Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Erfaringer med behandling af spat
Forfatter: 
Dato:  15-07-2018 23:08

Hej Heste-mennesker ??

 

Jeg står med min fine dressurhest på 15 år som har fået konstateret spat - særligt på højre bag.

Jeg reagerede da han pludselig holdt op med at lægge sig ned. Han kunne ikke komme op- og ville så ikke støtte på bagben.

Han var ikke halt under ridning, men pludselig nægtede han at gå venstre om.

Jeg har fået ham behandlet med tildren for snart 14 dage siden.

Han er en meget aktiv hest og går M dressur.

Jeg håber meget, at han kommer til at gå på samme niveau som før, men jeg ved jo også godt, at han har alderen lidt imod sig.

Om 14 dage skal jeg prøve at sætte ham i trav.

 

Hvad er jeres erfaringer? Kom jeres til at gå på samme niveau som før?

 

Er SÅ bekymret for min søde og skønne kammerat.

 

God sommer derude ?

Kærligst Line

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mine erfaringer
Forfatter: 
Dato:  16-07-2018 16:26
Hej,

Jeg er ikke opdateret på nye behandlingsformer for spat, men jeg husker, at man siger, at en ældre hest med spat har en bedre prognose end en yngre hest.

Min gamle Pony fik spat i ca. samme alder som din. Den blev brugt all-round, men især til lange terrænture og springning. Dyrlægen sagde, at jeg skulle tage hensyn men ellers bare ride videre, og så ville der være en god chance for, at det ville vokse sammen og smerterne forsvinde.

Efter to år, hvor jeg varmede langsomt op (20 min. skridt for lange tøjler og 10 min. luntetrav) og viste ekstra hensyn, var hun komplet haltfri og fik aldrig siden problemer af den slags. Og hun blev altså 36 år... Men jeg Red altså stadig friske ture og sprang.

Det er jo ikke sikkert, at din hest vil have det godt som dressurhest i sammenvoksningsfasen. Det er jo en krævende disciplin med vendinger, samling og sidebevægelser, som stiller store krav til leddene. Og hvis du giver den nedsat arbejde i perioden, vides det jo heller ikke, om den kan genoptage karrieren på samme niveau senere.

Jeg ved ikke, om du kunne bruge dette til noget, og som sagt er jeg ikke opdateret på ny viden og behandling, men spat behøver ikke nødvendigvis være en katastrofe for hesten. En dygtig dyrlæge eller måske en "second opinion" kan sikkert gøre dig meget klogere.

Held og lykke med din hest!

Mvh
Jette

Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for dit skriv
Forfatter: 
Dato:  16-07-2018 20:57

Hej Jette,

 

Tusind tak fordi du gav dig tid til at svare. Hold da op en flot alder din pony fik!!

 

Jeg skridter heldigvis altid varm længe og starter stille ud... åh jeg håber håber håber ...

Han er desværre en hest med et lidt svært sind... egner sig bedst som ridedyr. Så han skal bare blive fin igen!

 

Tak for dit held og lykke :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min gamle hoppe
Forfatter: 
Dato:  16-07-2018 21:55

Fik spat i begge bagben som 13 årig. Jeg fik det råd at skridte varm i 20 min for derefter at sætte i galop i 10 min. Det var dyrlægen der kom med dette råd. Det virkede for os. Hun er 20 år i dag. Hver vinter giver jeg hende Movicur fra St. Hippolyt. Hun er pensionist nu, men hun red dressur på samme plan som tidligere. Håber dette kan bruges.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  18-07-2018 14:57

Tusind tak for begge svar! Håber jeg er ligeså heldig med min hest som jer :)

god sommer til jer begge!

Hyp fra Line

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider