|
|
| Stort stofskifte eller ??? |
|
|
Hej!
Jeg har lidt problemer med at holde sulet på min 5 årige vallak og ville høre om der er nogen af de kloge hoveder herinde, der har oplevet noget lignende før.
Da jeg købte den som 3 års var den kuglerund, og vi snakkede mange gange i klubben om at den vist altid ville være lidt til den tykke side.
Efter en skade i foråret som 4 års, sendte jeg den på sommergræs samtidigt med at jeg genoptrænede og hyggered hele sommeren. 1. september kom den så hen til sit nuværende sted og har stået der et år nu.
Problemet er at den haft meget svært ved at holde på sulet det sidste års tid. Faktisk var den ret tynd da den kom fra sommergræs og genvandt først sin kampvægt i maj månad, det vil sige efter ca. 9 måneder. Hele sommeren har den gået på græs hver dag og samtidigt fået 7½ kg foder.
Den sidste måned er den ikke blevet redet regelmæssigt, pga. min manglende interesse, men alligevel bliver den ced med at svinge i vægten.
Min logiske sans siger ellers, at en hest der ikke laver meget, normalt tager på i vægt.
Nu har jeg så købt olie og majsflager som et forsøg, men er meget åben over for andre forslag.
Hilsen
Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| orm måske |
| Forfatter:  |
maria l |
| Dato:  |
07-10-2004 21:45 |
|
Hejsa
Har du fået taget en gødningsprøve for nylig? Lyder på mig somom den godt kan være smæk fuld af orm.
Ellers har jeg ikke nogen ide til hvad det kan være, men held og lykke med det.
Maria 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| orm... |
|
|
hejsa
har du fået taget gødningsprøve ?
uanset hvad ville jeg nok give sådan en hest en bredspektret ormekur for at være helt sikker på at alt var væk (der er en ting en gødningsprøve ikke kan vise...mener det er blodorm eller lungeorm, kan ikke lige huske det)
tænder: hvis hesten tænder ikke er ordnet tygger den ikke maden ordentlig, og spytproduktionen bliver også dårlig = dårlig omsætning af maden.
ellers så få taget en blodprøve og se om hesten mangler noget ? nogle heste skal have en årlig jernkur for at trives... men det skal man altså liiige have en blodprøve for at være sikker på.
grovfoder ??? hvad får den ? du skriver den får 7½ kg foder om dagen, det lyder sørme voldsomt (det fik ikke engang min kæmpe hest på 182 i stg da den skulle fedes op) det hjælper sjældent at proppe så store mængder i en hest. og slet ikke hvis grovfoderet ikke er ok.
jeg ville nok give den GOD wrap eller hø AD LIBITUM. og så ikke så meget kerne.
men tjek for orm/tænder/blodprøve. og så massere af godt grovfoder. hvis det ikke hjælper ville jeg også blive lidt nervøs for hesten.
hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet