Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Strøelse i løsdrift
Forfatter: 
Dato:  02-08-2017 07:54

Håber I vil dele jeres erfaringer med hamp/hør-strøelse i jeres løsdrift :)

 

Jeg har en lille løsdrift på ca. 30 m2 til mine to heste. De har adgang til løsdriften 24-7 hele året, og udenfor har de adgang til vandrefold.

 

De bliver fodret med hø/wrap i hønet inde i løsdriften.

 

Udover løsdriften er der foder-opbevaring, strigleplads og staldgang i bygningen.

 

Der er SF-sten i bunden af løsdriften og lige udenfor stalden er der et område med træflis, så hestene aldrig får mudrede ben.

 

Mit valg af strøelse står nu mellem hamp og hør, og jeg vil meget gerne høre jeres erfaringer med denne type strøelse i løsdrift.

 

F.eks.:

Hvor længe kan strøelsen ligge før det hele skal skiftes?

Har I en form for adskillelse/forhøjning i bunden hvor hestene går ind og ud ? - så de ikke slæber strøelse med ud ?

Vander i strøelsen når I lægger ny bund ? - og når I efter-strøer ?

Når det blæser, er der så problemer med at strøelsen blæser rundt og ud på staldgangen ?

Støver det ? (En af mine heste har astma)

Andre kommentarer/erfaringer ?

 

Glæder mig til at høre fra jer derude :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Slet ikke nogen der vil dele erfaringer
Forfatter: 
Dato:  20-08-2017 15:03

om hamp eller hør i løsdrift ??

0
0
Svar på denne tråd
 
 hamp og hamp
Forfatter: 
Dato:  21-08-2017 20:44

Hej. Jeg har prøvet hør, spåner, halm og hamp.

 

Hamp er og bliver min favorit. Det fungerer bare. Du skal bare have startet bunden korrekt op, holde den vedlige og du har en god bund i årevis, før du behøver at muge i bund igen.

Hampen skal vandes let ved opstart af ny bund, men det står der beskrevet på fx. Danhamp's hjemmeside. Jeg synes det fungerede bedst for mig, når jeg startede med en ikke-for-tyk bund, som lige blev let vandet og hvilede nogle timer, før hestene fik adgang. Efterfyldning når den havde sat sig osv.

 

Jeg havde halvtag foran hele min løsdrift med Sandbund og i løbet af vinteren blev det så til sand med halmstrøelse, da de elskede at ligge under halvtaget og kigge ud på folden . Det kan give problemer - for alle typer strøelse tror jeg - hvis de vader direkte fra våd fold, sne osv. og ind i strøelsen.

 

Derudover havde jeg plastic-gardiner for den ene ind/udgang.

 

Pøj pøj med projektet.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider