Jeg flyttede min hest til en ny stald for små 3 måneder siden. Årsagen til flytningen var, at jeg ønskede at få mere ud af min ridning. I den nye stald er rytterne mere ambitiøse og "aktive" end i den gamle. Der er ofte andre at ride sammen med, og vi har adgang til den lokale rideskoles faciliteter (ridehuse). I den nye stald fik min hest en lille boks. Stalden rummer ca. 5 heste. Der er to små folde uden de store græsningsmuligheder.
Det gamle sted stod hun i spiltov. Her er ca. 10 heste, som kun lejlighedsvis bliver redet. Hestene går ude det meste af døgnets lyse timer, døgnet rundt i sommerperioden.
Stalden er fin, meget velholdt, hvor den nye er gammel og nedslidt.
Ridefaciliterne er dårlige. Her er fine terrænmuligheder, men kun en dårlig ridebane, som er ubrugelig for min hests vedkommende (den kan ikke klare bunden.)
Hesten har før stået på rideskole og andre private steder. Den har aldrig været syg. Den har været i mit eje i godt 3 år nu.
Siden hesten blev flyttet har den overbelastet begge bagben (haserne), haft jordkolik og er nu begyndt at hoste.
Den står nu inde det meste af døgnet. Virker glad, er meget energisk, har genvundet sin gamle fremdrift i ridningen efter at den har fået en bedre bund at gå på (rideskolens baner og ridehaller), men den har også været næsten konstant syg. På tre måneder har den været mere syg, end den har været i de 7 år, den har levet (den har jo aldrig været syg før...)
Pt. står den igen kun på skridtarbejde pga. hosten. Den er meget energisk og ikke lige nem at håndtere.
I dag styrtede den på sin luftetur. Den gled og faldt ned lige ved siden af mig. Da jeg luftede den til fods i terrænet, begyndte den at småstejle på stedet og pissede rundt om mig.
Energien er fed at have rent ridemæssigt, men alligevel... den er sku ikke helt tilregnelig. Hun har så meget overskudsenergi, fokuserer meget på mig, er meget plejekrævende og trives dårligt med ikke at blive brugt...
Før var hun let flegmatisk. Lidt ligeglad med mig. Blev tyk af græsset, som er meget rigelig på det gamle sted.
Jeg er i tvivl. Hvad bør jeg gøre ved hende? Be om at få min gamle staldplads tilbage? Prøve at få hende tilbage til fode mht. benene og hosten? På det nye sted er det ikke muligt at få hende mere ud, der er ingen græs, og hun æder jord. På det gamle sted er der græs, masser af frisk luft, godt stråfoder... men jeg kan ikke ride hende som nu. Så kan jeg godt smide ambitionerne ud... i hvert fald for nu...
Men på den anden side, skal jeg bare vente og se, hvad det næste bliver? Jeg har mistet tiltroen til hendes helbred.
Hvis jeg flytter hende tilbage, kan hun kun komme i spiltov, hvilket helst skulle undgås pga. benene...
Finde et andet sted til hende er næsten umuligt her... så vidt jeg ved.

Sidst jeg spurgte herinde, blev jeg rådet til at flytte hende til det nye sted... men det fungerer bare ikke.
Mette (Fjolle)
Det gule helvede er løs