Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Vanrøgt — hvad gør man?
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 08:50
Der er en pony til salg på markedspladsen, som stadig står ude i vores stald og har stået der i 14 dage. Iflg aftale skal den retur til sælger i aften. Den har været på prøve, på opfedning og til handelsundersøgelse. Den ankom stærkt beskæringstrængende, fuldstændigt afmagret og med et kæmpe sadelsår, som gik næsten ind til knoglen, og som var blevet holdt ved lige ved daglig ridning. Afmagringen skyldtes ikke orm eller tænder, men udelukkende, at den havde levet på luftfrikadeller og en håndfuld korn. Tanken bag købet var at give den ro, mad og beskæring og så lige så stille gå i gang med den, når den lignede en pony igen. Handelsundersøgelsen foregik i går, men ponyen gik ikke igennem bøjeprøven, og der var en del anmærkninger på benene, sadelsåret mv. Undersøgelsen viste i øvrigt også, at ponyen kun var 4,5 år gammel og har derfor så vidt vi kan skønne været redet til alt for tidligt — tidligere end 3 år. Dette var anden handelsundersøgelse, den ikke er gået igennem. Den blev også undersøgt på stedet, men køber ville gerne give hesten en chance for at komme sig lidt og prøve igen.

De mennesker, den kommer tilbage til, er så vidt vides ikke onde, men totalt uvidende — den ankom her med ”egen mad” som var makuleret af møl. Nu skal ponyen tilbage til nul mad osv og prøves af en hel masse mennesker trods sit sadelsår — der på kort tid kan gøre ponyen til slagtehest. Hvad gør man, når man ved det her? Ponyen er allerede nu gladere og har taget på, og det er næsten ikke til at bære, og det er slet ikke til at bære at se ponyen sat til salg som en sund superpony.
0
0
Svar på denne tråd

tilbyd
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 09:07
at beholde den - med argumentet om, at den bliver mere værd.
Hvis du/I kan fodre den op og iøvrigt træne den i almindelig omgang, så ville den jo kunne indbringe sælger flere penge.
Udgiften ved at have den stående i jeres stald kunne være en provision af salget ( noget realistisk).

Men omvendt er det ikke sandsynligt at en sådan pony ville kunne gå igennem nogen handelsundersøgelse, når den er i denne ringe stand - så køber burde give den en chance mere.
En så vanrøgtet pony har brug for langt mere tid - og købers ide var vel at få en billig pony, der kunne rette sig - så er det lidt barsk at sende den retur nu.
Man burde slet ikke handle sådan et dyr, men faktisk melde sælger til Dyrenes Beskyttelse med det samme.
Jeg overotg en sådan ponyhoppe, som var totalt afmagret og stort set ikke kunne gå - Det har taget tre - fire måneder at få hende i en stand, hvor vi kan sige, at nu kan vi begynde at arbejde lidt med hende.

Det kunne være en hjælp at henvende sig til Hestens Værn, som er gode til at tage en snak med en sådan hesteejer om foder osv.

Hvor stor er den - og hvor bor den?

Mange hilsener Lone

se flere billedredigerimger på præsentation
0
0
Svar på denne tråd

hør dyrlægen ad?
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 10:34
Hej Staun

Tog I billeder af hesten da den kom, så I har beviser? Måske de dyrlæger der har synet den, kan gøre noget? Hvis ponyen så slem ud da den første dyrlæge tilså den, burde dyrlægen anmelde hesteejeren. Det har vedkommende pligt til. Så hiv fat i første dyrlæge!

Det er lidt af et dilemma I er i, det er ikke rart at sende ponyen tilbage, men man kan jo heller ikke være Moder Teresa for alle de dyr der trænger til hjælp, så kunne vi alle starte et internat. En af mine pensionærer har oplevet noget lignende og det hjalp at true med Hestens Værn. Selvom det næppe ender med en anmeldelse og slet ikke hvis ponyen ser meget bedre ud i dag, så er Dyrenes Beskyttelse, Alle Dyr s ret og Hestens værn søde til at kontakte personerne. Det hjælper ret ofte. De kan påberåbe at ponyen skal i behandling for sine haltheder og at ejeren skal følge behandlingsforløbet.

Desværre er det ikke ualmindeligt! Lad os håbe den nye bekendtgørelse omkring hold af heste, kan præcisere lidt bedre hvad der menes med : Heste skal huses og passes i henhold til deres fysiologiske og adfærdsmæssige behov, efter anenkendte og videnskabelig praksis.

Den kan tolkes på mange måder, vi har jo lige haft debatten omkring folde f.eks, og der var vi ikke enige.
Vi er heller ikke enige om hvornår en hest må tages i brug. Galopfolk tilrider ved 1½ års.
Mange heste er for tynde, tæt på grænsen til det er sundt. Mange heste er svært overvægtige tæt på grænsen til forfangenhed og fedtlever. Sadelsår, der er mange rideskoleheste der går rundt med sadelsår, de lægger bare et håndklæde imellem.
Der er folk der behandler andre folks heste uden en en dansk anerkendt uddannelse (mig selv f.eks) osv osv

Så grænsen er flydende og argumenterne er mangfoldige for det ene og det andet.

Etik er noget af de sværeste at diskutere, men det bør komme op og vende. (Uden at svine hinanden til)

Held og lykke Staun
0
0
Svar på denne tråd

Tak for råd —
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 11:18
jeg har nu skrevet til Hestens Værn og bedt dem kontakte sælger mhp at oplyse dem om korrekt fodring, beskæring samt pleje af sadelsår, videregivet dyrlægens anmærkninger, især om at hesten ikke bare kan rides, så længe såret ikke er helt helet. (Han mente mindst 14 dage til).

Problemet er, at ponyen i dag ikke fremstår som det afpillede lig, der ankom for 14 dage siden. Såret er også pænt helet, så hvis man ser den nu, er der ikke noget at komme efter. (Den første dyrlæge sagde vist ikke noget om vanrøgt, han mente bare, at hesten var lidt underernæret)

Jeg sagde til køber, at hun skulle fotografere hesten ved ankomst, men det blev bare ikke gjort.

Problemet er også, at annoncen ikke oplyser om, at hesten med 14 dages mellemrum er blevet handelsundersøgt og ikke er gået igennem, så hvor mange handelsundersøgelser skal den hest igennem, hvor længe bliver den stående hos de mennesker? Alternativt — hvilke om heste uvidende fjolser køber den så og rider den, som om ingenting var i vejen? Der er et flot billede af den, hvor den terrænspringer et par væltede træer — det ville den slet ikke kunne holde til!

Det er rigtigt, at vi ikke kan være Mother Theresa for alle de heste, vi møder, men kors hvor har jeg lyst til at bare at købe den hest og sende den på fold i fred og ro i 3 måneder.
0
0
Svar på denne tråd

Lone--
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 11:21
Glemte at svare: den 1.47, bor pt i Nordsjælland, kommer tilbage til Kbh i aften — med mindre jeg finder ud af noget.

Køber ville også gerne give den en chance mere, men sælger vil ikke lade hende beholde den længere. De skal øjensynligt bruge pengene her og nu. Det er skaldede 10.000 kr. det drejer sig om — problemerne er jo bare, for køber, at den kan blive et dyrt bekendtskab, afhængigt af årsagerne til dens bøjeprøve-reaktion (Den er IKKE halt).
0
0
Svar på denne tråd

stakkels hest
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 12:46
at blive smidt sådan rundt blandt folk. Og umiddelbart så lyder 10000kr altså af rigtig meget ud fra den forklaring du her har givet på hesten.

sender lige en besked til dig så du kan sende mig en med linket til denne pony. Det kan jo være jeg kan udrette et mirakel (det er da at håbe) så den ikke længere skal rundt til mange forskellige mennesker.
0
0
Svar på denne tråd

broget marked
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 13:17
Staun du kan ikke gøre en s.. en eller anden dag kommer der en forbi og køber den og får den ikke tjekket af dyrlæge (det er der mange der ikke gør). Der er ingen regler for hvor mange handelsundersøgelser den må gå igennem. Nu har man heller ikke lokalisere haltheden, det kunne være manglende hovpleje.

Der er også masser af heste, der ikke er sunde og raske (hvis de blev undersøgt grundigt nok) der bliver redet dagligt.

Der er mange dyrlæger der ikke tør sige ligeud hvad de mener. De ser så mange skæbner, at de resignerer.

Det er godt du råber op og gør noget!
0
0
Svar på denne tråd

Åh hvor er der mange
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 13:21
dumme mennesker!!!
Det er simpelthen så sørgeligt, og især de tilfælde hvor folk bare ikke ved bedre.
Min veninde har lige købt en skøn pony, men vejen dertil var til at tude over. Først købte hun en ældre hest af medlidenhed. Der stod et afmagret skellet med for lange hove. Det viste sig desværre i handelsundersøgelsen at den havde dannet ringfod pga de lange hove. Da vi sagde til sælger at den havde godt nok stået langt fra foderet, så nej den fik skam alt hvad den ku æde, af havre og lucerne og så lige halm, men de havde lige læst i Equipage at den jo nok skulle have hø, men det mente de ikke var nødvendigt. Den deler en griseboks med to shetlændere! Godt gået!!!
En anden havde to ponyer, mor og søn. De var måske lidt for tynde fik vi af vide i tlf. og hoppen havde for lang tid siden forstuet sit forben, men den gik fint nu. Hoppen har brækket sit forben, de var skin og ben, hingsten skulle være 4, han lignede en åring uden sul på kroppen. Ingen ved hvornår de har haft smed eller været på fold sidst, men det er godt nok længe siden. De er meldt til politiet for vanrygt. Hestens værn er gode nok, men der kan gå uger før de kommer, politiet skal tage ud og tjekke samme dag!! derfor denne procedure, men hvad tænker folk på!!!
Jeg er virkelig rystet.
Hilsen Mette

Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag
0
0
Svar på denne tråd

End of story
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 13:49
Så er det lykkedes at gøre sælger begribelig, hvad og hvor meget foder hesten skal have og hvorfor; at den skal beskæres; og at den ikke må rides i 14 dage, mindst. Sælger er som sagt ikke ond, men ved bare intet om heste. Hun har nu udtrykt troværdig vilje mht at behandle hesten ordentligt. Det er sælgers datter, der har bragt hesten i den fortvivlende stand, og moren virker indstillet på at tage ansvarligt over herfra.

Rikke: jeg vil helst ikke give dig linket, for jeg kan ikke lide at hænge folk ud. Men hvis du læser, hvad jeg har skrevet nøje igennem, kan du faktisk selv finde den :-) Men prisen er 2 højere nu, end jeg angav.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider