Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Søger råd til fodring af ældre hest
Forfatter: 
Dato:  30-09-2017 22:52


Hej kære HN-folk :-)

Min lille hest begyndte sidste vinter at have problemer med at holde huld. Han er 21 år og en stor robust connemara/lille hest. Han bliver ikke redet, men går på fold hele dagen (pt. stadig døgnfold/løsdrift, men kommer snart i boks for natten). Hans tænder er ok.

Jeg søger råd til hvordan han fodres bedst, og vil med stor taknemmelighed tage imod input, forslag samt eksempler på andre hestes foderplaner.

Sidste år fik han wrap ad libitum, roer, Equsana senior samt lucerne.

Jeg er blandt andet ude i tanker omkring andre foderblandinger, et evt. supplement af olie og måske et dækken, så der bruges mindre energi på at holde varmen. Vil dog helst undgå dækken.

Hvad ville I umiddelbart tænke var mest optimalt for en hest som min, så han forhåbentlig taber sig mindst muligt henover vinteren?

:-) Christine




~ Monse ~

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder...
Forfatter: 
Dato:  03-10-2017 12:46

Jeg bruger LinOcrunch med stor succes til min hoppe på 19 år.

Hun har både EMS og PPID (Cushings), så det betyder at hun har brug for et foder med gode fedtstoffer, som samtidig er lavt på sukker og stivelse.

LinOcrunch har et højt fedtindhold pga hørfrøolien, og det gør at jeg lettere kan holde huld, og hvis hun er blevet lidt for tynd, hurtigt kan fodre hende op igen.

Derudover får hun vitaminbricks, så hun er dækket ind, og masser af god wrap.

Hun får ingen græs, da hun ikke kan tåle det.


Mange hilsner fra

Rina B & Misty - det grå lyn

0
0
Svar på denne tråd
 
 ældre hest
Forfatter: 
Dato:  04-10-2017 07:20

Hej

 

Min DV på 24 har også cushings, så han er begyndt at have lidt svært ved at holde huld.

 

Jeg fodrer pt med (iflg aftale med hippolyt foderkonsulent)

1/3 del equigard

2/3 del struktur E

Linustar (hørfrø)

Toppes med pre alpin senior der er et urte/græs produkt

 

og så det wrap han gider at æde (ikke så meget som jeg gerne så ham spise)

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Senior
Forfatter: 
Dato:  05-10-2017 12:16

 

Jeg fodrer min gamle dame på 30 år med hø ad libitum og Cush Care Condition, som er et fuldfoder fra D&H. Fantastisk foder til gamle heste, der har problemer med at holde huld, men som samtidig har eller er i risikozonen for at udvikle PPID og EMS. Det er lavt på stivelse og sukker, men har et meget højt fedt indhold fra olier(12%, hvor de fleste andre seniorfoderprodukter ligger på 6-8%). Der er også noget muskelopbyggende i, så selvom min dame bare går på en fold og pynter, så har hun faktisk en ok muskelmasse.

Vigtigt for mig er også, at det smager godt, for min gamle dame er super kræsen, men Cush Care elsker hun.

Der er meget smulder i, hvilket irriterede mig voldsomt, indtil jeg snakkede med en foderkonsulent fra Brogaarden i Herning sidste år. Det er simpelthen meningen, for at de gamle bedre kan tygge det og så det er nemmere at opbløde i vand, hvis det er nødvendigt.

 

Eneste minus er prisen i forhold til mængden de skal have dagligt. En sæk med 18 kg koster 275 kr normalt og jeg giver 1,5 kg dagligt til en kat. 1 pony, så jeg bruger ca 2 sække om måneden

Men det er det eneste, der har virket for min gamle dame, så jeg betaler gladeligt ved kasse 1, for hun strutter af glans og sundhed og så er det det hele værd for mig


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider