Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hvad gør jeg med min gamle pony?
Forfatter: 
Dato:  12-09-2017 12:29

Hej alle.

 

- Det her er lidt af et langt indlæg, men håber I kan følge med.

 

Jeg står i lidt af et dilemma, og jeg har brug for at høre nogle andres meninger. For jeg står i den situation, at jeg skal beslutte min ponys fremtidige skæbne, og vil gerne være sikker på, at jeg træffer den rigtige beslutning - hvilket selvfølgelig ikke hviler på andres meninger, da I jo ikke kender til hesten, men det er rart at høre hvad andre synes.

 

Jeg har en tinker som jeg har haft i godt 10 år nu. Efter at han havde gået hos naboen, fik jeg heldigvis mulighed for, at han kunne være opstaldet hos min mor. Hun fik et lille landsted med en løsdrift - her fik vi så tilbudt en gratis pony (hende det hele handler om). Hun hedder Ronja, hun er en lille rød connemara, hun var trækpony i en dyrepark og blev halt, og de valgte så at hun skulle aflives. Men vi fik hende så tilbudt gratis i stedet. Hun og min tinker har så gået sammen alene det meste af de sidste 7-8 år. Vi har ikke Ronjas præcise alder, men vi mener hun er et sted mellem 17-20 år.

 

Efter hendes skade, har hun ikke været brugt til ridning. Hun har heller ikke haft nogen form for lyst til at blive redet - sidst endte det i en ulykke. Det første års tid vi havde hende, kunne man mærke, at hun var træt af mennesker og træt af at blive redet. Hun sparkede, stejlede, bed og undgik os helst. Efterhånden er hun blevet en fantastisk sød, enormt rolig og nemt omgåelig hoppe. Alt omgang med hende foregår fantastisk - men hun bliver ikke redet, og jeg mener heller ikke hun skal rides mere, resten af hendes tid. Hun har været fantastisk som selskabspony og nussehest, da hun er kærlig og meget rolig. Hun er ret knyttet til tinkeren, særligt da det kun har været de to så længe.

 

Nu står vi så i den situation, at min mor må flytte. Derfor må jeg finde et sted at få tinkeren opstaldet - for første gang et sted der ikke var vores eget eller naboens. Det er udfordrende nok i sig selv, men så er der beslutningen om, hvad der skal ske med Ronja. Jeg har ikke råd til at få dem begge opstaldet, og tinkeren betyder alt for mig. Jeg er meget glad for Ronja, og det gør mig meget ondt at skulle af med hende og at skulle skille dem ad, men det ser desværre ud til at der ikke er nogen anden løsning.

 

Men hvad er bedst for hende - at forære hende væk til et nyt hjem, hvor hun kan være selskabspony i resten af hendes tid, eller at få hende aflivet? Det sidste års tid virker hun pludselig ret gammel - hun har tabt sig meget, er blevet gråhåret og har til tider en usædvanlig adfærd, fx pludselig at lægge sig ned og sove på folden, mens der stod 4 mennesker ved siden af hende (har hun aldrig gjort før).

Vil en gammel hest der har været igennem en del og været vant til én hest og de samme marker så mange år, kunne vende sig til et nyt sted? Eller vil det være bedre at give hende fred.

 

Jeg ønsker den bedste løsning for hende, og håber I kan hjælpe mig lidt i min beslutning.

 

Mange tak på forhånd

- Stefanie

1
0
Svar på denne tråd
 
 Den tunge beslutning
Forfatter: 
Dato:  12-09-2017 14:12

Hej

Hvis jeg var dig, så ville jeg tage den tunge beslutning og aflive hende. Der er rigtig mange meninger om man skal aflive for sin egen eller for hestens skyld. Og mange mener at man ikke bare kan aflive en hest, som ikke fejler noget.

Jeg vil mene at du har givet hende et dejligt liv efter mange år som trækhest.

Hun har ikke brug for og komme ud til et nyt sted, og du skriver selv t hun har ændret adfærd det sidste års tid.

Mange tanker herfra

Dorte

6
0
Svar på denne tråd
 
 Enig enig
Forfatter: 
Dato:  12-09-2017 14:30

Hejsa

 

kan ikke være mere enig end ovenstående.

Du har givet hende mange gode rolige år med nus og rart selskab.

Ville helt sikkert selv vælge at sende sådan en pony i hestehimlen.

vh Nina


Nina og Caballero

Sorte Spøgelse

3
0
Svar på denne tråd
 
 to detaljer
Forfatter: 
Dato:  12-09-2017 15:11

Der er to detaljer, som for mig er væsentlige.

 

1) Ponyen har en skummel fortid. Hvis du sælger hende og køber tænker "men jeg kan da god liiige" i stedet for at lytte til jeres velmente råd, så risikerer I konflikter, og heri kan der ske skade på dyr eller mennesker. I teorien findes der folk derude, som kan overholde en aftale og give hende de forhold hun har brug for, men I behøves ikke tage chancen.

2) Og det bringer mig til den anden del. Når dyr taber sig, så er der ved at ske noget. Et problem er ved at udvikle sig i hendes krop. Det kan være alt fra en gang orm (eller andet, som er let at kurere) til mere alvorlige ting.

Hvis I skal komme til roden af dette skal I sikkert sponsorere udredning og behandling, og det er måske mindre fristende set i lyset af, at dyret ikke kan blive hvor det er og har høj risiko for ikke at kunne trives / vil få langvarige indkøringsproblemer det nye sted.

 

Jeg havde sagt farvel, og takket for den tid der er gået.

Vel vidende, at hun i teorien kan være perfekt hygge selskabshest i 10 år, hvis den perfekte kommende ejer dukker op. Men jeg ville være bange for, at der ville komme en dårlig tid nu og aflive for at undgå de sorger.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  12-09-2017 15:25

Mange tak for at dele jeres tanker.

 

Det er netop frygten for at en ny ejer ikke vil behandle hende ordentlig, jeg frygter. I princippet kunne hun måske godt leve gode 10 år mere, men hvis hun kommer i dårlige hænder og ender livet uværdigt, vil jeg ikke kunne tilgive mig selv.

 

I forhold til hendes vægttab, så er hun blevet behandlet mod orm, har fået specialfoder osv., men det hjælper bare ikke. Hvilket jo tyder på der er noget mere galt, muligvis at hun bare er ved at være gammel og "færdig"..

 

Del endelig fortsat jeres tanker, mange tak

1
0
Svar på denne tråd
 
 en øv beslutning
Forfatter: 
Dato:  12-09-2017 17:26

jeg ville nok også lade hendes sove nu

 

du skriver at hun er begyndt at tabe sig. Og hun lægger sig på folden. Ting som hun ikke har gjort før.

det lyder til at hun er blevet gammel og træt. det er jo ikke normalt at de taber sig uden grund. og det med at ligge på folden, mine har kun gjort det når de har været syge.

det ville ikke være fair over for hende at begynde at sende hende rundt mere.

hun har haft et godt langt liv, hvor hun er blevet passet godt på. Og det er nu tiden til at du bør træffe den (mega trælse) belutning.

 



1
0
Svar på denne tråd
 
 Gammel pony
Forfatter: 
Dato:  12-09-2017 18:54

Hej

Jeg ville give hende fred og få hende aflivet som nogle af de andre også skriver.Hun har måske haft et hårdt liv, men hun kom til dig og hendes nye ven og fik et godt otium men når hun også har tabt sig og nok er godt op i årene så send hende på de evige marker og glæd dig over tiden i havde og det liv hun fik ved jer ??

1
0
Svar på denne tråd
 
 du siger det selv
Forfatter: 
Dato:  12-09-2017 20:43

Hun er "blevet gammel" i løbet af det seneste års tid og specialfoder og ormekur gør det ikke.

Giv hende en værdig rejse til de evige jagtmarker. Det hører med til at have hest/pony at vi også formår at give dem fred mens det stadig er værdigt for dem.


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 farvel
Forfatter: 
Dato:  13-09-2017 00:14

jeg kunne ikke være mere ening med de øvrige, afsted over regnbuen med hende, og vær stolt af, at du gav hende en værdig afslutning.

din hest dit ansvar selv om det gør ondt.


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 jeg kan slet ikke
Forfatter: 
Dato:  13-09-2017 09:51

jeg kan ikke se ud fra dit indlæg, hvorfor du overhovedet tænker dig om.. du giver jo selv svaret.. og ja det er den rigtige beslutning du tænker på, nemlig at aflive.. du kender hende bedst selv og derfor er jeg sikker på din fornemmelse for hvad der er bedst for hende holder stik..

 

og når vi har haft de dyr og kender dem, så ved vi inderst inde godt hvad vi skal.. så ja jeg tænker i evt. skal bestille en tid til aflivning/evt. en dyrepark (det vil jeg selv foretrække) eller slagter medmindre hun er taget ud af konsum.. og få det til at passe med når tinkeren skal flytte..

 


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Aflivning
Forfatter: 
Dato:  14-09-2017 17:13

Jeg skrev dette opslag, da jeg aldrig før har skullet af med en af vores egne heste før, og derfor ville jeg gerne være sikker på at træffe det rigtige valg.

 

Med hensyn til aflivningen - har som sagt ikke erfaring med dette, så hvordan gør jeg det bedst?

Bør jeg træne tinkeren i at være adskilt fra hende? Tænker han slet ikke skal være i nærheden af hende, under aflivningen, og vil gerne gøre deres adskillelse mindst muligt stressende. Også så hun ikke er stresset og urolig under aflivningen. Hun skulle helst herfra på den bedst mulige måde..

 

Har læst et tip til evt at adskille dem under fodring, da de så er distraherede.

 

Har I nogle råd til dette?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Er det ikke..
Forfatter: 
Dato:  14-09-2017 17:50

bare et spørgsmål om at tilrettelægge hhv. flytning og aflivning, så det passer med at tinkeren flyttes samme dag som ponyen aflives - så de "fjernes" samtidig?

 

Og nej, jeg ville heller ikke lade den ene hest overvære selve aflivningen af den anden.

 

Dorte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  09-10-2017 11:02

Nu har jeg ikke fået læst alle indlæg, men din beskrivelse af Ronja lyder meget som Pensionisten, en tidligere ridehest, som vi tog ind for at nyde sin alderdom.

 

Man kunne tydeligt mærke, at hun slet ikke var interesseret i, at være sammen med mennesker, og alt der hed krav kunne man stikke skråt op. Hun var vist 28 (mener jeg) da hun døde helt naturligt her i foråret, men fordøjelsen var ikke imponerende, og hun var svær at holde huld på.

 

Jeg er ikke i tvivl om, at med mindre jeg vidste præcis hvor hun ville komme hen, og at hun ville få det godt, så skulle hun aflives. Hun var blevet meget tæt knyttet til vores tre andre heste, og jeg ville faktisk være ked af at tvinge dem fra hinanden.

Jeg har lige læst lidt på andre fora, og mange lader deres andre heste overvære selve aflivningen, evt. på en fold ved siden af, så nysgerrige muler ikke kommer i vejen.
Det er måske i virkeligheden også det, jeg selv ville have det bedst med, og så at lade de andre gå hen og snuse og undersøge den døde hest, og lige sige farvel.

(Puuuha, jeg sidder og får det helt dårligt ved tanken om, når mine skal herfra... jeg er jo nok ikke så heldig, at de selv bestemmer det, som Pensionisten :( )


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-10-2017 11:50

Jeg ville aflive uden betænkeligheder.

 

Hesten er gammel og begynder at virke træt. Den har haft en hård fortid, og det lyder som om, at den har haft behov for tid, før den stolede på jer og begyndte at slappe af og nyde livet lidt igen.

 

Du kan ikke vide, om et nyt hjem igen vil aktivere denne mistillid overfor mennesker. Det ville jeg slet ikke byde hende, hvis jeg var dig.


 

 

Mvh. Julie

 

---

 

Nu som ponyejer af Frederiksminde Mickey.

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med de andre
Forfatter: 
Dato:  31-10-2017 10:50

Øv, det er trist når det kommer dertil:( Men som de andre siger, så er det bedst at sende den videre til hestehimlen, det er en ordentlig og værdi aslutning!

Håber du finder ud af det:)


Venlig hilsen

Anto:)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider