TinaU, det er svært at sige, hvad du helt nøjagtigt har brug for, men hvis en sadel med udskifteligt kopfjern kan ligge på din hest (jeg kan anbefale Wintec Isabell eller Bates Isabell) så kan det være en god løsning når/hvis hesten ændrer sig. Ligeledes ville jeg prøve at finde en sadel med luft i, men jeg har ikke personlig erfaring i at ride på luft.
Ellers er der jo kommet nogle nye, smarte underlag på markedet - de hedder Korrektor, og indeholder også luft, så man kan ændre lidt på sadlen vha. underlaget som sælges med pumpe - men det er DYRT og så er det selvfølgelig ikke en optimal løsning, men en unghest kan jo ændre sig meget i løbet af kort tid, og så kunne det jo gå hen og fungere for dig. Skal du bruge sådan et underlag, så kræver det, at sadlen er lidt for bred, en sadel der er for smal, kan du ikke gøre noget ved.
Hvis sadlen passer hesten nu, så kunne du også bruge et gele eller lammeskindsunderlag, når den taber sig, det fylder lidt under sadlen.
Det er naturligvis optimalt at få tilpasset sadlen af en sadelmager efterhånden som hesten ændrer sig, jeg har bare erfaring for, at sadlen ikke nødvendigvis ligger særligt godt, bare fordi en sadelmager har tilpasset den..... (det skyldes selvfølgelig mangel på gode sadelmagere, ikke at det er en dårlig ide at få tilpasset sin sadel).
Desuden kan en hest jo ændre sig meget i løbet af en sommer, og derfor kan man blive nødt til at gribe til nogle nødløsninger, men det kræver, at man har sat sig nok ind i emnet sadler til at kunne vurdere, om den løsning man bruger, kan fungere. Fx. bliver min ganger i reglen så fed (bredrygget) om sommeren, at jeg må opgive sadlen, så da rider jeg med bøjler i longeringsgjord, og så med et underlag under, så er hesten ikke så glat, og det træner balancen en hel del.
|