er ... SØRG FOR AT FÅ HESTEN HANDELSUNDERSØGT AF EN DYRLÆGE!!!
Og husk, at du vælger dyrlæge, du skal så vidt muligt ikke bruge sælgers dyrlæge.
Ja, det koster nogle penge.
Ja, der er nogen, der siger, at det ikke er nødvendigt.
Men JO, det ER nødvendigt. Hellere bruge nogle penge på at få en dyrlæge til at undersøge den, end at skulle bruge mange flere penge på at behandle evt. skader og sygdomme, som kunne være opdaget inden du købte hesten, for så var det måske alligevel ikke den, du skulle have købt.
Især, når du siger, at hesten mangler muskler. Hvorfor gør den det? Det er ikke altid, at muskler "sagtens" kan trænes op. Det kommer an på, HVORFOR hesten mangler muskler. Er sælger ærlig, når hun f.eks. siger "Jeg har ikke lige haft tid" eller skyldes det måske en skade, som dyrlægen ville kunne opdage ved en handelsundersøgelse.
- Og forresten - hvis din dyrlæge anbefaler, at der skal tages røntgen, så gør det. Måske har dyrlægen en fornemmelse af, at der vil vise sig noget ubehageligt på nogle røntgenbilleder.
Har du prøveredet den? Du skal føle dig tryg på den, og kunne ride det, du gerne vil på den. Få evt. din ridelærer eller en anden erfaren rytter med ud for at se på hesten, og også gerne prøve den, så de kan hjælpe dig med at vurdere, om det er en hest for dig.
Alle de ting, jeg beskriver her, er noget, jeg selv gør, når jeg køber hest, til trods for at jeg har redet i mange år og har haft egen hest de sidste 20 år.
- Jeg spørger grundigt ind til hesten.
- Jeg har en god veninde med, der har redet endnu længere en mig, til at se alt det, jeg overser, fordi jeg er forelsket i hesten.
- Jeg får den handelsundersøgt af min dyrlæge, får taget røntgen, og lytter til min dyrlæge, hvis han fraråder mig at købe den hest.
Det vigtigste udstyr er en sadel, der passer hesten. Igen, det er dyrt, men det er pengene værd. En sadel, der ikke passer hesten, gør ondt på hesten, og det fører ofte til, at hesten ikke vil rides og smider rytteren af.