Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

ormekur???
Forfatter: 
Dato:  03-12-2004 10:45
Jeg har lige et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med.

Jeg har lige fået taget gødningsprøve på mit føl. Det viste sig at han har orm, og derfor har jeg nu fået en recept på ormemiddel.
Han går sammen med sin mor og 4 andre heste, og jeg nævnte for ejeren af de andre, at vi jo nok skal have lavet gødningsprøver på dem alle, da de jo nok har orm når den lille har det.
Så var det han sagde at han kan købe ormekur uden recept på nettet, og at det er meget billigere end hvis man skal til at have lavet gødningsprøve osv.

Derfor kommer nu mine spørgsmål:
HVIS nu at hesten IKKE har orm, tager den så skade af at få ormekur?

Skal en diegivende hoppe have den samme kur som hvis den ikke havde føl ved siden? Eller skal den have mindre/et andet mærke e.lign.?

Jeg har bestemt ikke tænkt mig at give min diegivende hoppe ormekur uden gødningsprøve, med mindre selvfølgelig at nogen med forstand kan fortælle mig at det ikke skader det mindste.
Jeg kom bare til at tænke på disse ting, da jeg kan huske at de første år jeg havde min hest, fik de ormekur uden gødningsprøver på opstaldningstedet. Der var flere steder de kørte det sådan...

Så er der nogen der ved noget? :-)

Excellence can be attained if you...
Care more than others think is wise, Risk more than others think is safe,
Dream more than others think is practical,
Expect more than others think is possible

Medlem af Pat Parelli sekten!
0
0
Svar på denne tråd

grunden til
Forfatter: 
Dato:  03-12-2004 11:47
at man har lavet ormekure receptpligtige, med krav om gødningsprøve, er at man er begyndt at se resistens hos ormene, fordi der bare har været givet ormekure "som det nu passer folk".

Det skader ikke hesten, at få en ormekur uden forudgående gødningsprøve, men med prøven, kan man være sikker på, hvilken slags orm det drejer sig om, og derefter behandle med det korrekte middel.

Du kan sagtens give en diegivende hoppe ormekur, faktisk bør alle hestene have en ormekur af samme mærke, men fordi dit føl har orm, behøver de ældre heste ikke have det - ældre heste døjer ikke i så stor grad med orm som føl, der jo skal have en ormekur 4x årligt de første to år - derefter kan den nøjes med 2x ligesom de voksne heste, men igen er det en ganske fornuftig ide at få konstateret OM der er orm, og hvilken slags - ved højt ormetal, kan det også være nødvendigt at genbehandle - men det er jo svært at finde ud af uden gødningsprøve.

mvh Maria

Lysten til at kritisere er omvendt proportiornal med evnen til at gøre det bedre selv 8-)

Dressur sadel sælges. tjek min præs. for information.
0
0
Svar på denne tråd

hvilke orm, hvilket ormemiddel
Forfatter: 
Dato:  03-12-2004 13:23
Hej Ciller
Hvilke orm viste prøven, at dit føl havde, og hvilket ormemiddel ordinerede dyrlægen?

Det er meget normalt at bruge Equalan på denne årstid, men oftest venter man, til efter den første frostperiode i december/januar.

Jeg giver ellers Maria ret i alt, hvad hun skriver, og må tilstå, at jeg har været ret skuffet over de gødningsprøver, som er blevet udtaget hos os. Så jeg køber også selv ormemidler billigt hjem over Nettet fra Holland.

Vær særlig opmærksom på dosering - hvis man giver for lidt, får ormene også nemmere resistens. Så hellere dosere til 50 kg. hest for meget.

Men ved akut konstateret orm skal du selvfølgelig give ormekur snarest. Var dit føl vommet, stritpelset e.lign. eller hvorfor har du fået udtaget gødningsprøve?

Mvh. Lene
0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil da mene
Forfatter: 
Dato:  04-12-2004 17:33
at hvis en hest i flokken har orm, så bør alle behandles eller som minimum checkes? Men jeg er nok forkert på den :-)
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2004 09:30
Min hoppe havde orm mens de to andre ikke havde så de behøver ikke allesammen at have orm..
0
0
Svar på denne tråd

Hej LeneG
Forfatter: 
Dato:  05-12-2004 14:06
Der står ikke noget om hvad det er for en type orm, men mærket hedder Noromectin oral pasta.

Jeg havde dyrlæge på føllet fordi han havde diarre. Dyrlægen tog en gødningsprøve for en sikkerheds skyld og det viste sig så at der var orm. Men der har ellers ikke været nogen tegn på det overhovedet.

Mange tak for jeres svar, nu blev jeg lidt klogere.

Excellence can be attained if you...
Care more than others think is wise, Risk more than others think is safe,
Dream more than others think is practical,
Expect more than others think is possible

Medlem af Pat Parelli sekten!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider