Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Er hesten tynd eller bare muskelfattig?
Forfatter: 
Dato:  25-02-2018 10:42

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Umiddelbart....
Forfatter: 
Dato:  25-02-2018 15:44

Umiddelbart ville jeg sige en meget svag overlinie eksteriørmæssigt, og meget muskelfattig.

 

Umiddelbart okey i huld

 

mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Passende
Forfatter: 
Dato:  25-02-2018 18:58

En slank hest i passende huld.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-02-2018 21:52

Jeg tænker ikke tynd, men muskelfattig og ikke helt så godt bygget ift overlinie.

 


Mvh

Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-03-2018 13:48

Begge dele. Fedtet bliver også lagret imellem muskelfibrene, så en hest der er ved godt huld, har nemmere ved at sætte de rigtige muskler. Din er lige i underkanten og en slank hest vil også altid have mindre muskelsætning.

Muskler kommer af 2 ting: Godt foder og godt arbejde. Godt foder (med den rigtige sammensætning i de rigtige mængder) er en forudsætning for god muskelsætning, ellers vil arbejdet ikke hjælpe meget.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Fedt ikke nødvendigt for muskler
Forfatter: 
Dato:  05-03-2018 15:29

Fedt kan ikke omsættes til muskler og er ikke nødvendigt for muskelsætning. Men det er helt korrekt, at fedt blandt andet kan lagres mellem muskelfibrene og dermed for den ukyndige kan snyde øjet så fede heste opfattes som mere muskuløse.

Jeg har set mange særdeles muskuløse heste uden fedt på sidebenene eller mellem muskelfibrene. Det ses især hos højtydende heste, der går military eller vædeløb.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-03-2018 17:20

Hvad mener du med fedt kan ikke omsættes til muskler? Fedt kan sagtens bruges som brændstof til musklerne, hvilket netop væddeløbsheste m.fl. kan have rigtig god gavn af for at reducere rekonvalescens og mindske syreophobning.

 

Fedt stor betydning for musklens arbejde og som ovenfor skrevet, udholdenhed. Aponeurosis og fascia indeholder fedt og har stor betydning for spændingen og ydeevnen i musklen og dermed inddirekte indflydelse på muskelsætningen. Hvis kroppen tømmer sine fedtdepoter kan den begynde at tære på musklerne og hvilket vil umuliggøre muskelsætning, så jo fedt har en vigtig rolle at spille når man vil opbygge en hest :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Brændstof ja
Forfatter: 
Dato:  07-03-2018 08:23
Jeg er enig i, at fedt kan være et udmærket brændstof for musklerne, og at hesten skal have tilstrækkeligt brændstof til muskelarbejdet og alle andre processer i kroppen.

Men det fremmer ikke muskelsætningen at fodre hesten så den opbygger fedtdepoter. Den skal blot have tilstrækkeligt brændstof - ikke overskud af brændstof. Brændstoffet skal gerne indeholde både kulhydrater, fedt og proteiner.

Muskelopbygningen sker når musklerne arbejder så der sker en let nedbrydning og en efterfølgende genopbygning. Denne genopbygning kræver aminosyrer (proteiner) for at musklerne udvikles under genopbygningen.

Så ja, fedt i kosten er væsentligt for forbrændingen og for omsætning af fedtopløselige vitaminer.

Kh NinaSt

Min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-03-2018 09:57

Hvor læser du at jeg vil opbygge fedtdepoter? Ja muskler opbygges gennem arbejde, men hvis ikke hesten har tilstrækkelig "overskud" som forklaret ovenover, så vil arbejdet ingenting gavne. Der er en større sammenhæng i tingene end blot arbejdet og det er vigtigt at forstå, hvis man vil opnå optimale resultater :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Nogle links
Forfatter: 
Dato:  07-03-2018 15:58

Tja, det er vel et spørgsmål om, hvordan man forstår udtrykket 'ved godt huld', som du bruger. For mig lyder det som fedtdepoter, men ok, hvis det ikke var det, du mente.

Vi er i hvert fald helt enige om, at hesten skal have tilstrækkeligt brændstof.

 

Her er nogle links, der behandler spørgsmålet om, hvorvidt fedt kan omdannes til muskler:

fitness-blog.dk/omdanne-fedt-til- muskler/

www.dr.dk/levnu/fritid/kan-man-tabe- sig-og-faa-muskler-samtidig

fitnews.dk/artikler/hvordan-laves- fedt-til-muskler/


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider