Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Bukkehov...
Forfatter: 
Dato:  27-10-2004 20:30
Jeg opdagede her til aften at mit føl er begyndt at udvikle bukkehov :-( Så nu har jeg været ude at købe en gummimåtte til ham så han ikke skraber så meget, og vil prøve at se om jeg ikke kan få fat i en hovsmed i morgen engang. Nu ved jeg ikke så meget om dette fænomen, og hvordan man bedst får det på ret køl igen. Jeg ved selvfølgelig at hovsmeden skal rette på hoven og en gummimåtte er en god ting, men hvad ellers? Håber der er andre der kan dele lidt ud af deres erfaringer med bukkehov ;-)

Med venlig hilsen
Anne-Mette
:-)

Søde flotte kattekillinger søger nye hjem.

Hingsteføl søger legekammerat til vinter, helst omkring Vejle/Give(Se min præsentation)
0
0
Svar på denne tråd

Min unghest havde også bukkehov...
Forfatter: 
Dato:  27-10-2004 22:04
Du skal sørge for at den ikke står i en for blød bund... og så skal du se på om den ellers trives.... bukkehov kan nemlig godt komme af flere forskellige grunde... hvis jeg var dig ville jeg sørge for at min smed og min dyrlæge samarbejder om det for det giver klart det bedste resultat... hvis det er meget slemt kan det godt være den skal scannes for at se om alle sener osv. er i orden...
0
0
Svar på denne tråd

Info...
Forfatter: 
Dato:  28-10-2004 01:40
En plag der udvikler bukke hov skal beskæres jævnligt, evt have tåsko på så den bliver tvunget ned i dragten. Hvis det ikke hjælper er operation en mulighed, den skal dog foretages inden den bliver 1 år og helst tidligere, for at blive vellykket, men jeg tvivler på at din er på dette stadie endnu.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Beslagsmeden
Forfatter: 
Dato:  28-10-2004 09:21
Hvis det ellers er en dygtig beslagsmed, vil han sikkert vælge for en periode at give føllet sko på, samt evt. kunsthorn for at få den rette vinkel.
Det kan lyde voldsomt at give et føl sko på, men det er dens fremtidige sundhed vi her taler om.
Jeg har set flere føl få sko på både fordi de har skrabet hovene og føl med bukkehov. Det har fungeret perfekt og er blevet rettet fuldstændig op. Det er jo ikke sko de skal blive ved med at have på, måske 1-3 smedperioder med interval på ca.4-6 uger.

Hvis den ikke nu bliver rettet, vil den med den volsomme vækst et føl har og nu hvor visse vækstlinier de næste måneder lukker sig, opstå uoprettelige fejlstillinger på dens forben.

Jeg håber virkelig det er en dygtig smed og at han kommer meget snart.
0
0
Svar på denne tråd

Smed hver 4. uge
Forfatter: 
Dato:  28-10-2004 11:15
Jeg har købt en hoppeplag med lidt bukkehov og med smed hver 4. uge har hun en normal hov men går der længere tid vokser dragterne og den kommer op igen.
Mvh. Pia
Stutteri Fjorden
0
0
Svar på denne tråd

Hej igen
Forfatter: 
Dato:  28-10-2004 12:27
Smeden kommer i morgen middag, så det bliver spændende hvad han siger til det. Det er en ny smed jeg prøver og har fået anbefalet, da min gamle smed ikke er specielt god til heste med benproblemer. Så ham tør jeg ikke overlade mit føl til. I øvrigt har føllets mor for stejle forben, hvilket hovsmeden ikke så før end det var for sent, så jeg er meget obs på mit føls udvikling. Skal lige siges at den eneste grund til at jeg turde få føl på hende var, at flere dyrlæger sagde god for det og at benstillingen ikke er arvelig. Heldigvis er det ikke så slemt med bukkehoven endnu, så det var godt jeg opdagede det. Nu er det så spændende hvad han siger til det i morgen og hvordan vi skal gribe det an ;-)

Mange tak for jeres svar :-)

Med venlig hilsen
Anne-Mette

Søde flotte kattekillinger søger nye hjem.

Hingsteføl søger legekammerat til vinter, helst omkring Vejle/Give(Se min præsentation)
0
0
Svar på denne tråd

Det er arveligt!
Forfatter: 
Dato:  28-10-2004 14:10
Jeg er ked af at sige det men stejle hove (bukkehove ) er altså arveligt.
Pia

Stutteri Fjorden

AVL OG OPDRÆT AF PINTOPONYER
0
0
Svar på denne tråd

Hej Pia
Forfatter: 
Dato:  28-10-2004 16:14
Er det arveligt? Hmmm alle dem jeg har spurgt sagde at det ikke var. Havde jeg vidst det, havde jeg aldrig sat hende i fol, men nu er skaden selvfølgelig sket, og så skal der selvfølgelig gøres noget ved det med det samme ;-)Han skulle jo gerne blive en god ridehest til mig en dag :-)

Med venlig hilsen
Anne-Mette

Hun kattekilling 13 uger søger nyt godt hjem. Se hende på min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd

I samme båd
Forfatter: 
Dato:  28-10-2004 17:59
Hej A-M
Jeg sidder isamme båd som dig...fik først for nylig at vide at de var arveligt ...havde fået fortalt at det var fordi man ikke havde passet hende ordentlig med smed som føl....

så nu går jeg og krydser alt hvad der krydses kan for at det føl feline venter ikke har arvet sin mor´s skavang....

M.v.h
Mitzi
0
0
Svar på denne tråd

Hej Mitzi
Forfatter: 
Dato:  28-10-2004 18:28
Ja jeg er faktisk også lidt rundt på gulvet nu, og hvis det skulle gå hen og blive så slemt som hans mors var, vil jeg ikke al den tummerum igennem igen. Det var en meget dyr fornøjelse for operation, genoptræning, sko med hæl, derefter ringsko og kiler osv osv...men jeg har ingen anelse om hun har haft bukkehov som føl, da jeg først købte hende som 2 års, og der var hun hverken passet med smed eller ordentligt foder, så hun voksede 20 cm fra 2 til 3 år. Det er et stort ryk og det har hele tiden været det jeg troede var grunden til hendes lige pludselige stejle forben og snublen.

Jeg har en veninde som er avler, hun var ude at se på ham idag. Hun sagde at lige fra føllene om efteråret begynder at stå inde, giver hun dem en gummimåtte at stå på, samt holder nøje øje med det. Men som sagt kan det komme fra en dag til en anden, så man skal holde noget øje med benstillingen. Hun sagde også at det var vigtigt at de fik så mange timer på fold som muligt dagligt, for ikke at få denne dårlige vane med at skrabe. Men det kan jo også komme af andre ting.

Men jeg ser det som en klar fordel at jeg har opdaget det med det samme, så han kan blive rettet nu hvor knogler og sener stadig er til at ændre på. Men det er jo så noget der skal holdes øje med i hele hestens vækst.

Jeg håber ikke dit føl arver bukkehov. Men som min veninde sagde, er der utroligt mange føl der får det, og så er det bare med at få gjort noget ved det med det samme. Og selvfølgelig at finde en dygtig smed.

Med venlig hilsen
Anne-Mette

Hun kattekilling 13 uger søger nyt godt hjem. Se hende på min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider