Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

stift læder
Forfatter: 
Dato:  28-08-2009 17:21

Hvad kan man bruge eller gøre for at få nyt stift læder gjort blødere?

# Nvmb∑rS!x

I'm not a number, I'm a free man!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2009 12:51

.. pensle det med læderolie på bagsiden.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Olie...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2009 13:10

...er temmeligt omdiskuteret. Nogle fraråder det fuldstændigt med den begrundelse, at det ødelægger (drukner) læderet.

Er du "desperat", kan du bade læderet i læderolie (i en tætsluttet plasticpose) til det ikke suger mere.

Jeg tør dog ikke bruge den metode længere - så jeg giver det flere gange bivoks (gerne Kieffers). Det er bare ikke noget mirakelmiddel - smidigheden afhænger af læderets kvalitet, det er svært at ændre på bagefter.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

Passier PSL dressursadel, 17", medium bom, kr. 2.500

0
0
Svar på denne tråd

jeg kan jo prøve
Forfatter: 
Dato:  29-08-2009 15:28

med det bivoks. for det er godt stift.Hvor god kvalitet det er, aner jeg ikke. Men mener ikke det må være behageligt for hesten at gå med.

# Nvmb∑rS!x

0
0
Svar på denne tråd

Mine læderting har ...
Forfatter: 
Dato:  30-08-2009 21:56

.. altid fået læderolie - og nogle af dem er mere end 30 år gamle :)

Almindelig brug af læderolie mørner ikke, men jeg turde bestemt ikke "drukne" noget i et oliebad i en plastpose i timevis. Det kan umuligt være sundt.

Jeg bruger en bagepensel, og pensler olie i et tyndt lag på bagsiden af læderet. Når det er tørret ind, får det et tyndt lag igen, og sådan fortsætter jeg, til læderet ikke længere suger olien. Så tørres det resterende af, og læderet er klar til brug.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

olie af god kvalitet
Forfatter: 
Dato:  02-09-2009 08:35

Det vigtigste er at vælge en olie som er god kvalitet og som giver læderet næring og ikke ødelægger fibrene.

Selv synes jeg at Amerigos soft oil er helt fantastisk.

Alt nyt læder bør mættes før brug ellers bliver det mættet med sved og evt vann og det er ikke godt. Så giv læderet et par gange med en god olie og der efter et lag med en god læderbalsam som indeholder bivoks før det tages i brug. Da holder det sig pent længere.

0
0
Svar på denne tråd

måske en god
Forfatter: 
Dato:  03-09-2009 16:36

ide med at bruge en pensel, for at hælde det på en klud og gnide det ind, er noget svineri at stå med.

Men det jeg har fundet ud af nu, er at olie blødgøre og bør helst kun bruges på hovedtøj og andet som gerne må være blødt men ikke skal holde noget. Til sadel er det nok med sadelsæbe med glycerin og så evt. slutte af med balsam for at få det til at skinne.

Hvad man bruger til nubuck aner jeg stadig ikke, men i hvert fald ikke det samme. Jeg har en bomløs, som ikke har været behandlet meget længe og aldrig af mig. Det kunne være rart at pleje den lidt, så den ikke krakkelerer og så den måske bliver endnu mere blød.

# Nvmb∑rS!x

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider