|
|
| Allergi test |
| Forfatter:  |
Arild |
| Dato:  |
19-01-2005 15:47 |
|
Jeg har en plag som hoster. Hun startede med at hoste da hun kom ind fra døgnfold og kom i ny stald.
Jeg har så flyttet hende, da jeg meget mistænkte staldklimaet. Der var ikke særlig god udluftning og døren var altid lukket, da nogle af de andre pensionærer mente at hestene frøs hvis døren stod åben....
Hun nåede at stå der i lidt over 2 måneder.
Idag står hun i en stald med godt klima. Hun er selvfølgelig på fold hver dag.
Hun står på spåner men får både hø og halm. Jeg hører hende ikke hoste i stalden (det gjorde hun før) men hun kommer med 1 til 2 host når hun kommer på fold og starter med at løbe. Men det er så det. Så hosteriet er bestemt blevet mindre men ikke væk.
Jeg ved godt at jeg burde give hende wrap, men jeg havde jo købt hø så det er også lidt med økonomi og jeg håber at staldmiljøet er nok.
Men mit spørgsmål er egentlig hvordan jeg finder ud af hvilken allergi hun har. Nu kan jeg læse at det også kan være kornallergi.
Hvor mange forskellige typer allergi er der? Og er det dyrlægen der kan finde ud af hvilken? Hvordan undersøger de det?
Er allergi altid ensbetydende med at de ikke kan tåle støv/svampesporer osv? Og hvor meget skal en hest hoste før vi siger allergi? For jeg kender flere der har en hest der kan hoste en gang eller to men hvor det åbenbart ikke betyder noget.
Min plag har nu stået det nye sted i lidt over 2 måneder og hun hoster som sagt ikke når hun bare står i stalden. Heller ikke når hun spiser sit hø og halm. Så jeg ville se tiden lidt an og til sommer kommer hun jo på døgnfold. Og så ville jeg overveje at købe wrap til hende til næste efterår.
Men jeg ville da gerne have nogle gode råd til om jeg burde gøre noget, feks få hende undersøgt.
Hilsen Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke sikkert |
|
|
Det er ikke sikkert, det er allergi (endnu). Hvis hun har stået i 2 måneder et sted med dårlig luft, kan hun stadig have en irritation.
Men sælg da dit hø, der er stor efterspørgsel på hø!
Og køb så noget wraphø i stedet, når du nu har en sart hest.....
Det er IKKE sjovt at have en allergihest, og det kan komme til at koste rigtig, rigtig mange penge! Vi bruger nok 4-5.000 kr ekstra om året på allergihesten  og det har vi gjort i en del år efterhånden, så det løber op  .
Så spar ikke dine penge nu, men invester i en sund hest 
 fra Nina Præsentation - nu med 2 føl
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med Nin@ |
|
|
Hej
Jeg er også ejer af en allergihest og jeg er 100% enig med Nin@. Sælg dit hø nu og køb noget wrap....
Mht. en allergitest, er sådan én lidt bekostelig... Du skal nok regne med ca 2000 kr. for selve testen. Dertil kommer så behandlingen bagefter....
Men forsøg da først, at fjerne høet og giv den noget wrap.
Hvis du VIL beholde høet, så prøv at starte med at ryste det op udenfor inden du fodrer med det og skyl det grundigt inden du giver det til din hest...
Men JEG ville prøve med wrappen først.
Held og lykke..
Mig og bassen Vil DU være med til at stoppe slagtetransporter til Italien? Meld dig til her: sleipner_dk@hotmail.com Nye billeder på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for det |
Arild |
20-01-2005 10:10 |
|
Tak for det.
I har nok ret. Jeg vil prøve at købe noget wrap. Hvordan er det nu...hvad er det jeg skal kigge efter? Det er noget med at det skal være 60-70% et eller andet????
Hilsen Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wrap måske ikke godt |
|
|
Hej
Jeg har også været ejer af en hest der havde allergi. Min hest kom ind fra sommergræs og ind i en stald med dårligt klima,trode det var det dårlige klima og derfor så den blev flyttet. Men den blev ved med at hoste hver gang den skulle løbe.
Skiftede mit hø ud med wrap, men det gjorde det hele værere så jeg fik lavet en test hvor det viste sig den var overfølsom over skelligt foder og pollem. i alt var den allergisk over for 29 ting, og det var kommet i mens den gik på sommergræs.
Vil bare sige at du skal være opmærksom på hvis du giver den wrap, for hvis det ikke er støvallergi kan det måske gøre det værer.
Min hest hævede flere steder i hoved.
Håber du finder ud af det
Vh. Kathrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Puha... |
Arild |
20-01-2005 16:15 |
|
Det er godt nok svært at vide hvad man skal gøre. Man kan nemt komme til at give en masse penge for ingenting.
Det er også grunden til jeg ikke har købt wrap endnu, for når hun ikke hoster mens hun spiser sit hø, så tænker man jo at det ikke er så slemt.
Men det er lige præcis det at hun hoster når hun lige starter med at løbe. Og jeg har også nogle gange hørt at hun kommer med et enkelt host når hun rejser sig op.
Men jeg har ikke før tænkt på at det kunne være foderet. Har hele tiden troet at det var staldmiljøet og derfor har jeg håbet på at jeg kunne nå at redde det ved at skifte stald når hun nu ikke havde stået der så lang tid.
Det er jo også svært fordi man ikke er hos hende 24 timer i døgnet og derfor kan hun jo godt hoste mere end jeg tror.
Men jeg er stadig meget åben overfor erfaringer.
Men når hun hoster MEGET mindre end før tyder det så ikke på at det har været staldmiljøet? Hun får jo det samme foder. Og hun har fået det samme hø hele tiden (jeg havde selv købt hø da de ikke fik nok der hvor hun stod opstaldet). Så er det selvfølgelig en anden halm der bruges i den nye stald.
Jeg ved ikke om det bare er mig der så inderligt ønsker at det aldrig bliver et problem og at hun holder op med at hoste.
Men ellers vil jeg da gerne høre om erfaringer med hosteheste.Hvor stor betydning får det for den senere ridning? Jeg har ikke planer om at skulle til OL.....hihi, men jeg håber da på at hun bliver en godt gående konkurrencehest. Hun er i hvert fald godt sat sammen og godt gående. Hun skulle gerne være min kommende ridehest.
Hilsen Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vær opmærksom |
|
|
Hej igen
Min hest kunne sagtens rides i starten det var ikke noget problem, men den begyndte at få problemer med at trække vejret.
Jeg kunne se på maven, lige under ribbenen når den trak vejret ind. Det er svært at forklare men det var som om den sugede med hele mave når den trak vejret ind og der blev den makering ved ribbenene.
selv om jeg havde fjernet alt den ikke kunne tåle udover pollem, som man ikke kan undgå, fik den det kun være.
Dyrlægen havde til sidst prøvet alt! spicial lavet vacciner og medicin, som virkede lige i starten men til sidst ingen virkning havde så....den fik det meget slemt og jeg valgte at få den aflivet da den ikke havde meget glæde ved tilværelsen.
Vil lige gøre opmærksom på at min hest gik hen og blev multiallergiker, og nok er et ret slemt tilfælde så....det er jo langt fra sikker at det går så slemt, men hold øje med det.
Håber ikke et er så slemt, som med min....:-)
Vh. Kathrine
p.s der gik 2½ år fra han fik det konstateret til han bliv aflivet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| allergi |
Klat Mølle Perle |
21-01-2005 11:27 |
|
Hej Maria
vi har en hest med allergi, den får Pavo condition extra.
Pavo udmærker sig ved at foderet er pilleret og termisk opvarmet til langt over 100 grader og hurtigt nedkølet igen. Dette gør pillerne ikke støver og ikke udvider sig.
Du kan læse om Pavo under www.pavo.dk hvor du også kan se nærmeste forhandler.
Pavo er prisbillig og kan både konkurrere på kvalitet og pris.
HilsenClara, CiciogKlat Mølle PerleHvis du har en haflinger og bor i østjylland så kontakt mig!haflinger og friesere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville... |
|
|
hvis høet er godt og bliver opbevaret korrekt, ville jeg ikke sælge det hele, for til sommer eller når varmen begynder at kommer, kan wrappen ikke holde sig nær så godt og en hest har brug for hø/wrap...
Skøn friservallak sælges, skriv og hør nærmere...
Ponyudstyr sælges, ALT skal væk...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| allergi/test.. |
|
|
Jeg har en rask alleri hest, han fik for9 år siden dårligt hø med for mange svampesporer i.
Dyrlægen sagde max et 1 år tilbage, da han hostede blod op. Det er nu 9 år siden.
Det jeg gjorde var at sætte ham på sensistop, en behandling der retter imunforsvaret op, og giver det styrke. I 2 år fik han kun halm + havre og klid og nu får han igen hø/wrap, kun wrap, han er 11 år og har et fint helbred, går i løsdrift sammen med min plag.
Hvis du vil have din hest testet ved jeg at Lene Høj special læge i allergi fra Charlottenlund, også tester heste.
Pga allergi vedr mig selv var jeg hos hende. Hun fortalte at hun havde haft et travhingst i behandling da den ikke gad reagere på hopperne, var helt sløv og apatisk... han blev testet og de fandt frem til at hans foder blanding var forkert, han fik foder med cayenne peper for at øge c-vitamin indholdet meget fint og dyrt foder.... men han kunne ikke tåle det.
Da det blev taget fra ham vågnede han helt op.
Det er en dyr test men det kan gøres med en blodprøve, som dyrlægen sender over til Lene Høj. Lene Høj er selv rytter.
www.sensistop.dk vil jeg også gerne i denne forbindelse anbefale da det renser kroppen ud hvilket har været godt for min hest...
held og lykke til dig og din hest.
hv karina.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| allergi |
|
|
inden du gør noget ville jeg konsultere dr.dyr. han kan hurtigt høre på lunger og åndedræt om der evt er noget pt. Måske det stadig bare er irritation af slimhinder. Ligesom Nina har ejg en astma/allergiehst.
Og generelt må man sige at det gælder om at de skal ud på fold så mange timer pr døgn så muligt, have støvfrit foder, wrap (evt vandet hø)og væk med halmen.
Måske du kan nøjes med at gøre det i en periode.
Lene Høj er uden tvivl dygtig, men sjovt nok er hendes metode ikke godkendt, dvs Allergiklinikkerne siger at den ikke er dokumenteret. Og hendes undersøgelser koste det samme som den blodprøve dyrlægen tager og får analyseret. (Min svigerfar har betalt for en undersøgelse hos lene til 2500 kr)
Men jeg vil bruge udtrykket "better safe than sorry" og så ringe til dyrlægen
karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi har prøvet |
|
|
Vi har prøvet Sensistop uden effekt 
Vi prøvede det hele sommeren i mere end 3 måneder hver dag med slangen i enden
Det virkede desværre ikke. Det havde vi ellers læst, at det nok ville gøre, så det var en dyr kur, når den ikke virkede
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ærgeligt... at det ikke virker.. |
|
|
Det er jeg ked af at høre, det har altså virket på min hest,, men jeg kan jo også læse at du forsat giver din plag hø, det vil jeg kraftigt anbefale at tage fra den og give andet så den bliver protein dækket af anden vej.
jeg vil mene at du skal tage hø fra, i en lige så lang en periode som den har været syg, eller hostet.
vh Karina....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke mig |
|
|
Det var nu ikke mig med plagen
Vi giver naturligvis ikke vores allergi-hest hø 
Han har såmænd heller aldrig villet spise det!
Jeg kunne binde ham til en høhæk, han tog det ikke
Men Sensistop virkede ikke alligevel
Vi har i mange år gjort alt for at optimere hans forhold, støvfrit foder, mugning hver dag, udluftning, ventilation, udeboks - og nu løsdrift.
Wrap spiser han sikkert 10 kg af om dagen. Han har fri adgang, så vi ved ikke, hvor meget han spiser - han er pæn og frisk
Jeg vil mene, at man aldrig mere skal give en allergihest/hostehest almindeligt hø. Den er sandsynligvis mere sart end andre, og skal ikke igen udsættes for den påvirkning. Der vil altid være en del svampesporestøv i hø
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sensistop |
ped |
17-02-2005 14:13 |
|
Min hest har fået sensistop,hver dag siden medio august,om det har en virkning er svært at sige.
Han hostede meget før,så vi har lavet meget om i stalden,heldigvis er de andre pensionærer gået med til åbne vinduer og åben stalddør,desuden har vi foretaget en gennemgribende renovering af bygninger og loft inde i stalden.
Så om sensistop virker eller det er klimaændringer vides ikke.
Min hest har aldrig været syg,før den begynde at hoste.
Min dyrlæge satte mig i forbindelse med lars rubek,fra sensistop,han lavede i samarbejde med to dyrlægestuderende en undersøgelse,bla med kamera i luftvejene og arbejdsprøver,på min hest.
Det viste sig den havde en del slim i lungerne.
Men på trods af den lange behandlingstid hoster han sommetider.....det er jo ikke rart
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej Ped |
|
|
Kun for at give min erfaring videre, omkring sensistop.
jeg havde jo min hest i behandling for 9 år siden. Han hostede en del år efter, men det var mest når han fik noget musli af dårlig kvalitet eller hvede halm feks. alle de ting du / i gør for hesten, er jo bare rigtig godt synes jeg. Jeg har ikke hørt min hest hoste i de sidste 4 år, han har en kanon kondi og gode lunger.
Han var i behandlig over to gange. Han var iøvrigt den første hest der prøvede det og med i 19.00 direkte dengang.
så jeg ønsker alt mulig god bedring, og husk små fremskridt er bedre.
karina.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Karina |
ped |
17-02-2005 18:29 |
|
Ja alle fremskridt er gode!
Og når alt kommer til alt er der vel ikke det man ikke er villig til at gøre for sin hest....koste hvad det vil.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|