Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

det her er sut stråle !
Forfatter: 
Dato:  13-10-2004 23:26
hejsa

så fik jeg taget nogle billeder af aladins hove her den anden dag.

jeg ved ikke hvorfor de er så skinnende (dårlige) måske fordi både hov og gulv er vådt.

så slemme er de altså... jeg bruger trush buster 2 gange om ugen. sørger for at de er renset til natten, at hans boks er ren og tør (spåner).

han havde smed i går, det hjalp jo lidt, men som man kan se (?) på bilelder så er det jo helt oppe i ballerne på ham nu, især hans venstre forhov er styg. der er der sådan set ikke nogen stråle.

jeg har tænkt på at sætte hoven i en spand med blå biotex... det burde jo egentlig fjerne alt det døde og lade det hele op indefra ballen og ud ik ??? sådan virker det jo med sår ?

jeg er villig til alt.. om jeg så skal give ham omslag i havregrød så ville jeg gøre det hvis det hjalp.

hilsen sjanna

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  13-10-2004 23:28
ups, det kunne godt være jeg skulle have læst overskriften igennem inden jeg trykkede godkend :-P

i ved hvad jeg mener :-)

hilsen sjanna
0
0
Svar på denne tråd

Smed???
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 00:27
Hvem er din smed?
0
0
Svar på denne tråd

Noget der hjalp mig
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 07:47
så er det Kevin Bacons´ lille røde flaske. Kan ikke huske hvad det hedder, men det er til sigtig sur stråle.
Min hest´s hove var rigtig slemme sidste vinter, og vat og trush busterm gjorde det hele værre, da det gjorde sindsyg ondt på hende. Men den lille røde flaske må du altså prøve.

Det kan købes i tattersall forretninger, ved jeg.

Bimboe

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

Blåsten
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 07:57
Jeg bruger blåsten, der kan købes i rideudstyrsbutikker og vist også Matas( Gæt selv hvor det er billigst). Det hældes i den ødelagte stråle, og lidt vat presses ned oven i. Og så skal hesten selvfølgelig stå tørt.

Venlig hilsen
Mette
0
0
Svar på denne tråd

Tror ikke det er sur stråle...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 08:18
Er du sikker på at det er sur stråle? På billederne ser det ud til at selve strålerne har det fint nok, men at det er det nederste af ballerne der er medtaget. Det er selvfølgeligt lidt svært at se på billeder...

Har den de karakteristiske tegn på sur stråle?

Fra netdyredoktor:

Hvad er symptomerne på sur stråle?

Hesten er ofte urent gående.
Der er en karakteristisk sur lugt fra hoven.
Forrådnelsen starter oftest i strålekløften og breder sig derefter ud over hele strålen.
Hornet er sortfarvet, ildelugtende og i opløsning.
Hvis forrådnelsen har bredt sig op til ballerne og kronbæltet bagtil, fås karakteristiske ringe.
Ved dyberegående forrådnelse kan der opstå betændelse i læderhuden, hvorved en hovbyld kan opstå.
Den nederste del af benet kan hæve, som følge af en bakteriel infektion.

Jeg synes det ser ud som om dens baller har været for meget i vand. Det ville så hjælpe bare at holde det hele tørt.

Tine
0
0
Svar på denne tråd

hejsa.
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 08:28
jeg er rimelig sikker på det er sur stråle, (den har altid haft tendens til at få det) men ja det er gået helt op i ballen på ham og det gør ret ondt på ham, min smed sagde at det egentlig var utroligt han ikke var halt.

jeg kan prøve at atge nogle billeder i dag hvor hoven er tør så kan det måske bedre ses.

smeden sagde det eneste der var at gøre var at "tørre" det væk. jeg har også sagt min boks op pga meget små meget mudrede folde og flytter ham så et sted hen han kan stå på græs, men det er først til den 1 november, og alt det eher er sket på 1 mdr... så der kan sikkert ske meget mere på de næste 20 dage :-(

blåsten tror jeg ikke er nok til det her, det røde ved jeg slet ikke hvad er, men vil da undersøge det.

hilsen sjanna
0
0
Svar på denne tråd

Smeden..
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 08:56
Jeg kan i´kke forstå hvorfor smeden ikke har foreslået at ligge indlæg i skoen.
Det mener jeg da der er nogen der gør når den sure stråle er meget slem. Hvis de så fylde mellemrummet ud med et eller andet kan der ikke komme nyt skidt ind til strålen..
0
0
Svar på denne tråd

Okay...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 08:56
Jeg har desværre ikke erfaring med det selv. Jeg går ud fra at du har læst på netdyredoktor?
Ellers tilkald dyrlægen, det er ikke godt bare at gå og vente på at den bliver halt af det...

Tine

0
0
Svar på denne tråd

hovtjære
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 09:34
Tabasko havde vildt meget sur stråle da jeg købte ham som føl. Jeg prøvede alverdens kimikalier, og alt hvad smed og syrlæge rådede mig til.
Til sidst købte jeg hovtjære, smurgte ham hver anden dag hele vinteren ( kun sålen, og strålen ) Og der fik jeg bugt med sur stråle. Han har ikke haft det i 6.5 år. Jeg smørre han så ind imellem med hovtjære, når der er meget mudret på foldene om vinteren.

Bedækning tilbydes.

Hilsen Britta

:-D
Hvorfor bruge magt, når det er med kærlighed, man når længst.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 09:56
Min hest har samme problem. Men min smed siger at blåsten og blå biotex er forbudt da det er en slags syre, og prøv at tænk hvis du selv skulle have syre på noget der er åben på din hud.

Jeg fik af min smed en lille omrmekursligende tupe hvor der var pencilin i, det var til kør med yverbetændelse. Jeg skulle give det 3 gange om ugen oppe i rævnen af strålen. Og 2 dage efter første behandling var der allerede en stor forbedring.
0
0
Svar på denne tråd

christinaO
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 09:58
med indlæg mener du såler ik ??

det var nemlig også min ide at det kunne hjælpe, men smeden siger at det ikke vil hjælpe da det så slet ikke kan tørre op. (spurgte også en anden smed bare for at være helt sikker for jeg menete det var logisk at det ville hjælpe.)

britta: tjære er da kun til når hovene er meget lidt sure og der ikke er den store kløft endnu ?? eller tager jeg helt fejl ?

tine: ja det hele er simpelthen pga for meget vand, strålen i midten af hoven ser nogenlunde ud, men oppe ved ballen hvor den burde være størst/tykkest er den bare helt væk næsten. jeg tror ikke dyrlægen kan gøre meget andet end at anbefale at holde det tørt.

hilsen sjanna
0
0
Svar på denne tråd

klynen
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 10:00
hvad hed det ?

det var da betsemt et forsøg værd.

hilsen sjanna
0
0
Svar på denne tråd

Sjanna....
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 10:17
Ja godt spørgsmål. Jeg er på vej ud i stalden nu, så skal jeg lige se efter. Så skriver jeg lige om ca 30 min. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Sjanna...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 10:59
Det hedder Streptocillin vet. :-)
0
0
Svar på denne tråd

græsfold
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 11:36
hej sjanna - det lyder som en rigtig god plan at din hest kommer på græsfold - aller hest 24 tim pr døgn
eller så mange timer som muligt

skal hesten ind i isolations boks så gør boksen meget grundig rent hver eneste dag.

mvh stina
0
0
Svar på denne tråd

har netop i dga lige haft smed af samme grund
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 18:20
jeg havde danmarks bedste (syntes jeg) smed ude i dag grundet damen har fået sur stråle for 1. gang i hendes liv grunden de våde marker....

han anbefalede at jeg tjærede dem lige efter han havde beskåret dem samt ca. en gang dagligt, og før det skulle jeg lave en kloer balnding af halv kloer og halv vand-det skulle hjælpe så jeg går igang i morgen....

Hilsen Mette Rasmussen

En rigtig hest er en Hannoveraner alle andre er bare billige efterligninger -ta den :-D

Et menneske som ikke
bryder sig om nogen,er
mere ulykkelig end den
som ingen bryder sig om
0
0
Svar på denne tråd

trush buster
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 22:57

Håber snart at hans stråler bliver fine igen.

Men husk endelig at være forsigtig ved brug af trush buster - brug handsker.
Det er noget giftigt stads og ,stoffet og er kræftfremkaldende :-(

0
0
Svar på denne tråd

flyttede ham i dag
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 23:06
hejsa

jeg flyttede ham i dag, så nu er det slut med de våde mudder folde, måske skal han lige hoppe over 1 meter ved leddet om et stykke tid det nye sted. men resten af folden er tør og fin, og der er græs på :-) :-)

jeg håber at det hjælper, smamen med trust buster. nu giver jeg det en chance og hvis ikke det hjælper ved jeg ikke hvad jeg gør !

hilsen sjanna
0
0
Svar på denne tråd

Det jeg fik af vide
Forfatter: 
Dato:  15-10-2004 11:42
- Af min smed sidst Chico blev beskåret og også havde meget sure stråler var, at det ikke nytter noget at behandle med mindre kløften er helt ren.
Det han anbefaler er, at man renser kløften ud med vat, enten store vatpinde eller vat og en hovrenser. Når der så ikke er mere skidt på vattet (kræver en del vat) så kommer man trustBuster i helt oppe fra randen og lader det løbe ned gennem kløften. Herefter presser man så meget vat som muligt ned i kløften og væder dette med TrustBuster. Man lader vattet sidde til det falder ud (et par dage, hvis man gør det rigtigt) og gentager så seancen.
Chico fik tre omgange på 1½ uge og har nu ikke længere sur stråle :-)

Hilsner
Diane

Verden er ikke sort/hvid

Kan du lide Rock? Så lyt til det her:
Bleeding Paint

Læs mere om bandet her: www.wamusic.dk

Hør mere her: whyanonymous.mymusic.dk
0
0
Svar på denne tråd

Sjanna...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2004 12:21
Nu skal jeg passe på, men skoene der er lagt på din hest, er alt for små.

de mangler ihvertfald to til tre cm bagtil, for at give den rigtige støtte. Ved godt at mange smede ikke gør det, fordi hestene lettere træder dem af.

Ærgeligt, for det der er ikke ok.

Bitches
have more fun
0
0
Svar på denne tråd

trustbuster?
Forfatter: 
Dato:  15-10-2004 16:14
hvor køber man det og hvad koster det?

Hvorfor ikke bare bruge alm blåsten? Det gjorde man da i "gamle" dage?
Parson Russel Terrieren - en ægte heste-hund!
0
0
Svar på denne tråd

limelight
Forfatter: 
Dato:  15-10-2004 16:34
han fik smed 2 dage efter jeg har taget de her billeder. og smeden sagde at nu var han gået et nummer op i sko... så du har helt ret :-)

hilsen sjanna
0
0
Svar på denne tråd

dejligt
Forfatter: 
Dato:  15-10-2004 16:56
Det var vel nok godt for jer begge to at Aladin nu er blevet flyttet, så behøver han måske ikke have ondt i fusserne mere, og du kan slappe lidt af mht. bekymringerne.

Ærgeligt med din bil :-(

Hilsen Marianne

Een gang Fuldblod... altid Fuldblod!!!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider