Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Loppefrøskaller VS Hørfrø
Forfatter: 
Dato:  13-03-2023 11:00
Hejsa

Jeg er I tvivl om Linustar er ligeså godt som psyllium fra Damino, når vi taler om tarmflora og forebyggelse af evt. sand i tarmen.

Måske kan nogle hjælpe mig ned deres erfaringer?

På forhånd tak ?



Gitte :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-03-2023 12:07

Vi har rigtig gode erfaringer med Nordic Horse Optimal i enten Pellets eller Sticks :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-03-2023 22:24

Loppefrøskaller/psyllium er uovertrufne når det handler om sandophobning i tarmene. Uanset fabrikat i øvrigt.

 

Jeg ved ikke helt, hvad du mener med tarmflora i forbindelse med hørfrø og loppefrø?

Linustar tilfører omega-3-fedtsyrer og danner et beskyttende slimlag i tarmene.

Hvis du ønsker at understøtte tarmfloraen skal du have fat i et tilskudsfodet, der indeholder sådan noget som gørkulturer og mælkesyrebakterier. Det gør de to, du nævner, ikke.

Og så er godt grovfoder, græs, hø, wrap, halm i rigelige mængder et godt udgangspunkt. Græs, hø og wrap understøtter tarmfloraen og sikrer at hestens fordøjelse fungerer som den skal. Dertil er halm et fint supplement, selvom mange ikke bryder sig om det. Især til nøjsomme og overvægtige heste som ikke kan tåle fri afgang til græs, hø og wrap.

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-03-2023 22:25

GÆRkulturer, ikke gørkulturer


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Loppefrø VS hørfrø
Forfatter: 
Dato:  17-03-2023 10:04
Jeg ønsker egentlig bare at vide, om der er nogle herinde, der kender til Linustar og Daminos Psyllium og om hørfrø er ligeså godt som loppefrøskaller for forebyggelse af evt. sand i tarmene?



Gitte :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Som ibh siger
Forfatter: 
Dato:  18-03-2023 08:44
Psyllium er loppefrø.

Så, jeg er også forvirret.

Tarmflora burde være velfungerende ved nok fordøjelige fibre, det kommer fra hø, wrap, græs og lignende.

Loppefrøskaller er for mennesker næsten helt fordøjelige.
Hvilke fibre typer der er i tarmen, er afgørende for hvilke bakterier som trives.

Men loppefrø er ikke det man normalt regner for tarmflora tilskud.


...
Giver jeg loppefrøskaller til heste, så køber jeg bare den store, hvide spand.

Jeg forholder mig ikke til mærkevarenavn, men til indhold, dvs loppefrøskaller.
Jeg giver ikke hørfrøolie, men gav jeg,, så ville jeg kigge på hørfrøolie indholdet og give det.
(medmindre der er et fuldfoder, som det er del af, og jeg synes det er en fin blanding.)

...
Jeg mener, at loppefrøskaller har dokumenteret effekt, men det er store mængder der skal til. Noget med 50 gr til en hest pr dag. Vej 50 gr af - det er MEGET.
Hvis jeg vil give loppefrøskaller, så hælder jeg loppefrøskaller over almindelig foder, så meget som jeg kan, uden hesten sortere det fra.
Det er mere end i købte foderblandinger. Stadig langt under 50 g.

...
Hvad er dit oprindelige problem, som har ledt dig til at spørge dit spørgsmål?
Fortæl det, så forstår vi dig bedre.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen ...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2023 14:20

... Ja, jeg kender begge produkter.

 

Hørfrø er ikke lige så gode til at forebygge sand i tarmene som loppefrøskaller/psyllium.

 

Linustar er hørfrø. Det tilfører bla. omega-3-fedtsyrer, har muligvis en lille effekt mod sand i tarmene, men er ikke nær så effektivt som loppefrøskaller.

 

Psyllium fra Damino er loppefrøskaller. Loppefrøskaller/psyllium er virksomme mod sand i tarmene. Daminos loppefrøskaller har samme effekt som loppefrøskaller fra andre mærker.

 

Så vidt jeg ved, er "løse" loppefrøskaller og loppefrøskaller presset til piller, lige effektive. Jeg giver min hest dem i piller, for ellers gider han ikke spise dem, og så virker de jo slet ikke.

 

Så. Konklusion: Loppefrøskaller/psyllium virker mod sandophobning i tarmene. Uanset fabrikat. Også Daminos

Hørfrø gør ikke. I hvert fald ikke nær så godt som loppefrøskaller. Heller ikke Linustar.

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider