Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Sår i hovedet
Forfatter: 
Dato:  01-10-2020 09:39

Hej.
Min pony er begyndt at få sår i hovedet(mest panden) engang imellem, og jeg undre mig lidt over hvorfor.
Der er intet der sidder og gnubber ham der, og vi rider uden udstyr så derfor sidder der heller ikke et pandebånd.
Såret safter, og bliver større, og så taber han også alt hår omkring det.
Jeg vasker ham der et par gange om ugen, med noget glyrecin sæbe, og så smøre jeg ham med en creme bag efter. Det plejer at holde det værste nede.
Er der nogle der ved hvad det kan være? Eller hvad jeg kan gøre?

Det skal lige siges at han er en 25-årig new forest pony.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spørg dyrlægen.
Forfatter: 
Dato:  02-10-2020 08:52
Jeg ved ikke hvad, det er.

Men, når du siger at det væsker og "du holder det nede med glycerin sæbe" - så synes jeg faktisk, at du skal tale med dyrlægen.

Sår, der væsker kan være udtryk for infektion.
Inficerede sår har meget svært ved at hele op. Men - det kan lidt antibiotika hjælpe på.
Til gengæld kan infektion smitte.
Hvis pony holder det åbent pga utøj får det til at klø, så smitter det også.

Lige nu kan jeg faktisk ikke huske en eneste hudsygdom, hvor jeg ville sige til en patient "ahh, kuren er nem, det skal bare vaskes med glycerin sæbe".

Så - ikke bare "holder du det nede" for det kureres jo ikke - dermed giver du det tid til at kunne smitte foldmakker.

Jeg vil ikke udtale mig om, hvad det er.
Det er langt lettere, hvis man kan se dyret.
Hvem bør vide det - og kan se dyret - din dyrlæge.
Derfor - spørg dyrlægen.

Har din hest utøj skal de alle behandles.
...
Hvis du vil behandle uden at vide hvad det er, så giv pony et par tuber frontline mod lus, vask med mediscrub og smør sårene ind i stærk prednisolon creme.
Men, det vil nok ikke løse noget, så behandling i blinde er spild af tid og penge.
Har du ikke råd til at tabe tid og penge - så gå direkte efter en diagnose, så du ved hvad vil virke.
1
1
Svar på denne tråd
 
 Sår i hovedet
Forfatter: 
Dato:  06-10-2020 09:24

Jeg vil prøve at få fat i min dylæge når jeg kommer hjem igen. (:

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider