Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Udskiftelig bom
Forfatter: 
Dato:  29-08-2002 13:42
Hvilke sadelmærker findes der med udskiftelig bom? Både læder og kunststof?

Hilsen Tina

Engle er mødre under oplæring
0
0
Svar på denne tråd

Re: Udskiftelig bom
Forfatter: 
Dato:  29-08-2002 14:15
Wintec kan du jo selv skifte kopfjernet (ikke at forveklse med hele bommen) på.

Ellers kan man i princippet skifte bommen i alle sadler - men i den fleste tilfælde kan det vist bedre betale sig at købe en helt ny :-D

Med venlig hilsen Camilla (Felur)

Inspiration til partkontrakt søges!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-08-2002 14:19
Der findes ingen.... men til gengæld har en del sadler fra Bates (Caprilli, Wintec, Bates) udskifteligt kopfjern, og jeg tror det er det, du mener - men det er ikke modellerne fra Bates, hvor et er muligt.
0
0
Svar på denne tråd

Ja, kopfjern seføli :-)
Forfatter: 
Dato:  29-08-2002 15:50
Tak TinaMJ, det var lige det jeg mente.

Men er det det jeg har behov for?

Jeg skal ud at se på en hest på søndag som jeg muligvis køber. Men han er blevet lidt fed af at få foder under tilridning. Så han skal selvfølgelig rides i form igen. Men så ændrer hans bygning sig vel og kan jeg risikere at den sadel jeg køber til ham nu ikke kan ligge på ham, når han har tabt sig??

Hilsen Tina

0
0
Svar på denne tråd

Re: Ja, kopfjern seføli :-)
Forfatter: 
Dato:  30-08-2002 07:54
sadler der er uldstoppede kan jo også ændres.. det er jo ikke sikkert at det er fortil hesten bliver mindre (der hvor kopfjernet ligger) måske det er mest maven der strammes op......
Og der kan laves lidt "tykkelses"forskel på en uldstoppet sadel.

De fleste heste skal jo have bredere kopfjern når de rides, da de så sætter muskler......

Karina, der rider m. uldstoppede sadler :o)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-08-2002 08:55
TinaU, det er svært at sige, hvad du helt nøjagtigt har brug for, men hvis en sadel med udskifteligt kopfjern kan ligge på din hest (jeg kan anbefale Wintec Isabell eller Bates Isabell) så kan det være en god løsning når/hvis hesten ændrer sig. Ligeledes ville jeg prøve at finde en sadel med luft i, men jeg har ikke personlig erfaring i at ride på luft.

Ellers er der jo kommet nogle nye, smarte underlag på markedet - de hedder Korrektor, og indeholder også luft, så man kan ændre lidt på sadlen vha. underlaget som sælges med pumpe - men det er DYRT og så er det selvfølgelig ikke en optimal løsning, men en unghest kan jo ændre sig meget i løbet af kort tid, og så kunne det jo gå hen og fungere for dig. Skal du bruge sådan et underlag, så kræver det, at sadlen er lidt for bred, en sadel der er for smal, kan du ikke gøre noget ved.

Hvis sadlen passer hesten nu, så kunne du også bruge et gele eller lammeskindsunderlag, når den taber sig, det fylder lidt under sadlen.

Det er naturligvis optimalt at få tilpasset sadlen af en sadelmager efterhånden som hesten ændrer sig, jeg har bare erfaring for, at sadlen ikke nødvendigvis ligger særligt godt, bare fordi en sadelmager har tilpasset den..... (det skyldes selvfølgelig mangel på gode sadelmagere, ikke at det er en dårlig ide at få tilpasset sin sadel).

Desuden kan en hest jo ændre sig meget i løbet af en sommer, og derfor kan man blive nødt til at gribe til nogle nødløsninger, men det kræver, at man har sat sig nok ind i emnet sadler til at kunne vurdere, om den løsning man bruger, kan fungere. Fx. bliver min ganger i reglen så fed (bredrygget) om sommeren, at jeg må opgive sadlen, så da rider jeg med bøjler i longeringsgjord, og så med et underlag under, så er hesten ikke så glat, og det træner balancen en hel del.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-08-2002 18:38

Jeg mener også ,at man kan udskifte kopfjernet i Kentaur sadlerne, men er ikke 100% sikker. Ellers vil jeg bare tilslutte mig, hvad Tina MJ skriver.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-08-2002 19:02
Hej
Bomvidden kan ændres på :

- Hubertus flexline modellerne (sadelmager arbejde)
- Kieffer sadlerne ( sadelmager arbejde)
- Bates sadlerne dvs. Wintec + Caprilli + Wintecmodellerne i læder, de nye modeller kan man selv regulere bom i, de ældre skal til sadelmager.

Det koster 550,- hos din sadelmageri Århus at få ændret bomvidde.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-08-2002 21:56

Ja men at ændre bomvidden i Kieffer, Hubertus og de gamle Capriller er jo ikke noget der er godt at gøre alt for mange gange. Så det er noget, der i nødstilfælde bruges, hvis man skifter hest, eller hesten ændrer sig meget. Tit anbefales det dog, at man skifter sadlen ud i stedet. Jeg ville også være betænkelig ved at købe en brugt sadel, hvor der var pillet for meget ved bommen. Så hvis hesten ændrer sig meget afhængig af årstiden og træningstilstanden ville jeg vælge en sadel man selv kan skifte kopfjern i. Eller købe en Free-and-Easy sadel ( http://www.free-and-easy-saddles.co.uk )som jeg netop har gjort, hvor man selv kan regulere bredden fortil og højden bagtil via skruer. Også en fordel hvis man har en skæv hest, som jeg har. Det kan være svært at få sadelmagere til at stoppe en sadel skæv, selvom hesten er skæv. Men den er så også i den høje prisklasse.....
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-08-2002 00:04
Ok.
Rigtig mange tak for svarene:-)
Nu har jeg lidt at gå efter.

Hilsen Tina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider