Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

 Adfærdsekspert på fyn/jylland?
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 10:26

Hej HN


Jeg har en del problemer i tilridningen af min 4 års frieser og leder efter en adfærdsekspert. Jeg havde flere i tankerne, men de kommer fra Sjælland eller vest-nordjylland. Jeg bor på fyn (odense) Så synes jeg, det hele bliver ædt op i kørselspenge :-(


Kan i anfale nogen tættere på mig?


Tak :-)


Med venlig hilsen Carina....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heike Wilde fra Nyborg
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 11:00

Heike har gjort underværker med min unghest - havde selv opgivet ham pga. han havde fået overtaget... og var nærmest farlig at være i nærheden af.

Så da jeg kom ud til Heike med ham - afleverede jeg ham med hingstekæde men efter 2 x 14 dages ophold hvor vi begge blev "trænet" - kørte jeg hjem med en hest man kan gå tur med i en "sytråd".... og som er blevet en rigtig dejlig hest at arbejde med.

Jeg har selv været med i træningen af ham hele vejen - hvilket jeg synes er en god ting - det hjælper sjældent at "aflevere" sin hest til et sted og så hente den et par uger efter uden selv at have været med i træningen. Og tit er det også en selv der trænger til at blive "trænet"...

Så Heike kan kun varmt anbefales fra mig.


/Lisbet


0
0
Svar på denne tråd
 
 hvad med
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 14:18

Susan Kjærgaard - hun er god til både hest og rytter www.blueberryhill.dk


Eller Tine fra Horsemind (kan ikke lige huske præcist hvor hun holder til)


Lækker Spalding dressur sadel sælges

Stroppy mare bøtte sælges send PB


-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 16:24

lisbet: Tak for råd :-)


svensen: Begge var i mine tanker, men skal bruge en der kommer ud til mig selv, og bor de for langt væk, koster det for meget i kørsel...


Med venlig hilsen Carina....

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 18:19

Gitte Naldal - super dygtig.



Gitte


En tilfreds rytter, med en super glad hest, for nye nemt monterede www.hovsko.dk med udskiftelige sliddele.


Boer/nubiske geder sælges

både til levebrug og grydeklare (se præs.)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Christina
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 18:47

Christina Clausen, Næsten færdig uddannet med speciale i heste. Bosat i sønderjylland, har haft heste i lige over 20 år. Skriv hvis du vil have et nr



Hvis alle tænker ens tænker ingen.


Ny Barok sadel sælges, skriv pb for info

0
0
Svar på denne tråd
 
 har selv frieser
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 22:03

Jeg har en frieser der nu er 8, han har haft store adfærdsmæssige problemer som 4-5 årig.


Friesere er sent udviklet både mentalt og fysisk. Men de skal jo have styrket kroppen. Hvis jeg skulle ride frieser til ville jeg sende den i kørsel først i et års tid for at styrke kroppen ved den bevægelse den er skabt til.

Alternativt gå/ride en masse i bakker det første år.


Mange af min friesers adfærdsmæssige problemer skyldtes uopdagede smerter og forkert fodring.


Jeg synes det er en super ide at få en til at se på din hests adfærd, men måske skal du også tjekke krop og kost. Friesere er ret specielle. Du er også velkommen til at beskrive dit foder og din hests opførsel, så kan jeg måske komme med et par råd.


Min frieser er den skønneste hest at være sammen med nu, og han bliver bare bedre år for år. Så glæd dig hvis du får løst problemerne:-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 lebech..
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 22:18

Han er klar fysisk (er næsten 4,5 år) og mentalt.


Problemet er, at han er bange for rytteren, når hun er på ham, altså at der er noget højt bag ham. Ser han rytteren, hendes hånd eller bare en bevægelse bag sig, prøver han at flygte. Bl.a. for at udelukke noget fysisk, har vi redet ham med en slags hut der blænder for hans øjne bagud. Så var der intet. Han kunne rides nemt, gik pænt og afslappet. Så snart hutten er af, er problemet der igen. Jeg tror et af problemerne er at han har et stærkt flugtinstinkt.


Jeg kan selvfølgelig ikke lægge hovedet på blokken, at der ikke er et fysisk problem, men han har aldrig været halt, kan røres og trykkes overalt på kroppen og har ikke været redet mere end måske 10 gange, resten af tiden har været jordarbejde. Så umiddelbart kan jeg ikke se, han har ondt nogen steder.


Hans foder er stivelses- og sukkerfrit, han får kun vitaminer (regulator complete) og soyaskrå for proteiner samt hø ad lib.


Jeg kender mange der har friesere, og har 'været i' frieser verdenen i en del år, og jeg har aldrig hørt at hans adfærd kunne være et specielt problem for racen. Jeg har haft Titan siden han var et år.


Med venlig hilsen Carina....

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  06-10-2010 12:58

Har selv haft lige præcis det problem med en VARM rødhårede DV vallak. Jeg gik igang med "hjernevask" Ca 5 gange om ugen arbejde jeg med ham i 10 minutter og optrapning. Jeg havde en til at holde eller jeg holdt ham og manden sad op. Så rytter sidder stille og første gang, klør hest på halsen, uden at bevæge sig ret meget. Næste gang klør lidt længere op. Så langsomt bevæger rytter sig 5 - 10 cm ekstra. Efter et stykke tid kan man begynde at bevæge arme lidt til siden, så ben osv. Det tog os ca 2-3 måneder men så kunne man til gengæld glide ned over rumpen af ham. I dag kan man bruge ham som klatrestativ :-)



heste sælges

http://www.stald-lgo.dk/

0
0
Svar på denne tråd
 
 tinnitot...
Forfatter: 
Dato:  06-10-2010 13:22

Men hvad gjorde i for rent faktisk at komme helt op at sidde?? For med Titan er problemet, at medmindre han ikke kan se bagud og derved se rytteren, kan hun ikke komme helt op at sidde. Kun hænge på ham. Han ryger simpelthen afsted.


Jeg er klar over det bare er med at træne og træne gradvis tilvænning, men det er meget rart at høre andres erfaringer :-)


Med venlig hilsen Carina....

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  06-10-2010 17:11

Vi startede helt fra bunden. Hang på siden af og sørgede for at han hele tiden havde focus på rytter og så og lugtede til rytter. Så ned på jord igen og give godbibd. Dagen efter det sammen og efter godbibd så op og hænge lidt længere ind over ryggen på ham og ned og godbid. Hele tiden læg mærke til hestens reaktion så man får stoppet i tide. Små små skridt af gangen i den første tid.

Første gang man er helt oppe på ryggen så sid med overkroppen forover langs siden af hestens hals.

Vigtig at hesten har focus på rytter så han ved hvad der sker og masser af godbidder når rytter er nede på jorden igen.

Ved selvfølgelig ikke om det er det der skal til, til din. Men syntes da det er værd at prøve.





heste sælges

http://www.stald-lgo.dk/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan gik det?
Forfatter: 
Dato:  22-10-2010 08:51

Har du haft en underviser ude?


Af bare nysgerrighed - hvad blev løsningen?


Jeg ville også have brugt gradvis tilvæning og kun fjerne pres ved korrekt reaktion - her at hesten står stille.


Jeg ville tilvænne hesten til at ting kan befinde sig bagude og oppe: jakker, poser, bolde, parablyer. Og når den kunne det, begynde at arbejde med rytteren.


Desuden dele opgaven op: højre side, venstre side.

0
0
Svar på denne tråd
 
 lebech...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2010 13:15

Hejsa


Jeg har taget fat i klilkkertræningen igen. Det har jeg tidligere brugt med stor succes. Jeg har været igang ca. 2 uger nu, og har trænet 4-5 x om ugen. Og han gør store fremskridt! :-)


Tidligere kunne vi ikke stå på noget forhøjet i forhold til ham, hverken på den ene eller anden måde, han bakkede bare væk fra os.


Nu kan jeg stå på 4 paller (ses på billedet), få ham til at stille sig helt op af pallerne med siden til, hænge over ham og give ham en godbid på modsatte side. Jeg kan flagre med hånden, men jeg hænger der og sige en masse lyde. Jeg klapper ham på krydset og rører ham i nakken. Så har jeg konstrueret en halmrytter :




(snorerne er klippet af)


Jeg har mest stået på jorden (men også lidt fra pallen) og løftet den op langs siden af ham, hvor han så skulle vende sig om og rører ved den.


Til sidst kunne jeg sætte den op i sadlen, løfte ovekroppen og armene på den, mens han vendte sig om og rørte ved den. Det er store ting for ham, da dette aldrig er lykkedes med en rytter på.

Han er stadig meget skeptisk ved lige denne her øvelse, men han står stille og går ikke i panik.


Så jeg arbejder videre med klikkeren og tager det i små bidder. Han lærer enormt hurtigt og begynder ofte træningen uden mig, ved at stå og vende sig og røre ved sadlen .


I næste uge prøver vi med rytter på, hvis hun bare kan komme op og sidde, og han vil vende sig om og tage en godbid uden at gå i panik, er vi kommet virkelig langt.


Med venlig hilsen Carina....

0
0
Svar på denne tråd
 
 fantastisk
Forfatter: 
Dato:  22-10-2010 14:42

Sikke en flot halmrytter. Han slår sig jo heller ikke hvis han falder af


Det er jo virkelig et eksempel hvor klikkertræning er på sin plads. Det er også den måde min har lært stort set alt på.

Madglæde kan ofte overvinde skræk.


Folk siger tit til mig at det vel nok er en rolig hest jeg har - og at sådan er friesere tit. Men de skulle lige have set ham for 4 år siden!


Du må da lige lægge billeder ud med rytter om et par uger



Nu du er meget erfaren med frieser - jeg har aldrig haft en før ham jeg har nu. Ved du noget om friesere og kobber i foderet?

0
0
Svar på denne tråd
 
 klikkertræning...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2010 19:53

Ja, klikkertræning er fantastisk. Eneste minus er dog, at han kan blive for over ivrig efter godbidderne, og dermed blive for jappende og ukoncentreret, når han skal udføre opgaverne. Men selv det kan trænes væk med klikkeren


Jeg glæder mig også rigtig meget til Titan er 8 år, for tror de næste par år bliver vanskelige....


Uh, nu er jeg jo ingen frieser ekspert Jeg har kun haft to, men har en veninde, som har haft friesere i mange år. Det er gennem hende, jeg har fået interessen for friesere, lært om dem og er kommet ind i den verden. Så ved ikke lige, om der er noget specielt ifht friesere og kobber?


Med venlig hilsen Carina....

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider