligeglade og synes det er helt i orden at ponyer og heste skal leve deres liv i sådan noget ...

0
0
Svar på denne tråd

Blinde og dumme
Forfatter: 
Dato:  30-09-2007 18:16

Nej, nærige!

Det er jo folk, der ikke vil betale for en ordentlig boks!

JANNE

Med-ejer af

Helten & Klaphatten

0
0
Svar på denne tråd

små bokse
Forfatter: 
Dato:  01-10-2007 11:16

Jeg synes godt at lovforslaget kunne have præciceret nogen absolut mindste mål som trådte ikraft med det samme, også til loftshøjde.

I 2020 er det ikke mange af de nulevende heste der stadig eksisterer. Men spiltorv forbydes fra 2011 dvs så må lukket spiltorv også være forbudt fra det tidspunkt. Afhængig af tolkning??

MVH

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Hold da wow.
Forfatter: 
Dato:  01-10-2007 13:53

Nu har jeg selv været på Ballerup - da jeg bl.a havde part osv - og JA; deres bokse - især pony boksne er UTROLIG små.

Som du siger - ALDRIG om jeg ville betale for sådan boks omend jeg havde en pony (undtaget en lille Miniature), så ville jeg købe en hesteboks.

Tag ud på ARK (Albertslund) i stedet for. Der boksne omkring 3x3. De rigtig store, luftige og rummelige. Det elsker jeg simpelthen ved ARK - deres dejlige store og åbne bokse.. :)

Det Er Så Svært At Skilles Ad,
Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,
Vil Altid Følge Dig :'(-<3'

Kan Ikke Hjælpe Mennesker Med Hesteproblemer - Kun Heste Med Menneskeproblemer..

0
0
Svar på denne tråd

FORTOLKNINGSSPØRGSMÅL?
Forfatter: 
Dato:  02-10-2007 10:04

FORTOLKNINGSSPØRGSMÅL??? Døm selv hvordan du vil forholde dig til at opstalde hest/pony i de omtalte bokse, og døm selv om du synes det er lovligt i følge den nye lov om hestehold:

§ 12. Rum og udstyr, som anvendes i forbindelse med opstaldning af heste, skal konstrueres, installeres og vedligeholdes på en sådan måde, at hestene beskyttes bedst muligt mod tilskadekomst og ikke udsættes for væsentlig ulempe.
Stk. 2.
Udstyr til fodring og vanding skal være udformet, fremstillet og installeret på en sådan måde, at der er mindst mulig risiko for forurening af foder og vand samt for, at hesten pådrager sig skader.
Stk. 3. Alt automatiseret eller mekanisk udstyr, der er af betydning for hestes sundhed og velfærd, skal monteres således, at hestene beskyttes bedst muligt mod tilskadekomst og ikke udsættes for væsentlig ulempe. Udstyret skal efterses mindst en gang om dagen. Eventuelle konstaterede fejl skal udbedres straks, og hvis dette ikke kan lade sig gøre, skal der træffes passende foranstaltninger med henblik på at beskytte hestenes sundhed og velfærd, indtil fejlen er udbedret.

SE § 12.///

Man kan vel godt sige at den omtalte hesteboks IKKE er installeret på en sådan måde at hesten beskyttes bedst muligt mod tilskadekomst og at man kan formode at hesten udsættes for væsentlig ulempe, når den er ude af stand til at ligge i sin boks og heller ikke vende sig...

Jeg vil under ingen omstændigheder opstalde min pony under sådanne forhold - ulovlige eller ej. Jeg synes det er noget svineri og jeg synes at det er himmelråbende forkert at udleje sådanne bokse til andet end falabellaer. Tænk at lægge navn til at udleje disse "luksuriøse" bokse?? Tænk hvilke signaler der bliver sendt til folk der besøger dette sted... Jeg ved der bliver afholdt mange stævner på stedet, og at mange har sin gang der.

Tænk at der ikke er nogen der synes at der burde gøres noget!!??

Jeg vil skrive et brev til Ballerup Rideklub om hvad jeg synes om deres ponybokse og sende en kopi til den ansvarlige kommune i håbet om at de ikke længere kan leje deres møg bokse ud til andre nærige tosser i fremtiden.

0
0
Svar på denne tråd

Lise E..
Forfatter: 
Dato:  02-10-2007 14:41

Jamen paragraf 12 træder også først i kraft i 2011 eller deromkring? Indtil da er det også tilladt at opstalde heste i spiltorv, dvs en lukket en af slagsen uden opbinding må i princippet må sidestilles med et spiltorv.

Du kan skrive herfra og til månen, men du kan ikke gøre noget ved spiltorv med eller uden torv med eller uden bagvæg, før 2011.

Ikke medmindre man fortolker den hidtide lov om dyrehold derhenne at det er er forbundet med unødig smerte og ulempe og imod videnskabelig praksis at befinde sig der x antal timer i døgnet. Den gældende lov er jo ikke blevet fortolket derhen at det er forbudt at have heste i spiltorv, hvor meget det end byder dig og mig imod.

Jeg synes det er helt okay du skriver din mening til diverse instanser, men der er ikke noget at gøre ved det med loven i hånd. Initiativet til den nye hestelov kom på baggrund man savnede noget mere specifikt at gå efter, en stramning. Men der er lange overgangsordninger...

MVH

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider