Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

 Et evigt minde om hesten?
Forfatter: 
Dato:  04-02-2010 22:52
Indsat fra nyheden Et evigt minde om hesten?:


At få lavet et smykke med hestehår må siges at være en smuk og enkel måde at mindes sin hest, måske en hest man har mistet, måske en hest man stadig har, men er særlig glad for.


Hos Faraos Hest er det muligt at få lavet et smykke med hestens hår. Christina R. Smith, som er indehaver af Faraos Hest, fortæller lidt om hendes ide til at lave smykker med hestehår. Hun fortæller, at det har været brugt i mange år i forskellige hestekulturer, blandt andet til at overføre hestenskræft til mennesket. Romerne brugte hestehår til at pryde deres hjelme samt forskellige våben. Endda også vores nordiske forfædre havde opdaget hvor smidige hestehår er. Da man fandt Egtved Pigen havde hun et hårnet lavet af hestehår på.


Billede

Smykke af hestehår

Christina har dog leget med hestehår, siden hun var en lille pige og dengang ikke kendte så meget til historie. Hendes første lærdom omkring materialet stammer fra barndommen, hvor der gik mange timer i stalden med at flette hestene samt lave træktove og andre ting af hestehår. Derhjemme gik meget af tiden også med at lege med perler og snor, så teknikkerne til at lave smykkerne stammer fra dengang. Det var dog for ca. 4-5 år siden at Christina for alvor blev inspireret til at lave smykker med hestehår. Et 3000 år gammelt digt, Højsangen, handler om en ung mand og kvindes kærlighedserklæringer til hinanden. Christina lavede smykker der passede til hvert afsnit af digtet. Da hun kom til et sted i digtet, hvor den unge mand udbryder " Jeg sammenligner dig, min kæreste, med hesten for Faraos vogn. Dine kinder er yndige med perlesnorene, din hals med kæderne. En guldsnor vil vi lave til dig med perler af sølv"., var det helt naturligt for Christina at dette smykke skulle laves med hestehår.


Billede

Smykke med hestehår og perler


Herfra tog tingene fart, og Christina har både udgivet en bog "Faraos Hest. Smykker af hestehår" samt hun driver hendes hjemmesiden, hvor man kan bestille smykker med hestehår. Det er dog ikke Christinas eneste levevej, til daglig er hun nemlig præst.


I mange tilfælde er det folk der har mistet deres heste Christina laver smykker til. Hun fortæller om en ung kvinde, der kom til hende med halehår fra hendes afdøde araber hest. I værdstedet havde Christina nogle flotte dråbeformede ferskvandsperler hun havde købt flere år tidligere i Istandbul. Ud af dette kom et halssmykke i mellemøstlig stil. Smykket bar kvinden samme sommer til sit bryllup.


Christina har et princip om, at hun kun laver smykker af kundehår eller fra danske slagterier der er godkendt af Hestens Værn, og som hun selv har besøgt. Der findes masser af kinesiske og polske hestehår på markedet, men Christina bryder sig ikke om tanken om hvordan hestene er behandlet inden og under slagtning.


Har man lyst til at læse mere om smykkerne fra Faraos Hest kan man kigge her.


Billede



0
0
Svar på denne tråd
 
 Smukt.
Forfatter: 
Dato:  05-02-2010 09:11

Kan kun sige at det er de mest fantastiske smykker jeg har.


Mistede min hest kort inden jeg skulle giftes, så jeg bestilte en bryllupsgave til mig selv, halskæde og armbånd som jeg havde på til dagen - for selvfølgelig skulle min elskede hest være med til min store dag.


Man kan ane halskæden på et billede på min præs.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overvejer...
Forfatter: 
Dato:  05-02-2010 15:33

..faktisk ret seriøst, at få lavet et smykke med hår fra min elskede men desværre afdøde Arta.

Klippede både fra hale og pandelok, da hun var død, med netop det formål.


Synes det vil være, en rigtig fin måde, at mindes sin gamle ven på.


Sagde Anne Mette



Sov sødt lille Arta, vi ses forhåbenlig igen engang.
Glemte at vågne d. 25-10-09


Nu med Markus, Oldenborg med et snert af Fjordhest.


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  05-02-2010 16:38

Jeg syntes det er en fantastisk ide..!!


Jeg har lige siddet og kigget alle modellerne igennem, og de er rigtig smukke!!


Jeg skal uden tvivl ha lavet et med hår fra min gamle dreng, har heldigvis gemt en go tot fra hans hale..

Og så overvejer jeg at bestille et af dem med 3 fletninger sat sammen som 1 armbånd, med hår fra de 3 drenge jeg har nu..

-Man ved jo aldrig (7,9,13) om det pludselig er for sent!






Mvh.

Nadja Carlsen


Nu endelig med den skønneste frieser-drengerøv!


Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod!


0
0
Svar på denne tråd
 
 trådstarter...
Forfatter: 
Dato:  06-02-2010 00:50

Smukt og hvilken dejlig tanke...


Vil bestille et armbånd, med hår fra min Smukke hoppe (som heldigvis er her endnu), så må hun undvære ca. 100 stk. hale-hår...(håber at det går)...


Jeg bærer normalt aldrig smykker til hverdag, men vil elske at bære et armbånd fra min smukke hoppe...


Mit valg www.faraos-hest.dk/ product.asp?product=93




WSAP









0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-02-2010 14:15

Jeg har lige modtaget 3 armbånd. Jeg bestilte dem, fordi jeg i sommers mistede begge mine heste. Og jeg synes det er en rigtig god måde at havde dem tæt på sig hele tiden. De er simpelhen blevet så smukke, og jeg kan på det varmeste anbefalde andre at få lavet det. Stor ros til Faraos hest

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  06-02-2010 14:59

Jeg synes tanken er lidt frastødende, selv om den i sig selv er harmløs.


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang hest
Forfatter: 
Dato:  07-02-2010 17:57

da jeg i oktober 2008 fik aflivet min dressurhoppe pga sygdom så har jeg valgt at gemme min hestes hovedtøj og hængt det op på væggen hvor det hænger under billede og hovedtøj fra min gamle pony som jeg havde som barn..det syntes jeg for mit vedkommende betyder mere for mig end et evt smykke vil gøre selvom der skulle være blevet lavet af hestens hår...

0
0
Svar på denne tråd
 
 smykke...
Forfatter: 
Dato:  07-02-2010 23:59

Ville rigtig gerne have lavet et smykke (armbånd) fra min hest, men da jeg kiggede nærmere på hendes hale, ja så nænnede jeg ikke at klippe de ca. 100 stk. hale-hår af....(det er altså mange hår)...


Så det må vente...(til den dag hun ikke er her mere)




WSAP









0
0
Svar på denne tråd
 
 synes det er
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 00:13

lidt begrænset kun at lave smykker ud af hår. Synes det kunne være smart også at få lavet et smykke af tænder. fx. en hjørnetand.




0
0
Svar på denne tråd
 
 aprospos
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 19:06

Tænder...


Min plag har i weekenden mistet en fortand (mælketand) - lige ned i sin mors lomme . Jeg ville rigtig gerne have lavet et smykke ud af den. Er der nogen som har erfaring med det?



Mvh Lise og


Chinaco


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg fik....
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 14:28

Jeg mistede min første hest for en del år aiden, og fik i den anledning lavet hendes ene hjørnetand om til et smykke.


Det var en gave fra mine forældre.


Det er en dejlig måde at mindes hende på.




SILLE FOREVER !!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej tak ...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2010 14:44

Hej


Synes både hestehår og -tænder er lidt makabert at gå rundt med som smykker...


KH

Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 :-) ............................
Forfatter: 
Dato:  26-02-2010 02:38

Jeg synes ikke at det er makabert.

Man bruger jo bare hår eller tænder. jeg synes tanken er go.

Jeg har selv et armbånd at hesthr fra min hest. Jeg har det på hver dag.


Hestebokse udlejes i Fredensborg


se mere på www.graftebjerg.shutterfly.com




Flotte armbånd lavet af hestehår - se på min profil.







0
0
Svar på denne tråd
 
 Meget smukt!
Forfatter: 
Dato:  26-02-2010 07:56

Super smukt! Jeg vil selv gøre det, når min dreng skal afives! Der skal han alligevel have vasket hale og man ( alt efter årstiden, hele kroppen) Han skal være gjordt pæn i stand når han skal afsted, så han hver eneste dag kan gå rundt, og være den smukke, flotte hingst, han er overbevist om at han er, oppe på de evige græsmarker.


Jeg er ikke så meget til armbånd, så det skulle være en halskæde, for mit vedkommende..


Holly Dolly


Søger bogen: Hold Hesten Sund - Om at behandle og forebygge sygdomme

Har du den, og gerne vil sælge, er jeg interesseret!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Smykker
Forfatter: 
Dato:  26-02-2010 10:45

Jeg er også interesseret i at vide hvor man kan få lavet et smykke med en tand. Har flere tænder fra min hest, og kunne godt tænke mig at få lavet en af dem om til et vedhæng til en halskæde.

Måske jeg også skulle få lavet noget med hår - evt i kombination med en tand?!?! Et armbånd måske.


Linda.


At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!
***

Freja og Fenja - verdens smukkeste piger

***

Mosegaards El Diablo


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har 2 armbånd
Forfatter: 
Dato:  26-02-2010 11:59

Jeg måtte jo desværre sige farvel til min elskede 20 årige gamle hoppe Cherocco (kaldet Sisse) juleaften. Jeg klippede en lang tot af hendes hale og har fået lavet 3 armbånd (et til min mor og 2 til mig selv).

Det ene er en 4er fletning og det andet er et armbånd, der er snoet 3 gange rundt med små fine sølvperler i.


Jeg syntes de er fantastisk smukke og er super glad for at have så skønne minder fra en fantastisk hest, jeg var den lykkelige ejer af i snart 20 år...

Det enkle armbånd går jeg med hver evig eneste dag

Billede

Billede

Billede




Jannie

Grafiker Hestene
Øgårdens Sammie

RDH · født 2005 · Sam-Sam/May Sherif/Ascot xx
lånehoppen Dream Girl (ins. 2010)


R.I.P. Sisse min 21.7.1989-24.12.2009

- vi fik knap 20 fantastiske år sammen ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tænder
Forfatter: 
Dato:  26-02-2010 12:18

Prøv at tage kontakt til Det Grøndlandske Hus i København.

Hvis nogle er erfarene med at lave tænder, kløer og knogler om til smykker, så er det grøndlænderene.


Ellers kan man prøve at tage kontakt til en almindelig guldsmed og høre om det er noget han/hun kan lave..



Jeg har selv boet en del år i grønland og har familie der bor der oppe endnu, så jeg kender en del til landet..


Holly Dolly


Søger bogen: Hold Hesten Sund - Om at behandle og forebygge sygdomme

Har du den, og gerne vil sælge, er jeg interesseret!


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider