|
|
| Med hvad "doseres" Fiber Lux? |
| Forfatter:  |
Mona |
| Dato:  |
02-05-2005 15:30 |
|
Vores hest er opstaldet et sted hvor afmåling af foderet foregår med en almindelig 1 kg´s foderskovl, hvor foderet (havre og mueslitilskud) så gives i f.eks. 1/4 eller 1/3 eller 1/2 eller 1/1 foderskovlfuld... men vi ønsker at fodre vores hest med fiber lux samt havre, og hvis man f.eks. vejer ½ foderskovl-portion på en vægt, og dernæst tager en ny ½ foderskovl-portion og vejer på en vægt, så kan der være meget stor forskel på hvad "de halve portioner" Fiber Lux vejer. Hesten skal helst have 1 kg/døgn fordelt på 3 måltider.
- Hvad gør i andre, som fodrer med Fiber Lux, har i en foderskovl med en vægt i, eller afmåler i "på slump"?
- Hvordan afmåler man Fiber Lux´en på de rideskoler hvor mange heste fodres med det, og fodringen derfor skal foregå hurtigt?
Hilsen
Mona.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har |
Stasi |
02-05-2005 16:19 |
|
brugt et litermål. Jeg vejede bare af hvor mange liter/dl hesten skulle have, det var meget nemt. Husk at presses fiber lux ned i litermålet, er der mere end hvis man bare "drysser det i. Det skal gøres ens hver gang, hvis man skal være sikker på at det vejer det samme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fiberlux Basic |
|
|
Da jeg brugte Fiberlux vejede af hver dag (var kun til en hest), fordi der kunne være stor forskel på indholdet i samme sæk.
Hilsen Malene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du har nok ret Malene, |
Mona |
03-05-2005 00:09 |
|
det bedste vil sikkert være at anskaffe en foderskovl med indbygget vægt i, da det kan være forskellige personer som fodrer hestene der hvor vores står opstaldet - derfor vil det uvilkårligt blive meget forskelligt hvor meget hesten får af Fiber Lux, hvis det ikke bliver vejet.
Er der nogen som kender foderskovlen med indbygget vægt I?
Er den hurtig og nem at anvende?
Hilsen
Mona.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foderskovl med vægt |
|
|
Sådan har jeg brugt og det fungerede fint.
Man skal bare lige huske at tjekke med jævne mellemrum om den stadig står korrekt - altså ved nul når der ikke er noget i.
Mette - der nu har gården, men mangler hesten 
Lille velreden hest med et godt sind søges. Se præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hos os... |
|
|
-fodres alle (110) heste med fiberlux til "natmad". De får en skovlfuld, bare sådan på slump... En alm. skovl til ponyer og en skovl med top på til heste. Det svinger selvfølgeligt noget, men jeg kan ikke se at det gør så meget at de ikke får præcis det samme hver dag.
Har man kun få heste kan man selvfølgelig bedre fodre mere nøjagtigt.
Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fiberlux Basic |
LeneG |
03-05-2005 15:42 |
|
Hejsa.
Jeg fodrer også med Fiberlux og for øjeblikket som eneste tilskudsfoder.
Mine heste skal have 1 kg. dagligt, og det får de gennem 4 store håndfulde to gange dagligt.
Jeg vejede af hver dag i ca. 14 dage, og derefter synes jeg, at jeg havde en rimelig god fornemmelse af, hvor meget der skulle til ½ kg. Jeg kunne efterhånden næsten sige det på forhånd før afvejning, og siden har jeg bare gjort det på slump. Af og til tjekker jeg med en vægt, men det er såmænd ikke helt galt.
Næste efterår/vinter regner jeg med at supplere med ca. 50-100 gram Travo-E, og så kun give hver hest ½ kg. Fiberlux dagligt. Hestene får i forvejen rigelige mængder wrap, grønthø og halm foruden hel havre og opblødte roepiller, så det forsøger jeg pga. økonomi.
Mvh. Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|