Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mit føl vil ikke æde sit foder
Forfatter: 
Dato:  08-10-2004 15:46
Jeg fik mit lille føl hjem for en lille uge siden nu, i mandags var jeg ude og købe noget følfoder til hende, som hun fik lidt af samme aften, og hun var helt vild med det. Tirsdag aften spiste hun også pænt sit foder, men så var det også slut.

Hun kommer på græs hver dag og æder godt der. Hun har ad libitum adgang til både hø og halm, det ved jeg ikke helt hvor meget hun æder af da de går flere ponyer sammen. Når de har fået deres foder får de en to-tre gulerødder hver, og dem spiser hun også med god appetit.

Det bekymrer mig lidt at hun ikke får sit foder, da hun jo så ikke er dækket ind med de mineraler, vitaminer og næringsstof hun har behov for, hun er også begyndt at tabe sig.

Er det noget jeg skal gøre noget ved nu, og hvad skal jeg så gøre, eller skal jeg se tiden lidt an?
Hun fik ikke foder før hun blev fravænnet foruden græs!

Knuzer fra Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Tilvænding
Forfatter: 
Dato:  08-10-2004 16:10

Så må du gi' den noget lækkert.
Melasse plejer så kræsne følbasser godt at kunne lide, prøv at blande lidt af det i.
Når hun så æder med velbehag, trapper du bare ned igen - det ER jo en ordemlig gang sukkerslik.

Siden hun æder sine gulerødder, kan du også give hende en godt omgang reven gulerød blandet godt ind i fodret.

Det kan også være, at fodret bare ikke er noget for dan bette... og så må du nok finde noget andet.

When the dog bites, when the bee stings, when I'm feeling sad
I simply remember my favourite things, and then I don't feel...so baaaaad!

/Fraulein Maria, Salzburg.
In the last Golden Days of the Thirties

0
0
Svar på denne tråd

Kan godt lide foderet
Forfatter: 
Dato:  08-10-2004 16:24
Hun åd foderet med velbehag de to første dage, det virker mere som om at det ikke er "sjovt" at spise det, som at det er fordi hun ikke kan lide det!

Gulerødderne får de af hånden og deler med hinanden alle tre, jeg tror ikke at det er nær så sjovt at spise dem hvis de er revne og ligger i foderet.

Knuzer fra Heidi

0
0
Svar på denne tråd

mit føl
Forfatter: 
Dato:  08-10-2004 16:46
Har nogle dage indimellem hvor han ikke vil spise hans foder, Ok han går stadig med hoppen om dagen men alligevel. Han får blandet små stykker gulerødder i fodereret eller æbler, også glider det ned. Men ham drejer det sig også om tilvænning, hanved jo ikke hvad det er. Den første dag blev han håndfodret. Jeg tog lidt foder og lidt æble i min hånd og lod ham spise det. Næste dag viste han godt hvad fodret skulle bruges til.
Melasse tror jeg også ville være en god ide, men ikke som permenent foder...
0
0
Svar på denne tråd

Hvad er det for noget?
Forfatter: 
Dato:  09-10-2004 13:35
Har hørt at Hippolyts følfoder ikke er noget føllene faktisk vil have. De nægter at spise det.

Ved ikke om det hjælper at skifte mærke?
0
0
Svar på denne tråd

fodder
Forfatter: 
Dato:  09-10-2004 15:57
brogården fodder følfase 1 og 2 er rigtigt godt min har fået det fra han var 5 mdr.og han er rigtig stor og flot,der er alt hvad de skal bruge af vitaminer i og de kan lide det........
0
0
Svar på denne tråd

Ville også
Forfatter: 
Dato:  09-10-2004 16:52
foreslå melassen, det hjælper næsten altid på Nille som er ret kræsen, bla kan roepiller bestemt ikke spises uden.
Men det er da træls når du lige har fået hende hjem, hvordan går det ellers med hende???
Jeg skal have Nille og tequila hjem igen, grunden er beskrevet inde på hyggen, så skal også igang med at skifte foder fra på tirsdag regnede jeg med...
0
0
Svar på denne tråd

Har lige fundet ud af hvorfor hun ikke vil spise
Forfatter: 
Dato:  09-10-2004 19:04
Igår da jeg skulle fodre gav jeg Puk først da hun jager føllet væk, troede jeg. Så gik føllet hen og åd af hendes foder sammen med hende, selvom hun slet ikke plejer at vil have det foder, jeg prøvede det i starten.

Det lille føl gider altså ikke at stå alene og spise selvom Puk står ovre i den anden ende af boksen. Så nu skal jeg til at overveje om jeg skal fodre dem lige op ad hinanden, men så bliver det bare sværere at holde Puk fra føllets mad.

Nogle gode ideer? Ponyerne er lige store, så et føltrug som jeg har set nævnt før er ikke nogen løsning!

Knuzer fra Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Jeps....
Forfatter: 
Dato:  10-10-2004 04:45

Giv dem foder i en murebalje (de har også bedre af at spise i hovhøjde), og vær så hos dem mens de får skovlet ind.
Efterhånden som føllet lærer at mad er godt, kan du lave større og større afstand mellem deres foderbaljer.
Og vupti - en dag kan hun spise mam uden at skulle høre den anden smaske.

When the dog bites, when the bee stings, when I'm feeling sad
I simply remember my favourite things, and then I don't feel...so baaaaad!

/Fraulein Maria, Salzburg.
In the last Golden Days of the Thirties

0
0
Svar på denne tråd

samme problem
Forfatter: 
Dato:  16-10-2004 22:15
hvor gammelt er dit føl..

for jeg har et føl på 1 år og 3 måner og den var oz rimlig ræsen med sit fodre.. men købte noget føl fodre med byg og melasse og nogle piller i og det spiser hun med god apitit... :-D
hejza ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider