|
|
| Kieffer sadel - Erfaring og skrøner? |
|
|
Desværre står jeg p uden dressursadel til min mule - hvilket ikke er så smart når man er dressurrytter...
For god ordens skyd skal det siges at jeg SELVFØLGELIG får en sadelmager ud og tjekker en kommende sadel og omstopper den - men inden da vil jeg gerne have et par sadler som de kan tjekke og vælge imellem
MEN indtil da har jeg brug for hjælp - udfra min egen erfaring med sadler så er det umiddelbart en kieffer sadlerne der ligger bedst på krikkedyret...
Men jeg har hørt SÅ mange skrøner om kieffersadlder - bland andet at bommen er snæver og hesten derfor ikke kan bevæge ryggen ordentligt...
Derfor vil jeg meget herne høre fra JER hvad jeres erfaringer er med kieffer og evt gerne vise den hest i har som går med kieffer.
Evt også hvad i har hørt fra sadelmagere om kieffersadlerne...
Jeg håber på lidt opklarende hjælp så vi snart kan være klar til orentlig dressur igen
Hilsen Trine
Er små forbedringer et fremskridt - eller en forhindring for fremskridt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kieffer |
|
|
Ja, jeg er så også en af dem, der ALDRIG nogensinde skulle eje en Kieffer sadel. I mine yngre dage red alle i Kieffer Wien, og jeg hadede den sadel og fik ondt i mine hofter af at ride i den.
Da jeg så købte nu hest for et år siden, så skulle jeg også finde en ny sadel, da hun ikke kunne passe min højtelskede BR sadel. Og ved et tilfælde endte jeg så med en 18" Kieffer Lusitano. Der var ikke så meget at vælge imellem i 18" sadler, når jeg skulle have en brugt, og da jeg prøvede den gik hesten ligeud, så valget var ikke så svært. Min hoppe er meget følsom, og er der noget ved sadlen, der ikke passer, så står hun og småstejler. Og som en sidegevinst, så sidder jeg også helt fantastisk i den.
For nylig havde jeg en sadelmager ude, og sadlen lå rigtig godt på hesten, så der skulle bare en almindelig stopning til. På de nyere Kieffer sadler er bommen ikke snæver, men det er den på de ældre modeller, så dem skal man holde sig fra. Bommen på min er i helt normal vidde. Kopfjernet er lavet af glasfiber på de nyere modeller, så der kan den ændres så den passer hesten. Idag laves Kieffer kun med en bomvidde og tilpasses så den enkelte hest.
Læderkvaliteten er helt super og den er lavet med kantsyninger over det hele. Idag laves der mange Kieffer modeller med forskellige sædetyper og knæpuder, så der burde være mulighed for at man kan finde en model, der passer til dig som rytter.
Så alt i alt er jeg blevet omvendt og er super glad for min Kieffer Lusitano. Flere af mine veninder er også skiftet til Kieffer sadler og de rider bl.a. også i Lusitano, Malmø og Athen.
Her kan du se et billede af Figorina og mig i sadlen.

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sadelmager |
|
|
Glemte lige at sige, at min sadelmager ikke var begejstret for Kieffer, da hun mest havde set de gamle modeller med snæver bom. Men hun måtte indrømme, at sadlen faktisk var god nok..... Der var god plads, bommen kunne ændres og der var cutback. Så hun er blevet mere positiv overfor Kieffer end før.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sadler |
|
|
Det lyder jo som en lille solstråle historie.. Jeg har umiddelbart haft kig på wien og Lech - findes der nyere udgaver af dem mon (brugte)hvor bommen ikke er snæver??
Hilsen Trine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kieffer |
|
|
Både Wien og Lech laves stadig, så der kan du sagtens finde en af de nyere modeller, hvor bommen ikke er snæver. Men det skal som sagt være en der er maks. 5-6 år gammel. Men ellers vil jeg anbefale dig at prøve nogle forskellige modeller for at finde ud af, hvad der passer dig bedst. Umiddelbart er jeg ikke så vild med det helt dybe "master"-sæde, der er på Lech'en, da jeg føler mig alt for fastlåst. Men prøv dig frem - der er så mange lækre nye Kieffer-modeller. Du kan evt. se dem på deres hjemmeside: www.kieffer.net/cms/content/ blogsection/1/2/lang,de/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke bommen |
|
|
Hej Bare lige en lille korrektion. Det er ikke bommen der er snæver på de gamle kieffer sadler men tunnel/kammer der er snæver. Jeg var utrolig glad for min kieffer lech DL sadel og savner den jævnligt. Men da jeg havde en idé om at min hest ville være smukkest i brun (total åndsvag idé) ja så var kieffer ikke helt længere en mulighed da ikke ret mange af deres modeller laves i brun. Og ja når man ikke kan ride kan man i det mindste forsøge at se godt ud *GGG*
Venlig hilsen Heidi
Kontakt kan formidles til 2 fantastiske dsp dressurponyvallaker med super god dressurafstamning. 3 og 5 års begge smukke heste med dejligt temperament
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| zzzzzzz |
|
|
ja selvfølgelig er det kammeret - jeg er vist en smule træt... Har siddet og kigget billeder af kieffer sadler og kan se at på nogle af dem er det meeeegt smalt... men det er så nok de gamle...
Hilsen Trine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kieffer sadler |
|
|
Jeg rider i en Kieffer Lech Profi 17" medium bom, som passer optimalt til min hoppe (stor, lidt bred hoppe), ønsker mig dog en Kieffer Action, da jeg gerne vil have større knæstøtte og synes at denne sadel er skøn at ride i.
Hoppen har også haft en Kieffer Norbert Koof springsadel, virkelig skøn sadel, en sadel jeg også ville vælge igen til spring.
Så ja, jeg er til Kieffer sadler og ville ikke vælge andet til min hoppe. 
Vh. Jill
Hvert græsstrå har sin egen dugperle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kieffer Malmø |
|
|
Hos os er Kieffer Malmø et hit - dejlig sadel at ride i og den ligger perfekt på muledyret. Har også haft en Kieffer Lech som jeg var rigtig glad for. Master bryder jeg mig ikke om pga dens højde bagpå - føler mig låst - men en god idé er da at prøve de forskellige modeller som findes. Så du finder lige den model der passer din numse bedst  ;o) Lillian
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kieffer.... |
|
|
der er vel altid godt og dårligt om alt i denne verden?! jeg har en Kieffer Malmö jeg har brugt til min forhenværende og nuværende hest. synes på ingen måde de er snævre, og de kan da udvides? Min blev udvidet da jeg købte den fra ny. personligt synes jeg Kieffer laver lækre sadler, men den sadelmager der lige har omstoppet sadlen bryder sig bestemt ikke om den. blandt andet synes han de er alt for hårde i stopningen. dette må jeg så give ham ret i, og han har nu omstoppet den så den er meget blødere. om dette hjælper på de nyligt konstaterede rygømheder kunne han dog ikke garantere. sadelmageren synes også det er nogle møgløsninger ''indvendigt'' og han hader ligefrem at ordne Kieffersadler, men herregud, hvordan den er konstrueret indvendigt er jeg lidt ligeglad med så længe det ikke berører hesten. hvis det viser sig at min hest fortsat har problemer med sadlen, prøver jeg at skifte til Kentaur, hvis det er Kieffers konstruktion den er gal med.
* Miss GiGi * Kåret i DH '07 Highlander; en savnet hest ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Jeg har |
|
|
Så en træls erfaring. Min den store fik hans ryg ødelagt af en Kieffer Lech, og det var ikke en af de gamle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kieffer |
|
|
jeg havde både en kieffer lusitano samt en ulla salzgeber til min nye hest, desværre lå ingen af dem godt og kunne ikke tilpasses...
Men jeg var især glad for salzgeberen, den var så lækker at sidde i, og med den rette støtte, men hesten kommer selvfølgelig i første række..
Så nu har vi en stübben tristan i stedet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kieffer |
|
|
Jeg er helt vild med Kieffer sadler, dog de nyere. Kammervidde varierer en del, har haft en 7 år gammel Garmisch med 5 cm kammer og har lige købt en helt ny Nobert Koof og den har et godt bredt kammer. Kieffer er nemme at ændre i bomvidde og ligger perfekt på min unghest, dog har jeg fået ordnet stopningen i den nye da de er for hårde når de kommer fra fabrikken. De gamle Kieffer kan være meget smalle i kammeret, men en god sadelmager kan udvide det. Og kan også sige hvor bredt et kammer din hest skal have. Ikke alle kan gå med de helt brede, da de kan komme ud og ligge på de forkerte muskler, men det kan en sadelmager bedst vurdere. Syntes man sidder rigtig godt i de fleste Kieffer sadler. Dressur mæssigt har jeg dog kun prøvet en Lech med de store udvendige knæstøtter, men sad super i den!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kieffer Lusitano |
|
|
Jeg er også rigtig glad for Kieffer. Synes de er super lækre at sidde i og læderkvaliteten er helt i top. Den sadel jeg har nu er skam også en dyrere en af slagsen, men synes stadig det er min Kieffer der er lækrest i læderet. Min Lusitano synes jeg støtter helt perfekt uden at man er for låst og har været super glad for den de år jeg har redet i den. Desværre har min unghest ændret sig meget efter tilridningen og hun er IKKE nem at finde sadler til da de fleste tilter forover på hende - jeg rider nu i en Prestige Top Dressage og den er jeg også meget godt tilfreds med. Du får lige et par billeder af min unghest fra sidste år, hvor hun endnu ikke var blevet alt for besværlig og min kieffer stadig lå fint på hende (skal lige siges det vist mest er hesten og ikke sadlen der er besværlig, så det er intet negativt om Kieffer - er stadig ret træt af den ikke fungere på hende, har heller ikke solgt den endnu for kan ikke helt blive enig med mig selv om jeg kan nænne det, selvom den jo egentlig bare hænger. Kan jo ikke ride med to sadler på en gang )    
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis det skulle have |
|
|
interesse har jeg en Kieffer Action med udvendige knæpuder til salg, super lækker sadel, har været utrolig glad for den men desværre udviklede hesten sig så den ikke ligger optimal på ham, alt fyld er udskiftet i den, men intet hjalp hen af vejen, så har desværre måtte vælge at sætte sadlen til salg. Kan huske allerførste gang jeg sad i den, det var ligesom at komme hjem, aldrig har jeg siddet så godt i nogen sadel - så kan også kun varmt anbefale Kieffer. mvh Vipse
Miniaturehingst færdigkåret i DMHF og endvidere Årets oversize i Vest, tilbyder bedækning. Part i miniatureheste tilbydes og ligeledes part i 3 års fuldblod for rutineret rytter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg havde en Kieffer Master til min gamle hest, men jeg savnede noget mere knæstøtte. Og det super dybe sæde gjorde, at jeg nærmest havde "ryglæn", hvilket gav forkert opstilling. Jeg har også haft en leg med udvendig knæstøtte, men den fik jeg ondt i knæene af. Jeg red i min Master i 4 år, fordi det var den sadel der passede min hest. Men det er jo en smagssag, hvad man synes der er bedst... Som udgangspunkt skal man jo vælge sadlen ens hest kan gå med.
Kristina Nu med Starlight´s Sidney
Hvil i fred min elskede Maddie Du er den klareste stjerne på himlen i mit univers 3/6-01-17/3-09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ******** |
|
|
Jeg har en kieffer Marzog(har ikke set sådan en andre steder før) en meget gammel men velholt sadel som jeg er rigtig glad for, har prøvet en Lech men den var jeg ikke begejstret for Wien, var ok men heller ikke til mig fast, ellers har jeg ikke prøvet andre, emn er er glad for kieffer i al almindelighed. og så holder i evigheder hvis man passer på dem. venlig hilsen karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sadler. |
|
|
Jeg har en kieffer Freestyle som jeg er meget glad for=) Kan desværre ikke finde ud af at lægge billeder ind her. Den har et utroligt blødt sæde.. Dejligt=D 
Overdreven brug af pisk og spore, kendetegner ikke rytteren den store.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har denne her: |
|
|
 Athen Olympic (mener modellen har været på banen et par år)- man sidder super godt uden at være låst fast. Men jeg foretrækker til hver en tid min anden sadel:  En Stübben Maestoso - ganske enkelt super fed. Begge koster 11 - 12.000,- (så vidt jeg husker) KH:)
Annette rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kieffer.............. |
|
|
Jeg har to Kieffersadler. En 20 år gammel Kieffer Wien med dobbelt knæstøtte og en Kieffer Inn springsadel, som er ca. 25 år gammel. De sidste 20 år har mine heste gået med mine "gamle" men velholdte og tilpassede Kieffer sadler, og jeg har ALDRIG haft skadede eller halte heste, eller heste med rygproblemer. Jeg har drøftet det smalle kammer ( som begge mine sadler jo har) med to uddannede sadelmagere. De sagde begge, at der ikke var grund til at skifte en sadel ud, som fungerede godt på hesten. Jeg elsker begge mine sadler, men har da på grund af deres alder, overvejet om de skal skriftes til noget mere moderne, men jeg tør næsten ikke. Tænk hvis jeg køber to nye til 10000-15000 kr/stk og de så ligger ad h...... til, og jeg har solgt de to gamle for en slik.........
MVH Britt med dressurhesten "Camelina Kilen" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wien... |
|
|
Jeg har redet meget i både Lech og Wien. Jeg er mest til Lech sadlen, jeg føler jeg sidder bedst i den, der er mere støtte over det hele. mht Wien, kan man godt i de ældre modeller blive "slidt" foran som kvinde. Jeg troede i flere år, at sådan var det nok bare, indtil jeg fik fortalt min træner om problemet. Det hjælper med gele overtræk, men det optimale er at sadlerne passer begge parter korrekt.
"Det tar lang tid, at få en gammel ven"
Trakehner FAN 
Indehaver af de skønne helsøskende Petia af Wolhøjgaard (07) og Perikon Runehøj (08)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|