Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

er det svært at have en forfangen hest??
Forfatter: 
Dato:  04-10-2004 18:01
HEJSA

min kærer hest står stadig på ansager dyrerhospital,fordi han er kraftig forfangen han er det på alle 4 hove.
pga af fejl diagnose fra min egen dyrlæge,for en månede siden,er det ene hovben også drejet sig en smule.
ja han har faktisk stået og har været kraftig forfangen,i en hel månede hvor han troet det var gaffelbåndsbetændelse.

han har så fået 4 spical sko på,hvor der ligger en plade inde ved sålen.
på de 2 bagben er der også plader men,de kan skrues af.
og så ligger der en forbindnige inde i som skal skiftes,men det skal jeg lige ha forklaret dernede når vi skal have ham hjem.

er der nogle af jeg der har haft så slem en forfangen hest før?? og hvordan gik det.

og så tænker jeg på er det ikke svært at have sådan en hest,for efter hvad jeg har læst kan de blive forfangen af næsten alt.

halm
for meget foder
fedme
for godt græs
for lidt græs.

ja hvad gør man så lige ved sådan en hest,jeg syndes det er svært.

HILSEN LOUISE OG TARZAN
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  04-10-2004 19:03
Skriv nogle mere konkrete spørgsmål, så skal jeg svare dig, jeg er selv lige kommet af med en hest med forfangenhed og han har haft anfald hvert år...

Så hvad vil du vide, så skal jeg nok svare, hvis jeg kan...

Skøn friservallak sælges, skriv og hør nærmere...

Ponyudstyr sælges, ALT skal væk...
0
0
Svar på denne tråd

Det kommer
Forfatter: 
Dato:  04-10-2004 22:03
nok an på hvad det er kommet af. Ved du det?

Min hest bliver det let af for meget græs, men om vinteren har jeg ikke haft nogle problemer.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-10-2004 22:13
Man siger en gang forfangen altid forfangen!!

Min hest havde selv været forfangen året før jeg købte hende, jeg havde hende i fem år og hun var det ikke en eneste gang! Du skal bare passe på med din hest og den skal ha længere tilvendings periode til foder og græs end andre skal ha! De får det af for mange proteiner og det er ikk en fejl din dyrlæge har lavet med din hest, for det er desværre det der sker når hesten bliver forfangen, hovbenet drejer sig og det er derfor det er så farligt. Du kan året efter se det på hesten hov, der kan du se den er drejet!

Jeg brugte gerne 3 uger på at vende min hest til græs om sommeren, det er der det er rigtig farligt!!!
0
0
Svar på denne tråd

Anne...
Forfatter: 
Dato:  04-10-2004 22:15
de kan også blive forfangen af andre ting end foder..

F.eks. hvis efterbyrden bliver holdt tilbage.

Jeg har faktisk også læst et sted at de kan blive det af at gå for meget på hård bund.
0
0
Svar på denne tråd

Louise
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 10:59
Nu har jeg jo fulgt med i din sag og du må LOVE mig at du indklager denne dyrlæge. Det er temmelig simpelt at finde ud af om en hest er forfangen og det SKULLE han have fanget.

Du skal som MINIMUM ikke betale EN ENESTE krone for de røngten billeder og den konsultation din dyrlæge har givet - kontakt en advokat og hør om erstatning ikke kan falde over på hans forsikring - Ring til Pernille Skinnerup (gillelejeadv) hun er ekspert i forsikringsret.

Ved at smøle og være så @!#$... inkompetent har han mindsket sandsynligheden for at din hest NOGENSINDE bliver ridehest igen - sådan en stor IDIOT.

Jo hurtiger forfangehed bliver opdaget jo større chancer for ridelighed igen.

Forhelvede hvor er det synd for jer.

Kh MetteH
0
0
Svar på denne tråd

Louise
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 10:59
Nu har jeg jo fulgt med i din sag og du må LOVE mig at du indklager denne dyrlæge. Det er temmelig simpelt at finde ud af om en hest er forfangen og det SKULLE han have fanget.

Du skal som MINIMUM ikke betale EN ENESTE krone for de røngten billeder og den konsultation din dyrlæge har givet - kontakt en advokat og hør om erstatning ikke kan falde over på hans forsikring - Ring til Pernille Skinnerup (gillelejeadv) hun er ekspert i forsikringsret.

Ved at smøle og være så @!#$... inkompetent har han mindsket sandsynligheden for at din hest NOGENSINDE bliver ridehest igen - sådan en stor IDIOT.

Jo hurtiger forfangehed bliver opdaget jo større chancer for ridelighed igen.

Forhelvede hvor er det synd for jer.

Kh MetteH
0
0
Svar på denne tråd

equipage
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 13:18
Jeg læste i det nye nummer af equipage, at hø er ligeså stor en fælde for forfangenhed som meget andet. Grundet sukkerindholdet(kaldte det noget jeg ikke lige kan huske). Det blev lagt ud som en større fælde for heste end for frodigt græs. Skræmmende
0
0
Svar på denne tråd

Glukose
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 16:39
Sukker hedder glukose, og det er både det og proteiner der er "farligt". Min venindes hest fik det sidste sommer, af at stå på græs én time. Det græs var så også gødet, så er der 3-4 gange så mange proteiner i.

mvh. Lotte
0
0
Svar på denne tråd

forfangen
Forfatter: 
Dato:  07-10-2004 21:01
Min hest(ikke pony)blev forfangen af stress! Han blev også fejldiagnoseret og behandlet for nyreslag i 2 dage hvilket resulterede i et 1½millimeter drejet/sunket hovben!Han bliver idag redet og har ingen men bortset fra en næsten usynlig "halten" i opvarmningen på cirkelvolte!
Held og lykke
0
0
Svar på denne tråd

Det er
Forfatter: 
Dato:  07-10-2004 21:52
Det er muligt at have en hest/pony der har været kraftigt forfangen, men den skal i resten af sit liv holdes på streng diæt. I hvert fald hvis det er en pony/hest der har let ved at blive for fed.

Jeg har i stalden en welshpony som i februar måned blev endog meget kraftigt forfangen. 20 og 23 grader hovbensdrejning!!

Normalt vil det resultere i en aflivning på stedet, men i samråd med dyrlægen som røntgenfotograferede hende gav vi hende en chance. Hovedsagligt fordi der var meget "luft" til selve sålen af hoven.

Alle, inklusive smeden, mente at det ikke kunne lade sig gøre at "dreje" hovbenet tilbage, men biologi er en forunderlig ting ;-).
Ved kontrol-fotograferingen her i september viste billederne at hovbenet nu kun har en 10! og en 18 graders drejning.
Så det KAN lade sig gøre (at jeg så lige skal have vist billederne til min smed som STADIG ikke tror på mig, er en anden sag ;-))

Men hun er på en streng kost der består af æbler eller gulerødder samt en enkelt vitamin/mineral briket om dagen. Niks weiter! Og ridehest bliver hun aldrig igen. Men der er mange gode år tilbage i hende som avlspony. Så hun bliver gående... til næste gang hun måske får et anfald. Så får hun fred.. men det krydser vi fingre for at den lille fighter ikke får.

mvh
kirstenj
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider