Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Opstaldning
Forfatter: 
Dato:  23-12-2001 18:38
Jeg flyttede min hest til en ny stald for små 3 måneder siden. Årsagen til flytningen var, at jeg ønskede at få mere ud af min ridning. I den nye stald er rytterne mere ambitiøse og "aktive" end i den gamle. Der er ofte andre at ride sammen med, og vi har adgang til den lokale rideskoles faciliteter (ridehuse). I den nye stald fik min hest en lille boks. Stalden rummer ca. 5 heste. Der er to små folde uden de store græsningsmuligheder.

Det gamle sted stod hun i spiltov. Her er ca. 10 heste, som kun lejlighedsvis bliver redet. Hestene går ude det meste af døgnets lyse timer, døgnet rundt i sommerperioden.
Stalden er fin, meget velholdt, hvor den nye er gammel og nedslidt.
Ridefaciliterne er dårlige. Her er fine terrænmuligheder, men kun en dårlig ridebane, som er ubrugelig for min hests vedkommende (den kan ikke klare bunden.)

Hesten har før stået på rideskole og andre private steder. Den har aldrig været syg. Den har været i mit eje i godt 3 år nu.

Siden hesten blev flyttet har den overbelastet begge bagben (haserne), haft jordkolik og er nu begyndt at hoste.
Den står nu inde det meste af døgnet. Virker glad, er meget energisk, har genvundet sin gamle fremdrift i ridningen efter at den har fået en bedre bund at gå på (rideskolens baner og ridehaller), men den har også været næsten konstant syg. På tre måneder har den været mere syg, end den har været i de 7 år, den har levet (den har jo aldrig været syg før...)

Pt. står den igen kun på skridtarbejde pga. hosten. Den er meget energisk og ikke lige nem at håndtere.

I dag styrtede den på sin luftetur. Den gled og faldt ned lige ved siden af mig. Da jeg luftede den til fods i terrænet, begyndte den at småstejle på stedet og pissede rundt om mig.

Energien er fed at have rent ridemæssigt, men alligevel... den er sku ikke helt tilregnelig. Hun har så meget overskudsenergi, fokuserer meget på mig, er meget plejekrævende og trives dårligt med ikke at blive brugt...

Før var hun let flegmatisk. Lidt ligeglad med mig. Blev tyk af græsset, som er meget rigelig på det gamle sted.

Jeg er i tvivl. Hvad bør jeg gøre ved hende? Be om at få min gamle staldplads tilbage? Prøve at få hende tilbage til fode mht. benene og hosten? På det nye sted er det ikke muligt at få hende mere ud, der er ingen græs, og hun æder jord. På det gamle sted er der græs, masser af frisk luft, godt stråfoder... men jeg kan ikke ride hende som nu. Så kan jeg godt smide ambitionerne ud... i hvert fald for nu...

Men på den anden side, skal jeg bare vente og se, hvad det næste bliver? Jeg har mistet tiltroen til hendes helbred.

Hvis jeg flytter hende tilbage, kan hun kun komme i spiltov, hvilket helst skulle undgås pga. benene...

Finde et andet sted til hende er næsten umuligt her... så vidt jeg ved. :-( Sidst jeg spurgte herinde, blev jeg rådet til at flytte hende til det nye sted... men det fungerer bare ikke.

Mette (Fjolle) Det gule helvede er løs
0
0
Svar på denne tråd

Re: Opstaldning
Forfatter: 
Dato:  23-12-2001 22:19
Æv, for et dilemma!
Så vidt, jeg har forstået, har I nu en jord-/luftefold til rådighed!?!? - Kan I ikke få sat et hø-/halmstativ op, så du/I kan smide noget ud til den/dem. Jeg ved godt, hestene alligevel godt kan finde på at grave efter rødder. Men du kunne jo prøve at eksperimentere lidt med, hvor længe hun skal gå ude, for at stille hendes behov (ang. ben, luftveje og krudt) - uden hun kommer til at kede sig og får spist en masse jord.
Har oplevet en hest, som var ved at få/fik tarmslyng og røg på dyrehospital p.g.a. jord. Heldigvis - når det nu skulle være - var det en hest, som var ejet af én, som var kæreste med en dyrlæge... Vi blev alle slemt forskrækkede, fik sat et stativ op og prøvede så at regulere på timetallet. Der kom ikke flere tilfælde... Om vi "bare" var heldige... Tja!?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-12-2001 23:21
Hej
Hvis det var mig, ville jeg vælge det gamle sted. Af den simple grund at min hest kunne komme ud på folden det meste af dagen. Heste har bedre af at kunne komme ud. Mit eget føl går ude det meste af dagen, og det det samme gør resten af staldens heste. Her er der ikke nogen som bliver syge eller sådanne noget.
Selvfølgelig er det ikke så sjov med spiltov. Men hvis der ikke har været problemer før, så ville jeg ikke tøve. Den kommer jo ikke til at stå der hele dagen, som der er mange der gør.
Mit råd ville være at du skulle vælge det gamle sted, og så sørge for at din hest er ude det meste af dagen. Så hun kun vil komme til at stå i spiltov om natten.
Held og lykkeAnja(y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-12-2001 11:56
Det kan jo også bare være at du er inde i en uheldig periode. Hvad er det hosten skyldes? Det kan jo være at det er en virus, og det kunne jo lige så godt være sket det gamle sted.
Hvad angår bagbenene, så er dumåske kommet til at starte for hårdt ud, da du jo ikke havde de store træningsmuligheder det andet sted. Jeg skal ikke kunne sige hvad det er, men der er jo mange faktorer der spiller ind.

VH. Christina J

PS. Håber du finder ud af noget der er til jeres begges bedste.
0
0
Svar på denne tråd

Christina J
Forfatter: 
Dato:  24-12-2001 14:34
Nej, belastningen i bagbenene var en foldskade. En ung vallak brugte det meste af en formiddag på at jagte hende rundt på marken. Jeg har fået episoden refereret, og hesten måtte lave undvigemanøvrer på den glatte mark. Hun kan vende på en 5-øre, dreje 180 gr. og fortsætte den anden vej. Dyrlægens gæt var, at vallakken havde jagtet hende ned i et sumpet område, hvor hun virkeligt skulle kæmpe for at komme frem. Yderemere var hesten ikke varmet op...
De voldsomme træk i bagbenene har skadet leddene.

Det er en kraftig overbelastning der skal til. Hesten er stadig ikke tør i haserne. Jeg ved med 100% sikkerhed, at det var den dag på folden, som gav hende overbelastningen.

Det er så slemt med den pågældende hest, at den ryger på min, hvis den får chancen. Den går vel at mærke ikke efter at jage hende væk, men efter at bide sig fast i strube og hals. Det er meget voldsomt, vi kan ikke finde nogen forklaring på, hvorfor den opfører sig på den måde.

Hosten er sikkert en virus, ja...

Go jul :-)
Mette (Fjolle) Det gule helvede er løs
0
0
Svar på denne tråd

Re: Christina J
Forfatter: 
Dato:  24-12-2001 17:42
Kan du ikke undgå at lukke din hest på fold med den der hest. Og hvis din hest spiser jord, kan i så ikke lægge en balle halm ud på folden. Jeg håber det ordner sig.
Men vær lige opmærksom på hosten, da det evt. kan være andet end en virus, men der er meget virus i luften for tiden.

VH. Christina J
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-12-2001 21:05
Hvad siger dyrlægen ang. spiltov og hendes bagben?

Umiddelbart ville jeg gøre hvad du føler der er bedst for hesten og hvis hun kan kan leve med at stå inde/stå på jordfold det meste af tiden, så ville jeg nok blive. Kan hun ikke holde op med at spise jord eller du ikke kan få lov til at lægge halm/hø ud på jordfolden, så tror jeg, at jeg ville flytte tilbag, hvis du føler, at hun trives bedst med græsfoldene ovs.

Nogle heste kan godt lide indendørslivet, har ikke noget imod at stå i spiltov (jeg har f.eks. en, der absolut ikke kan stå i et spiltov. Han bliver deprimeret af det) eller jordfolden og jeg ville helt sikkert bedømme udfra hesten.

Jeg vil sige, at hun virker mere glad for det nye sted på trods af skaderne og sygdommene og man må vel påregne mere sygdom ved flytning til et nyt sted (ligssom med børn, der skifter børnehave ovs.)?

Det er et forfærdeligt dilemma at stå i, fordi man jo gerne vil gøre det bedste for hesten (jeg ved det; jeg står selv i det) og jeg håber du/I får styr på skaderne og bopælen:-)

MVH

Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-12-2001 23:43
Mht sygdommen, så er det måske ikke så underligt. Hvis hun aldrig har været syg har hun nok været både heldig og været opstaldet osv på en måde hvor hun ikke blev udsat for aå megen smittefare. Nu har du flyttet hende til et sted hvor du tit rider med andre heste og du rider på en rideskole (mange heste) - altså bliver hun udsat for meget mere smitte end hun gjorde det gamle sted. Og når det er virustid, som det er nu, så er det næsten ikke til at undgå smitte når man færdes blandt mange forskellige heste, og i forskellige stalde/ridehuse.
Men så længe der ikke er tale om alvorlige sygdomme, så vil det faktisk hjælpe hendes imun forsvar. Man skal blive syg en gang i mellem for at holde hele immunforsvaret i top form - det samme gælder for mennesker! Så det ville jeg umiddelbart ikke bekymre mig så meget over.
Mht jordspisning, så ville jeg forsøge mig med halm/hø, som andre også foreslår. Det vil også gavne de andre heste på folden - heste er jo nu engang lavet til at spise stort set hele tiden! Det ville måske enda hjælpe på den anden hest som jagter din - måske keder den sig simpelthen på folden, og har i din hest fundet en han kan "tryne".

Jeg synes at det lyder som om både du og hesten er gladere for den nye stald, så prøv om ikke du kan få det til at fungere med folden.

-susanSikke fint det er med lidt farve i bunden
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider