Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

salt i vandet og roepiller!
Forfatter: 
Dato:  27-11-2004 09:16
Hej!

1. Må man godt give hesten en hådfuld roepiller som ikke er opblødt?? eller skal de være det??

2. Hvor længe kan opblædte roepiller holde sig??

3. Kan man godt bruge koldt eller lunkent vand til at opbløde roepillerne??

4. Har hørt at man kommer salt i hestens vand hvis de ikke drikker særlig meget?? er det rigtigt?? og hvor meget må man komme i en vandkop??

Hilsen ditte
0
0
Svar på denne tråd

roepiller
Forfatter: 
Dato:  27-11-2004 09:33

Lad være med at give hesten uopblødte roepiller. Du kan risikere at hesten får spiserørsforstoppelse! Opblød dem altid.

Jeg bruger koldt vand til roepillerne, jeg vil tro man også kan bruge lunkent vand.

Jeg opbløder roepiller til et døgn af gangen, så mine står 24 timer. På denne her kolde årstid vil jeg tro man snildt kan lade dem stå 48 timer, men når det bliver lunere skal man nok passe på.

Jeg putter salt i min hests mad. Det er noget nemmere end at putte det i vandkoppen og det har samme effekt. Jeg mener min hest får 20 g. om dagen men har ikke lige foderplanen her.

Ane

Use what talent you possess: the woods would be very silent
if no birds sang
except those that sang best
-Henry van Dyke
0
0
Svar på denne tråd

hej....
Forfatter: 
Dato:  27-11-2004 10:13
Hej ANE

Jeg har bare hørt at hesten drikker mere vand hvis at der kommer salt i deres vand!? ved ikke om det er rigtigt??

Hilsen ditte
0
0
Svar på denne tråd

Ikke komme salt i deres vandkop........
Forfatter: 
Dato:  27-11-2004 11:26
Bare sådan lige med et hug - de skal vænnes til det.

Men de eneste heste jeg kender til, som er blevet vænnet til at drikke vand med salt i, er distanceheste som går løb i ørkenområder. Og de er blevet tilvænnet det over lang tid.

I vores stald får hestene dagligt alm. salt i foderet. Og ved kraftig træning og megen sved, ja så får de elektrolytter i deres roepiller.

Så der er ingen grund til, at man som alm. rytter/hest i Danmark skal vænnes til at drikke saltvand.

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

salt..
Forfatter: 
Dato:  27-11-2004 13:58

salt i maden stimulerer også at hesten drikker mere vand..

Ane

Use what talent you possess: the woods would be very silent
if no birds sang
except those that sang best
-Henry van Dyke
0
0
Svar på denne tråd

Salt...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2004 16:01
hej
Har lige haft dyrlægen ude til min hoppr. Hun havde mindre energi end ingenting ting, og så lignede hun en spærreballon. Der blev taget en blodprøve som vidste at den havde en skjult enfektion og at dens blod var for tykt. Så den fik 5 dage med pencilinpastakur, og skal nu har 30 gram salt om dagen i sit foder for at drikke mere vand. Men det gad den sgu ikke æde. Og den plejer vel at mærke at stå på hoved for at æde så hurtigt som muligt. Vores løsning er nu blevet at den får elektrolytter istedet. Har fået af vide det skulle være mindst lige så godt, det er godt nok noget dyrere, men den æder det trods alt.
0
0
Svar på denne tråd

det med saltet...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2004 18:14
det er ligesom med os, når vi feks spiser chips, bliver vi også tørstige. det er saltet, det "opsuger" vandet, og gør derved en tørstig, fordi kroppen reagere på at der mangler vand...
0
0
Svar på denne tråd

Roepiller...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2004 18:25
... må kun gives opblødte.

Som Ane skriver, kan det give spiserørsforstoppelse at give dem tørre.

I denne tråd http://www.heste-nettet.dk/forum/5/78270/78244/ (og på min præs) kan du se billeder af HVOR meget de egentlig udvidder sig - så ud fra det, siger det sig selv at det ikke er noget man tager chancer med.

Jeg plejer at opbløde dem i varmt vand, og lade dem stå natten over. Mine står indendørs til opblødning, men står de ude, kan det vel ikek skade at have dem stående længere - så længe det er koldt
*£isbeth & Baloo*
A fanatic is one who can't change his mind
and won't change the subject.
(Sir Winston Churchill)
0
0
Svar på denne tråd

Ang. roepiller
Forfatter: 
Dato:  29-11-2004 01:06
vi lader også vores stå i 24timer. Nu når det er frostvejr er der mange der laver til 3 dage til en uge. Jeg har ikke gjort det og vil heller ikke begynde på det. Lady skal ha frisk mad.
Men HVIS du glemmer at sætte dine roepiller i blød, så ingen panik, du koger bare noget vand og hælder i. De bliver lige så udvidede som havde de stået i 24timer.
PLUS ESSE QUAM SIMULTATOR

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider