|
|
| Verdens bedste bomløs |
|
|
Jeg skal ud og købe en bomløs til min frieser, men er meget i tvivl hvilken en jeg skal købe. Jeg vil rigtig gerne høre anmeldelser af de forskellige modeller. Hvorfor er din bomløs god/dårlig?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lammesadel |
|
|
Jeg har en christ lammefelle.
Positivt: Hesten kan ikke gå med ret meget andet Den passer begge mine (alle heste) perfekt Den er super blød Du mærker alle hestens bevægelser Du får trænet ridemuskler og balance mere koncentreret Min nedsidning i trav er tydeligt forbedret Det er nemt at lave ting om ved den så den passer perfekt til rytteren Har i forvejen støtte så man ikke glider frem eller tilbage Dejlig varm når det er koldt Kan rides i shorts, hvis man piller bøjlerne af Den tørrer rimeligt hurtigt efter regnskyl
Negativt: Man skal selv huske at lave rygsøjlefrihed Man skal passe på med letridning Den kan nemt glide når man skal op Får hesten til at føles bredere end den er Man skal nærmest lære at ride igen, hvis man vil mere end at skridte i den Den bliver ret hurtigt nusset Stigremmene bliver ret hurtigt slidt, de er ikke læder
Den er mit bedste køb siden jeg købte hestene
MVH Anja
forskelligt sælges og byttes - se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ??? |
|
|
Hej tak for det. Hvad mener du med at man selv skal lave rygsøjlefrihed?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar... |
|
|
At jeg sidder på rygraden med sædebenene, hvis jeg ikke har et pad inde i sadlen. Min vallak har en meget fremstående rygrad og han blev hævet der hvor mine sædeben ramte ham gennem sadlen.
MVH Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bomløs |
|
|
www.naturhesten.dk/ product_info.php?cPath...ducts_id=3 Den er jeg rigtig glad for. i distance sammenhæng. Hvis jeg har redet meget i den får jeg ondt i r... når jeg kommer i den alm sadel  MEN der er ikke det der ligner knæstøtte i den så når hyppen har holdt fri og godt kan være lidt glad, så er den ikke sjov. Den er mægtig praktisk fordi den ik vejer så meget, og kan ligge på næsten alle hest , jeg bruger den til både fuldblod , araber, islænder  hesten har god skulderfrihed i den  Syntes det er en ok sadle til prisen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har bestilt |
| Forfatter:  |
Illum |
| Dato:  |
20-08-2007 13:04 |
|
Hos optimalsadel.dk en Chayenne og det underlag der anbefales.Samlet pris 3660 kr, billigt for en sadel. Det blev denne sadel fordi den har et kammer ( frihed over rygsøjlen) som en almindelig sadel også har.Og underlaget har også frihed over rygsøjlen. Jeg vil jo min Smukke Ganger det bedste og tror på at en smule frihed er bedst for ham.Også selv om han har en stor muskulatur over ryggen. Knights barefoot har IKKE dette kammer. Jeg kånte en Knights sadel af en venlig HN person og 5 min. efter jeg red ud, var jeg solgt. Det er som dengang man var teenager og bare hoppede op på hesten og red. Total kontakt og jeg er tilhænger af INGEN knæ puder, har jeg heller ikke i min dressur sadel.Så stort plus i Chayennen. Og ja en bomløs beviser for en, om man faktisk kan holde balancen når man sætter sig op i sådan en. Vi har jordet, han har hoppet til siden for noget og stadig jeg har så vidunderlig kontakt med dyret.
Illum . Der er kun EN Smuk Ganger og EN MiniTøsedulle... . Undskyldninger er hvad de dovne bruger i stedet for at finde løsninger...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fornuftigt gekke og Illum |
|
|
Jeg skal snart have mig en London, som er en dressurudgave af cheyennen (har jo to heste så to sadler er nødvendigt). Jeg har været fint tilfreds med at ride i bomsadler på mine egne heste, men har to problemer med bomsadler på mine heste. Den ene er en bred kort unghest = svær at finde sadel til. Den anden kan bare ikke lide sadler. Men Londonen har jeg haft på prøve fra Naturhesten, og den kunne de også begge gå med, så jeg glæder mig meget til at få en. Har gennem hele sommeren kigget på bomløse, og her ikke fundet et bedre bud på min næste sadel end den.
Man bør dog prøve Barefootsadlerne inden køb, for de ligger ikke nødvendigvis godt på alle heste! Og også for at se om man kan lide at ride i dem, for det er det heller ikke alle der kan!
MVH Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg overvejer |
|
|
godt nok også at få en bomløs, vil bare så gerne prøve en før jeg køber og gerne på min egen mule.
mvh hilsen SUNFLOWER dejlig 3 års til salg. se præs.
SØGER opstaldning til 2-3 heste her i vinter, max 10 km fra aabenraa, NOGEN DER KAN HJÆLPE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dressur |
|
|
når det er mest dressur jeg ride er det så bedst med enten london eller trekker master. har nogen prøvet den sidst nævnte?
SØGER opstaldning til 2-3 heste her i vinter, max 10 km fra aabenraa, NOGEN DER KAN HJÆLPE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
Har sidet i den i skridt, den er umiddelbart vidunderlig, men desværre for lang til mine hestes korte rygge. Du kan låne en hos naturhesten (link længere oppe) eller www.optimalsadel.dk
MVH Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trekker Talent |
Roselina-Charell |
21-08-2007 10:42 |
|
Jeg har en Trekker Talent, som jeg og hestene er vældig glad for Den krævede en anelse tilvænning, fordi der er minimal støtte i den. - Kvaliteten er i top.
- Der er masse rygsøjlefrihed.
- Den bliver hvor den skal, med et helt alm. underlag.
- Pris 4550,-
 Netop som Illum skriver, får man denne dejlige friheds fornemmelse (som at ride uden sadel) når man sidder på hesten . Link til en tråd jeg lavede, lige da jeg havde fået sadlen hjem og prøvede den første gang. www.heste-nettet.dk/forum/14/568777/ 568777/
Med venlig hilsen Louise Roselina & Charell ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ SÆLGES: Flot broget Pinto plag efter Søholm´s Wyatt Earp ♣♣♣♣♣
Sælges:17" Hubertus Kosak & 16" No name sadel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *** |
|
|
Købte for 2 år siden en cheyenne og har været super glad for den, men da london´en kom frem købte jeg den med det samme og nu rider jeg kun i den, min part derimod sværger stadig til cheyennen så nu har vi hver vores. Parten rider iøvrigt distance med cheyennen og min pony har aldrig haft problemer med ryggen, vi bruger selvfølgelig specialunderlagene. Trekker master har jeg haft på prøve men den var alt for stor til min pony, lammefætteren har jeg også prøvet men den blev kasseret med det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| elsker at ride |
|
|
uden sadel. det gir virkelig en god fornemelse af hesten og den er faktisk meget mere følsom overfor hjælpen. det gir et virkelig uafhængigt sæde at ride barrygget. min hoppe bryder sig dog ikke om at jeg galopperer på bar ryg. det må være fordi hårene blir skubbet imod retningen. jeg vakler imellem hvilken jeg skal prøve. jeg rider dressur og vil gerne være dygtig men har ikke ambitioner på at skulle starte en masse for at måle mig i forhold til andre. jeg rider for min skyld og fordi jeg elsker den fornemelse af harmoni der er mellem min hest og mig når det går som det skal. men jeg vil ikke udelukke at jeg af til vil til et klub stævne. jeg har så min windsor elite men jeg tror da når først hesten har vænnet sig til at ride med en hvor der er optimal frihed så arbejder hun nok ikke lige så afslappet med en engelsk sadel på og jeg nok heller ikke har i erfaring
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bomløs |
|
|
Angående bomløs til stævner: Hvis vi taler om dressurstævner i DRF-regi beror det på dommerens individuelle skøn pt. Så gælder det selvfølgelig om at sadlen skal ligne en almindelig engelsk dressursadel mest muligt, som fx Trekker master her www.naturhesten.dk/ product_info.php?cPath...ucts_id=12 'Prisen' man betaler for denne type bomløse sadel er så at den ikke er ligeså fleksibel som eksempelvis en Barefoot London, og at Masteren ligger bedst på en velmarkeret varmblodstype. Hvis en bomløs sadel skal ligne en almindelig dressursadel går det åbentbart ud over fleksibiliteten - vi har testet en del efterhånden... Den bekymring du lufter - nemlig at hesten vænner sig til friheden i en bomløs, og reagerer negativt på at skulle 'tilbage' i en bomsadel ved et stævne, er noget flere af vores kunder har oplevet. Så er det jo bare ærgerligt at man pt ikke kan starte dressur i den sadel, der passer hesten, hvis ikke dens udseende er dommerens kop the. Heldigvis kender jeg da til flere, der har startet klubstævner i Barefoot London eller endda Barefoot Cheyenne, men jeg tvivler på at den går til højere stævner. Måske kræver det bare at tilpas mange brokker sig før DRF overgiver sig Indenfor både islænderstævner og distance er de bomløse i hvert fald både accepteret og meget anvendt efterhånden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min hoppe |
|
|
er i fol og blir 14 næste år dvs at når følle er fravænnet er hun 14½ og så gider jeg nok ikke meget andet end hyggelige klubstævner i ny og næ. så må jeg satse på at når mit føl er gammelt nok så er drf blevet klogere. jeg vil prøve den london min hoppe er rund og knap så markeret. faktisk havde jeg problemer med at finde en sadel der ikke gled frem. hendes skulder stop er ikke så markeret. hvordan med de bomløse. glider de frem eller?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| findes der |
Jasper |
22-08-2007 09:59 |
|
kun en sædestørrelse på dressurmodellen? når jeg har kikket kan jeg kun finde den i 17½. Hilsen Pia
Queen candyfloss - medlem af AWR Man enten elsker eller hader det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bomløs |
|
|
Ja lige nu findes Trekker Master kun i 17,5" men de barsler med en mindre model - den skulle være klar omkring jul. Man kan også få den med kortere sadelklapper, hvis det kniber med benlængden 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| London |
|
|
Tak for alle jeres gode svar Jeg kan læse at flere er glade for den London bomløse, men jeg har ladet mig fortælle at den har meget lange sadelklapper, er det rigtigt. Jeg har nemlig stået sidst i køen når det kommer til lange ben og kunne forestille mig at med lange sadelklapper ville jeg miste noget af kontakten til hesten. Hvad er jeres erfaringer?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| på str 1 er de lange |
|
|
Hvis du kan være i en str 0 (pony/børnestørrelsen, men passer op til str 38 ca) passer klapperne fint til mig, jeg er 160 høj.
MVH Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stor bagdel |
|
|
Øv det kan jeg nok desværre ikke. Jeg må hellere prøve at låne en først.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De bør prøves først |
|
|
Man kan desværre ikke låne en i str 0 hos hverken Naturhesten eller Optimalsadel, men kan du lide 1 eren, så prøv at spørge inde på Joras om der ikke er en i nærheden der har en du må sidde i.
MVH Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Naturhesten |
mallenielsen (Malene Nielsen) |
22-08-2007 23:25 |
|
Vi kan absolut anbefale London modellen, som vi har købt 2 af hos www.naturhesten.dk vi bruger dem sammen med physiounderlaget, som også er et rigtigt lækkert underlag. Komforten i sadlen er helt i top for både heste og ryttere og som en anden højere oppe har skrevet, så vænner ens popo sig hurtigt til det behagelige sæde der er i Londonen. Angående støtten i sadlen, så vil jeg mene den er optimal. Der er ikke den vilde knæstøtte, men selve udformningen af sædet gør, at knæstøtten er mere eller mindre overflødig - det er i hvert fald vores erfaring. Derudover giver Londonsadlen en naturlig pæn opstilling for rytteren. Mht. længden af sadelklapperne, så vil jeg ikke mene de er specielt lange. Jeg er 170 med lidt over middel længde ben og sadelklappen slutter lige under knæet. Manden i huset har noget kortere ben og han har ikke klaget over, at ben eller fødder er kommet i kambolage med sadelklapperne  Efter at vi begge har fået en bomløs, hænger bomsadlerne mere eller mindre og samler støv og så længe hestene er glade, kiropraktoren er glad og vi er glade, så holder vi os til de bomløse  Endnu en gode er, at der ikke længere er de samme bekymringer omkring hvorvidt bom ol. passer, om sadlen er for lang, på de til tider korte heste vi har, sadler der skal omstoppes så de passer til ungheste der trænes osv. Dog er der en negativ ting omkring de barefoot sadlerne og det er, at jeg ikke tidligere fik øjnene op for dem - havde jeg det, havde jeg sparet mig selv for en masse bekymringer og en masse penge til dyrlæge, sadelmager og kiropraktor. Jeg slutter af med endnu en gang, at anbefale både Londonen, Physiounderlaget og handlerne vi har gjort med Naturhesten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nå ja... |
|
|
Nu svarer jeg egentlig heller ikke på længden på klapperne, men på hvor knæstøtten sidder, for den sad langs mit skinneben i 1'eren og er perfekt i 0'eren. Og selvom sadlen er super, er den ikke til alle. Nogle heste kan den ikke ligge på uden fx at glide, og nogle ryttere kan ligefrem få kramper af at sidde i den, sandsynligvis pga bredden. Derfor synes jeg man bør prøve den først. Det er dog mit indtryk at det ikke er så svært at komme af med den igen, hvis det skulle være...
MVH Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er der nogen |
|
|
med en london eller master der bor i det sdr jyske så jeg evt kunne få lov at sidde i en inden jeg sælger min windspr for at købe en bomløs? og hvordan er det med at glide frem på hesten. er det et ofte set problem? det var det problem min hoppe havde inden jeg fik windsoren til hende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cherokee |
Amadeusmin |
23-08-2007 19:35 |
|
Jeg rider i en Barefoot Cherokee, og den er absolut også anbefaelses værdig. Aldrig har jeg haft en så lækker sadel. Både hesten og jeg er super glade for den! -Amadeusmin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bomløs |
|
|
Min veninde havde en bomløs, som jeg prøvede at ride med, og jeg synes den var super god at sætte i. Derimod min veninde, var ikke så glad for at sidde i den, da hun følte den gled rundt hele tiden. Vil gerne selv have sådan en sadel engang. Kram Persilla 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har jeg også hørt en sige |
|
|
Den følelse af at den gider rundt tror jeg kan hænge sammen med at nogle ryttere, måske dem der aldrig rider uden sadel, ikke er vant til at mærke hestenes bevægelser. Men gjorden skal selvfølgelig også være ordentligt spændt.
MVH Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bomløs cherokee |
Lyben *Chirocco* |
24-08-2007 20:07 |
|
jeg har en bomløs Cherokee, som jeg har haft i et par måneder nu, og som både jeg og hesten er super glad for. Mht. til at sadlen glider rundt, kan jeg ikke stå op fra jorden af, jeg står altid på en kasse, men udover det, ligger sadlen hvor den skal, og har bevist sit værd gennem buk og mange tilsidespring, og både sadlen og jeg er blevet hvor vi skal. og lige et billede..  Venlig Hilsen Stina.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vedr. Trekker Master |
|
|
Jeg vil lige tilføje at Trekker ikke længere laver Trekker Master som bomløs. Fremover vil den være med læderbom, dvs. de 16 1/2" sadler der kommer vil være med læderbom. Trekker lover at de er ligeså fleksible, men jeg ved endnu ikke om jeg vil forhandle dem. Regner med at tage en 16.5" hjem i test til den tid. Forresten: Vil nogen prøve en London str. 0, så skriv til mig på info@optimalsadel.dk
KatrineH
Optimalsadel.dk - for optimal bevægelse - salg af bomløse sadler centralt midt på sjælland - Tåstrup
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg må have noget |
Jasper |
27-08-2007 12:13 |
|
mere forklaring. Læderbom - ingen bom, men lige så flexibel. Hvorfor har man kun lavet en størrelse dressurmodel? Nu skriver du godt nok at der kommer en 16 ½". Jeg kunne rigtig godt bruge en mere uddybende forklaring på hvorfor bomløs. Kan den feks. bruges til tilridning?? Hvilket jeg ville syntes var smart, da hesten jo altid i denne periode ændre sig. Glider den som nogle skriver - nu tænker jeg igen tilridning. Jeg har sikkert 1000 andre spørgsmål, men jeg håber at blive lidt klogere  Hilsen Pia - der er lidt varm på den bomløse.
Pia Man enten elsker eller hader det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar på spørgsmål |
|
|
Hej Pia ! Trekker Master i 17,5" passer faktisk både ryttere der normalt rider i 17.5 og i 16.5. Det viser sadeldemonstrationerne jeg er ude at udføre. Rytterne i str. 36 siger endda at de ikke er sikre på at de ville kunne være i en 16.5 i samme model. Om den glider ? Mener du frem eller ? Hvis en hest har meget somemrmave, så kan gjorden glide frem og tage sadlen med. Jeg har dog kun oplevet enkelte tilfælde af det. Det kan også være tilfældet at hesten er FOR muskelfattig pga. forkerte sadler (og ser overbygget ud) at der kan være et problem. Her kan man midlertidigt ride med et Grandeur underlag hvor det er muligt kun at putte indlæg i fortil i underlaget (eller bare tykkere indlæg fortil end bagtil). Man skal huske at spænde gjorden. Fordi der ikke er et traditionelt kopfjern i, så ligger den i nogle tilfælde ikke lige så stabilt som en bomsadel med kopfjern. Jeg mener personligt at bomløse sadler er et "must" generelt, men især til tilridning, da hesten som du skriver, ændrer sig enormt meget på kort tid. Jeg har fået mange historier tilbage fra kunder der siger at deres heste sætter enormt mange rygmuskler efter skift til bomløs sadel. Og der går typisk kun 1-2 måneder før det er synligt. Hestene lægger sig også bedre "til" fortil og hvælver ryggen bedre opad.
KatrineH
Optimalsadel.dk - for optimal bevægelse - salg af bomløse sadler centralt midt på sjælland - Tåstrup
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| KatrineH |
Jasper |
27-08-2007 13:03 |
|
Mange tak for hurtigt svar  Jeg vil vende tilbage mere flere spørgsmål - sidder på jobbet lige nu  Hilsen Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| KatrineH |
Jasper |
27-08-2007 20:03 |
|
Hvad når der er læderbom - passer den så alle? Med hensyn til sædestørrelsen - kan den ikke blive for lang til en kort hest? Skal man bruge speciel underlag, hvis ja hvorfor? Skal/kan en bomløs omstoppes? Håber at det er ok - men jeg aner virkelig intet om bomløse, andet end at det lyder til at være en genial løsning til ryg/sadel problemer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kartineh |
|
|
mht til trekker master så vil det sige at den ikke længere findes som 100% bomløs? så er der kun london tilbage som dressur sadel?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| læderbom |
|
|
Man kender blandt andet læderbom-sadler fra klassisk/akademisk ridning. Hvis man kigger til højre på Trekkers hjemmeside her: http://www.baumloser-sattel.de/ kan man tydeligt se hvad en læderbomsadel kan, som en almidelig bomsadel ikke kan. En læderbom giver (erfaringsmæssigt) en sadel der stadig er fleksibel, og kan følge hestens bevægelser bedre end en bomsadel, MEN den er ikke lige så fleksibel som en helt bomløs sadel. Det vil, ifølge vores erfaring, i praksis sige, at sadlen ikke passer 'alle' heste (når jeg sætter alle i '' er det fordi forskellige modeller af bomløse sadler også generelt passer bedre til nogle hestetyper end andre). Men den er stadig mere fleksibel på den enkelte hest - både når det gælder om at følge hestens bevægelser, og tolerance overfor ændringer i muskelfylde/foderstand - end en almindelig bomsadel. Når vi som forhandlere af bomløse sadler alligevel er lidt skeptiske overfor læderbom, er det blandt andet fordi det er sværere for os at sende disse læderbomsadler ud i 'verden' og være nogenlunde sikker på at de passer, hvor der med de helt bomløse erfaringsmæssigt meget sjældent er problemer med 'pasformen' hvis vi ellers ved hvilken hestetype, der er tale om, så vi kan rådgive om model. Lige nu er det svært at finde en helt bomløs sadel, der ligner en traditionel dressursadel. Det er åbentbart svært at få opbygningen til at hænge sammen. Man skal i den forbindelse være opmærksom på at nogle sadler markedsføres som 'treeless' eller 'baumlos', men har fx læderbom - da det engelske tree og det tyske baum konnoterer noget ufleksibelt, og sadler med en fleksibel bom derfor i nogle tilfælde opfattes som treeless/baumlos = bomløse. Trekker master har dermed sådan set også fra starten haft en fleksibel bom snarere end været helt bomløs, sådan som fx Barefootsadlerne eller de andre trekkermodeller er det (man kan også mærke forskellen hvis man bøjer dem sammen som på billedet på trekkers hjemmeside). Hvis man ønsker en sadel, der ligner en traditionel dressursadel, ville jeg dog til enhver tid vælge læderbom frem for ufleksibel bom.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| contact sadler |
|
|
er der kun en model? den er dy i forhold til trekker master syntes jeg. der kommer jo uderlag osv til. er den så også så meget bedre? jeg ved godt at der findes engelske sadler der koster mere men alligevel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ??? |
|
|
Jeg takker igen for alle jeres svar det er skønt at få noget respons. Nu har jeg prøvet barefoot London, jeg syntes faktisk man sidder rigtig godt i den, men der er ikke meget kontakt til hesten, jeg mener der er alt for meget (stof osv) mellem hest og rytter. Jeg syntes også den så meget stor og skrumlet ud på min ellers store frieserpige. Kan man virkelig ikke få en bomløs der ikke er så voldsom stor, men som stadig har støtte (især knæstøtte)?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg siger også tak |
Jasper |
29-08-2007 17:43 |
|
Jeg har bestemt fået noget ud af jeres svar. Men er det muligt at få en med forstand på det ud og prøve sadlen på hesten??
Pia Glæd dig over hverdagen - dem er der flest af Man enten elsker eller hader det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| holdbarhed |
|
|
hvordan er holdbarheden på en barefoot. jeg tænker her på slid og sammenfald osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
Stelpa-Katla er vist én af dem der har haft sin London længst. Den er slidt ved stigremmene, men er ellers fin. Den bliver kun bedre af at 'falde' lidt sammen. Der er en del der har valgt at fjerne nogen sygninger i sadelklappen, så bøjlerne kan komme indvendigt. Men kig på Joras debatten om london, hvis I vil vide mere om det.
MVH Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bomløs dressur sadel |
sus 3 |
14-09-2007 19:55 |
|
Jeg har haft en Contact primary i 2 måneder nu, og jeg er bare super glad for den. Jeg købte den til min unge hest fordi han udvikler sig meget, og jeg var træt af at skulle tilpasse sadel hele tiden. Så jeg tænkte at den kunne bruges i et par år, Og så kunne jeg få passet min "gamle" Passir til. Men jeg er så glad for den, at jeg har valgt at sælge den gamle sadel, og vil faktisk gerne have en Contact primary mere til min gamle pensionerede dressur hoppe, så de kan komme på skovtur sammen, i hver deres bomløse. Prisen er godt nok lidt dyr i forhold til andre bomløse sadler, men mine heste er meget glade for den (napper heller ikke mere når jeg spænder gjord) og jeg sidder skønt, både når jeg træner dressur, og når jeg rider i skoven, og på en mark-ræser. Og så kan man altså mærke hesten på den fede måde i den. Jeg har redet i den hver dag siden jeg fik den, og man kan altså ikke se at den er slidt. Hilsen Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| freeform |
|
|
er der nogen der har prøvet en freeform bomløs. kommer man meget længere fra hesten end i feks london? jeg prøvede en barefoot på min hoppe og det blev for bredt over lårene for mig. så skal jeg anlægge en lidt anden benfacon på en mindre hest passede den mig fint. så nu ville jeg gerne prøve en trekker master eller en freeform. så hvis nogen skulle have lyst til at dele deres erfaring så skriv løs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Nøj den er da lækker |
Illum |
06-02-2008 08:49 |
|
Katrine Jeg er meget meget glad for den jeg har. Hvad er prisen på den du viser her ??
Illum Så skriv da for #%##% bom str. på den sadel "du" har til salg....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prisen ... |
|
|
Intropris indtil 1.maj er 8.000,-kr 
KatrineH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uha ja |
|
|
den ser altså lækker ud den nye sadel. til efter¨året går den store sadel jagt ind her hos mig så vil jeg bestemt vende tilbage til den for at høre mere om den.
mvh hilsen SUNFLOWER Marsvin unger sælges INDSIGT GIVER ANSVAR
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flytbar knæ |
Illum |
06-02-2008 11:18 |
|
Halløj, betyder det at de kan fjernes ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PS. min |
Illum |
06-02-2008 11:19 |
|
Dyrlæge var meget begejstret for min bomløse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum..... |
|
|
Ja knæsstøtterne kan fjernes -og en anden smart ting: Stigremsophænget kan flyttes (næsten) som man lyster og kan desuden hænge på 2 måder: full swing eller hard use. Flytbare stigremsophæng er SAVNET hos mange af de andre bomløse. Sadlen kan også omtrent "modelleres" som man ønsker det.
KatrineH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| he he........... |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har ikke langt |
Illum |
06-02-2008 14:14 |
|
Til Tåstrup, så jeg er sikker på at Smukke Ganger gerne lægger ryg til og jeg popo 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fy............ |
|
|
illum altså fy skamme. jeg kom først og desuden blir vi i syden altid snydt. SUK 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altid snydt ?? |
Illum |
06-02-2008 16:59 |
|
Jeg betalte da og pt. ingen traumer over svagt pink perler 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| griner....... |
|
|
tænker her på at begge bomløs forhandlere holder til på den store ø...... og de er jo ikke til at drive til sdr jylland. gad da godt se ham med de pink perler på 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ejeren til min |
|
|
part hest har netop bestilt en trekker master på prøve, da hun efter at have fået den gamle sadel tilbage fra sadelmager, opdagede at der var markant forskel fra uden sadel til med. Mit spørgsmål er så bare: kan man overhovedet lave letridning i sadlen? Ja selvfølgelig kan man, men jeg har set en del heste efterhånden, der efter at have gået med fx lammeskindssadler, har fået "huller" der hvor stigremmene har siddet fast, fordi trykket ligger på et sted. -Og det bedre fordelt i denne sadel? Er det at foretrække man rider nedsidning? Eller er det hip som hap?
Mvh. Tine Equi-work.com Jobportalen for hestefolket 2 bokse ledige pr. 1. januar. Ledøje område. Se mere på præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| saddel |
|
|
Trekker marster II er som at ride i en almindelig engelsk saddel. sæder er lidt breder (ihvertfald i forhold til min gammel I W saddel)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trekker Master.... |
|
|
Jeg har en Trekker Master 1, som jeg kun har prøvet at ride i 2 x 10 min. Der var den rigtig god, jeg syntes faktisk jeg kunne mærke, at hesten gik mere afslappet. Men jeg har nu solgt ponyen, som skulle bruge den, derfor har jeg sadlen billigt til salg (se min signatur), hvis nogen skulle være interesseret 
Venlig hilsen Rikke NY brun TREKKER MASTER 1 (bomløs) sælges 6.500,- (spar 2.300,-) skriv en PB ved interesse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dhgfdgfd |
rfx |
10-02-2008 10:41 |
|
Tine: lige min bekymring.... og derfor jeg stadig tøver..... jeg kan ikke undvære letridning....
DET ER EN KLOG KAT DER SPISER OST OG ÅNDER NED I MUSEHULLET EJER AF CASMIR AF HAUERSLEVGÅRD og bANDIDO MISSOS Turbo og Gangster
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan slet ikke |
Illum |
10-02-2008 11:15 |
|
Se hvordan I kan tvivle på dette. Det ville da være vanvid at fremstille noget, der ved brug fx. almindelig ridning ville kunne ødelægge dyret..... Ja vel kan der rides letridning i en bomløs, man står jo ikke bare op i bøjlerne, man bruger også ben og knæ. Gør I ikke nåh, jamen jeg viste at jeg var en hensynsfuld rytter....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| illum... |
|
|
hvis du nu red i en lammefætter, som jo egentlig også er en bomløs, så ville du kunne se, at stigremmene har stor risiko for at stramme ind bag ved skuldrene. Når man så rejser sig op, vil al vægt (som jo er undersøgt mere eller mindre videnskabeligt, til at være mere end ens almene vægt når man står på jorden) være sat ind, et sted på hesten. Hos flere heste har jeg set, store hule områder, pga disse sadler. Jeg har hørt flere dyrlæger, massøre og kiropraktore nævne dette problem. At du er mere hensynsfuld end andre kan jeg ikke se hvad sagen er vedkommen? Ej heller hvorfor det skal latterliggøres. Jeg syntes det er et ganske interessant spørgsmål. Det er vel ok at undersøge noget, man ikke kender til, inden man tager det i brug eller hvad?
Mvh. Tine Equi-work.com Jobportalen for hestefolket 2 bokse ledige pr. 1. januar. Ledøje område. Se mere på præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tænk jeg aner ikke hvad en |
Illum |
10-02-2008 12:00 |
|
Lammefætter er ..er det en fætter til et lam ?? De bomløse der her er spurgt om, har jeg taget for givet, er fx. fra barefoot eller trekker eller knight. Hvis fætter til lammet laver huller ved letridning, så rider man sgu da ikke letridning i dem ??? Der er da fler her inde der rider uden bøjler, mon ikke der er en grund til dette... Nårr følte du dig latterlig gjort...OG
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej illum |
|
|
jeg følte mig skam ikke latterliggjort, men syntes du latterligøre emnet. Jeg ved godt det er din måde at udtrykke dig på, men det er da bedre at svare på spørgsmålet end at kommentere. Og jo, folk rider skam selvom de laver hul i hesten rent muskulært. -Sorry to say, men sådan en verden åbenbart skruet sammen pt. En lammefætter er sådan en lammepude med stigbøjler i groft sagt. Og ja jeg aner abselut ingenting om de sadler der her i tråden er nævnt...derfor spørger jeg indtil det? Er det ok? Eller skal jeg enten A: gå rundt og sige at det er synd, for hestene, at dem der laver letridning i dem har stor risiko for at ødelægge musklerne på deres heste? Eller B: undersøge mere om emnet, og dermed blive klogere?? Jeg takker personligt ja til version B...Selvom det udløser for nogen dumme spørgsmål.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kjgkjhgjh |
rfx |
10-02-2008 14:30 |
|
illum: at sige man fremstiller vel ik noget der skader hesten.. er da for dum en kommentar.... bor du i et hul i jorden eller hva?  Hvad kalder du så stive bomsadler, med 2 cm kammer? (især stubben er noget crap)pessoaliner, hingstebid, indspændinger, glidetøjler.. ska jeg blive ved, så send opfordring så sender jeg en liste med skrammel, lavet til heste, der egenligt skader eller på andre måder ikke er optimalt for dem... selv ved alm ridning. fx pessoa sku jo også forestille at vær for hestens skyld så den kan sætte muskler... baa Lammefætter: hvis du ik engang ved hva det er sku du vel ikke spille klog på nogetsomhelst bomløst... og who cares hvordan du rider? Du påstår altid du er en suveræn rytter, men der kommer aldrig nogen beviser... so put up or shut up  Der er folk der påstår man ikke må lave letridning i fx en barefoot. aka ejere af disse sadler.. Eftersom jeg ikke kan undvære at lave letridning og eftersom jeg ved at Katrine har erfaringer med dette, er hendes input her vigtigt.. Ydermere er der forskel på om hesten er en lille kort småtgående eller lang og med store gangarter.. ( extra forklaring til illumsen: det har betydning for hvor lang intervallet hvor man står op, er..og det har betydning for påvirkningen på/i ryggen på hesten..Bare spørg hvis du er i tvivl. Jeg er nemlig self proclaimed ekspert i alt, undtagen bomløse sadler..men jeg gider ik bevise det Ha!)
DET ER EN KLOG KAT DER SPISER OST OG ÅNDER NED I MUSEHULLET EJER AF CASMIR AF HAUERSLEVGÅRD og bANDIDO MISSOS Turbo og Gangster
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja klog lyder du |
Illum |
10-02-2008 15:56 |
|
Ikke just. Du er bare en af dem der synker til person angreb og det er ynkeligt. Det hedder nemlig en lammesadel.... Så mon ikke du skulle shut up your self som du så frisk forslår.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Erfaringer |
|
|
Nogle der har erfaringer med Trekker Basculen? Jeg har en fuldblod med meget makeret manke, som er helt umulig at finde sadel til - men er der nok plads i kammeret til den makerede manke?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hgjfghgfh |
rfx |
11-02-2008 13:28 |
|
haha.... syns du det var et angreb... er du ik lidt følsom?? Når du disker ud med konklusioner om andres letridning, ud fra et spørgsmål om en sadel, så ber du selv om det...jeg henviser til tidligere råd put up or shut up..... og nej hvis du endelig vil ud i noget fluekn*pperi, så hedder det en lammeskindsadel...... snydt igen... find nu på noget godt at svare nu.. jeg ved du ik kan lade vær 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bomløs |
|
|
Angående letridning i bomløs: Om det kan være skadeligt kommer an på hvilken type bomløs der er tale om. en lammeskindssadel er jo i princippet også en bomløs sadel, men den beskytter på ingen måde hestens rygsøjle, og derfor er det ikke hensigtmæssigt at ride med stigbøjler på den - i hvert fald ikke i letridning. Stigbøjleophænget er nemlig bare en rem henover hestensryg, og her kommer der jo så et stort pres når rytteren rejser sig op i bøjlerne - også selvom man er en 'hensynsfuld rytter' og bruger sine knæ. hvis man mener at bruge knæene så meget, at der ikke er vægt i bøjlerne kan man jo tage stigremmene af, og se hvor længe man så synes det er sjovt at ride letridning  Lammeskindssadlen skal i højere grad betragtes som et blødere alternativ til at ride uden sadel, og med mindre man rider med specielt underlag under OG har en hest med en dybtliggende ryggrad (som fx min haflinger) OG er en let rytter (alle tre ting - ikke bare en af delene!), så synes jeg bestemt ikke man skal ride letridning i sådan en! Det samme gælder sadler af ponypudetypen - dvs sadler uden kammer. Dette indbefatter bl.a. de tynde træningssadler, der på et tidspunkt var meget populare i islænderverdenen, for at give det sidste mht. sædekontakt fx. op til et stævne, men som IKKE var beregnet til hverdagsbrug - af samme grunde som ovenstående. Nogle brugte dem åbentbart alligevel for meget, og det har desværre - især blandt islænderryttere - været med til at give bomløse sadler et dårligt ry, der har hængt godt ved, men som heldigvis er ved at være på retur! Det fleste ordentlige mærker af bomløse sadler laves idag enten med et kammer, der enten er ligeså højt på bomsadler, eller sadlerne har et lidt lavere kammer, og skal bruges med trykfordelense underlag. Her er rygsøjlefriheden ligeså god som på en bomsadel,- ja faktisk bedre, fordi sadlen kan følge hestens bevægelser, og ændringer i overlinien i forskellige samlingsgrader (dette kan en bomsadel IKKE - heller ikke selvom den er tip-top tilpasset). Man skal selvfølgelig - ligesom med bomsadler - være opmærksom på at kammeret er bredt nok. Nogle sadelfabrikanter mener tilsyneladende at en hests rygsøjle ikke er mere end 1- 1½ finger bred! Vi har kasseret at forhandle et par potentielle bomløse modeller på den baggrund - og jeg har set mange bomsadler med samme problem. Et kammer kan selvfølgelig - i teorien - også blive for bredt. Især hvis man har en muskelfattig hest med 'spids' rygsøjle. Men jeg synes personligt at fire fingres bredde er minimum. Angående barefoot og letridning: På de tidligste barefoot modeller var der ikke noget kammer. På det tidspunkt anbefalede producenten - der i øvrigt er hestefysioterapeut - at man 1. brugte specielt underlag med trykfordeling for at sikre rygsøjlefrihed (anbefales stadig på de nye modeller) 2. ikke vejede over 80 kg og 3. begrænsede letridning Det er msåke det én i tråden har hørt om. Disse to sidste forbehold gælder for så vidt på et eller andet niveau alle sadler, da en tung rytter og letridning selvfølgelig ER mere belastende, selv i en sadel med god trykfordeling, end en let rytter der - ikke bombende - sidder ned. Men på de nye bomløse med god kammerhøje og -bredde gælder disse forbehold IKKE i højere grad end med alle andre sadler. Og til sidst: De som stadig - af uvisse grunde - har forbehold overfor ridning udelukkende i bomløse sadler der lever op til ovenstående, bør vende blikket mod distancesporten - som sadler af denne type faktisk opringeligt er udviklet til. Ingen andre steder ville sadelproblemer slå så tydeligt igennem som på topniveau i denne sport - og ingen andre steder finder man så mange ryttere der rider bomløst! Håber at dette var svar!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Katrine |
|
|
tusind tak for dit svar. Det var meget opklarende, og dejligt at lære noget mere om disse sadler. Glæder mig til vi for lov til at prøve den trekker master vi går og venter på pt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vnvbvbn |
rfx |
11-02-2008 21:20 |
|
Ja tak for svar.. har da også forelsket mig lidt i den nye du har fået. Jeg tror det er en model der ku passe ham.. Man er vel bare nød til at springe ud i det....og har sat mine bomsadler til salg...... kom og køøøb......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lfkgjdlkæf |
rfx |
12-02-2008 14:03 |
|
hov.... det var den forkerte Katrine.. sorry...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fuldblod |
|
|
Kære Line, En smal fuldblod med meget markeret manke i den der lidt spøjse pukkelhvalsform er helt klart den sværeste type hest at finde en bomløs sadel til, for her bliver sadlernes fleksibilitet pludselig til et problem, når manken skal holdes fri. Vi har prøvet med et par stykker af sådan nogle heste. Da lansemærkets markering ofte går meget langt tilbage er det ikke nok med en sadel der er 'cut back'. Man skal have et fast, smalt kopjern, og et højt kammer, så kan det som regel gå. Hvis din hest ser ud, som jeg har beskrevet kan den måske bruge trekker bascule - der jo heller ikke er helt bomløs - i smal, men det er ikke sikkert. Den kan i hvert fald nok ikke gå med barefoot modellerne, - de er helt klart bedst til medium til brede heste. Selv hvis man skifter bøjlen foran til smal, vil der være problemer, da kammeret ikke er så dybt. Hvis du kan få målt en kopjerns bredde på ham, kan trekker faktisk lave sadler med kopjern på specielmål til samme pris. Man skal så påregne noget leveringstid, og så tages den jo ikke retur. Men hvis du kan starte med at prøve en smal (som vi også tager hjem på bestilling, men som kan returneres) kan du jo få en idé om det går. Venlige hilsener Katrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
KatrineH: Hvad vil prisen på sadlen være efter 1.maj ? Dorte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jfghfghfghfg |
rfx |
13-02-2008 19:03 |
|
Tine: Jeg har lige været ude og prøve en!!! Det var så fedt! Ingen prob med letridning.... Ska så lige siges at det var en topreiter islændersadel og det ikke lige er den model vi ska ha, men nøøøøøj....... den var go.. Den ligner de der diddi special, karlslund eller trekker iceland... helt flad for oven... Der er et par ting Cas har svært ved når vi træner... han har ikke just den bedste balance... bøvler med at kunne komme i galop... og af grunde vi ikke vidste, har han sværere ved at dreje til højre end til venstre.. han har det med at ville op i barrieren på højre volte.... Jeg tænkte det enten er hans alder( han er kun redet en 3 mdr el hva det nu er)....eller også er det sadlen... eller noget jeg gør forkert.... Nu ved jeg det... Det sadlen! Jeg kunne dreje væk fra barrieren så let som ingenting og endda dreje nok til at komme ned af midterlinien.... Det var fysisk umuligt før.... Han har haft en 7-8 forskellige sadler.. flere af dem er nogen jeg ikke engang har redet i fordi de lå dårligt... Hubertus kosak, wintec IW og pro, Kentauer artemis, kieffer donau, Mouthford, Trainer og Kentauer priamos.. for at nævne et par stykker.. Og hans udtryk.. syns han har det med at se lidt anstrengt ud under træning, så det holdte jeg øje med og det var pist væk.... Det eneste der er skidt er at jeg ikke har fået prøvet en noget før... og at jeg ik havde kamera med.... stor rød basse på 1,72 med ismulesadel på... det så sjovt ud... Jeg er føler mig helt høj! Det var så fedt....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lkjhkhgjhgk |
rfx |
13-02-2008 19:07 |
|
. og! glemte helt...... det var så meget nemmere at sidde rank i ryggen.... og benene ku komme lige ned så man sad på sædebenene og og og og og .........det lang tid siden jeg har været så meget op og køre........... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dorte6 |
|
|
Dorte: Den kommer til at lande på ca. 9.000,-kr. . Jeg er ovenud vild med den. Endelig en bomløs sadel med lidt mankefrihed, som virkelig føles som en dressursadel. Den er ikke til MEGET markerede heste, men den problematik er jeg ved at finde en løsning på. Indtil videre har den bestået en meget svær test, nemlig at blive liggende tilbage på en hest der er ca. 5 cm overbygget - og med smalle skuldre. Og den er SKØN at ride i ! Og så er jeg vild med at den ikke har noget begrænsende kopfjern. I weekenden kører jeg rundt til flere demonstrationer og får set den på forskellige heste. Den lå superperfekt på en araber udover de islandske heste. Pt. venter jeg på mega-knæstøtterne man kan få til den, det er der nok nogle ryttere der gerne vil have.
KatrineH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nåja - detalje.. |
|
|
Sensation Ride sadler bruges af hele det canadiske langdistance landshold !
KatrineH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ldkjlkdjld |
rfx |
15-02-2008 12:40 |
|
ja Katrine det dælme en skam man ik kan gi sine gamle sadler i bytte... for så havde jeg bestilt den.... men hva sku du stille op me alt det bomskrammel..... Det med kopfjernet er lige nøjagtig det jeg har været træt af ved barefoot, så tror bestemt den nye der er lige den vi ska have.... ska du vente lang tid på at få nye hjem, hvis dem du har bliver solgt inden jeg når at få solgt mine og bestilt en? Har det ret skidt med at skulle ride videre i den anden nu...
SÆLGES: KENTAUER PRIAMOS OG MOUTHFORD DRESSUR EJER AF CASMIR AF HAUERSLEVGÅRD og bANDIDO MISSOS Turbo og Gangster
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bomskrammel ... |
|
|
- måtte grine lidt af dit ordvalg. Leveringstiden kommer an på hvilken du vælger samt hvor speciel i farverne den skal være. De to slags sort læder der er på min hjemmeside med billeder er hurtige at få hjem. Soft Sadles har nemlig snart flere på lager i f.eks. sort og sort/brun, så hvis mit lille lager løber tør, kan jeg have sadler fra Sverige på 3 dage. Fra Canada kan der gå ca. 10 dage + leveringstid til Sverige og videre til mig.
KatrineH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ldkjlkdjl |
rfx |
15-02-2008 12:58 |
|
Jeg havde egentlig bare tænkt mig det skulle helt sort med grippy overflade og gerne ekstra polstring i sædet..... sååe det var rart.. man bliver jo helt vild og kan ikke vente... 
SÆLGES: KENTAUER PRIAMOS OG MOUTHFORD DRESSUR EJER AF CASMIR AF HAUERSLEVGÅRD og bANDIDO MISSOS Turbo og Gangster
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sdr jylland |
|
|
er der slet ingen mulighed for en demonstration i det sdr jyske?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
9000 kr så kan det da vist nemt ende med at det er sådan en jeg skal have (hvis den da ligger ok på min fjordblanding).Men først til september,da kommer jeg nemlig i besiddelse af en lille pose ekstra penge. Dorte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Demonstration |
|
|
Jeg HAR pt. slet ikke tid til en tur derover, men du er ikke den første der har efterspurgt det. Jeg skal nok have det in mente .
KatrineH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Demo... |
|
|
KatrineH... Du må også MEGET gerne overveje en demotration i Vest/Nordjylland.. Jeg har nu læst en hel del om bomløse "dressursadler" og jeg tror det er sådan en min lille DV hoppe står og sukker efter at få...  Min hoppe har fået kiropraktisk behandling et par gange, hun havde øm ryg. Muligvis pga. en forkert sadlen under tilridning (v/berider), før jeg købte hende!! Min hoppe har altid været sur over at få sin sadel på, har en Windsor Elite dressursadel som sadelmageren har tilpasset efter bedste evne.. Men min hoppe er stadig lige sur/ked af at få sin sadel på samt få spændt gjorden. Hun kan lave nogle vilde bukkespring, har tabt mig én gang, træls!!  Jeg tror bestemt det lige er sådan en trekker master II min hoppe vil have.. Jeg må se at få sparet sammen til sådan en bomløsfætter.
Mvh. Lene Stald Vestervang
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|