Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Bid, ikke i holdning?
Forfatter: 
Dato:  30-01-2018 21:43

Hej

sagen er den at jeg har en hest som ikke vil gå til biddet længere, en lille smule frustrerende. Jeg har længe tænkt at det nok bare var en dårlig periode, men jeg tror desværre ikke længere at det "bare" er en dårlig periode. Vi har altid lagt nogenlunde mellem 65-70% til stævner men er faldet en hel del pga. den manglende holdning. Det er kommet samtidig med, at vi begyndte at tage spring lidt mere seriøst. En tanke jeg har gjort mig er om han mon ikke syntes dressur er sjovt mere, jeg har prøvet og få en hel masse bomarbejde med i dressuren men det har ikke hjulpet. Normalt når jeg springer er han ikke til at stoppe, opføre sig som en 3-årig bliver bange over ingenting. I dressur opfører han sig anderledes der er han meget afslappet og bliver aldrig bange på banen. Jeg har overvejet at skifte bid, men er det nu også en god ide. Han er en lille smule følsom, Tænker primært at det nye bid kun vil bruges til dressur. Og i spring må han bare få lært stopsignalet bedere og opføre sig som den 19 årige hest han nu engang er. Men hvilket bid skal jeg vælge, vi rider pt med et 3-delt muffebid. Har kig på et baucher bid da det skulle være lidt stærkere og samtidige godt til de lidt følsomme heste, men hvad ville i gøre?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2018 08:42

Jeg ville kigge på min ridning. Lave løsgørende arbejde, ride hesten lidt op og ned i tempo, altså tempo skift i hver gangart. og så overgange.

 

Umiddelbart tænker jeg ikke at det vil hjælpe at skifte bid.

 

(Og jeg går ud fra at hesten har fået tjekket tænder...)


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

3
0
Svar på denne tråd
 
 Flere tanker
Forfatter: 
Dato:  31-01-2018 10:58

Hej,

 

Jeg tænker om det du beskriver:

 

1) Er hestens tænder checket for nylig? Der kan hurtigt ske noget med tænderne, som påvirker hesten rigtig meget.

 

2) Heste kan sagtens "skifte mening" om deres bid - det har jeg selv prøvet med min gamle hest. Desuden er 3-delte bid både urolige i hestens mund og knækker på en uheldig måde i forhold til underkæbens grene. Jeg synes, at det vil være en god ide at prøve at skifte bid - måske til et 2-delt, måske med Baucher-ophæng, eller et Myler-bid (nogle steder kan man låne sig frem til man finder det der passer bedst). Prøv at få fat på bogen "Bag om biddet", den giver en masse god viden om valg af bid.

 

3) Eftersom du nu lægger mere vægt på springningen, har din træning helt naturligt ændret sig. Kan det tænkes, at din hest er øm efter springtræningen, så den derfor har svært ved at bruge sig rigtigt i dressuren? Måske vil det være godt at få kigget hesten igennem, om der skulle været spændinger. Der kunne jo også være en skade på vej. Så hvis du alligevel ringer efter en dygtig heste-dyrlæge til at kigge på tænder, skulle du måske vælge én, der også er dygtig til at kigge på kroppen og benene (måske også kiropraktoruddannet), og så få kigget hesten grundigt efter. Hellere være på den sikre side, inden du fortsætter med at springe. Selv om din hest nyder at springe, kan det jo være, at det er lidt for hårdt for den.

 

Held og lykke

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

2
0
Svar på denne tråd
 
 bid...
Forfatter: 
Dato:  09-02-2018 20:15

Prøv at vend den med din underviser. Vedkomne kender både dig og hesten og kan bedre råde og vejlede jer :)

Hvis det er samme underviser du har haft gennem længere tid og mens du er gået over til mere springning kan personen bedre vurdere om det er stilskiftet i ridningen, om det er tænder/kiropraktor eller et andet bid der skal forsøges :)


Mvh Stinne c",)

 

Dressage is dancing with my best friend...

1
0
Svar på denne tråd
 
 Kiropraktor
Forfatter: 
Dato:  24-02-2018 13:10

Hvis jeg oplever at min hest ændrer sig vil jeg altid få den tjekket fysisk af kiropraktor eller fysioterapeut.

Jeg ved selvfølgelig ikke om din hest har fysiske problemer - eller om du lige har fået den tjekket, men når jeg læser at den har ændret sig efter at du er begyndt at springe mere, så tænker jeg på, om den har nogle fysiske udfordringer, som er blevet tydeligere efter at hesten har skullet bruge sig på en ny måde.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider