Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

 Loppefrøskaller!
Forfatter: 
Dato:  27-03-2001 08:59
Loppefrøsklaller har vist sig at være et vidundermiddel til min hyp, som døjer med betonmave, da han spiser jord på den kedelige vinterfold! Og så er disse frø ikke vanedannende som hørfrø er!

Desværre synes jeg det er nogle dyre foldture, da jeg giver 76,- kr for 250 g.Og han faktisk spiser jord hver gang han kommer på fold!

Kender du et sted, hvor man kan købe disse billigere. Ellers må jeg jeg jo betale, hvad det kosten, så min lille hyp kan komme ud om vinteren!

Hilsner Trojel
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Loppefrøskaller!
Forfatter: 
Dato:  27-03-2001 18:54
Er hørfrø vanedannende? Hvor kan man få yderligere information om det? Prøv at henvende dig til producent eller import af loppefrø og hør, om du kan købe større mængder.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Vanedannende hørfrø
Forfatter: 
Dato:  27-03-2001 22:16
Ifølge min dyrelæge, så skal man give hørfrø til sin hest resten af livet hver dag, hvis man først begynder på det. Det skal man ikke hivs man anvender loppefrø, som afførende middel.

Hvis man begynder med at give hørfrø og stopper på et senere tidspunkt, kan hesten få store maveproblemer og dermed kolik!

Ellers tak får rådet om at opsøge grossist!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Vanedannende hørfrø
Forfatter: 
Dato:  28-03-2001 07:52
Jamen det er da ikke fordi jeg ikke tror på det, jeg har bare ALDRIG hørt om det før, og ville gerne vide mere om det. Jeg har i perioder givet mine heste hørfrø og stoppet med det igen uden problemer. Du må meget gerne skrive det her, hvis du støder på yderligere information om det, fx. hvilket stof der er vanedannende eller andet.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Vanedannende hørfrø
Forfatter: 
Dato:  28-03-2001 17:51
Hej !!

Forskellen på hørfrø og loppefrøskaller, er at hørfrø giver du i opblødt tilstand, så de bliver til en olie/slim-agtig masse. Dette smør så tarmene, og får derfor foderet og evt. jord til at glide nemmere. Loppefrøskaller giver man i tør tilstand, og når så de kommer ned i tarmene og maven, og bliver blandet med div. safter der er disse steder, danner det også en gørd/slim-agtig masse. Hvis der så er jord i tarmene suger loppefrøskallerne dem til sig i denne proces.

Mange giver sine heste hørfrø om vinteren, da der på de fleste folde ikke er så meget græs, og hestene derfor nemmere får jord op.

At det skulle være vanedannende har jeg aldrig hørt, men jeg ved at det i nogle tilfælde er tilrådet at altid give hesten hørfrø. Dette er bla. tilfældet for min ene hest, som har været opereret for tarmslyngel, og derefter også for en brok. I hendes tilfælde har jeg fået besked på at give hende opblødte hørfrø og olie hver dag, altid fremover, da man ikke kan undgår at passagen i tarmene er lidt mindre der hvor de har været åbnet. Hun har også været på loppefrøskaller ved siden af, da det skulle være det bedste til jord i tarmene.

Annette T
0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  28-03-2001 22:57
Det var da ikke fordi jeg ikke troede, at du troede på mig. Angående hørfrøene ;) Fik du den????????????

Jeg har nu forhørt mig på apoteket, hvor jeg køber mine loppefrøskaller. De kunne bekræfte min dyrelæges forklaring om, at hvis man begynder at anvende opblødte hørfør til mennesker eller dyr, så vender tarmene sig til den smørende og afførende effekt, som hørfrøene giver, som forringer tarmens eget smørringssystem!

Derfor anbefaler apoteket loppefrø frem for hørfrø medmindre lægen mener noget andet, da hørfrø kan give en risiko for forstoppelse, hvis man stopper med at anvende dem! Det skulle ikke være tilfældet med loppefrø!

Hilsner Trojel
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Til Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  29-03-2001 08:07
Tak, Trojel

Det var brugbar information. Jeg vil holde mig fra hørfrøene fremover og tage loppefrø i stedet.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Til Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  30-03-2001 10:13
Du burde kunne købe en stor spand hos din dyrlæge, som ikke er så dyr. Jeg har selv gennem min dyrlæge fået en 5 kg's spand og den varer et godt stykke tid.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Til Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  30-03-2001 15:09
Tak for tippet. Det prøver jeg!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re:Loppe-og hørfrø!
Forfatter: 
Dato:  01-04-2001 23:10
Jeg bruger også hørfrø til mine heste p.g.a. graverier i folden. Jeg koger 100 gr. pr. islænder 2 gange ugentlig, og giver man hørfrø på den måde forstyrrer det ikke tarmsystemet! Det er en kur ikke et dagligt tilskudsfoder i den mængde. Min dyrlæge har anbefalet mig en håndfuld tørre hørfrø pr. hest om dagen, og der er ofte tilsat mindre mængder hørfrø i flere foderblandinger, så det med vanen må tilskrives dagligt overforbrug. Desuden er hørfrø godt for pelsskift/glans.
Iøvrigt mener jeg at have læst dyrlæge Falck-Rønne anbefale loppefrø som en kur med mellemrum, ikke hverdagskost!

Hilsen
Majken
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Loppefrøskaller
Forfatter: 
Dato:  21-06-2001 13:29
Hej


Er der nogen der ved hvor man kan købe loppefrøskaller i store portioner fx. 2½- 5 kg til en rimelig pris.

Hvad betaler i for frøskallerne?

MVH peter
0
0
Svar på denne tråd
 

Tråden er låst for tilføjelse af nye indlæg.



Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider