Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

 Første hest
Forfatter: 
Dato:  14-06-2021 12:54

Hej allesammen!
Jeg har endelig fået lov til at få egen hest, og vi er gået godt igang med at lede!
Vi har fundet en, men den mangler dog en masse muskler..
Jeg er ny til det med at få hest, men jeg går lidt mere med: Hvis vi passer sammen, så er det, det vigtigste, bare den ikke har sygedomme.

Som min første hest vil jeg bare gerne have nogle gode år, ikke en der kan en hel masse, og en jeg kan lære lidt af (Med hvordan det er at have hest osv) så jeg har det egentlig meget fint med den ikke har så mange muskler, for det kan jo sagtens trænes op!

Jeg er næsten 100% sikker på at det skal være den!

Men hvordan kan man få trænet nogle muskler på den igen?

Har hørt noget med en masse bomtræning, men hvad kan man ellers gøre??

Og nu har jeg også part, hvilket vil sige jeg har et skab.
Der er dog ingen plads til sadel + hovedtøj/trense derinde.
Skabet må være omkring 65 i bredde (mener jeg, næsten 100%), og så højt den kan være! Jeg er dog kun selv omkring 158 høj, og korte arme, så kan ikke nå alt for langt op..

Men nogle her der har ideer til hvad man kan lave? Ideer til "udeseende" i skabet?

I må meget gerne også sige hvad man har brug for når man køber hest, som fx 5-10 vigtigt ting?

Er virkelig lost, og vil helst ikke stress med at skulle gøre alt efter jeg har fået hesten (hvilket jeg også tænker ville være MEGA dumt)


Ik træk alle ned - altid op

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det vigtigste ...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2021 18:16

er ... SØRG FOR AT FÅ HESTEN HANDELSUNDERSØGT AF EN DYRLÆGE!!!

Og husk, at du vælger dyrlæge, du skal så vidt muligt ikke bruge sælgers dyrlæge.

 

Ja, det koster nogle penge.

Ja, der er nogen, der siger, at det ikke er nødvendigt.

Men JO, det ER nødvendigt. Hellere bruge nogle penge på at få en dyrlæge til at undersøge den, end at skulle bruge mange flere penge på at behandle evt. skader og sygdomme, som kunne være opdaget inden du købte hesten, for så var det måske alligevel ikke den, du skulle have købt.

 

Især, når du siger, at hesten mangler muskler. Hvorfor gør den det? Det er ikke altid, at muskler "sagtens" kan trænes op. Det kommer an på, HVORFOR hesten mangler muskler. Er sælger ærlig, når hun f.eks. siger "Jeg har ikke lige haft tid" eller skyldes det måske en skade, som dyrlægen ville kunne opdage ved en handelsundersøgelse.

- Og forresten - hvis din dyrlæge anbefaler, at der skal tages røntgen, så gør det. Måske har dyrlægen en fornemmelse af, at der vil vise sig noget ubehageligt på nogle røntgenbilleder.

 

Har du prøveredet den? Du skal føle dig tryg på den, og kunne ride det, du gerne vil på den. Få evt. din ridelærer eller en anden erfaren rytter med ud for at se på hesten, og også gerne prøve den, så de kan hjælpe dig med at vurdere, om det er en hest for dig.

 

Alle de ting, jeg beskriver her, er noget, jeg selv gør, når jeg køber hest, til trods for at jeg har redet i mange år og har haft egen hest de sidste 20 år.

  • Jeg spørger grundigt ind til hesten.
  • Jeg har en god veninde med, der har redet endnu længere en mig, til at se alt det, jeg overser, fordi jeg er forelsket i hesten.
  • Jeg får den handelsundersøgt af min dyrlæge, får taget røntgen, og lytter til min dyrlæge, hvis han fraråder mig at købe den hest.

 

Det vigtigste udstyr er en sadel, der passer hesten. Igen, det er dyrt, men det er pengene værd. En sadel, der ikke passer hesten, gør ondt på hesten, og det fører ofte til, at hesten ikke vil rides og smider rytteren af.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

2
0
Svar på denne tråd
 
 Red lights, red lights...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2021 18:58
1) Har du haft en erfaren ven med ude, når du har prøvet hesten?
Det er guld værd, med en ærlig ven der vil kigge med.
Ser I ud til at være et godt match?
Er der noget godt/ skidt med hesten?

2) Advarsel - hvorfor er hesten muskelfattig?
Lyt til ejers fortælling - hænger historien sammen?
Er der problemer med eksteriør?
Er hesten alderssvarende uddannet? Hvis ikke, hvorfor ikke?
Igen, er der "huller i historien" så pas på!
En hest bliver ikke nødvendigvis muskelfattig af ikke at blive redet.
Jeg har en gammel traver som selskabshest - han har en rigtig fin muskelfylde, silhouetten af skarpt definerede muskler under den blanke sommerpels er lige til en lærebog i regionær anatomi... Han går på vandrefold, får kun vitaltilskud og jeg træner ham på ingen måde - han trives bare.
Så, igen, hvorfor er hesten muskelfattig??

Dernæst - du synes det er okey at han ikke kan en hel masse.
1) Sørg for at din første hest kan det i forvejen, som er vigtigt for dig.
Vil du ud og ride en masse ture, alene og med andre. Så rid ture, når du prøver ham.
Vil du ride dressur, igen, den skal have grundridningen i orden og pæne bevægelser.
Igen, hvorfor "kan den ikke en hel masse"?

...uhh, min første indskydelse er, at muskelfattig og "kan ikke en hel masse" kan hænge sammen. Måske er det en mandagsmodel, som ofte er diffus let halt? Måske har den et tosset temperament, og er helt umulig i perioder? Måske er der et problem med helbredet, siden man ikke har haft succes med at træne dyret og dyret ikke bygger acceptable muskler alene...?

3) Ang udstyr - hvad vil du?
Til standard hobbyridning skal du have 1 sadel, to underlag, 1 hovedtøj og bid. Disse ting skal passe - er pengene små, så køb gerne brugt, men det skal passe til dyret.
2 grimer. To træktove. Hovrenser, gerne med indbygget stiv børste. Et par strigler - fx plaststrigle, stiv børste (fx til tørt mudder), blød børste, kardesk.
Gerne en menneskehårbørste til hale og man. Et eller andet detangler produkt.
Hvis sadel og hovedtøj er af læder, skal du bruge sadelsæbe og læderfedt + et par klude.
Og så et lille apotek - fx gaze, gerne selvklæbende. Klorhexidin, mediscrub eller lignende til at rense sår. Trush buster eller andet mod sur stråle. Ultrashield (den sorte) eller andet til at holde insekter væk.
- og jo, vent med at køb udstyr til du har brug for det! Rigtig meget af det udstyr, der bliver solgt i butikkerne, bliver aldrig brugt... Dyre lærepenge, start med kun at købe det, som du er sikker på at skulle bruge...
Ang skab - prøv at sæt en sadel ind i skabet.
Hvis du ikke kan have en sadel på 65 cm i bredden, så anbefaler jeg en sadelvogn med hjul under. Min western sadel er relativ letvægts, kun 15-20 kg. Men selv lette sadler er lækre at kunne tage frem og ikke skulle bære på, indtil man henter hesten...
1
0
Svar på denne tråd
 
 Svar..
Forfatter: 
Dato:  15-06-2021 15:03

Den mangler muskler, da ejeren har gigt, og derfor ikke kan ride om vinteren, da det vil gøre ondt.

Har heller ik på nogen måde tænkt mig at bruge ejerens dyrlæge! Jeg ved ik så meget om det med at købe hest, men jeg ved at de til somme tider kan "glemme" at de har en skade, eller bare på en anden måde snyder.


Jeg har en erfaren rytter med, faktisk 2!
Den ene kender jeg, og den anden kender jeg ikke, jeg ved bare at min kusine (den ene erfaren rytter) kender hende, og ved at hun er meget bedre end hende selv, hun arbejder vist også på et stutteri...

Hesten kan det jeg vil, springe 60-70, dressur på omkring lB niveau og ture! Den er også nem i trailer.

Der følger vist en masse udstyr med.. Men det er kun en dressur sadel, og nogle underlag, gamacher, hut og dækkner.
Da jeg gerne vil spring skal jeg jo også have det.. Mente nu mere i forhold til helbred - hvis den bliver sparket på fold og lignende -


Og hvis hun siger nej til en handelsundersøgelse vender jeg mig om og går (Har jeg fået af vide at jeg skal)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det .....
Forfatter: 
Dato:  15-06-2021 20:54

... lyder godt

 

Med hensyn til udstyr, så vent med at købe en springsadel. Du kan sagtens springe op til omkring 90-100 cm i en dressursadel. Det koster kassen i rideudstyr at købe ny hest, så spar pengene til en springsadel et stykke tid. Der kommer altid ekstraudgifter, du ikke havde forudset, og dem skal der også være penge til.

 

Muskler bygges op efterhånden som hesten bliver redet. Som du selv er inde på, er bomtræning effektivt. Lange skridtture, enten for hånd eller under rytter, gerne i bakket terræn er også godt. Husk at starte langsomt op. Hvis den ikke har været redet længe, kan du godt regne med, at det tager et halvt års tid at få byyget muskler og kondition op igen.

Her er et eksempel på de første 8 uger af et genoptræningsprogram, først derefter kan man begynde at ride hesten "normalt"

Genoptræning af heste | Netdyredoktor


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Muskelfattig?
Forfatter: 
Dato:  15-06-2021 22:05

Billede

 

Dette er Skipper.

I sin unge dage travhest i ca 8 år.

Herefter nogle år som ridehest.

Ikke sidste, men forrige ejer var blevet anholdt. Han ejede ca 11 heste, som gik på en fold, mens han var varetægtsfængslet.

Så blev han dømt, og egentlig skulle hele flokken aflives - for, hvem skulle kunne passe dem?

Ved et tilfælde kom de hen til en, som overtog ejerskab og opgaven med at videreformidle. Og, fede dem op igen.

Da jeg så ham i slut januar, var han langhåret, tynd - men mægtig rar.

Så, jeg købte ham.

Han går i løsdrift med Aslan, galopere og traver som han har lyst på folden, har fået en mikrovitalkur. Ellers, lever han af græs og adgang til halm.

Jeg fik ham hjem i marts. I starten også frøgræshalm.

 

Han bliver ikke trænet med.

Bare striglet og er en kammerat for Aslan.

- Alligevel, disse muskler på en hest, der var undervægtig for et halvt år siden - så, hvor slem er muskelfattighed, på den du vil købe?

Hvis det er slemt, så vær på vagt overfor om der er noget galt.

 

....

Og ja, hvis sadlen passer dig og hesten, så ville jeg også nøjes med en sadel.

Personligt har jeg aldrig haft en gemache. Underligt nok har hestene ikke fejler noget.

Genovervej om det er nødvendigt.

Hvis en hest bliver ramt af fold kammerat, tror jeg ikke på at det gør en forskel.

Store nok folde, så man kan undgå den sure hest. Det batter!

0
0
Svar på denne tråd
 
 første hest
Forfatter: 
Dato:  17-06-2021 14:49

Hej

 

enig med de andre ift dyrlægecheck

 

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan din økonomi ser ud, men du skal kraftigt overveje at få hesten forsikret både for uanvendelighed og sygeforsikring

 

Dyrlæger er som bekendt ikke billige, og heste har altså en tendens til altid at blive akut syge eller komme tilskade i weekender, aftener eller helligdage. Så er det rart at kunne få noget af udgiften refunderet.

Det kan selvfølge også være du får dig en hest der aldrig fejler noget, men det kan man jo ikke vide på forhånd.

 

Ellers lad være med at købe alt muligt forskelligt til at starte med.
Et basic medicinscan med termometer, mediscrub (eller anden medicinsk sæbe) lidt gaze, bandage, engangssvampe, en ren spand, lidt sårsalve så er du godt dækket ind.

 

god fornøjelse med købet

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider