Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Folde- reb, tape eller tråd?
Forfatter: 
Dato:  11-11-2004 16:11
Hvilket hegnsmateriale ville i vælge????

Indhegningen på mine folde er efterhånden ved at trænge til en renovering, men jeg er lidt i tvivl om hvilket materiale jeg skal vælge. Der er tale om tre heste som alle går sammen, og som har gået sammen længe, så de har aldrig været i nærkontakt med hegnet, men risikoen vil selvfølgelig altid være der.

Allerhelst ville jeg selvfølgelig helst have et hegn helt i træ, men det vil min tegnebog ikke pga. prisen, og min dovenskab ikke pga. vedligeholdelsen. Så det materiale er udelukket.

Indtil nu har jeg haft hhv. el-reb og tråd.
- Tråden har været både den billigste og mest holdbare.
- Rebet kan jeg godt lide pga. at det er mere synligt, men det har ikke særlig lang holdbarhed hos os, formentligt pga. at foldene ligger ret tæt på vesterhavet.
- El-tape/bånd har jeg ikke erfaring med, synes bare nogle gange jeg har set folde hvor det har blafret ret meget. Omvendt kan jeg godt lide synligheden.

Mit spørgsmål går derfor på hvilket hegnsmateriale har i valgt/ ville i vælge, og hvorfor????? Her tænker jeg både på holbarhed, sikkerhed, udseende etc.

Mvh. MajkenM

0
0
Svar på denne tråd
 
 Almindelig tråd
Forfatter: 
Dato:  11-11-2004 16:32
Vi har almindelig tråd, den billige fra Harald Nyborg. Vi bruger ringisolatorer på de lange stræk.


Og så de her dippedutter, som jeg så de kaldte ledankere, på hjørnerne.


Ledankerne har den fordel at de meget nemt bliver rettet ud, så hestebenene ikke kommer til skade.

Så har vi 10 cm pæle i hjørnerne og 7 cm imellem.

Det fungerer ganske upåklageligt og vi vil ikke ændre på vores hegn.

Jeg har hørt om så mange heste, der kommer til alvorligt til skade med el-rebet, godt nok er der opfundet den der Rope-o-cutter (eller hvad den nu hedder), men jeg er stadig skeptisk.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har elreb
Forfatter: 
Dato:  11-11-2004 16:42
og er ganske godt tilfreds.Og vi er alle glad for synligheden i rebet .Og finder det pænt :-)

De har aldrig været i hegnet , jeg har sat ropecutters på hvis de fandt på det .

Illum
0
0
Svar på denne tråd
 
 tape..
Forfatter: 
Dato:  11-11-2004 16:52
Hvis du har dårlige erfaringer med reb, så hold dig fra tapen
Den har endnu kortere levetid.
Det med at den blafre, løses ved at stramme den nok op når den sættes op (med talje)
Men selvom vi have proffer til at sætte vores op holdt det kun 7 år (og der var ikke det der lignede strøm på dem fjerneste halvdel af folden til sidst)

Tapen, er meget synlig for hestene og meget pæn at se på for os andre, og da vi skiftede valgte vi tape igen. Vel vidende at det ikke holder så længe, men nu havde vi ligsom invisteret i isolatorer m.m. til tapen, så det hjalp noget på regningen.

Jeg har to gange oplevet dyr gå igennem, og den ene gang sprang det uden at lave skader på dyret og den anden gang var en hast der væltede igennem hegnet, uden at det sprang, men der var heller ingen skader på dyret.


Linda

:-P
hvis man er "Venner" med alle er man ikke "Ven" med nogen

Prima kvalitet oksekød sælges. Tryk: HER
0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg holder mig også
Forfatter: 
Dato:  11-11-2004 17:48
til det billige hegn fra harald nyborg.

Har desværre set på den nærliggende rideskole hvordan et reb kan ødelægge en kode på en pony og det er ikke første gang jeg har set en pony med sådanne skader.

På ridebanen har vi tapen som hegn. den holder ikke så godt og skal udskiftes efter et par år.


imc
livet er herligt
nyd det mens du kan








0
0
Svar på denne tråd
 
 hegn...
Forfatter: 
Dato:  11-11-2004 18:27
hey..

tape dur ikke.. balfre som bare fanden plus for stor modstand

reb duer ikke så meget.. for meget modstand.. (er godt til led og midlertidige folde)

hippolux ok hvis man har penge nok...

ståltråd helst podas superwire.. det holder bare i længden.. jeg har lavet hegn af det lige så længe jeg har lavet hegn.. jeg bruger telefonpæle i hjørnerne og så insultimber pæle i mellem.. der er 20 års garanti på pælene, og telefonmasterne holder ens tid ud

hvis du har brug for stor synlighed så brug et kombinatonshegn, men sæt kun strøm til ståltråden

Venlig hilsen kristian


Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget


medlem af AHNA

stifter af og og formand for klageklubben
0
0
Svar på denne tråd
 
 Superwire????
Forfatter: 
Dato:  12-11-2004 05:52
Superwire er ganske glimrende til KØER, men ikke til heste risikoen for overskårne sener er alt for stor.

Da vi lavede vores hegn, havde vi mange hundrede meter Superwire. Vi satte det øverst, så hestene ikke kunne få benene i og almindelig hegnstråd forneden.

El-båndet har vi på ridebanen, det ser ganske nydeligt ud. Der er desværre ikke strøm i ret længe, da de tynde elførende tråde knækker meget nemt. Og så skal stolperne stå meget tæt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skal der være strøm i...?
Forfatter: 
Dato:  12-11-2004 10:35
...så hold dig til ståltråden !!!

Efter ½ år i vind og vejr er de små tynde metaltråde i elrebet slidt over og så kan du godt gæemme alt om at få strøm i !

Har ikke erfaring med tapen, men er formegentlig det samme som rebet.

Knus Sus
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider