Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 erfaringer med hest på Pergolid
Forfatter: 
Dato:  16-04-2019 12:42

Hejsa.

 

Håber andre vil dele lidt erfaringer.

 

Vores hest har været på Pergolid gennem en årrække og det har bare "kørt som smurt" - hun får ½ pille dagligt i sit æble...

 

men der er ugler i mosen.... hun er begyndt at afvise sit æble - ikke på vilkår om hun vil spise æble overhovedet nu... og samtidig er der måske (med mindre jeg ser spøgelser) måske også andre mindre symptomer på ændringer i hendes adfærd.

Dyrlægen har i dag taget blodprøver - så den del er der styr på.

 

Men kunne godt tænke mig at høre hvordan I andre har oplevet at sygdommen pludselig (eller snigende) har ændret sig på en ellers velmedicineret hest.

 

Og ja jeg har læst alt hvad der er værd at læse - men det omhandler de grælle tilfælde og ikke de mildere med svage symptomer på ellers velfungerende rideheste i behandling.


Nisha og Strejfer

pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke selv prøvet
Forfatter: 
Dato:  17-04-2019 13:11

Hej,

 

Jeg har ikke selv prøvet det, men en pony jeg kendte, var på Pergolid i nogle år, men så fik han det igen værre, og ejeren syntes det var for dyrt at sætte dosis op, som dyrlægen foreslog, og så blev han aflivet.

 

Det er desværre det eneste jeg ved. Held og lykke med ponien!

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

0
1
Svar på denne tråd
 
 må vente
Forfatter: 
Dato:  17-04-2019 23:44

Hej Jette.

 

Ja det er lige netop det vi frygter - at sygdommen er begyndt at udvikle sig - nu må vi se hvad hendes ATCH værdier er... det tager desværre nogle dage at få svar.

Hendes almindelige blodprøve var normal.


Nisha og Strejfer

pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

0
1
Svar på denne tråd
 
 lille opdatering
Forfatter: 
Dato:  24-04-2019 17:22

nå hendes tal ligger umiddelbart fint på 19, det er stadig pænt under grænsen på de 29. Vi må vidst lede videre efter årsagen.

Andre der har oplevet at de ændrer adfærd uden at tallet stiger?


Nisha og Strejfer

pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pergolid el. Prascend
Forfatter: 
Dato:  09-07-2019 22:16

Min hoppe har været på Pergolid/Prascend i snart 10 år.
Det er vigtigt med blodprøverne, men det er også vigtigt at se på om hesten udvikler flere symptomer hele tiden.
Pillerne kan give forbigående spisevægring overfor især krybbefoder, men hos nogle er det også æbler og gulerødder der bliver sorteret fra. Erfaringen med min egen er at denne spisevægring ofte har hængt sammen med at jeg har kunnet opleve en forværring af symptomer, nogen gange har ACTH været forhøjet, andre gange er der bare dukket nogle symptomer op henad vejen hvor dyrlægen og jeg er blevet enige om at forhøje dosis.
Hun får den dag idag 1½ tablet dagligt i en stump gulerod som hun altid har fået det og det har hun altid spist helt problemfrit. Jeg fik i sin tid at vide af dyrlægen at skulle jeg gemme pillen var gulerødder bedre end æbler for der var et eller andet i æblerne der sammen med pillerne kunne give en grim smag.
Så jeg har aldrig haft problemer, da hun som sagt altid har fået sine i en stump gulerod.
Hvis du har problemer med at få hesten til at spise det kan du som jeg ved flere andre har gjort købe de der gelatine kapsler på nettet og så gemme pillerne i dem og give dem sammen med et par godbidder da hesten så aldrig opdager hvad der er hvad fordi kapslerne skjuler både lugt og smag af pillerne.
www.bulkpowders.dk/ gelatinekapsler.html


www.dyretaxi.dk

 

 

 
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider