Det er muligt at have en hest/pony der har været kraftigt forfangen, men den skal i resten af sit liv holdes på streng diæt. I hvert fald hvis det er en pony/hest der har let ved at blive for fed.
Jeg har i stalden en welshpony som i februar måned blev endog meget kraftigt forfangen. 20 og 23 grader hovbensdrejning!!
Normalt vil det resultere i en aflivning på stedet, men i samråd med dyrlægen som røntgenfotograferede hende gav vi hende en chance. Hovedsagligt fordi der var meget "luft" til selve sålen af hoven.
Alle, inklusive smeden, mente at det ikke kunne lade sig gøre at "dreje" hovbenet tilbage, men biologi er en forunderlig ting

.
Ved kontrol-fotograferingen her i september viste billederne at hovbenet nu kun har en 10! og en 18 graders drejning.
Så det KAN lade sig gøre (at jeg så lige skal have vist billederne til min smed som STADIG ikke tror på mig, er en anden sag

)
Men hun er på en streng kost der består af æbler eller gulerødder samt en enkelt vitamin/mineral briket om dagen. Niks weiter! Og ridehest bliver hun aldrig igen. Men der er mange gode år tilbage i hende som avlspony. Så hun bliver gående... til næste gang hun måske får et anfald. Så får hun fred.. men det krydser vi fingre for at den lille fighter ikke får.
mvh
kirstenj