Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Bule på halsen! Dyrelægen er i tvivl?
Forfatter: 
Dato:  03-01-2019 11:06

Hej alle - og rigtig godt nytår! :-)

 

Jeg er så meget i tvivl om hvorfor og hva' det er for en bule på min hest har få venstre side af halsen?
Vil gerne hører jeres meninger og erfaringer.

I sommers blev min hest sparket på halsen, dyrelægen kom og fik smertestillende.

Bulen/hævelsen fortog sig, men forsvandt dog ikke helt.

D. 12 december er bulen tilbage, akkurat samme sted. Jeg ringer efter min massør og får lavet en aftale.
Dagen inden massøren kommer, har jeg allerede en aftale med dyrelægen som skal komme og vaccinere min hest, han kigger på bulen og ser ikke urolig ud, snakke om evt. det kunne være et spark?
Men jeg tvivler. Hesten fik vaccinen og dyrelægen kørte igen da han havde travlt.

Massøren kommer forbi, hun siger det er 4. halshvirvl - og massage vil hjælpe.
Det hjælper dog lidt, måske? Bulen fortager sig lidt igen.

Men d. 26 december er bulen blusset op igen?
Hesten er sød under ridning, faktisk super dygtig for tiden! Men har altid haft tendens til at overstille sig til venstre - og mindre på højre.

 

Kontakter en anden dyrelæge, fortæller om bulen, vi aftaler en dag hun skal komme og kigge, men vil gerne have jeg mailer billeder inden hun kommer.

Hun har ikke set noget lignende, eftersom jeg har fortalt sygdomshistorien først.

 

Har i set noget lignede? Oplevet et gammelt spark kan blusse op igen? 4 hals hvirvl? Arvæv? Irritrret slimhinde? Fiberspringing? En fold kammerat som ved lige prævis hvor min hest skal sparkes henne på halsen op til flere gange?

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Hesten har ikke fået sprøjter eller andet lignende som kan give infektion.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaaaaaa
Forfatter: 
Dato:  04-01-2019 21:12

spørgsmål

er det i samme område som da den blev sparket?

 

tænker at det måske er en blodsamling?

måske et blodkar som har sivet ?

arvæv?

 

har ikke prøvet det, så har ikke lige et svar



0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar på spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  04-01-2019 23:26

Jeps, det er samme område, hvor han blev sparket i sommers :/

og har nogen gange hørt at hesten for kosmetiske "fejl" efter spark osv. Men at det så et halvt år senere blusser op igen, så er jeg sku i tvivl....

med mindre min hest er blevet sparket akkurat lige samme sted, 2 gange i december måned :p

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tænker også...
Forfatter: 
Dato:  05-01-2019 11:00

Jeg tænker også det måske er en blodansamling/væskeansamling.

Min hoppe blev for mange år siden sparket på undersiden af halsen og fik en stor hævelse det var blevet en blodansamling vi havde hele med at masseger den væk med campagel vet. Sætter lige et link til det. Jeg fik det af dyrlægen

 

ebutik.dyrlaegevagten.dk/produkt/ compagel-vet-250ml/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  21-02-2019 16:59

Jeg havde for en del år siden en hest med en bule på halsen der ligner det du viser.

det viste sig at være " gigt" i 4-5 halsvirvel, desværre med ledforandringer. Dyrlægen mente at hesten måske havde fået det efter et fald på folden, med deraf følgende vrid i halsen.

hesten var en " hård nyser" og viste ingen symptomer på ubehag i starten, men senere syntes jeg at hun var mere stiv at ride til den ene side.

Det blev konstateret ved hjælp af RTG.

håber du finder ud af hvad der er galt


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider