Jeg er ikke særligt imponeret af Gredstedbro. Jeg købte for en del år siden en gammel Passier sadel af hende. Ved købet blev det understreget, at sadlen skulle omstoppes (hvilket man jo normalt gør, når man tilpasser sadlen til en ny hest - uanset sadlens alder.)
Sadlen passede imidlertid ikke hesten, så jeg formidlede den videre gennem HN efter en meget grundig oppudsning (yderst tiltrængt). Køber tog sadlen med til sin sadelmager, som oplyste, at sadlen sandsynligvis ville gå i underlæderet, hvis han forsøgte at ændre/skifte stopningen.
Jeg tog derfor sadlen tilbage og konfronterede min sælger med denne oplysning. Sjovt nok ville hun ikke afvise, at sadlen kunne gå i stykker ved omstopningen. Hun ville gerne forsøge omstopning af den, men gik den i stykker, skulle jeg stadig betale fuld pris for stopning mv.
Underlig logik for mig, at man som sadelmager kan forsvare at sælge en sadel, der er på nippet til at briste i underlæderet. Det er da om noget en dårlig oplevelse for kunden?
Hun tog herefter sadlen retur, men portoen var min at betale. Sadlen blev sandsynligvis videresolgt.
Udover denne negative oplevelse har jeg ikke set særligt imponerende arbejde fra hendes hånd. Nu skal man passe på med at dømme sadelmagere, som arbejder mod naturlovene på en meget sadelsvær hest, hvor ejeren mener, at resultatet skal være 100% i første forsøg. - Men alligevel, imponeret er jeg ikke.
Det samme gælder egentlig Kokspang, som efter sigende dog er vokset med opgaven og er blevet væsentlig bedre med tiden. Noget af det første, han lavede, var for mig at se ikke særligt vellykket (det løste ihvertfald ikke de problemer, der var.)
Selv har jeg brugt Skals Sadelmageri en enkelt gang (mens jeg boede i Hobro) og herefter Århus Rideudstyr. Den sidste har tilpasset samme sadel over 3-4 gange - og har faktisk fået den til at fungere på min ellers ret besværlige hoppe.
Han godkendte på et tidspunkt en Kieffer springsadel til hende, men den lå aldrig - og kom aldrig nogensinde til det. Da vi spændte gjorden efter tilpasningen, løftede den sig 5 cm bagtil - så jeg solgte den igen - uden tab. Forinden havde han lavet diverse reparationer på den, - ganske pænt.
Min søsters heste har han ikke haft så stor held med. De har begge et ret godt sadelleje, mens den gamle altid har været meget svær til tilpasse til. Igen har han jo så også måttet få det til at fungere i første forsøg...
Nej, nemt er det ikke med de sadelmagere.
Jeg har dog altid værdsat, at Århus blev ved med at forsøge at tilpasse - også uden beregning, når jeg ikke var tilfreds i første - andet - eller tredje forsøg.
Mette (Fjolle)