Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Kontrakt ml. part og hesteejer
Forfatter: 
Dato:  15-07-2002 18:00
Det jeg leder efter, er en partkontrakt ml. parten og hesteejeren. Egentligt burde det ikke være nødvendigt og jeg ville nok heller ikke gøre ret meget i tilfælde af kontraktbrud, men der er nogen ting, som generer mig lidt ved min part:

Eks. 1: Hun har meeeget svært ved at betale til tiden.
Jeg har bedt om betaling månedsvis forud, simpelthen for at sikre mig, at der ikke er nogen, som "går fra regningen".
Nej, jeg er ikke afhængig af de penge, men parten får mulighed for at benytte en række faciliteter og have en hest som "sin egen" til det halve af, hvad det f.eks. koster på en rideskole.
Men hvad så hvis Felur pludselig står halt i en måned - tjaa... så må jeg jo returnere pengene, eller hvad?
Min lillesøster er selv blevet groft r*vrendt i en lignende situation, hvor hun betalte 750kr. for at skridte en hest to-tre gange om ugen i en måned :-(

Eks. 2: Min part har tre gange glemt, at hænge min trense på plads i sadelrummet. Sidst hang den på en plads (udenfor en boks), hvor Felur tidligere havde stukket et ben igennem en grime. Grimen og hesten holdt, men det ville min trense altså ikke have gjort :-( Og jeg er så glad for min Hubertustrense, der trods alt koster ca. 600kr. at genanskaffe. Hvis trensen var gået i stykker, hvem skulle så erstatte den?

Så jeg søger en kontrakt, som kan afklare ihvertfald de to punkter.

Det skal vel stå noget i stil med:

Mia Hansen rider Felur 2 x ugentligt - onsdag og torsdag.

Månedlig betaling kr. XXX,XX, som er forfalden primo måneden - senest d. 5.

Opsigelse skal ske med en måneds varsel til d. 1.

Er Mia skyld i at evt. udstyr går i stykker, pga. fejlagtigt behandling, skal dette erstattes.

Det var den korte version :-D

:-) Spørgsmål og forslag modtages med glæde :-)

Ja, jeg har søgt og søgt og søgt, men jeg fandt intet...

Med venlig hilsen Camilla (Felur)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Kontrakt ml. part og hesteejer
Forfatter: 
Dato:  15-07-2002 18:27
Faktisk synes jeg det er en aldeles fornuftig idé med en kontrakt mellem part og hesteejer, da jeg ofte er rendt ind i kommunikationsfælden mellem "min" hesteejer og mig selv. Lidt om, hvilke forventninger man har til hinanden, og den bør i så fald være gensidigt bindende, sådan at hesteejeren heller ikke uden varsel kan lave væsentlige ændringer.

Det være sig både hvad angår:

Pris/betalingsmåde
Antal gange om ugen
Erstatningsansvar/uforudsete udgifter.
Hvad man "må" og ikke må som part (f.eks. du springer - jeg rider dressur el. lign.)
Opsigelsesvarsel (gensidigt)
Mulighed for godtgørelse, hvis hesten er halt i en længere periode.
Ferieaftaler (evt.)

Tja ... noget i den stil, velsagtens. :-)

Verden er af lave, og ingenting står, hvor det skal stå.

Jens Kjeldsen.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-07-2002 18:30
Hej Camilla

Øv :-) jeg havde ellers luret lidt da du udbød parten, det ser ud til at være en rigtig dejlig hest. Jeg kunne dog ikke rigtig lige få afklaret med mig selv, om jeg skulle slå til eller ikke, hvis du forstår.

Ang. kontrakten ville jeg personligt blive lidt skuffet, hvis du kom med sådan en efter "man" var startet.

Er det ikke en pige/dame du kan tale med og gøre det klart at sådan VIL du have at tingene skal være ?

Når hun nu betaler forud hvordan kan du så være bange for at hun går fra regningen ?

Hvad med opsigelses fristen fra din side, vil den så også være 1 måned ?

At hun ikke hænger din trense på plads, hvordan vil du sikrer dig det i en kontrakt ?

De parter jeg har haft har jeg enten skulle betale halv eller ingen penge i sygdoms perioder.

Tag en snak med hende og sig til hende: ingen penge, ingen ridning.

Håber du finder en løsning.

Colorit
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-07-2002 18:50
Øv :-) jeg havde ellers luret lidt da du udbød parten, det ser ud til at være en rigtig dejlig hest. Jeg kunne dog ikke rigtig lige få afklaret med mig selv, om jeg skulle slå til eller ikke, hvis du forstår.

Nøh... beklager...! Men jeg vil da gerne vide hvorfor? hvade jeg måske endda skrevet for meget i annoncen?

Ang. kontrakten ville jeg personligt blive lidt skuffet, hvis du kom med sådan en efter "man" var startet.

Jo, det kan jeg godt forstå. Min nuværende part har bare været lige ved at "rende" en gang før og har også insinueret det lidt på det sidste "at hvis ikke jeg gjorde sådan og sådan, så ville hun ikke ride mere".
Der blev jeg bare såd'n lidt: "Øh, hvis hest er det egentligt?" Alt hvad jeg gør omkring min hest, er der en dybere mening med. Dermed ikke sagt, at jeg vil rende rundt og "ånde folk i nakken", for vi har vel alle lidt fornuft til at behandle andres dyr og ting ordentligt. Min part ville sikkert heller ikke bryde sig om, hvis ituationen var omvendt og jeg gik og glemte hendes ting rundt omkring. Jeg har den holdning, at folk må meget gerne låne og bruge mine ting - de skal bare være dér og i den stand, hvor jeg sidst efterlod det!
Men nej... jeg ville ikke lave kontrakt på en nuværende part.

Er det ikke en pige/dame du kan tale med og gøre det klart at sådan VIL du have at tingene skal være ?

Jo, jeg må vist lige have en lille snak med hende.

Når hun nu betaler forud hvordan kan du så være bange for at hun går fra regningen ?

Hun betaler jo næppe forud. Pengene kommer hver gang sidst på måneden. Eks. betalte hun for juni måned et sted efter d. 20. juni.

Hvad med opsigelses fristen fra din side, vil den så også være 1 måned ?

Ja, det må den jo være. Med mindre at der foreligger direkte misligeholdelse selvf.

At hun ikke hænger din trense på plads, hvordan vil du sikrer dig det i en kontrakt ?

Det kan jeg ikke. Jeg vil bare heller ikke stå med en ødelagt trense, fordi hun ikke behandler mine korrekt. dvs. rydder op efter sig.

De parter jeg har haft har jeg enten skulle betale halv eller ingen penge i sygdoms perioder.

Det er fair nok!

Tag en snak med hende og sig til hende: ingen penge, ingen ridning.

Ja, så kort kan det gøres! Det var nok den formulering jeg ledte efter.

Håber du finder en løsning.

Mon ikke, vi er vel voksne mennesker :-)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-07-2002 19:12
Hej Camilla,

Det er helt fint med en kontrakt, jeg har selv min pony lånt ud og der er en kontrakt så lang, som både jeg og låneren er forpligtet af. Min efaring er bare at det er svært at forudse alt det folk kan finde på, og netop den med hovedtøjet er umulig at aftale sig ud af.
For hvornår er der tale om fejlagtig behandling, hun vil altid kunne sige, at det ikke var hendes skyld at en anden hest har trampet rundt i dit hovedtøj. Jeg har selv prøvet noget der minder om netop denne situation, bare med dyrlægeregning. Hvor jeg fik at vide at hun da ikke ville betale dyrlægeregning efter er styrt på springbanen, fordi min hest jo var dum.....

Opsigelsesvarslet kan også være meget godt, det virker bare kun fra din side, hvis du har et depositum svarende til opsigelsesvarslet og du skal huske at du aldrig kan tvinge din halvpart til at ride hvis hun ikke vil. Det er jo så et spørgsmål om du har halvpart for pengenes skyld eller for at få din hest redet de dage hvor du ikke selv kan.
- og så har din halvpart jo ingen garanti for at du overholder dit opsigelsesvarsel, hun går jo næppe i retten med kontrakten.

Nu ved jeg ikke om der er mulighed for at din halvpart skal starte stævner, men en god ting at have med i en kontrakt er en fordeling af præmier. Jeg har altid aftalt det sådan at præmier der er beregnet til hesten tilfalder hesten (æresdækken, underlag o. lign), mens penge, rosetter og hvad der er rytterting tilfalder rytteren (din halvpart).

Jeg ville dog ikke selv lave en kontrakt, men tilgengæld have en klar aftale med min halvpart om betaling (tidspunkter, sygdomsperioder), hvad man må og ikke må osv.

Held og lykke
Hilsen Klara
ps. jeg søger en halvpart til min hest se annoncen under hest søger rytter eller på www.rockrum.webbyen.dk
0
0
Svar på denne tråd

min mening
Forfatter: 
Dato:  15-07-2002 23:06
Da jeg læste det med kontrakten, var min første tanke " det lyder da alt for formelt", men efter at have læst nogle af forslagene kan jeg godt se at en kontrakt ville have afklaret nogle af de tvivlsomme situationer jeg har stået med mht. til min hest oh min part.

Ang. det med sygdom, så¨synes jeg det er fair nok at parten betaler partpenge hvis hesten er uridelig pga. kortvarig sygdom. Ved langvarig sygdom, synes jeg ikke man kan kræve betaling.

Min hest har været ikke ridbar ca. tre gange på det sidste halve år. Alle gange ca. to-tre uger. De sidste gange tilbød jeg min part at hun kun skulle betale halv pris ( lidt imod mit princip om, at hesten stadig lever selvom den er syg, men ville ikke have hun var utilfreds ), men hun afslog begge gange med henvisning til, at det jo ikke var min skyld at hesten er syg!

Jeg mener også at parter skal tage et ansvar overfor hesten på deres dage. Det ansvar geælder selvfølgelig også udstyret. Min part lærte ( efter tre års læretid ) at efterlade mine ting i samme stand som hun forfandt dem.
F.eks. var hun engang ude at ride i skoven i noget værre muddervejr med mit skridttæppe. Både tæppe og sadel var møgbeskidt dagen efter. Det blev jeg lidt gal over. De efterfølgende gange, så jeg først mit tæppe et par dage efter turen, hvor det så til gengæld havde kom i vaskemaskinen først. Dejligt med lidt opdragelse.

Det skal dog også lige sigea, at jeg har prøvet at komme ud i stalden og finde min dressursadel hængende i stalden. DEn havde hængt i stalden en hel nat i en uaflåst stald på en stor rideklub. Der var min part ikke særlig populær. Hun HAR sjusket en del med mine ting, men til gengæld passede hun hesten helt i top. Der var ikke så meget der.

Det var så bare mine erfaringer!
0
0
Svar på denne tråd

Det kunne ha' været mig, som lige skrev!
Forfatter: 
Dato:  16-07-2002 07:33
Det kunne ha' været mig, som lige skrev det indlæg, Jenny.

Jeg har også en enkelt gang tilbudt, at skære ned i prisen, fordi Felur stod syg/ikke ridbar, men hun kunne jo godt forstå, at det var jo ikke noget jeg kunne gøre noget ved og at jeg allerede havde gjort hvad jeg kunne (tandraspning, opstopning af sadel, massør).

Men du siger alligevel noget: så længe hesten bliver passet "efter forskrifterne", så burde jeg jo være helt tilfreds!

Men derfor vil jeg gerne opleve en anelse mere ansvar over for mit udstyr - det er jo små formuer, man har i det sadelrum!

Ja, ja... i sidste ende, så er det vel kun mig, som kan ride/strigle/nusse min egen hest på den helt rigtige måde :-D

0
0
Svar på denne tråd

Re: Det kunne ha' været mig, som lige skrev!
Forfatter: 
Dato:  16-07-2002 15:01
Hej Camilla
Jeg synes at det vil være en god ide med en kontrakt, netop for at man ikke står i situationer, hvor man ikke ved hvad man skl gøre ved et "problem" man har. Men selv om man har en kontrakt så skal man være sikker på at den kun kan forstås på en måde, f.eks. det med udstyret, da der jo kan opstå et kommunikationsbrist.
jeg har ikke selv hest og søger en part (har tre på hånden- skal bare finde den der passer mig bedst)og jeg ville bestemt ikke blive fornærmet hvis en ejer ville have en kontrakt os i mellem- det gør det meget lettere at have det på skrift.
Med hensyn til udstyret kunne man jo sige: Hvis det ikke er hængt/lagt på plads, så er det den person der har brugt det sidst (altså den der ikke har lagt det på plads) der skal erstatte det, hvis det går i stykker

Håber I finder en løsning

Heidi
0
0
Svar på denne tråd

Re: Det kunne ha' været mig, som lige skrev!
Forfatter: 
Dato:  16-07-2002 21:07
Jeg synes klart at du til næste gang skal få udfærdiget dig en kontrakt. Jeg havde ikke kontrakt da jeg red som part rytter, men skulle jeg have en til Xenia ville jeg måske nok synes det var en god idé. Og så ved jeg jo hvor jeg kan henvende mig ;-)

Céleste

"We can't take any credit for our talents. It's how we use them that counts." --Madeleine L'Engle, writer.

Sprit ny Wintec 500 kombi sadel til salg. Sælges fuldt monteret. Kontaktes på ovenstående mail adr.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider