|
|
| vil IKKE have roepiller |
| Forfatter:  |
Margit |
| Dato:  |
15-11-2004 18:09 |
|
Nu har jeg fodret med roepiller i ca. 3 uger. Jeg startede med at blande lidt i det foder som min hest plejede at få.
Langsomt er min hest så begyndt at få mere og mere roepiller, og nu får han så kun roepiller.
Problemet er, at han overhovedet ikke vil røre det.
Jeg giver ham også Travo e,hvidløgsflager og Artroflex. De tre ting er jeg nød til at give ham først, for han SKAL have Artroflex og Travo e er også lidt vigtigt tror jeg.
Hvordan får man den til at æde de der roepiller? Han er jo som sagt ligeglad med at jeg blander foder i det.
Skulle jeg f.eks. lade være med at give ham wrap og halm en dag (han står på spåner), så han er "tvunget" til at spise roepillerne hvis han bliver sulten?
Det synes jeg bare er lidt synd....for hvad nu hvis han virkelig ikke Kan lide roepillerne....
Man kan hvad man skal 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmmmm |
Karina(Islænderfan) |
15-11-2004 18:18 |
|
Jamen er det så ikke fordi du giver ham for meget roepiller???
Mine levner hvis de for for meget, for de ved de får tynd mave af det.
nøjes med at gi hesten lidt, og bland det andet i, så han spiser op.
Mine har osse skullet ha lidt tilvænning for at lære at spise dem, men de æder dem gladeligt nu.
Især hvis man blander lidt andet godt i.
Med venlig hilsen Karina.
Prøv en Islænder!  Du vil garanteret syntes det er skide skægt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min hest |
Margit |
15-11-2004 18:36 |
|
får næsten ikke nogen roepiller....ja synes bare at hvis jeg skulle blande andet foder i, så kan jeg lige så godt lade være med at give ham roepiller
men tak for svaret
Man kan hvad man skal 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Puk har lige lært det |
|
|
Det tog tre fodringer.
aften 1. dag: Hun fik sit mineraler og lidt korn først, og bagefter fik hun sine roepiller hvor der var blandet lidt gulerødder i. Ikke om hun ville røre det, helst heller ikke de gulerødder jeg gav hende som havde lagt i det, meen man er vel en madglad pony, så gulerøderne kom dog ned da jeg håndfodrede dem.
morgen 2. dag: Jeg fandt noget kartoffelskræl og blandede imellem, hvilket resulterede i at hun sorterede kartoffelskrællet fra og spiste det, måske røg der lidt roepiller med.
aften 2. dag: Hun var ikke kommet på græs hele dagen, og havde ikke fået andet hele dagen end den smule kartoffelskræl hun fik fra morgenen af og så lidt halm, desuden gik vi en tur. Jeg tog så halvdelen af roepillerne og blandede med kartoffelskræl, mineraler og valset korn, hun startede med at sortere kartoffelskrællen fra, men åd bagefter roepillerne. Bagefter fik hun de sidste roepiller blandet med lidt foder og truget blev slikket helt rent.
Jeg havde det også lidt skidt med at sulte Puk en hel dag, især når de andre nu kom på græs. Men det betød at hun åd roepillerne med velbehag, og hun havde ellers ikke villet røre hverken dem eller de gulerødder der havde lagt i dem. Jeg tror ikke at hun tog skade af at sulte lidt en enkelt dag..
Knuzer fra HeidiJeg søger min gamle pony se her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min selskabshest..... |
JulieTaylor |
15-11-2004 19:25 |
|
.... har fået roepulp i lang tid, men da jeg fik hende hjem, blev jeg advaret om at hun skulle have det om aftenen, da det tager hende adskillige timer at tage sig sammen til at spise op. Jeg fodrer imidlertid også med Speedibeet om morgenen fordi min egen hoppe elsker det, og jeg gerne ser at hendes måltider er ens af hensyn til fordøjelsen. Så jeg blander lidt hvedeklid i roemosen, og det gør altså at den nye hoppe spiser op med det samme - også selvom det er den kedelige roesuppe uden ret meget sukker, jeg fodrer med. Det er ikke spor besværligt at tilsætte klid, for jeg hælder det jo bare i inden jeg sætter Speedibeet'en i blød. Så skal der selvfølgelig røres lidt rundt inden jeg serverer det, men det er altså ikke mange sekunder, det tager.
Nu passer det jo så ind i min foderplan at hestene får klid - jeg ved ikke hvordan det evt. ville virke med din - men du kan sikkert få hjælp herinde til at afbalancere den.
Venlig hilsen
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Baloo.. |
|
|
.. var ikke udpræget begejstret den første gang han blev præsenteret for roepiller.
Så for at gøre det lidt emre spændende, tilføjede jeg noget jeg havde oplevet et min gamle Monty var VILD med - nemlig kamillete! Indholdet af 2-3 tebreve ned til pillerne, og så en liter kogende vand over. når det var opløst og rørt rundt, kom der selvfølgelig mere vand i, til det passer med portionen. Har også prøvet med pebermyntete - de er VILDE med det.
Nu skærer jeg ned på teen - fordi de kaster sig over roepillerne og spiser hurtigere end jeg synes de skal. Så tilføjer jeg i stedet lidt af deres proteintilskud - det sætter tempoet ned....
Jeg serverer det altid lunt - det virker som om de synes at det er rart. Morgenmaden har selvfølgelig stået til opblødning hele natten (for at få tid nok) - men får lige en liter kogende vand lige før servering.
Kan for øvrigt ikke lade være med at forbløffes over HVOR meget det svulmer op
før opblødning:
efter et par timer i vand:

*£isbeth & Baloo* A fanatic is one who can't change his mind and won't change the subject. (Sir Winston Churchill)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvorfor?? |
|
|
Noget jeg ikke forstår, er hvorfor man absolut vil tvinge dyret til at spise noget, den direkte ikke kan lide??
Min ene hest hader roepiller - fair nok - så fik han bare ikke det igen.
Det er jo ikke medicin eller noget, som hesten behøver for at have det optimalt.
Hvorfor kan en hest ikke tillade sig at sige "nej tak" ?? Jeg ville meget nødigt tvinges til at spise medisterpølse, som jeg virkelig bare ikke kan døje.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rikke-Isabella |
JulieTaylor |
16-11-2004 13:00 |
|
Man kan da ikke tvinge hesten til at spise roepiller. Jo, okay hvis man sulter den, men det er der vist ikke nogen, der vil anbefale herinde.
Man kan dog forsøge at gøre denne fodertype mere velsmagende, så hesten frivilligt sætter den til livs. Og så er der da ikke tale om tvang. Da jeg fik min selskabshoppe, gad hun ikke engang kigge i sin krybbe så længe der lå wrap ved siden af. Men nu kaster hun sig grådigt over sin speedibeet selvom der ligger masser af dejlig wrap.... og det er jeg glad for, for speedibeet er både sundt og nærende. Hvis hun ikke åd det, var jeg nok nødt til at fodre med kerne, hvad jeg ikke tror hun har brug for lige nu.
M.h.t. at blande urter i foderet skal man lige huske at urter ikke bare giver smag - de har også visse biologiske effekter, som man skal kende til inden man begynder at bruge dem. F.eks. står der på StroppyMare (en urteblanding til hysteriske hopper, indeholdende bl.a. kamille og pebermynte) at man ikke må fodre det til drægtige hopper. Jeg ved ikke hvorfor man ikke må det, men jeg ved at jeg også selv som gravid er blevet frarådt bare at kaste mig over diverse urteteer fordi de dufter dejligt. Måske er det en helt tredie ingrediens i StroppyMare, der gør den uegnet til avlshopper, men jeg ville nu alligevel være forsigtig hvis min hest var i fol.
Venlig hilsen
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julie T. |
|
|
Forfatteren af denne tråd overvejede jo netop at lade være med at give den andet - altså så den nærmest var tvunget til det.
Jeg siger bare at JEG ville ikke byde min hest noget som den ikke kunne lide. Der findes SÅ mange alternativer til stort set al form for foder, så mon ikke man kan finde noget, som er lige så godt, og som hesten spiser frivilligt fra starten..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjo....... |
JulieTaylor |
16-11-2004 15:16 |
|
... men hestevelfærdsmæssigt tror jeg nu nok vi er ude i en petitessedebat
Jeg tog i hvert tilfælde ikke Margits overvejelser om sulteterapi alvorligt.
Venlig hilsen
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for alle |
Margit |
16-11-2004 16:06 |
|
jeres svar.
Selvfølgelig vil jeg ikke tvinge min hest til at spise roepillerne
Man kan hvad man skal 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det vil mine heller ikke - |
|
|
så jeg blander 1/3 del Betfor og 2/3 del Roepiller, så glider det ned
Vh Line og hypperne. ♥Darling♥-♥Queen♥´ Min hjemmeside|Min arto Man kan aldrig vide, hvad bier tænker. - Peter Plys -
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mine to ponyer |
|
|
ELSKER roepiller.....og tynd mave/diarre har de ikke fået af det. De har fået det i ca en måned nu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|