|
|
| foder automat - kolik |
| Forfatter:  |
Hrud |
| Dato:  |
27-06-2008 11:17 |
|
Hej, efter at vores hest har haft kolik, vi har tænkt på at købe en foder automat fra IFEED, http://www.ifeedhorse.com Syntes at det lyder som en god ide at foder nogle flere gange om dagen og så skulle man spare 20-30% på foderet og det bliver jo til mange penge. Er der nogen som kender/ bruger dem ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu er jeg |
tralle-trold *Tone* |
27-06-2008 11:27 |
|
måske dum og dejlig. jeg kan bare ikke forstå hvordan du skal spare 20-30% på foderet? Hesten får jo ikke mindre forbrenning om den får foderet fra en automat. Og foderet ikke højere foderværdi om den bliver fodret fra automaten. Men ellers synes jeg faktisk en foderautomet er en god ide, har selv vurdert at købe det tidligere da jeg havde mange heste på samme stald
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hesten udnytter... |
|
|
... foderet bedre når det gives i mindre portioner, end når den får det hele i 2 eller 3 store portioner - derfor kan man spare lidt på foderet. Om det reelt er så meget som 20-30 % ved jeg ikke - det lyder af meget
£isbeth & Baloo Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Ina ♥Zahrah Hamrah El Azraff |
27-06-2008 11:33 |
|
Det lyder da som en fantastisk maskine.. Kunne jeg godt have brugt i vinters da jeg havde mine opstaldet ud i løsdrift, blev lidt træt af at køre frem og tilbage hver morgen og aften for at fodre..
Med Venlig Hilsen Ina Brøndum Oliver 16 08 03 Lukas 04 04 06 Silas 21 07 07 Snart med Zahrah Hamrah El Azraff OX Ask den gæve Shetter -Men uden Mirco... Støt kampen mod kræft
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsan |
|
|
Jeg synes Foderautomater er en god idé - dog har jeg hørt fra flere at det ikke er alt foder der kan gå i dem... Specielt müsli-blaninger har det med at sætte sig fast deri. Mvh. Dorte
Søger Læreplads som Beslagsmed hele danmark har interesse. Er færdig med Grundforløb.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men ina.... |
|
|
... i løsdrift kan man jo ikke være sikker på hvilken hest der får hvilket foder - så det holder jo ikke. Så skal det være styret af en chip i grimen, ligesom i et HIT system. Det er rigtigt at det ikke er alt foder der kan gå i maskinen - f.eks. duer den ikke med vådt foder, eller noget med meget melasse der risikerer at klumpe.
£isbeth & Baloo Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I øvrigt.... |
|
|
... mener jeg jo heller ikke at automaten fritager for at holde øje med om hestene har fået hvad de skal, minimum et par gange i døgnet. Det duer ikke med tilsyn en enkelt gang i døgnet og man så risikerer at der sidder noget på tværs og hesten ikke får mad!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Søg under leverandøre og produkter, der er skrevet mange tråde. Jeg er en af dem som aldrig - aldrig - aldrig mere skal ha vores hest i nærheden af sådan et monster igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foderautomater |
|
|
Jeg synes at have hørt om heste der fandt ud af at hvis de sparkede længe og hårdt nok på boksvæggen, rystede det tilpas i automaten til at den lukkede mere foder ud end den skulle. Ved dog ikke om dette har noget på sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Stald Althoff »Anni« - jo det har noget på sig. Der hvor vi stod lærte samtlige heste i den ene stald den fidus, så der var en øredøvende larm altid. Når automaten så gik igang startede den helt store ballade. Det var enten de fyldte mavers paradis - de tomme mavers helvede og de ømme forbens holdeplads.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg står så i |
|
|
stald med 20 heste der bliver fodret via foderautomat, og kan slet ikke genkede det billed af sparkende heste. Tværtimod. Det er nok den stald jeg har været i, hvor der er allermest ro! Ud af alle de heste vi har og har haft, er der kun en, såvidt jeg husker, som har fået kolik eller lign. De fleste steder jeg kender af den størrelse, har besøg til kolik væsentlig oftere. Min veninde er netop flyttet i en anden stald, længere syd på, og på trods af hun også er imod foderautomater, kan hun nu også kun sige, at hendes hest er gennemsnitlig mere rolig... også selvom hun kommer imens der bliver fodret. Der er generelt en god ro igennem stalden. -Hvilket der ikke var på det foregående sted, og slet ikke når fodervognen blev kørt frem. Så man kan nok have oplevet begge dele. -Jeg har så bare kun oplevet det positive!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det må jo også... |
|
|
... komme an på hvordan maskinen er monteret. Hvis den sidder på en trævæg der kna rystes og at der derfor falder foder ned i krybben, kan jeg godt se problemet. Men der er jo andre typer væg - f.eks. muret eller hvor der er et sted uden for hestens rækkevidde hvor den kan sidde. Og så er det jo smart nok 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også mine |
Samson1995 |
27-06-2008 13:13 |
|
Hej.... Har også mine opstaldet hvor vi har foderautomater.... Boksene er muret op....og ingen heste sparker eller urolige når maskinerne udfodre....de venter pænt på at få deres potioner.... Synes absolut godt om den måde at kunne at fodre på.....i "mange" mindre potioner.... Mvh Trine
En rigtig hest....er en BELGIER 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Positiv |
|
|
Ligesom Tine er jeg kun positiv overfor foderautomater. I "vores" stald har vi dem fra IFEED. Der er aldrig uro omkring fodring, som der altid er i større eller mindre grad i andre stalde. Jeg har endnu aldrig oplevet en stald, hvor der ikke var uro, når fodervognen blev kørt frem eller nogen rodede med foderspandene. Det er kun, når der kommer en ny hest i stalden - den skal lige vænne sig til, at foderet ikke kommer, fordi der kommer et menneske med en spand i hånden. Men det vænner de sig ret hurtigt til. Alle heste får foder i krybben samtidigt, så ikke noget med, at hesten i den "sidste" boks står og venter og evt. begynder at sparke og hvad de ellers kan finde på. Det er rigtigt, at ikke alt foder kan gå igennem automaten. Når jeg fodrer med vådt foder, smider jeg det selv i krybben efter ridning. Lucerne er vist heller ikke et hit i en foderautomat. Men vi har mange forskellige slags müsliblandinger i stalden og der er ingen problemer. Og det samme med korn selvfølgelig. Så foderautomater får herfra
Hilsen Hanne Med Connemara og nu også Oldenborg - hvorfor vælge når man kan ta' begge dele 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores er monteret |
|
|
på hel almindelige boksvægge. -De kan sagtens rystes... men det eneste hestene prøver på er at slikke dem ned. -Hvilket noget cribox har sat en stopper for. Vi har forresten både havre, pellets fra spillers og noget müsli, uden melasse i maskinerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| jeg har dem.. |
inger christensen |
28-06-2008 18:48 |
|
til to af mine bokse. Men de er pillet ned i øjeblikket, da staldne er ved at bygge slidt om. min hoppe shila, æder sit foder på få sekunder og bag efter, står hun og banker på boksvæggen ind til naboen. Men nu er hun lang tid om at spise sit foder og der er igen ro i stalden. ikke alt foder er lige velegnet. Er det et meget groft muslifoder, med lidt snittet hø/halm i, kan det være svært for hesten at få det ud, uden det sætter sig fast. dem jeg har, er uden motor og kan kun indstilles manuelt. Hesten trykker/skubber på en plade, så der kommer små håndfulde ned i dens krybbe ved hvert tryk. Modellen er fra Ifeed. holder supert og kan godt tåle at hesten forsøger at gennemgnave den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kuldegysning |
|
|
Jeg får kuldegysning hver gang jeg ser disse tråde om foderautomater. Jeg vil ikke uddybe en helt masse, da jeg allerede har gjort det mange gange herinde. Prøv at søge på gamle tråde. Jeg kan kun sige, at de fordele der er med automaterne langt fra kan opveje de ulemper, der er: Skraben med forben ved fodring (3 ud af 4 af vores er begyndt at skrabe efter vi har fået automater), gnaven i automat og krybbe, for at få mad (automaten "drysser", hvilket får hesten til at fortsætte), foder der sætter sig fast (meget få fodermærker dur i automaterne), fejldosering (giver langt fra samme mængde hver gang), tømning på én gang ("fedt" for en kolikhest)er bare nogle af dem. Jeg syntes også ideen var super god, men desværre er min erfaring at det ikke fungere i praksis. Jeg vil i hvert fald nødigt have en stald med mere end de 5 automater, vi har. For så er det næsten et "fuldtidsjob" at holde dem kørende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lamos.... |
|
|
hvilket mærke har du? Det kunne måske være det er der forskellen ligger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| jeg tror... |
inger christensen |
30-06-2008 20:23 |
|
at der hvor problemet opstår, er nå man bruger de fuldautomatiske. Jeg har ingen problmer haft i stalden, da mine fyldes ved hver fodring og hesten så får en meget længerer tømme/tykke tid, end hvis det bare blev hældt ned i krybben. Hvis man bruger dem der er automatiske og elstyret, ja så kan der nok opstå problemer, da hesten jo hurtigt finder ud af, at de ved at banke eller bide i automaten, kan få tildelt endnu mere foder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|